دارویی

کاربرد آمپول کتورولاک چیست؟

کاربرد آمپول کتورولاک چیست؟

کاربرد آمپول کتورولاک

شاید برایتان سوال باشد آمپول کتورولاک برای چیست (آمپول ketorolac برای چیست) یا اینکه آیا آمپول کتورولاک کورتون دارد یا اینکه آمپول کتورولاک عضلانی است؟ یا اینکه آمپول ketorolac 30 برای چیست که در این مقاله به بررسی تمام این موضوعات پرداخته ایم. آمپول کتورولاک (Ketorolac) یک نوع داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ناپروکسن و ایبوپروفن است که پزشک آن را برای درمان سریع و کوتاه‌مدت التهاب، درد‌های شدید و دردهای بعد از جراحی تجویز می‌کند. این آمپول در مواقعی تزریق می‌شود که درد بیمار بسیار شدید و غیرقابل‌ تحمل باشد. تأثیر کتورولاک 30 دقیقه بعد از تزریق شروع می‌شود و تا 6 ساعت ادامه دارد. در این مطلب قصد داریم درباره کاربرد آمپول کتورولاک ، دوز مصرفی آمپول کتورولاک و عوارض آن صحبت کنیم.

 

آشنایی با کاربرد آمپول کتورولاک در درمان بیماری‌ها

آمپول ketorolac 30 برای چیه؟ همان‌طورکه در مقدمه نیز اشاره شد، آمپول کتورولاک یک نوع داروی محلول ضددرد و ضدالتهاب است که باید توسط پزشک تجویز شود‌. این آمپول به‌صورت وریدی یا عضلانی تزریق می‌شود. طریقه مصرف این داروی تزریقی بستگی به علت استفاده از آن دارد. گاهی تزریق تک دوز دارو نیز کافی می باشد ولی حداکثر دوز مجاز در روز برای استفاده، هر شش ساعت یک‌بار و به‌مدت پنج روز است. برای تآثیر بیشتر این دارو، حتما سر موقع و هر شش ساعت یک‌بار آن را تزریق کنید.

اگر تا پنج روز تأثیر مثبتی به‌خاطر استفاده از آمپول کتورولاک در کاهش درد و التهاب احساس نکردید، بلافاصله پزشک متخصص داروساز خود را در جریان بگذارید تا داروی شما را تغییر دهد؛ زیرا استفاده بیشتر از پنج روز از داروی کتورولاک عوارض جانبی آن را تشدید می‌کند و برای بیماران بسیار ضرر دارد. آمپول Ketorolac دوزهای 15، 30 و 60 میلی‌گرمی دارد و دوز 30 میلی‌گرمی پراستفاده‌ترین دوز مصرفی آمپول کتورولاک است. در ادامه، با چند مورد از کاربرد‌های مهم آمپول کتورولاک 30 آشنا خواهید شد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

کاربرد آمپول کتورولاک در سرماخوردگی

بدن درد، بی‌حالی، گلودرد ، التهاب مخاط تنفسی، تب، عفونت و سردرد از علائم شایع بیماری سرماخوردگی هستند که تحمل آن‌ها برای بسیاری از افراد سخت است. یکی از داروهای ضدالتهاب و تسکین‌دهنده درد که پزشکان به افراد مبتلا به سرماخوردگی تجویز می‌کنند، آمپول کتورولاک 30 است. آمپول کتورولاک برای سرما خوردگی یک ساعت بعد از تزریق، تمام دردها را تسکین می‌دهد. به عبارتی می توان گفت آمپول کتورولاک برای گلو درد مفید است و بهبود می بخشد

 

دوز مصرفی آمپول کتورولاک

دوز مصرفی آمپول کتورولاک

 

آمپول کتورولاک برای دندان درد

دندان درد یکی از بدترین و غیرقابل‌تحمل‌ترین دردها محسوب می‌شود. برای تسکین این درد و کاهش تورم و التهاب آن معمولا از داروهای NSAID یا همان داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آمپول کتورولاک ، کتوپروفن و ایبوپروفن استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای مهم آمپول کتورولاک این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن باعث درمان دندان‌درد و کاهش تورم و التهاب آن می‌شود.

 

پیشنهاد مقاله: کاربرد آمپول پروژسترون چیست و چه عوارضی دارد؟

تجویز آمپول کتورولاک برای دیسک کمر

یکی دیگر از کاربردهای مهم آمپول کتورولاک این است که برای کاهش درد و التهاب متعاقب و درمان دیسک کمر بدون جراحی تجویز می‌شود. در مرحله اول درمان درد دیسک کمر با این آمپول، دو سه تا عدد از آن استفاده می‌شود. آمپول‌های دیگری مانند روباکسین یا متوکاربامول نقشی در درمان دیسک کمر ندارند و فقط به شل کردن عضلات کمر کمک می‌کنند.

 

کاربرد آمپول ketorolac در کرونا

باتوجه‌ به اینکه داروهای ضدالتهابی مانند آسپرین و ناپروکسن در کنترل درد، تب و التهاب دستگاه تنفسی افراد مبتلا به بیماری کرونا تاثیر مثبتی داشتند، به‌نظر می‌رسد که آمپول کترولاک نیز در بهبود علائم بیماری کرونا تأثیرگذار باشد؛ البته در صورت تشخیص پزشک می‌توان از این دارو برای درمان کرونا استفاده کرد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آمپول کتورولاک برای درمان درد کلیه

پزشکان برای درمان دردهای شدید ناشی از سنگ کلیه و عفونت دستگاه ادراری و التهاب و عفونت کلیه نیز آمپول کتورولاک تجویز می‌کنند؛ البته این دارو برای درمان درد کوتاه مدت کلیه کاربرد دارد و استفاده طولانی مدت آن نه‌ تنها به درمان درد کلیه کمک نمی‌کند، بلکه به آن آسیب می‌زند.

 

کاربرد آمپول کتورولاک در دردهای پریود

یکی دیگر از کاربردهای آمپول کتورولاک کاهش دردهای پریودی و درمان گرفتگی ناشی از پریود و خونریزی رحم در خانم‌ها است. پزشک تعداد دفعات تزریق و دوز مصرفی آمپول کتورولاک را با توجه‌ به میزان و شدت درد بیمار مشخص می‌کند. این دارو برای مدیریت دردهای طولانی مدت و مزمن ناشی از پریود مناسب نیست.

 

آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک

 

استفاده از آمپول کترولاک برای درمان نقرس

بیماری نقرس یک نوعی بیماری آرتریت است که در اثر تجمع کریستال‌های در اسید اوریک در مفصل‌ها بروز می‌کند و با علائمی مانند درد مفصل، گرمی مفصل، درد در حین لمس، قرمزی پوست در محل درگیر و محل تورم مفصل همراه است. کاربرد آمپول کتورولاک در درمان بیماری نقرس این است که به کاهش التهاب، درد و تورم مفصل کمک زیادی می‌کند.

نکته: درست است که آمپول کتورولاک در کاهش درد و التهاب برخی از بیماری‌ها تاثیر بسیار مثبتی دارد؛ اما استفاده از این داروی تزریقی برای برخی از بیماران مانند افراد مبتلا به بیماری‌های زخم معده و خونریزی روده، اختلال خونریزی یا لختگی خون، ضربه‌ مغزی، خونریزی مغزی، بیماری‌های کلیوی شدید، آسم و افراد مبتلا به واکنش‌های آلرژیک ممنوع است. علاوه‌براین، خانم‌های باردار و شیرده و کسانی که به‌زودی قرار است عمل جراحی بای‌پس قلب داشته باشند نیز نباید از این آمپول استفاده کنند.

 

آیا آمپول کتورولاک مرفین دارد؟

در بخش قبلی، با کاربرد آمپول کتورولاک در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، دندان درد، دیسک کمر، کرونا، درد کلیه، دردهای پریودی و نقرس آشنا شدید. در این بخش‌، به این سوال رایج که آیا آمپول کتورولاک مرفین دارد جواب خواهیم داد. در آمپول کتورولاک مرفین وجود ندارد. درواقع، کتورولاک جزو مشتقات مرفین نیست. مرفین به‌عنوان یک داروی مخدر در شرایطی که بیمار بعد از جراحی دچار درد بسیار شدید است کاربرد دارد‌؛ اما کتورولاک با مهار آنزیم‌های موثر در تولید پروستاگلاندین ها یا مواد شیمیایی ایجادکننده درد و التهاب، درد و التهاب بیمار را کاهش می‌دهد؛ اما بااین‌حال این داروی تزریقی در کاهش درد‌های شدید تاثیری نزدیک به مورفین دارد.

 

پیشنهاد ویژه: آمپول دگزامتازون چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا آمپول کتورولاک خواب آور است؟

بله، آمپول کتورولاک جزو داروهایی است که فرد پس از تزریق آن ممکن است دچار گیجی و خواب‌آلودگی شود؛ بنابراین، به همه افراد توصیه می‌شود که بعد از تزریق این دارو، از انجام کارهایی مثل رانندگی که نیاز به هوشیاری، تمرکز و احتیاط بیشتری دارد، پرهیز کنند.

 

آیا آمپول کتورولاک کورتون است؟

خیر، آمپول کتورولاک یک داروی کورتونی نیست و همان‌طورکه در بخش‌های قبلی گفتیم، این دارو برای کاهش درد و التهاب، آنزیم‌های تولیدکننده پروستاگلاندین ها را مهار می‌کند و در درمان التهاب و درد کوتاه مدت کاربرد دارد؛ اما آمپول کورتون که نام علمی آن کورتیکواستروئید است، برای درمان التهاب مزمن ناشی از بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی، درد مفاصل، کمردرد، مشکلات تنفسی، برخی از سرطان‌ها، بیماری‌های‌ پوستی، بیماری ام‌اس، تورم بینی بعد از عمل زیبایی و غیره کاربرد دارد.

 

آشنایی با عوارض کتورولاک

در این مطلب، با کاربرد آمپول کترولاک در درمان بیماری‌ها و تأثیر آن در کاهش درد و التهاب کوتاه‌مدت آشنا شدید. علاوه‌بر کاربردها بهتر است با عوارض این دارو نیز آشنا شوید. شایع‌ترین عوارض آمپول کترولاک عبارت‌اند از: گیجی، دل پیچه و عدم هوشیاری. این عوارض جانبی به‌مرور زمان از بین می‌روند؛ اما در صورت تشدید هریک از این عوارض یا بروز عوارض دیگری مانند غش، تپش قلب، تغییر در شنوایی، تغییر در حالات روانی، مشکلات بینایی و تاری دید، کبودی، خونریزی، تغییر در حجم ادرار، نشانه‌های عفونت، تب‌ولرز، ایجاد خلط در گلو، گلودرد بی‌دلیل، عرق کردن زانو و خستگی مفرط هر چه زودتر باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی محل سکونت خود مراجعه کنید.

بیماران، افرادی که قصد بارداری دارند، باردار هستند یا دوران شیردهی را سپری می‌کنند، قبل از استفاده از این آمپول حتما باید پزشک خود را در جریان بگذارند و اگر همزمان داروی دیگری نیز مصرف می‌کنند، به پزشک اطلاع دهند.

 

خلاصه

در این مقاله به بررسی اینکه امپول کتورولاک برای چیست، آمپول کتورولاک عضلانی است یا وریدی، ketorolac چیست، آمپول کتورولاک برای چیه و اینکه قرص کتورولاک وجود دارد یا خیر پرداخته ایم.

 

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.