چشم پزشکی

۸ علتی که منجر به تاری دید می شود!

۸ علتی که منجر به تاری دید می شود!

تاری دید

ممکن است شما هم تاری دید را تجربه کرده باشید. وقتی دیدتان تار می شود با پلک زدن و مالیدن چشم هایتان سعی بر این دارید که تاری دید برطرف شود. این حرکات ممکن است مقطعی باشد اما به چه علتی دیدی تار در افراد ایجاد می شود؟ ما در ادامه ۸ علتی که منحر به تاری دید می شود را عنوان می کنیم. همچنین به تار شدن ناگهانی چشم و تاری دید و سرگیجه می پردازیم. کافیست همره ما باشید و در صورت نیاز از بهترین چشم پزشکان ازپزشک ویزیت بگیرید.

 

علت تاری دید ناگهانی در دو چشم

از بین رفتن وضوح بینایی منجر به تاری در افراد میشود. به این صورت که فرد مبتلا احساس می کند در مقابل چشمانش فیلتری کثیف و آلوده قرار دارد. در تار دیدن فرد مبتلا قادر به تمرکز بر کلمات و دیدن جزئیات دقیق اشیاء نبوده و این حالت اذیت کننده با توجه به علت های گوناگون می‌تواند یک چشم و یا هر دو چشم را درگیر کند. بدون شک آگاهی نسبت به شایع ترین علل تار دیدن و درمان‌ های مختص آن، مواجهت با این اختلال را راحت تر کرده و مسیر درمان را آسان می سازد. در ادامه به علائم و علت آن اشاره خواهیم کرد.

 

علائم تاری دید چیست؟

از اصلی ترین علائم این عارضه می توان به سر درد، حساسیت به نورها، قرمزی چشم و تحریک آن اشاره کرد. از این رو بسیار مهم است ابتدا با ۸ علتی که منجر به تاری دید می شود آشنا شوید تا ببینید منشا این عارضه از کدام بیماری یا دلایل می تواند باشد.

 

تاری دید و سرگیجه

تاری دید و سرگیجه

 

۸ علت تاری دید و سرگیجه!

مواردی که در ادامه عنوان می کنیم از شایع ترین دلایل تار شدن دید بوده و هر کدام از آنها نشانه ها و علائم گوناگونی هم دارند.

 

علت تاری دید ناگهانی در یک چشم

قرنیه یک لایه‌ بسیار نازک و شفاف در بخش جلویی چشم  بوده و حساسیت زیادی هم دارد. هنگام ایجاد خراش در قرنیه، احساس می‌کنید یک شی زمخت و خشن که بسیار دردناک هم هست در چشمتان افتاده است. قرنیه ممکن است بر اثر جراحت خراشیده شود اما در اکثر موارد به دلیل گرد و غبار و سنگ ریزه هایی که در چشم می روند آسیب می بیند. به همین دلیل نیاز است تا زمانی که گرد و غبار وارد چشمانتان شد حتما چشم هایتان را با آب تمیز و یا محلول شستشو بشویید. بعد از شستشو باید مدام پلک بزنید تا از طریق اشک چشمان فضا تمیز شود. بسیار مهم است بدانید که از لمس کردن و مالیدن چشم باید خودداری کنید، چرا که این کار آسیب بیشتری به چشم‌ شما وارد می‌کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین با متخصص چشم پزشک است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آب مروارید (کاتاراکت)

عدسی چشم به طور طبیعی شفاف بوده و اگر بخشی از آن کدر شود، باعث ایجاد آب مروارید می ‌شود. آب مروارید به کندی پیشرفت کرده  و معمولا هر دو چشم را درگیر خود می ‌کند. این عارضه غالبا بعد از پنجاه سالگی به بعد در زنان و مردان ایجاد می ‌شود. اما ممکن است کودکان هم درگیر این عارضه شوند. فرد مبتلا به آب مروارید، معمولا رنگ ‌ها را محو می‌ بیند و دید شب برایش مشکل است. همچنین  افراد مبتلا به آب مروارید نه تنها تاری دید و سرگیجه دارند بلکه چشم هایشان هم به تشعشعات نور حساس است.

 

گلوکوم (آب سیاه)

عصب بینایی وظیفه‌ مهم ارسال سیگنال‌ های حسی از چشم به مغز و تبدیل آن‌ ها به تصویری که می ‌بینیم را بر عهده دارد. زمانی که عصب بینایی کار خود را به درستی انجام ندهد، بینایی فرد دچار اختلال می‌شود و یا به طور کلی از بین می‌رود. به همین دلیل می توانیم بگوییم که گلوکوم یا آب سیاه افزایش شدید فشار چشم است، که منجر به آسیب عصب بینایی می ‌شود.

 

قوز قرنیه

در رابطه با قوز قرنیه باید بگوییم که برآمدگی قرنیه بوده و از هر ۱۰۰ نفر یکی از آنها به آن دچار می ‌شود. این عارضه ممکن است در یک چشم یا هر دو چشم به وجود بیاید و این بیماری معمولا در دوران نوجوانی تا حدود ۲۰ سالگی پیشرفت می‌کند. یکی از نشانه‌های اصلی این بیماری، تاری دید ناگهانی است. گاهی با لنزهای تماسی از جمله لنز اسکلرال می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

 

بیشتر بخوانید: علت سیاهی رفتن چشم ها

 

عفونت چشم و تاری دید و سرگیچه

هر نوع از عفونت ‌های مربوط به چشم علاوه بر ایجاد تاری و سرگیجه، می ‌توانند باعث قرمزی و تورم در چشم‌ ها شوند. در ورم ملتحمه پوشش خارجی چشم عفونت کرده و عامل آن ویروس یا باکتری است. در عفونت از نوع کراتیت نیز قرنیه به دلیل آلوده شدن به میکروب ملتهب شده و شخص دچار مشکل در بینایی می ‌شود. چنانچه چشم شما عفونت کرد باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید و مراحل درمان را انجام دهید.

 

آستیگماتیسم

به دلیل شکل نامنظم قرنیه آستیگماتیسم در افراد ایجاد می‌ شود. بیماری آستیگماتیسم می‌ تواند در بینایی افراد مشکلاتی ایجاد کند. در این عیب انکساری پرتوهای نور به یک نقطه روی شبکیه نمی‌رسند و دید واضحی ایجاد نمی‌شود. آستیگماتیسم با عینک، لنز یا جراحی قابل ‌درمان است و کترل می شود.

 

تاری دید ناگهانی

تاری دید ناگهانی

 

خستگی چشم

 خستگی چشم زمانی ایجاد می شود که برای مدت طولانی به تلویزیون، کتاب و لوازم الکترونیکی مانند موبایل خیره شوید. در این حالت افراد کمتر پلک می‌ زنند و ممکن است دچار خستگی چشم شوند. متاسفانه خستگی چشم از شایع‌ ترین علائم خستگی چشم، تاری دید ناگهانی و تاری دید و سرگیجه است. لازم به ذکر است که هر بار پلک زدن باعث جاری شدن اشک در چشم می‌ شود و حرکت چشم را نرم و روان می‌کند. همچنین اشک موجود در چشمها، چشم را پاک کرده و خستگی چشم را کاهش می ‌دهد. برای پیشگیری از خستگی چشم پیشنهاد می کنیم بیشتر پلک بزنید و به اطراف  هم نگاه کنید.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

آسیب مغزی و تاری دید و سرگیجه

آسیب مغزی می‌ تواند ارسال اطلاعات بینایی از چشم به مغز و پردازش آن را مختل کند. تومور مغزی بینایی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. دوبینی هم به دنبال تورم مغز و تورم غشا اطراف آن مثل انسفالیت یا مننژیت ایجاد می‌شود. دقت داشته باشید تار دبدن به صورت مداون می ‌تواند علامت هشدار بروز سکته‌ی مغزی باشد.

از دیگر علت های تاری دید ناگهانی و تاری دید و سرگیجه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آسیب به قرنیه
  2. آسیب به شبکیه
  3. ضریه به سر
  4. مشکلات دوران بارداری
  5. دیابت
  6. کم خونی
  7. کبد چرب
  8. افت فشار خون
  9. میگرن
  10. استرس

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.