چشم پزشکی

علت و درمان عفونت چشم کودکان

علت و درمان عفونت چشم کودکان

درمان عفونت چشم کودکان

کودکان با عفونت های چشمی که به راحتی در کلاس های مدرسه و زمین های بازی گسترش می یابد، غریبه نیستند. این عفونت‌ها که توسط باکتری‌ها و ویروس‌های مشابه سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد و عفونت‌های سینوسی ایجاد می‌شوند، معمولاً منجر به قرمزی، التهاب و خارش چشم‌ها می‌شوند. یکی از شایع ترین علا عفونت چشم در دوران کودکی، ورم ملتحمه است.

 

عفونت چشم کودکان در اثر سرماخوردگی

ورم ملتحمه ویروسی شایع ترین نوع عفونت در چشم است و عمدتاً توسط ویروس هایی مانند آدنوویروس ها ایجاد می شود که عامل سرماخوردگی نیز هستند. عفونت ویروسی در چشم بسیار مسری است و می تواند با عفونت های تنفسی همراه باشد و به راحتی از طریق قطرات تنفسی یا با لمس سطوح آلوده به ویروس پخش شود. در آنفولانزا، چشم ها ممکن است عفونی شوند، زیرا آنها یک نقطه ورودی مشترک برای ویروس هستند. این نیز علت اصلی درد چشم در دوران آنفولانزا است.

برای درمان عفونت چشم کودکان در اثر سرماخوردگی اگر چشمان صورتی در کنار سایر علائم شبیه آنفولانزا مانند سرفه، گلودرد، تب و درد مفاصل دارید، احتمالاً در حال مبارزه با آنفولانزا هستید. سرماخوردگی همچنین می تواند به راحتی با ورم ملتحمه ویروسی اشتباه گرفته شود. عفونت ویروسی چشم حدود 7 تا 10 روز طول می کشد تا برطرف شود و بسیار مسری است. اگر عفونت ویروسی چشم دارید، بهتر است از تماس با دیگران خودداری کنید و در طول بیماری مرتباً دستان خود را بشویید.

 

علائم عفونت و التهاب چشم کودکان

علائم ممکن است در هر کودک کمی متفاوت باشد. علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ترشحات سبز، زرد یا خونی
  • پلک هایی که بعد از بیدار شدن از خواب به هم چسبیده اند
  • قرمزی چشم یا پلک
  • احساس اینکه چیزی در چشم گیر کرده است
  • چشم درد
  • زخم سفید یا خاکستری روی عنبیه
  • افزایش حساسیت به نور
  • تاری دید ناگهانی
  • تب، بدون هیچ دلیل دیگری

 

التهاب چشم کودکان

 

درمان عفونت چشم کودکان در خانه

قبل از استفاده از داروهای خانگی برای درمان چشم، بهتر است با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. برخی از عفونت های چشمی می توانند جدی باشند. در ادامه به برخی از درمان های خانگی عفونت چشم کودکان اشاره می کنیم:

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آب نمک

آب نمک یکی از موثرترین درمان های خانگی برای عفونت چشم است. سالین شبیه قطرات اشک است که روشی است که چشم شما به طور طبیعی خود را تمیز می کند. نمک خاصیت ضد میکروبی نیز دارد. به همین دلیل، منطقی است که شست و شو با قطره چشمی سالین می تواند در بهبود عفونت های چشم موثر باشد.

 

کیسه های چای

قرار دادن چای کیسه‌ای خنک روی چشمانتان در حالی که بسته هستند می‌تواند راهی برای آرامش و استراحت باشد. برخی می گویند که می تواند یک درمان خانگی موثر برای عفونت چشم باشد. برخی از انواع چای دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده هستند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که چای سبز، بابونه، منبع معتبر rooibos و چای سیاه، همه دارای خواص ضد التهابی هستند. به همین دلیل، استفاده از چای کیسه‌ای روی چشم‌ها می‌تواند راهی موثر برای کاهش تورم باشد.

 

پیشنهاد مقاله: علت پریدن پلک چشم؟ + روش درمان پرش پلک

کمپرس گرم

اگر چشمان شما زخم، عفونی یا تحریک شده است، یک کمپرس گرم می تواند کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2014 بر روی 22 شرکت‌کننده نشان داد که کمپرس گرم می‌تواند سلامت چشم را در افرادی که چشم‌های سالم دارند، بهبود بخشد.

 

پیشگیری از انتقال عفونت

حوله ها و روبالشی های خود را هر روز در صورت ابتلا به عفونت چشم مانند ورم ملتحمه بشویید. از آنجایی که این اقلام با چشم عفونی تماس دارند، می توانند عفونت را به چشم دیگر منتقل کنند یا باعث شوند که فرد دیگری در خانواده شما به عفونت مبتلا شود. از آب داغ و مواد شوینده برای از بین بردن باکتری های باقی مانده استفاده کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص چشم و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان سریع عفونت چشم

درمان بستگی به نوع ورم ملتحمه کودک شما دارد.

اگر ورم ملتحمه باکتریایی باشد، ممکن است کودک شما به پماد یا قطره آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. قطره را در هر دو چشم بریزید. استفاده از قطره ها را تا 2 روز پس از اتمام ترشح ادامه دهید. اگر ویروسی باشد نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. هیچ درمان خاصی برای ورم ملتحمه ویروسی وجود ندارد، اما به طور کلی بدون درمان به خودی خود بهبود می یابد.

اگر آلرژی دارد، موارد زیر ممکن است کمک کند:

  • اجتناب از هر چیزی که باعث واکنش آلرژیک می شود
  • قطره یا شربت چشمی آنتی هیستامین – از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا کودک شما می تواند آنتی هیستامین مصرف کند
  • قطره چشم روان کننده
  • ایمونوتراپی آلرژن برای موارد شدید

سرماخوردگی چشم حدود 7 تا 10 روز طول می کشد تا برطرف شود و بسیار مسری است. اگر سرماخوردگی چشم دارید، بهتر است از تماس با دیگران خودداری کنید و در طول بیماری مرتباً دستان خود را بشویید.

 

قطره عفونت چشم کودکان در اثر سرماخوردگی

اگر پزشک متخصص اطفال شما احساس می کند که مشکل ناشی از باکتری است، قطره چشمی آنتی بیوتیک درمان معمولی است. ورم ملتحمه ناشی از ویروس ها را نباید با آنتی بیوتیک درمان کرد. قطره ها و پمادهای مختلفی وجود دارد که برای استفاده در کودکان تایید شده است.

 

عفونت چشمی در کودکان

عکس عفونت چشم کودکان

 

نام قطره عفونت چشم کودکان

از جمله پرمصرف ترین قطره های چشمی آنتی بیوتیکی برای کودکان می توان به ​​ویگاموکس (موکسی فلوکساسین) و ژنوپتیک (جنتامایسین) اشاره کرد.

 

نام پماد عفونت چشم کودکان

برخی از رایج ترین پمادهایی که برای درمان عفونت های باکتریایی چشم استفاده می شوند عبارتند از:

  • اریترومایسین
  • سیپروفلوکساسین
  • جنتامایسین
  • پلی اسپورین
  • توبرامایسین

 

عفونت چشم کودکان چند روزه خوب میشه؟

ورم ملتحمه باکتریایی می تواند تا 10 روز طول بکشد و در صورت مصرف قطره آنتی بیوتیک مدت آن کاهش می یابد. به طور کلی، به محض بهبود علائم قرمزی و ترشحات، کودک می تواند به مدرسه یا مهدکودک بازگردد. ورم ملتحمه ویروسی می تواند تا 14 روز ادامه یابد.

 

پیشنهاد ویژه: قرمزی چشم نشانه چیست؟

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت چشم کودکان

آنتی بیوتیک های زیادی برای درمان عفونت چشم کودکان وجود دارد .اگر کودک شما مشکلات چشمی دارد، مهم است که با یک متخصص اطفال یا متخصص چشم پزشک برای تعیین مناسب ترین درمان مشورت کنید. برخی از آنتی بیوتیک های رایج برای عفونت چشم کودکان عبارتند از :

  • سیپروفلوکساسین
  • توبرامایسین
  • افلوکساسین
  • اریترومایسین
  • جنتامایسین
  • آزیترومایسین

 

چگونه می توان از عفونت چشمی در کودکان جلوگیری کرد

برای جلوگیری از عفونت چشم، سعی کنید تا حد امکان از دست زدن به چشم خودداری کنید. دست های خود را در طول روز بشویید، به خصوص قبل از لمس چشمان خود. اگر کودک شما از لنزهای تماسی استفاده می کند، به او درباره اهمیت شستن دست ها قبل از گذاشتن یا برداشتن لنز آموزش دهید. علاوه بر این، حوله‌ها و ملافه‌ها را مرتب بشویید و رویه‌ها و دستگیره‌های درها را به طور منظم ضدعفونی کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.nyee.edu/care/eye/pediatric-ophthalmology/childhood-eye-infections
  2. https://www.optometrists.org/childrens-vision/guide-to-pediatric-eye-conditions/a-guide-to-eye-infections/
  3. https://www.pregnancybirthbaby.org.au/conjunctivitis
  4. https://www.healthline.com/health/eye-health/home-remedies-for-eye-infection
  5. https://www.healthline.com/health/ointment-in-eye

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.