رژیم و تغذیه

لیست مواد غذایی چاق کننده

لیست مواد غذایی چاق کننده

مواد غذایی چاق کننده

برخی از غذاها و نوشیدنی ها، از جمله غذاهای فرآوری شده و آنهایی که حاوی شکر هستند، مانند نوشابه و برخی از غلات صبحانه جز مواد غذایی چاق کننده هستند. عوامل زیادی در کنترل وزن نقش دارند، از جمله رژیم غذایی. برخی از غذاها بیشتر از سایرین در افزایش وزن نقش دارند، از جمله غذاهای فرآوری شده که دارای کالری، چربی، شکر افزوده شده و نمک هستند. با این وجود، این غذاها هنوز هم می توانند در یک رژیم غذایی کامل قرار بگیرند. فقط مطمئن شوید که اندازه وعده های خود را زیر نظر داشته باشید و از آنها در حد اعتدال استفاده کنید، به خصوص اگر به دنبال کاهش وزن هستید.

 

لیست مواد غذایی چاق کننده صورت و بدن

سودا

سودا سرشار از کالری و قند افزوده است، اما فاقد مواد مغذی مهم مانند ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها است نوشیدن بیش از حد نوشابه می تواند به افزایش وزن منجر شود. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم نوشابه‌های شیرین می‌نوشند، نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، بسیار بیشتر در معرض افزایش وزن هستند. نوشابه جز غذاهای چاق کننده سریع است ولی بی خاصیت! نوشیدن نوشابه ممکن است با خطر بیشتر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان مرتبط باشد مصرف آن را محدود کنید و آن را به یک عادت روزانه تبدیل نکنید.

 

قهوه شیرین شده با شکر

قهوه سرشار از کافئین و انواع آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی است، قهوه می تواند یک نوشیدنی مغذی باشد. با این حال، اگر با شربت یا شکر شیرین شود، قهوه و نوشیدنی های مبتنی بر قهوه مانند فراپه، لاته یا موکای شکر دار می توانند به اندازه نوشابه حاوی قند باشند. مانند نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند، نوشیدنی‌های قهوه با قند بالا می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند و ممکن است به سلامت شما آسیب برسانند، برای مثال با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 همراه هستند.

 

غذاهای چاق کننده سریع

غذاهای چاق کننده سریع

 

بستنی

بیشتر بستنی ها حاوی قند و چربی بالایی هستند از آنجا که بستنی اغلب به عنوان دسر مصرف می شود، می تواند کالری اضافی زیادی به وعده غذایی شما اضافه کند. حتی اگر بعد از غذای اصلی احساس سیری کنید. بستنی جز مواد غذایی چاق کننده و پر کالری است. به همین دلیل، بهتر است بستنی را به‌عنوان یک خوراکی گاه به گاه در رژیم غذایی خود میل کنید.

 

پیشنهاد مقاله: مھم ترین دلایل چاقی شکم و راه ھای پیشگیری از آن

پیتزا

پیتزا یک غذای راحت و محبوب از جمله در بین کودکان و نوجوانان هستند. متأسفانه بیشتر پیتزاها سرشار از چربی، کربوهیدرات و کالری هستند. برخی از انواع آن با مقادیر زیادی پنیر و گوشت های فرآوری شده ساخته می شوند. مصرف بیشتر گوشت های فرآوری شده با چاقی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان مرتبط است. با این وجود، پیتزا هنوز هم می تواند در یک رژیم غذایی کامل قرار گیرد – تا زمانی که فقط گاهی اوقات و در حد اعتدال از آن لذت ببرید. به علاوه، به خاطر داشته باشید که همه پیتزاها یکسان نیستند.

می‌توانید نسخه‌های سالم‌تری را که حاوی مقدار زیادی سبزیجات، پروتئین مانند سینه مرغ یا گوشت، مقادیر کمتر پنیر هستند را امتحان کنید. پیزا شدیدا جز غذاهای چاق کننده است.

 

کلوچه و دونات

کوکی ها و دونات ها اغلب حاوی مقادیر زیادی شکر، آرد و چربی هستند. معمولاً کالری بالایی دارند. به عنوان مثال، 1 کوکی شکلاتی بزرگ می تواند بیش از 220 کالری داشته باشد، یک دونات بیش از 300 کالری دارد و جز غذاهای چاق کننده سریع می باشد. وقتی هوس کردید، به جای یک بسته کامل کلوچه یا دونات، مقدار کمی بخورید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی

سیب زمینی سرخ کرده یک پیش غذای محبوب است!مصرف غذاهای چاق کننده مثل سیب زمینی سرخ کرده به سلاکتی شما اسیب می زند. یک وعده متوسط 4 اونس (117 گرم) حاوی حدود 378 کالری است که سیب زمینی سرخ شده را به یک مواد غذایی چاق کننده تبدیل می کند. سیب زمینی سرخ کرده دارای چربی و نمک بالایی است – دو ماده ای خوش طعم که خطر پرخوری را افزایش می دهند. اغلب در کنار سایر غذاهای چاق کننده سریه و پر کالری مانند همبرگر سرو می شوند. بسیاری از مردم  از خوردن آنها با سس هایی مانند سس کچاپ یا سس مایونز که می تواند سرشار از نمک، شکر و چربی باشد، لذت می برند.

در مجموع، این بدان معنی است که شما به طور بالقوه کالری زیادی را در یک وعده می خورید که می تواند خطر افزایش وزن شما را افزایش دهد.

 

غلات صبحانه قندی

بسیاری از انواع غلات صبحانه سرشار از کالری و شکر هستند، و برخی از انواع آن حاوی 13 گرم شکر در هر فنجان (36 گرم) هستند. این غلات بسیار فرآوری شده و تصفیه شده هستند، به این معنی که بسیاری از فیبر و مواد مغذی موجود در غلات کامل از بین رفته اند. خوشبختانه، مقدار زیادی از گزینه‌های سالم کم قند و غلات کامل موجود است، بنابراین اگر از خوردن آن برای صبحانه لذت می‌برید، لازم نیست غلات را کنار بگذارید. هنگام خرید غلات، حتما برچسب آن را بررسی کنید و از انواعی که قند اضافه دارند دوری کنید.

غلات سبوس دار و کم فرآوری شده را انتخاب کنید که با موادی مانند جو دوسر یا سبوس گندم تهیه شده اند.

 

مصرف غذاهای چاق کننده

مصرف غذاهای چاق کننده

 

شکلات

شکلات تلخ با فواید سلامتی متعددی از جمله بهبود سلامت قلب و عملکرد مغز مرتبط است. با این حال، می تواند کالری و چربی بالایی داشته باشد و جز مواد غذایی چاق کننده باشد. بیشتر شکلات های سفید که به صورت تجاری تولید می شوند دارای قند افزوده بالایی هستند. به طور کلی، این بدان معناست که شکلات، صرف نظر از نوع آن، در صورت مصرف زیاد، می تواند به افزایش وزن کمک کند. شکلات های تیره، شیری و سفید دارای چربی و کالری بالایی هستند. دو نوع آخر معمولاً قند افزوده بیشتری نیز دارند. به این ترتیب، اگر شکلات به مقدار زیاد مصرف شود، می تواند باعث افزایش وزن شود.

 

آب میوه صنعتی

اگرچه آب میوه اغلب به عنوان یک نوشیدنی سالم در نظر گرفته می شود، اما اکثر برندهای تجاری به اندازه نوشابه حاوی قند هستند. آب میوه صنعتی  فاقد فیبر و سایر مواد مغذی است. نوشیدن مقادیر زیاد آب میوه صنعتی با افزایش خطر چاقی، به ویژه در کودکان مرتبط است. باید سعی کنید تشنگی خود را با آب رفع کنید.

 

پیشنهاد ویژه: آیا قرص جوشان انرژی زا چاق کننده است؟

سایر غذاهای فرآوری شده تجاری

افزایش مصرف غذای راحت و فوری  ممکن است تا حدی عامل افزایش نرخ چاقی در سراسر جهان باشد. در حالی که همه غذاهای فرآوری شده ناسالم نیستند، اما بسیاری از آنها کالری، قند اضافه شده، چربی و سدیم بالایی دارند.

 

فست فود

فست فود اغلب به عنوان یک جایگزین مناسب و صرفه جویی در زمان برای پخت و پز در خانه در نظر گرفته می شود. با این حال، بیشتر اقلام فست فود بسیار فرآوری شده و سرشار از کالری، چربی، سدیم و شکر اضافه شده هستند. به همین دلیل، بسیاری از مطالعات گزارش کرده‌اند که خوردن غذاهای فست فود مکرر می‌تواند با افزایش خطر چاقی همراه با سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط باشد.

 

غذاهای پر کالری

  • وعده های غذایی فوری: سوپ کنسرو شده، غذای یخ زده، وعده های غذایی بسته بندی شده
  • شیرینی ها: گرانولا، پای، کوکی ها، شیرینی ها، پودینگ ها
  • تنقلات خوش طعم: کراکر، چیپس، چوب شور، ذرت بو داده
  • لبنیات شیرین شده: ماست طعم دار، بستنی
  • گوشت های فرآوری شده: هات داگ،کالباس، پپرونی، سوسیس، کنسرو گوشت

بنابراین، مهم است که هنگام خرید غذاهای فرآوری شده برچسب مواد غذایی را به دقت بخوانید و به دنبال محصولاتی باشید که کالری، قند افزوده و سدیم کمی دارند. کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده همچنین می تواند کیفیت رژیم غذایی شما را بهبود بخشد و حفظ وزن متعادل را بسیار آسان تر کند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/nutrition/10-highly-fattening-foods#11.-Fast-food

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.