گوارش و کبد

مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست؟

مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست؟

مدفوع سیاه رنگ

دلایل سیاه شدن مدفوع می تواند موقتی باشد، مانند دارو و غذا. آنها نیاز به توجه زیادی ندارند زیرا معمولا در مدتی از بین می روند و نیازی به درمان ندارند. اما علت، مانند خونریزی داخل دستگاه گوارش (GIT) یا وجود بیماری، نگرانی جدی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در ادامه به برخی از دلایل مدفوع سیاه رنگ و درمان های آن می پردازیم.

 

مدفوع سیاه رنگ و شل نشانه چیست؟

داروها

شاید برایتان سوال شده باشد که مدفوع سیاه نشانه چیست؟ گاهی اوقات داروهایی که فرد مصرف می کند نیز می تواند باعث سیاه شدن مدفوع به عنوان یک عارضه جانبی شود. در اینجا نمونه هایی از داروهایی وجود دارد که می توانند منجر به سیاه شدن مدفوع شوند:

  1. مکمل‌های آهن: مکمل‌های آهن می‌توانند به دلیل واکنش آهن با برخی مواد در دستگاه گوارش، باعث سیاه شدن مدفوع شوند. هنگامی که آهن با صفرا و اسید معده واکنش نشان می دهد، اکسید شده و سیاه می شود و در نتیجه مدفوع سیاه می شود. سولفید آهن، یک ماده تیره که توسط بدن جذب نمی شود، نیز ممکن است به سیاه شدن مدفوع کمک کند. داروهای حاوی بیسموت: بیسموت ساب سالیسیلات در داروهایی مانند Pepto-Bismol وجود دارد و می تواند رنگ مدفوع را تیره کند.
  2. بیسموت در سیستم گوارش با گوگرد واکنش نشان می دهد و در نتیجه یک ترکیب سیاه رنگ تشکیل می شود که سپس در مدفوع دفع می شود و منجر به سیاه شدن مدفوع می شود.
  3. آنتی بیوتیک های خاص: برخی از آنتی بیوتیک ها، از جمله سفدینیر و آموکسی سیلین، گاهی اوقات می توانند باعث مدفوع سیاه یا تیره رنگ شوند. این ممکن است به دلیل واکنش دارو با آهن موجود در روده یا تغییر در باکتری های روده باشد که بر رنگ مدفوع تأثیر می گذارد.
  4. آسپرین: دوزهای بالای آسپرین ممکن است در موارد نادری باعث سیاه شدن مدفوع شود. این به این دلیل است که آسپرین می تواند پوشش داخلی معده را تحریک کند و باعث خونریزی شود که می تواند به دلیل وجود خون هضم شده در مدفوع منجر به تولید مدفوع سیاه رنگ شود.

 

غذا

غذایی که می خوریم نیز می تواند باعث تیره شدن مدفوع شود. به دلیل وجود رنگدانه های خاص، این غذاها تمایل دارند از فرآیند هضم عبور کرده و در مدفوع دفع شوند که باعث می شود رنگ مدفوع عمیق تر شود. تغییر رنگ موقتی است و معمولاً ظرف یک یا دو روز از بین می‌رود، بنابراین دلیلی برای هشدار نیست. در زیر چند نمونه از غذاهایی که ممکن است منجر به مدفوع سیاه شود آورده شده است:

  1. آنتوسیانین ها: آنتوسیانین ها رنگدانه هایی هستند که در زغال اخته یافت می شوند و مصرف مقادیر زیادی از آنها می تواند ظاهری تیره به مدفوع بدهد. این به این دلیل است که این رنگدانه ها به طور کامل هضم نمی شوند و در مدفوع از بین می روند و منجر به رنگ تیره می شوند.
  2. شیرین بیان: شیرین بیان حاوی گلیسیریزین است، ترکیبی که می تواند باعث سیاه شدن مدفوع شود. این به این دلیل است که گلیسیریزین می تواند در تجزیه گلبول های قرمز خون اختلال ایجاد کند و در نتیجه ترکیبات تیره رنگی تولید شود که از مدفوع دفع می شوند.
  3. چغندر: بتاسیانین، نوعی رنگدانه موجود در چغندر، می تواند به مدفوع ظاهری قرمز یا سیاه بدهد. این به این دلیل است که این رنگدانه ها به طور کامل در دستگاه گوارش تجزیه نمی شوند و در مدفوع دفع می شوند و منجر به رنگ تیره یا قرمز می شوند.
  4. شکلات تیره: شکلات تلخ حاوی مواد جامد کاکائو است که می تواند باعث تیره شدن مدفوع شود. این به این دلیل است که ترکیبات موجود در کاکائو می توانند تا حدی هضم شوند و در مدفوع از بین بروند و منجر به رنگ تیره شوند. با این حال، این اثر عموماً خفیف و موقت است و جای نگرانی نیست مگر اینکه با علائم دیگری همراه باشد.

 

سیاه شدن رنگ مدفوع

سیاه شدن رنگ مدفوع

 

مدفوع سیاه و سفت نشانه چیست؟

بیماری ها

مدفوع سیاه ممکن است نشان دهنده خونریزی دستگاه گوارش باشد که ممکن است در اثر زخم معده، ورم معده، واریس مری، بیماری التهابی روده یا سرطان روده بزرگ و سایر اختلالات ایجاد شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

زخم معده

زخم ها ، زخم های باز روی پوشش دستگاه گوارش هستند. در حالی که آنها همیشه دردناک نیستند، می توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

  • احساس سوزش در معده
  • سوء هاضمه
  • سوزش سردل
  • احساس عمومی ناخوشی

هنگامی که زخم ها شروع به خونریزی می کنند، می توانند علائم شدیدتری ایجاد کنند، از جمله مدفوع سیاه، “چسبنده” و قیری رنگ (که به دلیل مخلوط شدن خون با مایعات گوارشی تیره تر است). از آنجایی که این یک علامت شدیدتر است، اگر این مدفوع تیره با هر یک از تظاهرات بالا همراه باشد، باید در اسرع وقت با پزشک متخصص گوارش و کبد خود صحبت کنید. بیماری زخم معده بیشتر توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود.

 

خونریزی دستگاه گوارش فوقانی (GI)

علاوه بر زخم، چند بیماری دیگر نیز وجود دارد که می تواند باعث خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی شود که به نوبه خود می تواند منجر به مدفوع سیاه و قیری شود. مدفوع سیاه ناشی از این نوع مشکلات گوارشی فوقانی گاهی اوقات ملنا نامیده می شود. چند مورد از این شرایط عبارتند از:

  • گاستریت
  • ازوفاژیت
  • سندرم مالوری ویس
  • سرطان مری یا معده

بسیاری از این شرایط جدی هستند و شامل مجموعه ای از علائم گوارشی دیگر می شوند. اگر مدفوع شما برای چند روز سیاه و قیری بوده و با معده درد و استفراغ همراه است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

پیشنهاد مقاله: بررسی علل وجود خون در مدفوع

واریس مری

مری لوله ای است که غذاها و مایعات را به معده می برد. وقتی سیاهرگ‌های داخل مری متورم می‌شوند – وضعیتی که معمولاً به سیروز یا سایر بیماری‌های پیشرفته کبدی مرتبط است – می‌توانند گهگاه پاره شوند و باعث مدفوع قرمز و خونی یا مدفوع سیاه و قیری شوند. واریس مری وریدهای متورم مری است که می تواند خونریزی کرده و منجر به مدفوع تیره شود. آنها اغلب با بیماری کبد مرتبط هستند. مهم است که اگر قبلاً از بیماری کبدی زندگی می کنید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید و مدفوع سیاه را همراه با موارد زیر تجربه کنید:

  • گرفتگی عضلات
  • ناراحتی معده
  • کاهش وزن سریع
  • زردی

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص گوارش و کبد و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری التهابی روده که منجر به بیماری‌هایی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می‌شود، می‌تواند باعث خونریزی گوارشی و منجر به تیره شدن مدفوع شود.

 

درمان خانگی مدفوع سیاه رنگ

استراتژی درمان حول محور افزایش هضم و کاهش التهاب دستگاه گوارش است. در زیر برخی از برجسته ترین درمان های خانگی برای مدفوع سیاه وجود دارد:

 

با استفاده از شیر و زردچوبه

کورکومین، ماده ای با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، در ادویه زردچوبه وجود دارد. واضح است که کورکومین حاوی خواص ضد التهابی است که ممکن است به کاهش التهاب روده و در نتیجه خطر خونریزی کمک کند. علاوه بر این، زردچوبه ممکن است هضم را با افزایش تولید صفرا، که به تجزیه لیپیدها در دستگاه گوارش کمک می کند، بهبود بخشد. کاهش خطر یبوست و تشویق به حرکات منظم روده می تواند به جلوگیری از ایجاد مدفوع تیره کمک کند.

 

با استفاده از شیر و کشمش

شیر و کشمش از داروهای خانگی محبوب برای درمان مدفوع سیاه هستند. شیر حاوی کلسیم و سایر مواد معدنی است که می تواند به آرامش دستگاه گوارش و کاهش التهاب کمک کند. کشمش سرشار از فیبر است و می تواند به تنظیم حرکات روده کمک کند، که می تواند به جلوگیری از یبوست و کاهش خطر مدفوع سیاه ناشی از هموروئید یا سایر مشکلات گوارشی کمک کند.

 

مدفوع سیاه و تیره

مدفوع سیاه و تیره

 

با استفاده از دانه و آب رازیانه

رازیانه ممکن است برخی از مزایای احتمالی سلامت گوارشی داشته باشد که می تواند به کاهش برخی از دلایل سیاه شدن مدفوع کمک کند. خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم مواد شیمیایی موجود در رازیانه ممکن است به آرام کردن دستگاه گوارش و کاهش التهاب در روده کمک کند. علاوه بر این، گفته می شود رازیانه دارای اثرات ضد نفخ است، به این معنی که ممکن است گاز و نفخ را در دستگاه گوارش کاهش دهد. برای افرادی که ناراحتی معده آنها ممکن است منجر به مدفوع سیاه شود، این می تواند مفید باشد.

 

با استفاده از برگ کاری و عسل

برگ های کاری دارای مواد ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد اسهال هستند که ممکن است به آرام کردن دستگاه گوارش و کاهش التهاب در روده کمک کنند. تصور می‌شود که برگ‌های کاری دارای ویژگی‌های نفخ‌آور نیز هستند.

 

با استفاده از ماست و موز

ماست و موز داروهای خانگی برای درمان مدفوع سیاه هستند که می توانند به کاهش مدفوع سیاه ناشی از مشکلات گوارشی مانند ورم معده یا زخم کمک کنند. ماست حاوی پروبیوتیک هایی است که ممکن است به ارتقاء فلور سالم روده و کاهش تحریک دستگاه گوارش کمک کند. موز سرشار از پتاسیم و سایر مواد مغذی است که می تواند به آرامش دستگاه گوارش و تنظیم حرکات روده کمک کند.

 

پیشنهاد ویژه: علت درد پهلو چپ در زنان

نوشیدنی خرما بادام با دارچین

نوشیدنی خرما بادام با دارچین می تواند در درمان مدفوع سیاه با بهبود عملکرد گوارشی و کاهش التهاب در دستگاه گوارش مفید باشد. بادام و خرما منابع خوبی از فیبر، چربی های سالم و پروتئین هستند. دارچین، از طرف دیگر، تشکیل آنزیم های گوارشی را تحریک می کند و به تجزیه غذا کمک می کند، که به هضم خوب کمک می کند.

 

با استفاده از سرکه سیب

برای قرن ها، سرکه سیب یک درمان طبیعی برای تقویت سلامت دستگاه گوارش و مدیریت شرایط مختلف سلامتی بوده است. گنجاندن آن در رژیم غذایی می تواند در مورد مدفوع سیاه مفید باشد.

 

برای درمان مدفوع سیاه چی بخوریم؟

  • آب بنوشید: مقدار زیادی آب بنوشید زیرا این کار می تواند به تحریک حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست کمک کند. این امر دفع مواد زائد از بدن را افزایش می دهد.
  • مصرف فیبر: افزایش مصرف فیبر می تواند به جلوگیری از یبوست و تشویق حرکات منظم روده کمک کند. مواد حاوی مقدار مناسبی فیبر عبارتند از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات.
  • از مصرف برخی غذاها اجتناب کنید: از خوردن برخی غذاها و نوشیدنی‌ها خودداری کنید، زیرا می‌توانند علائم را تشدید کنند. این غذاها و نوشیدنی ها شامل الکل، کافئین و غذاهای تند یا چرب است.
  • مصرف پروبیوتیک ها را در نظر بگیرید: پروبیوتیک ها باکتری های خوبی هستند که می توانند هضم را بهبود بخشند و فلور روده را متعادل کنند. پروبیوتیک ها را می توان در مکمل ها یا غذاهایی مانند ماست یا کفیر یافت.
  • داروهای گیاهی را امتحان کنید: برخی از داروهای گیاهی، از جمله چای بابونه، زنجبیل یا نعناع، ​​ممکن است به کاهش ناراحتی دستگاه گوارش و تشویق حرکات منظم روده کمک کنند.

 

کدام رنگ مدفوع خطرناک است؟

رنگ مدفوع معمولی قهوه ای است. این به دلیل وجود صفرا در مدفوع است. رنگ معمولی مدفوع می تواند از زرد روشن تا قهوه ای تا تقریبا سیاه متغیر باشد. اگر مدفوع قرمز، قهوه ای، سیاه، خاک رس، رنگ پریده، زرد یا سبز است، ممکن است نشان دهنده مشکل باشد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/bloody-or-tarry-stools
  2. https://www.emedicinehealth.com/stool_color_changes/article_em.htm
  3. https://www.hexahealth.com/blog/black-stool-treatment-home-remedies

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.