پوست و مو

انواع کیست مویی در مردان ودرمان آن

انواع کیست مویی در مردان ودرمان آن

کیست مویی

کیست مویی (پیلونیدال) یک توده غیرعادی در پوست و معمولاً حاوی مو، ترشحات و مواد زائد است. می تواند باعث درد شدید شده و اغلب عفونی می شود. در این صورت، ممکن است چرک و خون ترشح کند و بوی بدی داشته باشد. این کیست تقریباً همیشه نزدیک استخوان دنبالچه در بالای باسن به وجود می آید. کیست مویی معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که مو پوست را سوراخ کرده و سپس فرورفته شود. اگر کیست پیلونیدال عفونی شود، می تواند بسیار دردناک باشد. کیست را می توان از طریق یک برش کوچک در پوست تخلیه کرد اما گاهی اوقات نیاز به جراحی است. کیست‌های مویی در مردان جوان شایع تر بوده و مشکلی عود کننده می باشند. افرادی که برای مدت طولانی می نشینند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع کیست قرار دارند.

 

علائم کیست مویی در مردان

ممکن است در ابتدا هیچ علامت قابل توجهی به جز فرورفتگی کوچک و گود مانند روی سطح پوست وجود نداشته باشد. با این حال، هنگامی که این فرورفتگی عفونی شود، به سرعت به یک کیست (کیسه بسته پر از مایع) یا یک آبسه (بافت متورم و ملتهب که در آن چرک جمع می شود) تبدیل می گردد.

علائم عفونت عبارتند از:

  • درد هنگام نشستن یا ایستادن
  • تورم کیست
  • پوست قرمز و دردناک اطراف ناحیه و خارش پوست
  • ترشح چرک یا خون از آبسه که باعث ایجاد بوی بد می شود.
  • موهای بیرون زده از ضایعه
  • ایجاد بیش از یک مجرای سینوسی یا سوراخ در پوست

همچنین با احتمال کمتر ممکن است تب با درجه پایین نیز بروز نماید.

 

کیست مویی در مردان

کیست مویی دنبالچه

 

علل ایجاد کیست مویی مردان

این کیست ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شود:

علت دقیق این وضعیت مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که علت آن ترکیبی از تغییر هورمون ها (زیرا بعد از بلوغ رخ می دهد)، رشد مو، و اصطکاک ناشی از لباس یا نشستن طولانی مدت است. فعالیت‌هایی که باعث اصطکاک می‌شوند، مانند نشستن، می‌توانند موهای در حال رشد در ناحیه را مجبور کنند تا زیر پوست فرو بروند. بدن این مو را عامل خارجی می‌داند و یک واکنش ایمنی، مشابه آنچه که در هنگام برخورد با یک ترکش نشان می‌دهد، در برابر آن ایجاد می‌کند. این پاسخ ایمنی کیست را در اطراف موها تشکیل می دهد. گاهی اوقات ممکن است فردی چندین سینوس داشته باشد که زیر پوست به هم متصل می شوند.

 

پیشنهاد مقاله: انواع کیست مویی و راه های درمان آن – کیست مویی چیست؟

به نظر می رسد که اکثر کیست های پیلونیدال ناشی از موهای زیر پوستی هستندکه به جای رشد به بیرون، مجدد به داخل پوست برگشت می کنند. برخی از کیست ها در اطراف فولیکول پاره شده‌ی مو ایجاد می شوند. همچنین در صورت ضربه به دنبالچه، ممکن است کیست مویی ایجاد گردد. برخی از نوزادان با یک گودی کوچک درست بالای چین باسن به دنیا می آیند که به آن گودی خاجی می‌گویند. گودی خاجی می تواند عفونی شده و آبسه پیلونیدال را تشکیل دهد.

 

عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به کیست مویی را افزایش دهند عبارتند از:

  • جنسیت مرد
  • بالغ بودن
  • اضافه وزن
  • داشتن سبک زندگی غیر فعال
  • نشستن طولانی مدت
  • داشتن موهای ضخیم و سفت

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین  توسط  دکتر پوست و مو آنلاین است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان

درمان محافظه کارانه

اگر کیست در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درد شدیدی نداشته و نشانه ای از التهاب وجود ندارد. در این شرایط، پزشک آنتی بیوتیک وسیع الطیف تجویز می کند که انواع زیادی از باکتری ها را درمان می نماید. این کار مجرای سینوسی را التیام نمی‌بخشد، اما باعث تسکین عفونت و ناراحتی می‌شود. پزشکان توصیه می کنند که یک معاینه بعدی انجام شود، به طور مرتب موها برداشته شده و به بهداشت توجه ویژه ای گردد.

 

تخلیه کردن

این روش علائم آبسه یا تجمع چرک در داخل سینوس را کاهش می دهد. پس از بی حسی موضعی با استفاده از چاقوی جراحی و باز کردن آبسه، هرگونه مو، خون و چرک را از داخل آبسه پاک می کنند. پزشک زخم را با پانسمان استریل می‌بندد و اجازه می‌دهد تا از داخل به بیرون بهبود یابد. زخم معمولاً در عرض چهار هفته بهبود می یابد و بسیاری از افراد نیازی به درمان بیشتری ندارند.

پیشنهاد ویژه: لیزر کیست مویی چیست و چگونه انجام می شود؟

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

تزریق فنل

برای این نوع درمان، پس از بی حسی موضعی، فنل، یک ترکیب شیمیایی که به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود، به کیست تزریق می کنند. ممکن است لازم باشد این روش چندین بار تکرار شود. در نهایت این درمان باعث سفت شدن و بسته شدن ضایعه می گردد.

این درمان میزان عود بسیار بالایی دارد. بنابراین، چندان رایج نیست. پزشکان در برخی موارد به جراحی به عنوان درمان انتخابی روی می آورند.

 

درمان کیست مویی

درمان کیست مویی

 

عمل جراحی

اگر کیست مویی عود کننده یا بیش از یک مجرای سینوسی وجود داشته باشد، پزشکان روش جراحی را توصیه می کنند. بعد از بی حسی موضعی جراح ضایعات را باز کرده و تمام چرک ها و محتویات کیست را خارج می نماید. پس از تکمیل این فرآیند، جراح زخم ها را بخیه می زند. پس از جراحی، باید پانسمان به طور منظم تعویض شده و برای جلوگیری از رشد مو در زخم، محل ضایعه تراشیده شود.

 

پیشگیری از ابتلا

برای پیشگیری از کیست مویی ، سعی کنید:

  • به طور منظم حمام کنید.
  • وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.
  • از نشستن طولانی مدت خودداری نمایید.

اگر در گذشته کیست پیلونیدال داشته اید، می توانید به طور منظم ناحیه آسیب دیده را بتراشید یا از محصولات رفع موهای زائد برای کاهش خطر کیست جدید استفاده کنید.

 

پیشگیری از عفونی شدن کیست مویی در مردان

اگر کیست پیلونیدال دارید، نکات زیر را دنبال کنید تا از عفونی شدن آن جلوگیری نمایید:

  • برای جلوگیری از ورود موها به کیست، اطراف ناحیه کیست را اصلاح کنید.
  • ناحیه کیست را با یک صابون ملایم تمیز کرده و خوب بشویید تا باقیمانده صابون از بین برود.
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

 

عوارض کیست مویی در مردان

عوارض احتمالی کیست های مویی شامل عفونت زخم و عود کیست حتی پس از جراحی است.

علائم عفونت زخم عبارتند از:

  • درد شدید
  • پوست ملتهب و متورم
  • تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • ترشح خون و چرک از محل زخم
  • بوی بد

 

چشم انداز بیماری کیست مویی

بسته به شدت اختلال و نوع درمان، این عارضه معمولاً در عرض 4 تا 10 هفته از بین می رود.

 

سوالات متداول

علایم کیست مویی در مردان چیست؟

1-درد هنگام نشستن یا ایستادن 2-تورم کیست 3-پوست قرمز و دردناک اطراف ناحیه و خارش پوست 4-ترشح چرک یا خون از آبسه که باعث ایجاد بوی بد می شود. 5-موهای بیرون زده از ضایعه 6-ایجاد بیش از یک مجرای سینوسی یا سوراخ در پوست

پیشگیری از عفونی شدن کیست مویی در مردان به چه صورت است؟

1-برای جلوگیری از ورود موها به کیست، اطراف ناحیه کیست را اصلاح کنید. 2-ناحیه کیست را با یک صابون ملایم تمیز کرده و خوب بشویید تا باقیمانده صابون از بین برود. 3-از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

علائم عفونت زخم پیش یا پس از عمل کیست مویی چیست؟

1-درد شدید 2-پوست ملتهب و متورم 3-تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر 4-ترشح خون و چرک از محل زخم 5-بوی بد

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pilonidal-cyst/symptoms-causes/syc-20376329
  2. https://www.healthline.com/health/pilonidal-cyst#complications
  3. https://familydoctor.org/condition/pilonidal-cyst/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.