زنان و زایمان

کلیتوریس چیست و چه نقشی در بهبود روابط جنسی و عاطفی دارد؟

کلیتوریس چیست و چه نقشی در بهبود روابط جنسی و عاطفی دارد؟

کلیتوریس

کلیتوریس در بالای دهانه واژن قرار دارد و حساس ترین منطقه و منبع اصلی لذت جنسی زنان است. کلیتوریس، یکی از نواحی اروژن زنانه است که قادر به برانگیخته شدن تحت تحریک جنسی می‌باشد .  نواحی اروژن قسمت هایی از بدن هستند که با تحریک، واکنش جنسی ایجاد می کنند. مانند آلت تناسلی، نوک سینه ها، نقطه G  و غیره. کلیتوریس به دلیل غلظت بالای پایانه های عصبی، یکی از حساس ترین مناطق اروژنی است. با تحریک یک ناحیه اروژن، یک پاسخ فیزیولوژیکی جنسی می تواند ایجاد شود .

 

کلیتوریس کجاست؟

در نقطه ای قرار دارد که لابیاهای بزرگ در نزدیکی استخوان شرمگاهی به هم می رسند. کلیتوریس دارای دو بخش داخلی و خارجی است که بیشتر آن داخل بدن است و با چشم قابل مشاهده نیست، اما قسمت خارجی و قابل مشاهده آن که کلیتوریس گلانس نام دارد به اندازه یک نخود است و در بالای مجرای ادرار قرار دارد. این قسمت عصب های بسیار زیادی دارد و به لمس بسیار حساس است و نقش مهمی در رابطه جنسی دارد .

 

کلیتوریس

کلیتوریس

 

چگونه کلیتوریس را تحریک کنیم؟

هر فرد دارای مناطق تحریک‌پذیر جنسی و تمایلات متفاوتی است.نکات زیر می‌تواند به تحریک کلیتوریس و به ارگاسم رسیدن و بهبود روابط جنسی و زناشویی شما  کمک کند :

  • شرایطی که در آن احساس راحتی می کنید، فراهم کنید. مثلا اگر با شریک زندگی خود هستید، می توانید با بوسیدن، معاشقه و کاوش در بدن یکدیگر شروع کنید ، این کار باعث بهبود روابط عاطفی شما نیز میشود .
  • می‌توانید کلیتوریس را با روش های مختلف تحریک کنید مثلا از شریک خود بخواهید آن را با انگشتان یا زبان لمس کند.
  • سعی کنید همه چیز را به آرامی شروع کنید و کم کم به سمت کلیتوریس بروید. آن فقط یک دکمه جادویی نیست، بنابراین فشار دادن آن فوراً باعث ارگاسم نمی شود.
  • استفاده از لوبریکانت و روان کننده ها نیز می تواند برای تحریک مفید باشند .
  • به یاد داشته باشید همه نمی توانند اولین بار یا هر بار که رابطه جنسی یا خودارضایی دارند تحریک شوند یا حتی به ارگاسم برسند و این اشکالی ندارد. تنها چیزی که واقعاً مهم است این است که از خودتان و رابطه جنسی و عاطفی تان  لذت ببرید.

 

پیشنهاد مقاله: بھترین زمان برای عمل زیبایی واژن

نقش کلیتوریس در تحریک جنسی

بر خلاف آلت تناسلی، کلیتوریس نقش مستقیمی در تولید مثل ندارد و نقش اصلی آن برانگیختگی و تحریک در حین رابطه جنسی است. در برخی افراد، کلیتوریس در طول فعالیت جنسی کمی بزرگ می شود که آن را حساس تر هم می‌کند. تحریک آن ممکن است به طور مستقیم بر جریان خون سایر اندام های تناسلی مانند دیواره های واژن نیز تأثیر بگذارد. بسیاری از زنان همیشه از رابطه جنسی همراه با دخول، به ارگاسم نمی رسند و معمولا برای رسیدن به ارگاسم، نیاز به تحریک مستقیم کلیتوریس یا کلاهک کلیتورال می باشد.

 

اندازه کلیتوریس

کلیتوریس می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد و اندازه مشخصی وجود ندارد و سایز آن در افراد مختلف، متفاوت است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت  مشاوره انلاین با دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مشکلات و بیماری های کلیتوریس

اکثر بیماری هایی که بر کلیتوریس تأثیر می گذارند، از جمله عفونت های قارچی یا بیماری های مقاربتی، قابل درمان هستند. بسته به علت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها یا کرم هایی را برای تسکین سوزش پیشنهاد کند.

برخی از رایج ترین علائم عبارتند از:

  • درد ناشی از تحریک جنسی
  • خارش ناشی از صابون ها، پاک کننده ها یا لوسیون ها
  • درد ناشی از آسیب یا عفونت
  • درد یا خارش ناشی از سرطان اندام تناسلی

 

کلیتوریس

کلیتوریس

 

شرایط و بیماری های اثرگذار

کلیتورومگالی

کلیتوورومگالی به معنای کلیتوریس بزرگتر از حد معمول است که در کودکان، اغلب به دلیل بیماری نوروفیبروماتوز ایجاد میشود ، اختلالی که در آن تومورها بر روی بافت های عصبی تشکیل می شوند. در صورت نیاز می توان آن را با جراحی درمان کرد.

 

لیکن اسکلروزیس

لیکن اسکلروزوس عارضه ای است که با تکه هایی از پوست سفید و نازک مشخص می شود. در موارد نادر می تواند باعث ایجاد زخم در اندام تناسلی شود. در موارد شدید، بافت اسکار ممکن است بر عملکرد کلیتوریس تأثیر بگذارد.

 

چسبندگی کلیتورال

که ممکن است در اثر آسیب اندام تناسلی، عفونت های قارچی، عفونت های دستگاه ادراری، لیکن اسکلروزوس و عدم تعادل هورمونی باشد. این چسبندگی ها می تواند خفیف تا شدید باشد و ممکن است منجر به درد کلیتورال شود.

 

پیشنهاد ویژه: قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

سرطان متاستاتیک (به معنی سرطانی است که در کل بدن پخش می شود)

اگرچه نادر است، اما سرطانی که از محل دیگری پخش می شود، می تواند باعث ایجاد ضایعات در کلیتوریس شود. سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و سرطان آندومتر، می‌توانند باعث تهاجم به کلیتوریس شوند.

 

خلاصه:

کلیتوریس نقش اصلی را در تحریک و لذت جنسی در زنان ایفا می کند. یک نوک کوچک دارد که می توانید ببینید. اما بیشتر در داخل بدن است که قابل دیدن نیست. و مسائل بهداشتی مربوط به آن نسبتا نادر است و در بیشتر موارد به راحتی قابل درمان است. یکی از نگرانی‌های جدی‌تر، بزرگ شدن کلیتوریس در بدو تولد است که به آن کلیتوورومگالی گفته میشود و ممکن است نشانه یک اختلال ژنتیکی سیستم عصبی به نام نوروفیبروماتوز باشد که باعث ایجاد تومور می شود و نیاز به درمان دارد. اگر در مورد ظاهر یا حس آن، نگرانی دارید، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://helloclue.com/articles/cycle-a-z/what-is-the-clitoris
  2. https://www.verywellhealth.com/what-is-a-clitoris-and-what-does-the-clitoris-do-3157061

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.