زنان و زایمان

پریود نامنظم نشانه چیست؟ خطرات و درمان آن

پریود نامنظم نشانه چیست؟ خطرات و درمان آن

پریود نامنظم

خیلی از خانم ها در طول زندگی خود چرخه های نامنظم پریود را تجربه می کنند و ممکن است که احساس خطر کنند، در نتیجه به دنبال علت آن هستند و این سوال برایشان پیش می آید که پریود نامنظم نشانه چیست؟ و چه زمانی قاعدگی نامنظم خطرناک می شود؟ آیا داشتن پریود نامنظم به معنای ناباروری است؟ نامنظمی پریود تا چند روز طبیعی است؟ در این مقاله همراه ما باشید تا بدانید چرخه‌ قاعدگی طبیعی و غیر طبیعی هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟ و به چه پریودی نامنظم می گویند؟

 

خلاصه این مقاله را با صدای دکتر آرمیتا رضا خان بشنوید

 

چرخه ی طبیعی قاعدگی از شروع خونریزی تا شروع خونریزی بعدی حساب می شود و از 21 روز تا 32 روز. اما چرخه غیر طبیعی به معنی آن است که هر چقدر این چرخه کمتر از 21 روز باشد یا بیشتر از 32 روز به آن قاعدگی نامنظم می گویند. قاعدگی غیر طبیعی به چند دسته تقسیم می شود.

  • میزان خونریزی خیلی کم و یا لکه بینی باشد
  • روزهای خونریزی بیش از حد باشد
  • میزان و حجم خونریزی زیاد باشد

 

قاعدگی نامنظم چرا رخ می‌دهد؟

علت داشتن پریود نامنظم می تواند متفاوت باشد. چون چرخه ی قاعدگی با سطح هورمون ها تنظیم می شود در نتیجه علائم مختلفی روی آن تاثیر دارد مثل فردی که ورزش می کند و به یکباره ورزش را قطع می کند یا شخصی که چاق شده است و یا سبک زندگی درستی ندارد، فعالیت بدنی ندارد و مدام ساکن است، همچنین کسی که تخمدان پلی کیستیک دارد و مشکلات هورمونی دیگری را دارد و مورد آخر استرس شدید می باشد که روی پریود نامنظم اثر گذار است.

همه ی این موارد باعث شده که فرد یک دوره ای قاعدگی نامنظم را تجربه کند که به توصیه پزشکان عموما ماه اول مشکل جدی وجود ندارد و اقداماتی نظیر اصلاح سبک زندگی، پیاده روی و یا کاهش وزن می تواند در بهبود این وضعیت کمک کننده باشد اما در صورت تداوم این امر و نامنظمی قاعدگی شروع به هورمون درمانی کند.

 

نامنظم شدن پریود

نامنظم شدن پریود

 

چه زمانی قاعدگی نامنظم خطرناک می شود؟

پریود نامنظم در بعضی افراد ممکن است خطرناک باشد اما جای نگرانی نیست. افرادی که به دلیل علائم pms که دارند درد های شدیدی را تجربه می کنند و مجبور هستند از مسکن ها استفاده کنند و یا افرادی که دوران قاعدگی آن ها با خونریزی شدید همراه است.

علت این علائم و خونریزی ها نیز متفاوت است اگر شخص خانم باشد و خونریزی شدیدی داشته باشد این علائم ممکن است به دلیل وجود فیبروم ها یا پولیپ باشد و نیاز است که هم سونوگرافی بدهد و هم معاینه داخلی شود یک مامای متخصص زنان باید این معاینات داخلی و بیوفیزیکی را انجام دهد تا علت مشخص شود.

پیشنهاد مقاله: علت سیاھی خون پریود چیست؟

 

علت نامنظم شدن پریود بعد از چهل سالگی؟

به دلیل اینکه یک خانم از سن 40 سالگی به بعد به دوران یائسگی نزدیک می شود پریود نامنظم را تجربه می کند. این دوره ممکن است تا 10 سال طول بکشد و عموما برای خانم ها متفاوت است. بعضی از خانم ها دوره های پریود کوتاه تری را تجربه می کنند. لکه بینی دارند، خونریزی های کمی و گاهی هم خونریزی زیاد دارند.

تجربه پریود نامنظم در این دوره به دلیل همین تغییرات هورمونی است که در بدن یک خانم ایجاد می شود تا او از دوره باروری به دوره ی یائسگی برسد و شامل علائمی مثل اختلالات خواب، گرگرفتگی، نامنظمی های پریود که بسیار شایع است می باشد اما همه ی این شرایط و علائم با توصیه های بهداشتی و دارویی قابل حل می باشد و جای نگرانی ندارد. سن معمول یائسگی حدودا 50 تا 55 سالگی است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آیا داشتن پریود نامنظم به معنای ناباروری است؟

پریودی نامنظم چه عوارضی دارد؟ آیا با ناباروری ارتباطی دارد؟ اگر پریود نامنظم دارید به معنای ناباروری نیست زیرا تخمک گذاری به هر حال انجام می شود و باعث شده که خونریزی اتفاق بیافتد اما نامنظمی پریود نشاندهنده عدم ترشح هورمون ها به طور صحیح می باشد. علت آن هم متفاوت می باشد.

افرادی که پریود نامنظم دارند را اصلا نمی توان گفت نابارور هستند. پریود نامنظم داشتن به معنای ناباروری نیست، اصلا این حرف صحت ندارد و این نامنظمی ها با دارو درست خواهد شد و هنگامی که برطرف شود احتمال باروری بیشتر می شود.

 

قاعدگی نامرتب

قاعدگی نامرتب

 

ارتباط عفونت و پریود نامنظم

تاثیر دارد اما نه به شکل خیلی زیاد بلکه می توان گفت درصد خیلی کمی از پریود های نامنظم که همان لکه بینی ها می شود با عفونت ارتباط دارند. در عفونت ها زمانی که فرد میزان عفونتش متوسط باشد بعد از رابطه جنسی، هم بوی بدی را احساس می کند و هم لکه بینی و درد زیر دل دارد که این لکه بینی هم می تواند با همین نامنظمی پریودی مرتبط باشد.

چنانچه میزان عفونت زیاد باشد و به دستگاه ها و ارگان های بالاتری نفوذ کند درد ها شدید تر شده و دیگر لکه بینی نیست و باید به پزشک زنان مراجعه کنند.

 

تخمدان پلی کیستیک و پریود نا منظم

تخمدان پلی کیستیک علائم مختلفی دارد مثل پر مویی، نامنظمی های چرخه قاعدگی. شایع ترین علت آن هم این است که وزن فرد بالا می رود به دلیل این که سبک زندگی درستی نداردف ساکن است و فعالیت بدنی ندارد. درنتیجه هورمون ها به درستی ترشح نمی شود و همین امر موجب شده فرد دچار پر مویی شود و پریود نامنظم داشته باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص زنان و زایمان و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمایند. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان تخمدان پلی کیستیک

اول از همه توصیه ای که به این افراد می شود این است که ابتدا سبک زندگی خود را اصلاح کنند. یعنی از نظر تغذیه غذاهای چرب مصرف نکنند و حتما فعالیت بدنی داشته باشند. نکته ی دوم این است که متاسفانه سونوگرافیست ها خیلی به این موضوع توجه نمی کنند کسی که می خواهد بداند که تخمدان پلی کیستیک دارد یا خیر باید زمانی سونوگرافی را انجام دهد که در روز سوم تا پنجم خونریزی باشد اگر غیر از این باشد تشخیص درست و دقیق نخواهد بود.

 

نامنظمی پریود

نامنظمی پریود

 

درمان گیاهی قاعدگی نامنظم

در مورد درمان گیاهی قاعدگی نامنظم دارو های گیاهی موجود در عطاری ها اصلا توصیه نمی شود چون این دارو ها دوز خاصی ندارند و خیلی تحقیقات جدی روی آن ها صورت نگرفته است. اما یک سری قرص ها وجود دارند که در شرایط خاص پزشکان آن ها را توصیه می کنند و ترجیح می دهند این دارو ها مصرف شود.

این قرص ها دوز بندی شده اند و گاها به صورت قطره هم موجود هستند، از آن ها می توان به عنوان دارو استفاده کرد. مثلا در دوران یائسگی برای گرگرفتگی و اختلالاتی که در این دوره پیش می آید از این داروها می توان استفاده کرد و نتیجه خوبی هم خواهند داشت.

 

قرص برای پریود نامنظم

داروهای متفاوتی برای درمان پریود نامنظم وجود دارد که بر اساس سن فرد، ژنتیک او تجویز می شود. یکی از دارو ها OCP می باشد که با مارک های مختلفی در داروخانه ها موجود است. دارو ها متفاوت است و طبق شرح حال بیمار پزشک معالج یک روش درمان را برای او انتخاب می کند که حتما در کنار آن اصلاح سبک زندگی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: فواید گل گاوزبان برای پریودی + تاثیرات آن 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.