داروها

نکات مهم درباره‌ نحوه مصرف قرص لیبراکیم و عوارض آن

نکات مهم درباره‌ نحوه مصرف قرص لیبراکیم و عوارض آن

قرص لیبراکیم

در این مقاله هدف این است به طور مفصل به داروی لیبراکیم که تشکیل شده از دو‌ داروی کلیدینیم و کلرودیازپوکساید است پرداخته شود.دلایل مصرف، نحوه مصرف قرص لیبراکیم و عوارض آن در این مقاله برای شما خواننده محترم توضیح داده شده است. قرص لیبراکیم برای چی خوبه؟ لیبراکیم برای چیست؟ مکانیسم عملکرد آن کاهش فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز است. کلیدینیم در دسته ای از داروها به نام آنتی کولینرژیک قرار دارد. قرص لیبراکیم برای چیه؟ به کاهش اسپاسم و گرفتگی معده کمک می کند. در این مقاله به بررسی لیبراکیم قرص چیه پرداخته شده است.

 

قرص لیبراکیم برای چیست؟

قرص لیبراکیم ترکیب کلردیازپوکساید و کلیدینیم است که همراه با داروهای دیگر برای درمان مشکلات معده یا روده از جمله زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و انتروکولیت (التهاب کولون و روده کوچک) مورد استفاده قرار میگیرد. کلردیازپوکساید یک بنزودیازپین است. بنزودیازپین ها متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی (CNS) هستند که داروهایی هستند که سرعت سیستم عصبی را کاهش می دهند. کلیدینیم یک عامل آنتی کولینرژیک است. اسید معده و اسپاسم روده را کاهش میدهد.

 

نحوه مصرف قرص لیبراکیم

این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً 3 تا 4 بار در روز (30 تا 60 دقیقه قبل از غذا و قبل از خواب) به روش خوراکی مصرف کنید. اگر آنتی اسید مصرف می کنید، آن را بعد از غذا مصرف کنید و قرص لیبراکیم را قبل از غذا مصرف کنید. نحوه مصرف قرص لیبراکیم و دوز بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین میشود. برای افراد مسن بهتر است این دارو با دوز کمتر شروع شود تا عوارض جانبی به حداقل برسد. دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بدون تأیید پزشک بیشتر مصرف نکنید.با این کار وضعیت شما سریع تر بهبود نمی یابد، بلکه خطر عوارض جانبی دارو را افزایش میدهد.

مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است باعث مقاوم شدن به این دارو و کمتر شدن اثر دارو بر فرد گردد. پزشک ممکن است نیاز به افزایش دوز یا تغییر دارو داشته باشد. اگر به این دارو مقاوم شدید با پزشک خود صحبت کنید. در کنار فواید و سودبخشی این دارو به افراد گاهی اوقات خطر اعتیاد به این دارو ممکن است رخ دهد..موارد اعتیاد به این دارو در افرادی که دارای اعتیاد به موادی همچون الکل، مواد مخدر و … بیشتر است. برای کاهش دادن خطر اعتیاد این دارو را همانطور که پزشک تجویز کرده است مصرف نمایید و در صورت اعتیاد حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: علت ترش کردن معده و روش های درمان گیاهی آن

قرص لیبراکیم

قرص لیبراکیم

 

زمان مصرف قرص لیبراکیم

این دارو را به صورت خوراکی مصرف کنید، معمولاً 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا و قبل از خواب یا طبق دستور پزشک می توانید آن را 3 تا 4 بار در روز مصرف کنید. اگر آنتی اسید مصرف می کنید، آن را بعد از غذا و لیبراکیم را قبل از غذا مصرف کنید. قبل از مصرف قرص لیبراکیم اگر به کلردیازپوکساید، کلیدینیم، هر داروی دیگر یا هر یک از ترکیبات موجود در کپسول کلردیازپوکساید و کلیدینیم حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از داروساز یا پزشک خود لیستی از مواد تشکیل دهنده را بخواهید و به او بگویید که کدام داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی را مصرف می کنید.

در صورت مصرف هر یک از موارد زیر او را مطلع سازید:

  • داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین (کومادین، جانتوون) یا داروهای ضد روان پریشی مانند کلرپرومازین، فلوفنازین یا تیوریدازین. همچنین در صورت مصرف مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) زیر به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید یا اگر در دو هفته گذشته آنها را مصرف کرده اید: ایزوکاربوکسازید (مارپلان)، لینزولید (زیووکس)، متیلن بلو، فنلزین (ناردیل)، سلژیلین (Eldepryl، Emsam، Zelapar) یا tranylcypromine (Parnate).
  • ممکن است پزشک برای تغییر دوز های داروی شما و عوارض جانبی این دارو با شما صحبت کند. اگر مبتلا به گلوکوم، هیپرتروفی پروستات (بزرگ شدن پروستات) یا انسداد گردن مثانه (انسداد مثانه که باعث ایجاد مشکل در ادرار می شود) هستید به پزشک خود اطلاع دهید. احتمالاً پزشک به شما خواهد گفت که کلردیازپوکساید و کلیدینیم مصرف نکنید زیرا عوارض قرص لیبراکیم می تواند برای شما جدی باشد.
  • اگر مشکلات بینایی، مشکلات ادراری، بیماری کلیوی یا کبدی دارید یا تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • چنانچه باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. داروهای حاوی کلیدینیم ممکن است به جنین آسیب برساند. در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. داروهای حاوی کلیدینیم ممکن است تولید شیر مادر را نیز کاهش دهند.
  • اگر 65 سال یا بیشتر دارید، در مورد خطرات و مزایای مصرف کلردیازپوکساید و کلیدینیم و عوارض قرص لیبراکیم با پزشک خود صحبت کنید. افراد مسن معمولاً نباید کلردیازپوکساید و کلیدینیم مصرف کنند زیرا به اندازه سایر داروها که می توانند برای درمان همان بیماری استفاده شوند بی خطر یا مؤثر نیستند.

باید بدانید که این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که ندانید چه تاثیری روی شما می گذارد و از عوارض قرص لیبراکیم روی خودتان اگاه نیستید، رانندگی نکنید یا با ماشین آلات کار نکنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص لیبراکیم برای چی خوبه؟

این دارو ترکیبی از 2 داروی کلیدینیم و کلردیازپوکساید است. این دارو همراه با سایر داروها برای کمک به درمان اختلالات معده/روده (مانند زخم، سندرم روده تحریک پذیر، عفونت روده) استفاده می شود. کلیدینیم با کندکردن حرکات معده و شل کردن ماهیچه های روده و معده  به کاهش علائم گرفتگی معده کمک میکند.کلیدینیم به دسته ای از داروها به نام آنتی کولینرژیک/ضد اسپاسم(ضد گرفتگی) تعلق دارد. کلردیازپوکساید از خانواده دارویی به نام بنزودیازپین ها به کاهش اضطراب کمک می کند؛ این کار را با اثرگذاری بر مغز و‌اعصاب انجام میدهد و اثر آرام بخشی دارد.

 

عوارض قرص لیبراکیم

عوارض قرص لیبراکیم

 

قرص لیبراکیم خواب آور است؟

خواب آلودگی،، حالت تهوع،سرگیجه، یبوست، تاری دید یا سردرد ممکن است رخ دهد. خواب آلودگی یکی از عوارض جانبی این قرص می باشد پس در صورتی که کار های حساس و یا رانندگی میکنید با احتیاط مصرف کنید و راجع به نحوه مصرف قرص لیبراکیم و زمان آن با پزشک خود مشورت کنید.

 

اگر یک دوز را فراموش کردم چه کنم؟

اگر چندین دوز در روز مصرف می کنید و یک نوبت را فراموش کردید، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دو دوز مصرف نکنید.

 

قرص librakim چاق کننده است؟

با توجه به عوارض جانبی این قرص اثرات چاق کننده بودن جزو آن نمی باشد و تاکنون تحقیقات و‌ مستندات علمی در رابطه با تاثیر این قرص بر افزایش وزن وجود ندارد اما اگر بعد از مصرف این قرص دچار افزایش وزن و یا پرخوری شدید میتوانید این قرص را قبل از خواب مصرف کنید.

 

عوارض قرص لیبراکیم

این دارومی تواند چه عوارض جانبی داشته باشد؟ کلردیازپوکساید و کلیدینیم ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اگر این علائم از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ضعف یا خستگی
  • هیجان
  • خشم
  • دهان خشک
  • تاری دید یا تغییرات بینایی
  • یبوست
  • حالت تهوع
  • مشکل در ادرار کردن
  • تغییرات در میل جنسی
  • سیکل های قاعدگی نامنظم
  • مشکلات هماهنگی
  • گیجی

 

عوارض جانبی داروی لیبراکیم

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً با متخصص گوارش تماس بگیرید:

  • گفتار کند یا دشوار
  • لرزش مداوم، یا ناتوانی در نشستن
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • کهیر
  • تورم بازوها، دست‌ها، پاها، مچ پا یا ساق پا
  • زرد شدن پوست یا چشم

 

لیبراکیم قرص

لیبراکیم قرص

 

عوارض قرص لیبراکیم برای کودکان

مطالعات مناسبی در مورد ارتباط سن با اثرات ترکیبی کلردیازپوکساید و کلیدینیم در جمعیت کودکان انجام نشده است پس بهتر است حتما در رابطه با نحوه مصرف قرص لیبراکیم با پزشک مشورت و در صورت صلاح دید پزشک متخصص مصرف شود. در هر صورت یکی از اجزای این قرص کلرودیازپوکساید است که از خانواده بنزودیازپین ها می باشد.مصرف همزمان این قرص  با مخدر ها و الکل میتواند باعث دپرشن و مهار سیستم تنفسی گردد و کودک شما دچار بی حالی و ضعف و تنگی نفس گردد و تعداد تنفس ان کاهش یابد.

اثرات دیگر این دارو اعتیاد به این دارو است و باعث وابستگی میشود.همچنین میتواند باعث اختلالات خلقی در کودکان شود.

 

در مورد نگهداری این دارو چه چیزهایی باید بدانم؟

این دارو را در ظرفی که درب آن محکم بسته است و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و دور از نور، گرمای اضافی و رطوبت نگهداری کنید. مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص ها و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و استنشاق ها) برای کودک جذابند و کودکان خردسال می توانند آنها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌ها را قفل کنید و فوراً دارو را در مکانی امن قرار دهید – جایی که بالا و دور از دید و دسترس آنها باشد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن درخواست آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

 مصرف بیش از حد قرص لیبراکیم

در صورت مصرف بیش از حد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • گیجی
  • کما
  • رفلکس های آهسته
  • دهان خشک
  • تاری دید
  • یبوست

 

مصرف همزمان لیبراکیم و امپرازول

امپرازول ممکن است سطح خون و اثرات کلردیازپوکساید را افزایش دهد. این می تواند خطر عوارض جانبی از جمله خواب آلودگی بیش از حد و مشکلات تنفسی را افزایش دهد. برای استفاده ایمن از هر دو دارو ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا نظارت مکرر توسط پزشک داشته باشید. مهم است که در مورد سایر داروهایی که استفاده می کنید، از جمله ویتامین ها و گیاهان دارویی، به پزشک خود اطلاع دهید. بدون مشورت با پزشک، مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید.

 

چه اطلاعات دیگری باید بدانم؟

منظم ویزیت بروید. پزشک آزمایش‌های خاصی را برای بررسی واکنش شما به کلردیازپوکساید و کلیدینیم تجویز می‌کند. نگذارید فرد دیگری داروهای شما را مصرف کند. حتما فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه که مصرف می‌کنید و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی داشته باشید. هر بار که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، باید این لیست را همراه خود داشته باشید.

 

خلاصه و جمع بندی

لیبراکیم تشکیل شده از دو داروی کلینیدیم و کلرودیازپوکساید است که در اختلالات معده و روده مصرف میشود.بهترین زمان مصرف آن ۳۰تا۶۰دقیقه قبل از غذا به صورت خوراکی می باشد. از عوارض جانبی مهم آن میتوان به خواب آلودگی شدید،کاهش تعداد تنفس و تغییرات خلقی اشاره کرد. حتما این دارو را با تجویز پزشک مصرف کنید و خودسرانه قطع نکنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. Chlordiazepoxide and Clidinium

  2. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-15881/librax-with-clidinium-oral/details

  3. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-5263/librium-oral/details
  4. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/chlordiazepoxide-and-clidinium-oral-route/description/drg-20074928
  5. https://www.drugs.com/librax.html
  6. https://www.mskcc.org/cancer-care/patient-education/medications/pediatric/chlordiazepoxide
  7. https://www.medicoverhospitals.in/medicine/librax
  8. https://www.drugs.com/drug-interactions/librax-with-omeprazole-586-12724-1750-0.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.