روانشناسی, اخبار سلامت

فیلم باربی Barbie و تاثیرات آن بر کودکان و نوجوانان

فیلم باربی Barbie و تاثیرات آن بر کودکان و نوجوانان

باربی

فیلم باربی که امسال باید ببینید تجربه جمعی و تفکر برانگیزی را به بینندگان ارائه می دهد.
فیلمنامه چند لایه باربی که توسط گرتا گرویگ و نوآ بامباخ نوشته شده است به مخاطب این امکان را می دهد تا معنایی فراتر از لذت کمدی محض را بیابید. فیلم همچنین هویت های مردانه و زنانه را از منظر اسباب بازی های دوران کودکی بررسی می کند. گویی فیلم می‌پرسد: «من فراتر از یک شی یا اسباب بازی برای سرگرمی جامعه هستم؟»

با اکران فیلم جدید باربی که در ژوئیه 2023 اکران شده است این فیلم طوفان اینترنت را به خود جلب کرده است. این زیبایی شناسی سبک های سنتی زنانه و “دخترانه” را در بر می گیرد و بیان خود و مثبت بودن بدن را ترویج می کند. برای بسیاری از زنان جوان استانداردهای زیبایی اجتماعی می تواند منجر به استرس و اضطراب شود.
با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که حتی با تلاش برای فراگیری و تنوع تأثیر باربی بر تصویر بدن و سوگیری وزن می‌تواند تأثیرات منفی بر روی کودکان داشته باشد. در این مقاله نگاهی دقیق تر به ظهور فیلم باربی Barbie و تاثیرات آن بر کودکان و نوجوانان و همچنین تاثیرعروسک های نمادین بر آنها خواهیم داشت.

 

فیلم باربی مناسب چه سنی است و چه تاثیری دارد؟

عروسک یکی از محبوب ترین انواع اسباب بازی برای دختران است. بسیاری از عروسک‌هایی که برای دختران به بازار عرضه می‌شوند بدنی بسیار لاغر و بالغ با سینه‌های بزرگ و کمرهای بسیار باریک دارند این چنین عروسک ها معمولا با نام باربی بین کودکان محبوب هستند. این عروسک‌ها معمولاً اندازه‌های بدنی دارند که می‌تواند به یک بدن خطرناک در یک زن  تبدیل شود. اگرچه والدین می توانند عروسک هایی با نسبت های واقعی تر و شبیه کودکان پیدا کنند اما ب همچنان پرفروش ترین عروسک در جهان است.

تحقیقات تأثیرات بازی با عروسک‌ باربی که  بسیار لاغراند را در مقایسه با بازی با عروسک‌های متناسب‌تر  مورد آزمایش قرار داند. نتیجه تحقیقات چنین است که عروسک‌های بسیار لاغر تصور دختران را از فرم بدن ایده‌آل تغییر داده است. متأسفانه بازی با عروسک های واقع گرایانه نتوانست این اثرات منفی را از بین ببرد. دیدن فیلم باربی میتواند برای دختران مخصوصا نوجوانان حساسیت به اندام های خود را در بر داشته باشد. مبارزه با تصویر بدن در میان دختران در نوجوانی رایج است و با پیامدهای بلند مدتی مثل:

  • اختلالات خوردن
  • افسردگی
  • عدم اعتماد به نفس
  • حسادت
  • اضطراب
  • اختلال بد ریخت انگاری
  • و عدم عزت نفس را به دنبال دارد.
باربی

باربی

بیشتر بخوانید: افسردگی نوجوانان | چند نکته مهم در رابطه با افسردگی و علائم افسردگی در جوانان

تاثیر این فیلم بر زیبا شناسی کودکان و نوجوانان

وسواس زیبایی شناسی تثبیت شدید زیبایی و جذابیت بصری است که می تواند افکار و رفتارهای صحیح فرد را از بین ببرد. در زمینه  فیلم باربی جدید این وسواس می تواند هم مثبت و هم منفی باشد. از یک طرف این عروسک ظاهری بسیار شیک و جذاب دارد که توجه به جزئیات و قدردانی از زیبایی را ارج می نهد. این می تواند یک نقطه مثبت باشد زیرا توسعه چشم برای زیبایی می تواند منجر به قدردانی بیشتر از خلاقیت و ابراز وجود شود.

مراقبت از ظاهر و محیط اطراف می تواند عزت نفس و اعتماد به نفس را افزایش دهد. با این حال زمانی که وسواس زیبایی‌شناختی زیاد شود می‌تواند به پیامدهای مخربی برای سلامت روان منجر شود. اگر فرد احساس کند نمی تواند به استانداردهای زیبایی ایده آل خود برسد می تواند به صورت

  1. اضطراب
  2. کمال گرایی
  3. عزت نفس پایین ظاهر شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سندرم عروسک باربی

سندرم عروسک باربی” (“سندرم باربی“) نوعی اختلال بدشکلی بدن است که به عنوان انگیزه برای دستیابی به استانداردهای ظاهری غیرممکن مانند عروسک باربی توصیف شده است. عدم امکان دستیابی به این امر «مشکلات جسمی و روحی بزرگی را در ذهن دختران نوجوان ایجاد کرده است. با دیدن این فیلم و دست نیافتن کودکان و نوجوانان به چنین ظاهری اعم از نوع لباس، اندام، حالت و رنگ مو میتوان آنها را وارد یک دنیای خیالی کرد و هنگامی که در واقعیت با خود واقعیشان رو به رو میشوند میتواند آنها را از نظر سلامت روان به هم بریزد و پیامدهای بلند مدتی را در بر داشته باشد.

  یافتن راه حل نامناسب

بسیاری از نوجوانان و حتی کودکان با دیدن فیلم باربی و رسیدن به چنین ظاهری غیر واقعی شخصیت های این فیلم به فکر چاره جویی های نا مناسب اعم از رژیم های سخت، عمل های زیبایی متعدد، تغییر رنگ پوست و…. میوفتند و هم خود و هم خانواده را تحت فشار های روحی و روانی فراوانی قرار میدهند.

به دلیل محدودیت سنی حساسی که نوجوانان در آن قرار دارند امکان دارد تصمیمات هیجانی بگیرند و در آینده از این اعمال مخصوصا نوع جراحی انجام شده پشیمان بشوند و برای باز گشت به حالت اول خود اقدامات و جراحی های بعدی را امتحان کنند و در نهایت به نتیجه دلخواه نرسند و همین امر سلامت روحی و روانی و زیبایی ظاهری آنان را تحت شعاع قرار میدهد.

فیلم باربی

 

 پیامی برای والدین

پیام این تحقیق برای والدین چه بود؟ به نظر می رسد ایده خوبی است که بچه ها را از عروسک های بسیار لاغر و شبیه بزرگسالان چنین فیلم هایی دور کنید و عروسک هایی را که بیشتر شبیه بچه های واقعی هستند را خریداری کنید. بهتر است کودکان را از دنیای کودکانه خود خارج نکنیم. با این حال ممکن است این کار دشواری باشد زیرا بسیاری از کودکان در حال حاضر تمایل زیادی به عروسک‌های بسیار لاغر مثل عروسک باربی نشان می‌دهند.

با این وجود لازم به یادآوری است که تصویر بدن دختران زود شکل می گیرد. دختران پیام های اعضای خانواده، همسالان خود و رسانه ها را دریافت می کنند که فرهنگ ما چه نوع بدن هایی را قابل قبول یا ارزشمند می داند. حتی یک قدم کوچک به سمت تغییر محتوای آن پیام ها می تواند تفاوت ایجاد کند.

بهتر است با کودکان خود صمیمی و دوستانه راجع به تفاوت واقعیت ها و دنیای خیالی صحبت کنیم و دوست باشیم و همیشه کودکانمان را بخاطر اینکه خودشان هستند ستایش کنیم. محیط امن خانواده و توجه به کودکان و نوحوانانمان میتواند آنها را از بسیاری از کم بینی ها و تصمیمات اشتباه در امان نگه میدارد و این زمینه ای برای سلامت روان آنهاست.

 

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر شانی احمدی

شانی احمدی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.psychologytoday.com/gb/blog/beauty-sick/202103/barbies-may-do-damage-realistic-dolls-cant-undo
  2. https://healthnews.com/mental-health/self-care-and-therapy/barbiecore-body-positivity-and-mental-health/
  3. https://hekint.org/2022/09/22/the-barbie-doll-syndrome/

6 دیدگاه در “فیلم باربی Barbie و تاثیرات آن بر کودکان و نوجوانان

  1. لیلی گفت:

    مطلب خیلی خوبی بود مرسی

    1. ازپزشک گفت:

      ممنون از دقت نظر شما

  2. امید گفت:

    بسیار مطلب مفیدی بود.ممنون از شما برای این مطلب.

    1. ازپزشک گفت:

      سلام و درود
      خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفت.

  3. من این فیلم باربی جدید رو با زیرنویس فارسی همراه با دخترم نشستم و دیدم.
    فیلم جالبی بود ولی به نظرم اگر کودکان با خانواده فیلم باربی 2023 رو ببینن مشکلی بوجود نمیاد.
    ممنون از مطلب خوبتون.

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      دقیقاً همینطوره در صورت نظارت والدین اثرات مخرب کمتری خواهد داشت.
      خوشحالیم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفته است.

نظرات بسته شده است.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.