رژیم و تغذیه سالم

بهترین و موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه و تمرکز

بهترین و موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه و تمرکز

موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه

در این مقاله سعی شده مطالب مفید و‌ علمی در رابطه با موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه و بهبود آن پرداخته شود.

 

معجون فوق العاده برای تقویت حافظه در طب سنتی

کاشایام را می توان یک دمنوش گیاهی یا دارویی دانست که به شما در مدیریت علائم بیماری های مختلف کمک می کند. اعتقاد بر این است که این دارو ایمنی فرد را تقویت می کند و از انواع ویروس ها و باکتری ها از جمله ویروس کرونا جلوگیری می کند!

پس از مطالعه و انجام تحقیقات کامل در مورد مواد افزوده شده در نوشیدنی، از این واقعیت که جعبه ادویه که در کمد آشپزخانه ما قرار دارد، بهترین فروشگاه داروخانه است و اینکه چگونه می توان از آن برای تقویت سلامت و ایمنی استفاده کرد، شگفت زده شدم. بیایید یک گشت کوچک به آشپزخانه بزنیم، جعبه ادویه را باز کنید و مواد را بررسی کنید.

زردچوبه، زیره، فلفل، میخک، هل، دارچین، تخم گشنیز، دانه رازیانه، سونتی (زنجبیل خشک) و بسیاری چیزهای شگفت انگیز دیگر را خواهید یافت که می توان از آنها برای بهبود و حفظ سلامت انسان استفاده کرد. هر عنصر هدف خاص خود را دارد و می تواند برای چندین مشکل استفاده شود.

دستور العمل کاشایام:

  • بذر گشنیز
  • فلفل
  • میخک
  • دارچین
  • هل
  • سونتی/ زنجبیل خشک
  • Saunf/ دانه رازیانه

تولسی برگ می کند

مقدار مناسبی از تخم گشنیز، فلفل، میخک، تخم رازیانه، هل و دارچین را در تابه بریزید و روی اجاق گاز با حرارت متوسط ​​رو به بالا تفت دهید تا رنگ آن تیره شود. حالا مقداری سونتی به آن اضافه کنید و مخلوط را آسیاب کنید تا پودر ریز شود.

کاشایام را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. برای دم کشیدن، چند قاشق غذاخوری از این پودر را به آب اضافه کنید، چند عدد برگ تولسی به همان قابلمه اضافه کنید و بگذارید بجوشد و کمی بماند. کشایم شما پس از صاف کردن با صافی آماده نوشیدن است. همچنین می‌توانیم مقداری عسل یا دمنوش به نوشیدنی اضافه کنیم تا طعم قوی ادویه‌ها متعادل شود.

کاشایام معمولا برای کمک به بیماری های رایج سلامتی مانند سوء هاضمه، سرفه، سرماخوردگی، تب، گلودرد، مشکلات معده و بسیاری دیگر مصرف می شود و میتوان از آن به عنوان یکی از موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه نام برد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه

تعدادی از گیاهان و ادویه ها ممکن است به بهبود سلامت مغز شما کمک کنند و برخی از آنها ممکن است در یخچال یا انباری شما قرار داشته باشند. در اینجا به معرفی برخی از گیاهان و ادویه های مفید برای مغز در مطالعات علمی می پردازیم. گیاهان موثر در تقویت حافظه عبارتند از:

 

مریم‌ گلی

مریم گلی گیاهی است که هم برای حافظه و هم مغز فواید زیادی دارد. مریم گلی، ادویه‌ای که به‌خاطر رایحه تندش شناخته می‌شود، می‌تواند قدرت شناخت را بهبود بخشد و به درمان بیماری آلزایمر کمک کند.

 

زردچوبه

طبق بررسی منتشر شده در سال 2010، تحقیقات اولیه نشان می دهد که زردچوبه ممکن است با پاکسازی مغز از بتا آمیلوئید (یک قطعه پروتئین) سلامت مغز را تقویت کرده و از بیماری آلزایمر جلوگیری کند. تجمع بتا آمیلوئید باعث ایجاد پلاک های مغزی میشود که این پلاک ها مرتبط با آلزایمر شناخته شده است.

علاوه بر این، زردچوبه ممکن است با مهار تجزیه سلول های عصبی در مغز از سلامت مغز محافظت کند. زردچوبه یک عنصر کلیدی در پودر کاری است که معمولاً شامل ادویه هایی مانند گشنیز و زیره میشود.

 

تقویت حافظه با گیاهان دارویی

تقویت حافظه با گیاهان دارویی

 

جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا که مدت‌ها به عنوان درمانی برای زوال عقل استفاده می‌شود، یک داروی رایج در طب سنتی چینی (TCM) است و به دلیل فواید زیادی که در این حیطه دارد، شناخته شده است. حدس زده  می شود که جینکو بیلوبا ممکن است تا حدودی با تحریک گردش خون و تقویت جریان خون رسانی به مغز به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

 

گیلاس زمستانی

طبق یک مطالعه مروری که در سال 2010 منتشر شد، آشواگاندا، یکی دیگر از گیاهان آیورودا، در تحقیقات اولیه مشخص شده است که از تشکیل پلاک های بتا آمیلوئید جلوگیری می کند. علاوه بر این، این بررسی می‌گوید که مطالعات اولیه نشان داده‌اند که آشواگاندا ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو (عاملی که ممکن است در ایجاد و پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارد) برای مغز مفید باشد.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر مواد غذایی بر بھبود حافظه و عملکرد مغز

جینسینگ

جینسینگ به دلیل توانایی بالقوه ای که در جلوگیری از از دست دادن حافظه و کاهش زوال حافظه مرتبط با افزایش سن دارد، یکی از بهترین گیاهان برای حافظه است. جینسینگ یکی از محبوب ترین گیاهان در طب گیاهی است که حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی به نام جین سنوزید است.

 

گوتو کلا

در سیستم‌های طب جایگزین مانند آیورودا و TCM، گوتو کولا مدت‌هاست که برای بهبود وضوح ذهنی استفاده می‌شود. یافته های تحقیقات حیوانی نشان می دهد که این گیاه ممکن است با مبارزه با استرس اکسیداتیو به مغز نیز کمک کند.

 

بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی که اغلب به شکل چای مصرف می شود و اغلب برای کاهش اضطراب و بی خوابی استفاده می شود، ممکن است به بهبود عملکرد شناختی کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که این گیاه ممکن است یک گیاه عالی برای از دست دادن حافظه باشد.

 

داروی گیاهی برای افزایش تمرکز در کودکان

گیاهان طبیعی برای بچه ها می تواند به آنها کمک کند تمرکز لازم را برای مدرسه حفظ کنند.اینجا 10 گیاه برتر ما برای کمک به تمرکز کودکان در مدرسه آورده شده است موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز در کودکان:

  • ریشه گون
  • چوب بتونی
  • برگ جینکو
  • ریشه Eleuthero (جینسنگ سیبری)
  • گیاه گوتو کولا
  • ریشه رودیولا (ریشه قطب شمال یا ریشه طلایی)
  • ریشه شیرین بیان
  • گل اسطوخودوس
  • برگ نعناع
  • برگ گل ساعتی

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

گیاهی فوق العاده برای تقویت حافظه

گیاهان دارویی بخشی ازمنبع درمانی برای درمان بیماری های مختلف یا پیشگیری از بیماری ها، کاهش اختلالات خفیف و غیره هستند. در این مورد، ما در مورد گیاهی صحبت می کنیم که به نظر می رسد برای محافظت از مغز ما مفید است. به طور خاص، به گفته یک متخصص، به نظر می رسد برای بهبود حافظه ما مفید است. این چیزی است که دکتر اوما نایدو، روانپزشک تغذیه از دانشگاه هاروارد به آن اشاره می کند.

 

فواید رزماری

مصریان، رومی‌ها و یونانیان باستان رزماری را گیاهی مقدس می‌دانستند و از آن برای جلوگیری از بیماری ها و گسترش آنها استفاده می‌کردند. جاش آکس، نویسنده کتاب “درمان های باستانی” (Ed. Paidós) می گوید در حالی که این گیاه واقعا نمی تواند پاتوژن های موجود در هوا را از بین ببرد، یک داروی عالی برای بهبود عملکرد مغز است.

همانطور که او توضیح می دهد، یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی علوم اعصاب به این نتیجه رسید که استنشاق عطر رزماری می تواند تمرکز و حافظه را افزایش دهد. مقاله دیگری که در Psychogeriatrics منتشر شد نشان داد که می تواند عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد.

فواید رزماری به بهبود حافظه محدود نمی شود. با ارائه طیف وسیعی از مزایای سلامتی فراتر می رود. ترکیبات زیست فعال و فیتوکمیکال های آن نه تنها عملکرد شناختی را تقویت می کنند، بلکه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی هستند.

 

دمنوش گیاهی برای تقویت حافظه

بهترین چای برای عملکرد حافظه:

 

چای سبز

چای سبز به طور گسترده ای یکی از سالم ترین چای های روی کره زمین در نظر گرفته می شود. این چای حاوی مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها به نام کاتچین ها و فلاونوئیدها است که طعم منحصر به فردی به آن می بخشد و همچنین فواید سلامتی گسترده ای برای عملکرد شناختی دارد.

مطالعه ای که در مجله تغذیه، سلامت و پیری منتشر شد، اثرات چای سبز را بر حافظه فعال در 20 زن سالم بررسی کرد. شرکت کنندگان یا عصاره چای سبز یا دارونما نشاسته ذرت دریافت کردند و پس از یک دوره 24 ساعته تحت آزمایش حافظه قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که زنانی که عصاره چای سبز مصرف کرده بودند، به طور قابل توجهی طول مطالعه و یادآوری حافظه را بهبود بخشیدند.

علاوه بر این، چای سبز حاوی اسید آمینه ای به نام ال-تینین است. نشان داده شده است که این ترکیب تمرکز و زمان صرف شده در چرخه های خواب عمیق را بهبود می بخشد. تحقیقات منتشر شده در مجله غذای دارویی نشان داد که ال تیانین و کافئین به تقویت اختلال شناختی کمک می کنند.

شرکت کنندگانی که ال تیانین مصرف کردند، امواج تتا مغز را افزایش دادند – یک شاخص کلیدی برای یادآوری حافظه و عملکرد شناختی.

 

گیاهان موثر در تقویت حافظه

گیاهان موثر در تقویت حافظه

 

جینکو بیلوبا

Gingko Biloba یک مکمل محبوب در طب آیورودا و چینی برای اختلالات اختلال شناختی از جمله بیماری آلزایمر است. تحقیقات پزشکی مدرن همچنین نشان داده است که ممکن است برای تقویت وضوح ذهنی و حفظ حافظه مفید باشد. تحقیقات منتشر شده در Evidence-based Complementary and Alternative Medicine، چای گیاهی و تاثیر آن بر حافظه فعال را بررسی کرد.

محققان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که جینکو بیلوبا را به مدت 14 روز دریافت کردند، نمرات خود را در آزمون‌های تکلیف حافظه کاری بهبود بخشیدند.

 

چای رزماری

رزماری ممکن است با بهبود یادآوری حافظه به سلامت مغز کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که عطرها و رایحه ها ارتباط تنگاتنگی با حافظه دارند.

 

گوتو کلا

گوتو کولا گیاهی است که از خانواده جعفری است. در طب سنتی رایج است و برای درمان همه چیز از زخم و سوختگی گرفته تا عملکرد ذهنی مورد شکایت قرار گرفته است. به این دلیل که این گیاه حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به جلوگیری از آسیب سلولی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد کمک کند.

 

چای نعنا

چای نعناع یک چای محبوب است که با تأثیر بر گیرنده های GABA در مغز به کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک می کند. این خواص همچنین ممکن است آن را به یک چای مفید برای افرادی تبدیل کند که به دنبال محافظت از سلامت حافظه هستند. مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه نورثومبریا منتشر شد نشان داد افرادی که چای نعناع می نوشند حافظه بلند مدت بهتری دارند.

مصرف کنندگان چای نعناع در مقایسه با دارونما، کلمات و تصاویر را بهتر به خاطر می آوردند. در مقایسه، شرکت‌کنندگانی که چای بابونه مصرف می‌کردند، به دلیل اثرات آرام‌بخش بابونه، حافظه آهسته‌تری داشتند.

 

پیشنهاد ویژه: تاثیر بازی کودکان در تقویت حافظه آنھا

جینسینگ

جینسینگ یک چای گیاهی است که مصرف کنندگان چای به دلیل توانایی آن در کاهش خستگی و افزایش تمرکز آن را دوست دارند.

 

قرص تقویت حافظه گیاهی

مکمل های مغز ما در فرمت های مختلفی از قرص گرفته تا مایع وجود دارد و از عملکرد طبیعی مغز و پشتیبانی از حافظه پشتیبانی می کند. جینکو بیلوباما از تمرکز ذهنی و حافظه و همچنین حفظ عملکرد شناختی خوب و همچنین پشتیبانی از گردش خون طبیعی پشتیبانی می کند.

 

خلاصه

به طور‌خلاصه گیاهان و ترکیبات گیاهی تاثیرات زیاد‌ و‌ مثبتی میتوانند بر حافظه ما داشته باشند. در تقویت حافظه با گیاهان دارویی میتوان به ریشه گون، رزماری، جینسینگ، ریشه شیرین بیان، برگ‌ نعناع و موارد دیگری اشاره کرد. همچنین برای تقویت حافظه خود میتوانید ار نوشیدنی هایی مثل چای سبز، جینکوبیلوبا و چای نعناع استفاده کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.verywellmind.com/best-herbs-and-spices-for-brain-health-4047818
  2. https://www.theoddgumnut.com/post/amma-s-kashayam-the-magic-potion
  3. https://www.cedarbear.com/blogs/news/10-herbs-to-help-your-kids-focus-in-school
  4. https://senchateabar.com/blogs/blog/best-tea-for-memory
  5. https://www.hollandandbarrett.com/shop/vitamins-supplements/condition/brain-memory-support/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.