زنان و زایمان

تامپون چیست ؟ + طرز استفاده از تامپون

تامپون چیست ؟ + طرز استفاده از تامپون

تامپون چیست

تامپون یک محصول بهداشتی از جنس پارچه و پنبه است که در دوران قاعدگی استفاده شده و در داخل واژن قرار داده می شود. تامپون در داخل واژن خون قاعدگی را جذب کرده و مانند نوار بهداشتی عمل می کند. تنها فرق آنها در این است که تامپون دیده نمی شود. تامپون در قاعدگی می تواند به زنان امکان مدیریت بهتر در دوران قاعدگی را بدهد. ما به اینکه تامپون چیست  و انواع تامپون قاعدگی مانند تامپون استخری ، تامپون انگشتی و … اشاره خواهیم کرد.

 

تامپون چیست ؟

تامپون یک وسیله جذب خون قاعدگی بوده و در داخل واژن قرار می گیرد. با قرار دادن تامپون در واژن خون قاعدگی جذب آن شده و از نفوذ خون به خارج از بدن پیشگیری می شود. تامپون ها در اندازه ها و نوع های مختلفی موجود هستند و برخی از آنها برای راحتی بیشتر زنان از الیاف نرم ساخته شده اند. برخی از زنان با تامپون ها در دوران پریودی راحت تر از استفاده از پدهای بهداشی هستند و به همین دلیل ترجیح می دهند ماهانه از تامپون قاعدگی استفاده کنند.

 

تامپون قاعدگی

تامپون قاعدگی

 

انواع تامپون قاعدگی

تامپون ها درست مانند نوارهای بهداشتی انواع گوناگون دارند که زنان و دختران می توانند با توجه به نیاز خود آنها را تهیه کنند.

  • تامپون انگشتی لوله‌های کوچک پنبه‌ای هستند که به آرامی و با فشار انگشت وارد واژن می‌شوند. برای خارج کردن آن نیز باید نخ تامپون را گرفت و تامپون را از واژن خارج کرد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

  • تامپون قاعدگی همراه با اپلیکاتور که دقیقا شبیه به انگشتی به شکل لوله ای و پنبه ای بوده و همرا هبا اپلیکاتور وارد واژن می شود. در انتهای تمام تامپون ها هم یک نخ وجود دارد که با کشیدن آنها از داخل واژن از بدن خارج می شود. تامپون ها از نوع جذب خون هم متفاوتند و عددی که روی نوع برند آن درج شده همانند نوارهای بهداشتی اندازه جذب را نشان می دهد.ضعیف با میزان جذب ۶ گرم، معمولی بین ۶ تا ۹ گرم، خوب از ۹ تا ۱۲ گرم، خیلی خوب ۱۲ تا ۱۵ گرم و عالی بین ۱۵ تا ۱۸ گرم از انواع جذب قاعدگی خون هستند.

 

آموزش استفاده از تامپون در پریودی

شاید ظاهر تامپون قاعدگی سخت به نظر بیاید اما نحوه ی استفاده ی آن بسیار راحت است و مشکلی در زنان ایجاد نمی کند. اکثر افراد إحساس ترسشان این است که تامپون در واژن آنها بالا نرود و یا اینکه امکان خارج کردن آن وجود نداشته باشد. اما این مشکلات ایجاد نمی شوند. دهانه رحم خیلی کوچک است و امکان عبور تامپون وجود ندارد پس به راحتی می‌توانید بدون استفاده از هیچ وسیله‌ای با دستان خود تامپون را وارد کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت ویزیت آنلاین با متخصص زنان و زایمان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

برای قرار دادن تامپون قاعدگی باید دستان شما کاملا تمیز باشد و در حالتی بنشینید که راحت هستید مثلا اگر روی صندلی دستشویی می‌نشینید باید پاهای خود را کاملا باز کنید یا یکی از پاهای بالای خود را بالا نگه دارید تا قرار دادن تامپون در واژن آسان‌تر شود. بسته به نوع تامپون باید از انگشت یا اپلیکاتور برای فشار دادن آرام تامپون به داخل واژن کمک بگیرید. اگر برای اولین بار است که از این محصول استفاده می‌کنید از اپلیکاتور استفاده کنید.

 

نحوه خارج کردن تامپون از بدن

اگر انتخاب شما تامپون قاعدگی است باید مناسب ترین آنها را برای خرید و استفاده انتخاب کنید. برای مثال باید در ابتدای کار تا دستتان راه بیوفتد نوعی را انتخاب کنید که قدرت جذب کمتری نسبت به انواع دیگر دارد. در ضمن همانگونه که بارها به آن اشاره کردیم در انتهای تامپون یک نخ وجود دارد که می‌توانید به راحتی آن را بکشید تا تامپون از واژن شما خارج شود. نخی که در انتهای تامپون قرار داده شده است مقاومت بالایی دارد و هنگام کشیدن کنده نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: کاپ قاعدگی چیست و نحوه استفاده از آن به چه صورت است؟

 

جهت دور انداختن تامپون قاعدگی باید مانند نوار بهداشتی آن را در دستمال توالت بپیچید و داخل سطل بیندازید. تامپون یکبار مصرف است و پس از هر بار استفاده باید آن را دور بیندازید و بسیار مهم است که بدانید نباید هیچ تامپونی را بیش از یک بار استفاده کنید. تامپون همانند کاپ های بهداشتی امکان استفاده از استخر را برای دختران و زنان در زمان پریودی فراهم می سازد.

 

تامپون انگشتی

تامپون انگشتی

 

زمان تعویض تامپون قاعدگی

ازپزشک توصیه می کند تامپون را هر ۴ الی ۸ ساعت یک بار تعویض کنید. استفاده از تامپون طی مدت طولانی منجر به سندرم شوک سمی (TSS) می‌شود. سندرم شوک یک بیماری بسیار نادر و خطرناک است و شما می توانید با تعویض به موقع از آن پیشگیری کنید. تامپون‌ با جذب کمتر و همچنین نیاز به تعویض مکرر از ایمن‌ترین نوع تامپون هستند پس با خیال راحت از آنها استفاده کنید.

 

نکات مهم برای استفاده از تامپون چیست ؟

  • حتما به دستورالعمل‌های استفاده از تامپون قاعدگی در هر بسته‌بندی توجه کنید.
  • قبل و بعد از استفاده تامپون باید دست‌های خود را کاملا بشویید تا از گسترش باکتری پیشگیری شود.
  • از این محصول تنها باید زمان پریودی استفاده کنید.
  • هر ۴ تا ۸ ساعت یک بار آن را تعویض کنید.
  • از تامپونی استفاده کنید که کمترین جذب را داشته باشد.
  • در صورت احساس درد، تب یا علائم غیر طبیعی ازپزشک مشاوره بگیرید تا بررسی های لازم انجام شود.
  • در رابطه با علائم شوک سمی آگاه باشید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.