دارویی

قرص فکسوفنادین برای آبریزش بینی و درمان آلرژی

قرص فکسوفنادین برای آبریزش بینی و درمان آلرژی

قرص فکسوفنادین برای آبریزش بینی

فکسوفنادین (Fexofenadine) نوعی دارو از خانواده آنتی هیستامین‌ها است که معمولا برای درمان حساسیت‌ و واکنش‌های آلرژیک تجویز می‌شود. قرص فکسوفنادین برای آبریزش بینی و درمان آلرژی مثل عطسه، خارش و گرفتگی بینی، سرفه، کهیر و اگزمای پوستی کاربرد دارد. برای آشنایی بیشتر با این قرص، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

 

عملکرد فکسوفنادین در بدن

حساسیت‌ فصلی یا خوراکی امری کاملا شایع است که در اکثر مواقع، مشکل بزرگی برای سلامت بدن محسوب نمی‌شود؛ بااین‌حال، مثل یک سرماخوردگی سخت، ممکن است برنامه‌های شما را تا چند روز مختل کند. هیستامین ماده‌ای طبیعی در بدن است که در صورت داشتن آلرژی به یک ماده خاص آزاد می‌شود. با آزاد شدن هیستامین در بدن، علائم مختلفی مانند خارش، عطسه، آبریزش بینی و آبریزش چشم بروز پیدا می‌کند. داروی فکسوفنادین با مهار عملکرد هیستامین، به تسکین و از بین‌ رفتن این علائم کمک می‌کند.

 

تاثیر فکسوفنادین بر سرماخوردگی

آلرژی و سرماخوردگی نشانه‌های مشابه زیادی دارد؛ بااین‌حال باید این را درنظر داشته باشید که عامل اصلی بروز سرماخوردگی با حساسیت تفاوت دارد. احساس سرماخوردگی از طریق انتقال ویروس‌ به بدن ایجاد می‌شود و با علائمی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی، عطسه، سرفه و گاهی اوقات گلودرد خودش را نشان می‌دهد. قرص فکسوفنادین برای گرفتگی بینی، آبریزش بینی و سایر علائم ناشی از آلرژی مفید است اما مستقیما روی عفونت ویروسی تاثیر نمی‌گذارد؛ اما می‌تواند به رفع علائم خاصی که با آلرژی همپوشانی دارد کمک کند. پس بهتر است برای درمان سرماخوردگی به قرص فکسوفنادین اکتفا نکنید و مشکلتان را با پزشک درمیان بگذارید.

 

داروی فکسوفنادین

داروی فکسوفنادین

 

آیا مصرف فکسوفنادین برای سرفه موثر است؟

همان‌طور که گفته شد، فکسوفنادین نوعی آنتی‌هیستامین است که برای تسکین آلرژی استفاده می‌شود. خارش گلو و سرفه هم جزو مواردی هستند که با حساسیت به یک ماده خاص ممکن است بروز پیدا کنند.؛ اما به‌خاطر داشته باشید که سرفه و گلو درد می‌تواند از سایر عوامل نیز نشأت بگیرند. اگر سرفه‌های شما به‌دلیل سرماخوردگی، آسم، مشکلات ریوی، آنفولانزا و … ایجاد شده باشند، فکسوفنادین کمک چندانی به شما نمی‌کند. در این شرایط، این دارو نهایتا ممکن است برای مدتی کوتاه سرفه‌های شما را تا حدی تسکین بدهد؛ اما در بهبود قطعی و کامل بیماری شما نقشی نخواهد داشت.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

نحوه مصرف قرص فکسوفنادین

اگر بخواهید علاوه‌ بر راهنمایی‌هایی که از پزشک خود گرفته‌اید اطلاعات بیشتری درباره نحوه مصرف قرص فکسوفنادین به‌دست بیاورید، مطالعه بروشور داخل جعبه کمک زیادی به شما می‌کند. نکاتی که در این بروشور ذکر شده شامل موارد زیر است.

  • مقدار مصرف: دوز مصرف دارو می‌تواند بسته به عواملی مانند شدت علائم، سن بیمار و ویژگی‌های بدنی بیمار تغییر کند.
  • زمان: مصرف فکسوفنادین معمولا یک الی دو ‌بار در روز است که بهتر است قبل از غذا استفاده شود.
  • بلع کامل: اگر قرص فکسوفنادین را برای آبریزش بینی و دیگر علائم مصرف می‌کنید، آن را همراه یک لیوان آب به‌طور کامل بخورید. جویدن و له کردن قرص‌ها می‌تواند روی سیستم بدنی شما تاثیر منفی بگذارد.
  • دوز فراموش‌شده: اگر یک نوبت را فراموش کردید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید؛ اما اگر مدت زیادی از آن گذشته بود، مقدار مصرفی نوبت بعد را دو برابر نکنید.
  • تداخل دارویی: مطمئن شوید فکسوفنادین با داروهای دیگر شما تداخل نداشته باشد.

توجه: اگر باردار هستید یا بیماری زمینه‌ای دارید، قبل از مصرف دارو پزشک خود را مطلع کنید. از مصرف الکل با فکسوفنادین خودداری کنید.

 

پیشنهاد مقاله: آلرژی فصلی و درمان آن

تجویز فکسوفنادین برای کودکان

این دارو ممکن است باتوجه‌ به صلاحدید پزشک برای کودکان نیز تجویز شود. در این صورت دقت داشته باشید تا دقیقا مطابق دستورالعمل پیش بروید و دوز آن را تغییر ندهید. فکسوفنادین برای کودکان زیر 2 سال 6 سال تجویز نمی‌شود؛ اما کودکان بالای 2 سال به تشخیص پزشک می‌توانند از این دارو استفاده کنند.

 

دوزهای داروی فکسوفنادین

فکسوفنادین باتوجه‌به میزان و شدت آلرژی در دوزهای مختلف توصیه می‌شود. قرص فکسوفنادین برای آبریزش بینی، عطسه، سرفه و … معمولا در دو سه دوز 60 میلی‌گرم، 120 میلی گرم و 180 میلی‌گرم عرضه می‌شود. ازآنجاکه واکنش به مصرف دارو در هر فرد ممکن است متفاوت باشد، بهتر است که تشخیص دوز و میزان استفاده از این قرص را به پزشک متخصص داروساز خود بسپارید و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

 

قرص فکسوفنادین 60 میلی‌گرم برای چیست؟

این دوز فکسوفنادین برای آبریزش بینی خفیف یا دیگر علائم آلرژیکی که در سطح خفیف تا متوسط هستند تجویز می‌شود. همچنین افرادی که بدنشان به داروهای آنتی‌هیستامین با دوز بالا واکنش منفی نشان می‌دهد یا به هر دلیلی به دوز کمتر نیاز دارند، از فکسوفنادین 60 میلی‌گرم استفاده می‌کنند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین  شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص فکسوفنادین 180 میلی‌گرم برای چیست؟

این دوز معمولا برای کنترل علائم حساسیت و آلرژی در موارد شدیدتر مناسب است. پزشکان عموما برای کسانی که علائم آلرژیک شدید و آزاردهنده‌ای دارند، فکسوفنادین 180 میلی‌گرم تجویز می‌کنند؛ البته به این شرط که بدن آن‌ها به این دوز دارو حساسیت نشان ندهد.

 

فکسوفنادین برای گرفتگی بینی

فکسوفنادین برای گرفتگی بینی

 

عوارض قرص فکسوفنادین

استفاده از قرص فکسوفنادین برای آبریزش بینی و… معمولا مشکلات حاد و نادری ایجاد نمی‌کند؛ اما ممکن است بدن برخی افراد پس از مصرف این دارو واکنش نامتعارفی نشان بدهد. در ادامه، به برخی از عوارض جانبی شایع فکسوفنادین اشاره می‌کنیم.

  • احساس خواب‌آلودگی
  • خستگی و افت انرژی
  • سرگیجه
  • خشکی دهان و گلو
  • سردرد
  • افزایش اضطراب
  • تهوع و استفراغ
  • بدن درد
  • علائم مشابه آنفولانزا مثل تب‌ولرز
  • مشکلات گوارشی

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، فکسوفنادین به‌ندرت باعث بروز عوارض جانبی در افراد می‌شود؛ بااین‌حال، نحوه عملکرد داروها روی بدن افراد متفاوت است. اگر بعد از استفاده از این قرص هرکدام از علائم فوق را در خود احساس کردید، مجددا با پزشک خود برای طریقه مصرف آن مشورت کنید.

 

عوارض قرص فکسوفنادین 180

عوارض قرص فکسوفنادین در دوزهای متفاوت به‌طورکلی یکسان است. باتوجه‌به اینکه فکسوفنادین 180 میلی‌گرم قوی‌ترین دوز این دارو است، می‌تواند عوارض جانبی احتمالی را با شدت بیشتری در بدن بیمار ایجاد کند؛ به‌همین‌خاطر بهتر است کسانی که به آنتی‌هیستامین‌ها حساسیت دارند، از مصرف آن اجتناب کنند. همچنین بعد از استفاده از فکسوفنادین 180 میلی‌گرمی، به تغییرات بدنی خود دقت کنید و اگر متوجه مورد خاصی شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

پیشنهاد ویژه: غذاهای مفید برای آلرژی کودکان

آیا فکسوفنادین خواب‌آور است؟

فکسوفنادین از سری آنتی‌هیستامین‌هایی است که درمقایسه با دیگر داروهای ضدحساسیت، احساس خستگی و خواب‌آلودگی کمتری ایجاد می‌کند. بااین‌حال، شرایط بدنی افراد متفاوت است؛ درنتیجه ممکن است برخی اشخاص با استفاده از این قرص، خواب‌آلودگی بیشتری را احساس کنند. به‌طورکلی، پیشنهاد می‌شود زمانی که به تمرکز و هشیاری کامل نیاز دارید، از خوردن آن اجتناب کنید.

 

فکسوفنادین یا سیتریزین؟

فکسوفنادین و سیتریزین هر دو از آنتی هیستامین‌های نسل دوم هستند که برای رفع علائم آلرژی کاربرد دارند و خواب‌آلودگی نسبتا کمتری را در فرد ایجاد می‌کنند. این دو دارو عملکرد تقریبا مشابهی دارند؛ اما تفاوت‌های جزئی‌ای نیز در آن‌ها به‌چشم می‌خورد. فکسوفنادین خاصیت آرام‌بخشی و خواب‌آوری کمتری دارد و مدت‌ زمان اثربخشی آن در مقایسه با سیتریزین بیشتر است. این قرص عموما یک‌بار در روز استفاده می‌شود؛ درحالی‌که تعداد دفعات مصرف سیتریزین ممکن است به دو نوبت در روز برسد.

 

کلام پایانی

Fexofenadine یکی از گونه‌های آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم است. فکسوفنادین برای گرفتگی بینی، خارش چشم، اگزمای پوستی، سرفه و دیگر علائم مرتبط با آلرژی تجویز می‌شود. این دارو در دوزهای مختلف عرضه می‌شود که دو دوز 60 و 180 میلی‌گرم، پرکاربردترین آن‌ها هستند. فکسوفنادین در اکثر مواقع عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند. بااین،حال، اگر واکنش غیرطبیعی‌ در بدن خود احساس کردید، حتما به پزشک‌تان گزارش دهید. همچنین این دارو را به‌هیچ‌عنوان نباید کودکان، زنان باردار یا شیرده و افرادی که بیماری زمینه‌‌ای دارند، به‌طور خودسرانه مصرف کنند.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.