پوست و مو

علت و درمان زگیل سر

علت و درمان زگیل سر

درمان زگیل سر

زگیل‌ها ضایعات پوستی ای هستند که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به زگیل سطح B12 بسیار پایین تری دارند. بنابراین، اگر می‌پرسید کمبود کدام ویتامین باعث ایجاد زگیل می‌شود، یکی از عوامل مهم کمبود B12 می‌تواند باشد. چندین مطالعه هم نشان می دهد که روی در بهبود و پاکسازی زگیل موثر است. می توانید مکمل های B12 و روی را بدون نسخه هم مصرف کنید. (در هرصورت بهتر است برای درمان زگیل سر با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است این کمبود تغذیه ای در مورد شما صادق نباشد)

بیش از 40 مدل مختلف HPV وجود دارد. ویروس زگیل می تواند از یک فرد به فرد دیگر از طریق تماس مستقیم یا به طور غیرمستقیم زمانی که هر دو نفر در تماس با سطحی مانند کف یا میز آلوده قرار می گیرند، انتقال می یابد. زگیل در ناحیه سر توسط ویروسی به نام HPV ایجاد می شود. شاید با HPV در زمینه زگیل تناسلی آشنایی داشته باشید. انواعی از HPV که باعث به وجود آمدن زگیل در پوست سر می شوند با نوع هایی که باعث زگیل تناسلی می شوند متفاوت هستند.

HPV عموما از طریق تماس مستقیم پوست با پوست می تواند به دیگران انتقال می یابد. باید توجه داشت که زگیل سر انواع مختلفی دارد مانند زگیل سر سیاه و زگیل سر سفید…

 

زگیل در سر نشانه چیست؟

به طور کلی، زگیل روی سر شما بعید است که منجر به خطرات جدی یا عوارض جانبی شود. زگیل ها در این محل معمولاً خوش خیم هستند. با این حال، خاراندن یا برداشتن زگیل سر می تواند باعث گسترش زگیل به سایر نواحی پوست سر شود. به همین دلیل، هنگام برس زدن، کوتاه کردن یا تراشیدن موهای خود احتیاط کنید. علاوه بر این، لمس زگیل سر و سپس لمس پوست در قسمت دیگری از بدن می تواند به طور بالقوه زگیل را به آن محل گسترش دهد. همیشه پس از لمس زگیل دست های خود را بشویید.

برخی دیگر از انواع تومورهای پوستی که ظاهری زگیل مانند دارند می توانند پیش سرطانی یا سرطانی باشند. در صورت ظاهر غیر طبیعی و رشد زیاد ضایعه و در صورت طولانی مدت شدن و بهبود نیافتن حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

زگیل در ناحیه سر

زگیل در ناحیه سر

 

علت زگیل سر

زگیل سر هم مانند دیگر زگیل ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد میشود. توسط تماس مستقیم یا غیر مستقیم پوست با پوست آلوده و همچنین می‌تواند با لمس اشیاء یا سطوحی که با ویروس در تماس بوده اند، مانند حوله، تیغ، یا کف دوش‌های عمومی یا رختکن، سرایت کند. HPV معمولاً از طریق یک برش یا خراش باز وارد می شود. از آنجا، ویروس می تواند بر سلول های میزبان تأثیر بگذارد و باعث افزایش رشد سلولی شود. این امر منجر به تشکیل توده های پوستی به نام زگیل می شود. انواع مختلفی از زگیل وجود دارد.

برای جلوگیری از ایجاد زگیل های جدید روی پوست سر می توانید کارهایی انجام دهید:

  • دست نزن شما به طور بالقوه می توانید با لمس یک زگیل و سپس لمس ناحیه دیگری از پوست، زگیل را به نواحی دیگر گسترش دهید. اگر زگیل پوست سر را لمس کردید، پس از آن دست های خود را کاملا بشویید.
  • وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید از به اشتراک گذاشتن وسایلی مانند برس مو، حوله یا کلاه خودداری کنید. این امکان وجود دارد که زگیل های پوست سر به این شکل گسترش یابند.
  • هنگام نظافت احتیاط کنید. این امکان وجود دارد که پارگی های ریزی در پوست سر شما ایجاد شود و به زگیل اجازه انتشار بدهد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که سر خود را بتراشید.
  • سر خود را خشک نگه دارید. زگیل ها در مناطق مرطوب به راحتی گسترش می یابند.
  • آنرا بپوشان. پوشاندن زگیل می تواند به جلوگیری از تماس آن با سایر نواحی پوست یا وسایل شخصی کمک کند. با این حال، این ممکن است بسته به موقعیت آن بر روی سر شما امکان پذیر نباشد.

 

پیشنهاد مقاله: 13 ماده غذایی که ریزش مو را قطع می کند

درمان خانگی زگیل سر

علاوه بر چسب نواری، چندین درمان خانگی دیگر نیز وجود دارد که ممکن است برای درمان زگیل درمورد آنها شنیده باشید. برخی از اینها عبارتند از سیر، سرکه سیب و روغن درخت چای. مهم این است که به یاد داشته باشید که شواهد علمی در مورد بسیاری از این درمان‌های خانگی بسیار محدود است. برای برخی راه‌حل‌ها، شواهد فقط از تجربه شخصی افراد می آیند و نه از تحقیقات. اگر می خواهید از یک درمان خانگی برای زگیل استفاده کنید، این کار را با احتیاط انجام دهید. گاهی ممکن است عوارض جانبی مانند واکنش پوست یا حتی سوختگی شیمیایی ایجاد کنند. پس قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

پماد برای زگیل سر

پماد های سالیسیلیک اسید و ساختنی ممکن است کمک کننده باشد. لازم است با پزشک متخصص پوست و مو خود مشورت کنید.

 

درمان زگیل کف سر

در بسیاری از مواقع زگیل ها بدون درمان خود به خود از بین می روند. با این حال، گاهی  ممکن است ماه ها تا سال ها طول بکشد تا بهبود حاصل شود. از آنجایی که زگیل‌ها اغلب می‌توانند آزاردهنده باشند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از نوعی درمان برای کمک به بهبود آنها استفاده کنند. در زیر برخی از گزینه های درمانی زگیل آورده شده است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین توسط دکتر متخصص پوست و مو  است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک دارویی است که بدون نسخه (OTC) درمانی در دسترس است. شما می توانید آن را به اشکال مختلفی مانند مایع، ژل یا پد پیدا کنید. با انحلال  تدریجی لایه های زگیل عمل می کند. محصولات اسید سالیسیلیک را مستقیماً به صورت روزانه روی زگیل بمالید. در حالی که این درمان می توانید نتایج خوبی داشته باشد، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا موثر باشد. همچنین داروهای اسید سالیسیلیک با نسخه قوی وجود دارد.

 

زگیل سر سفید

زگیل سر سفید

 

سرما درمانی

سرما درمانی برای زگیل شامل انجماد آنها با نیتروژن مایع است. سرمای شدید ناشی از نیتروژن مایع باعث از بین رفتن لایه های بیرونی زگیل می شود.

 

کرم های تجویزی

کرم‌های تجویزی مانند ایمیکیمود و 5-فلوراوراسیل با تحریک سیستم ایمنی و تحریک واکنش تحریک‌کننده عمل می‌کنند. سپس سیستم ایمنی سلول های حاوی ویروس را پاک می کند.

 

پیشنهاد ویژه: صافی دائم مو بدون مواد شیمیایی!

کرایوتراپی

یک روش درمانی دیگر است که در مطب پوست توسط متخصص پوست انجام میشود.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

الکتروسرجری

در طول این جراحی ، متخصص پوست از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می کند. سپس زگیل خراشیده می شود.

 

برداشتن

هنگامی که زگیل روی پوست سر بریده می شود، متخصص پوست آن را برش می دهد. از آنجایی که این روش می تواند باعث ایجاد اسکار شود، گزینه های درمانی دیگر قبل از برداشتن توصیه می شود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.drugs.com/health-guide/warts.html
  2. https://www.footandanklespec.com/what-vitamins-help-decrease-warts/#:~:text=Studies%20show%20that%20people%20with,Zinc%20supplements%20over%20the%20counter.
  3. https://www.aad.org/public/diseases/a-z/warts-treatment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.