اخبار سلامت

۱۶ مواد غذایی پیر کننده پوست

۱۶ مواد غذایی پیر کننده پوست

مواد غذایی پیر کننده پوست

با افزایش سن، غذاهایی که می خورید هم بر سلامت کلی و هم بر روی پوست شما تأثیر می گذارد. رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل ممکن است به شما در حفظ جوانی کمک کند. تعویض های ساده مانند عسل به جای شکر می تواند شروع خوبی باشد. دو عامل اصلی وجود دارد که روند پیری پوست ما را تسریع می کند: قرار گرفتن در معرض نور خورشید و محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs). AGE زمانی تشکیل می شود که پروتئین یا چربی با قند ترکیب شود. در این مقاله به ۱۶ مواد غذایی پیر کننده پوست اشاره می کنیم.

در حالی که این مجرمان پیری 100 درصد تحت کنترل ما نیستند، استفاده از کرم ضد آفتاب و توجه به رژیم غذایی کلی می تواند به نحوه محافظت از پوست و بدن کمک کند. شاید سوال شود که چه چیزهایی پوست را پیر می کند ؟ یا مواد غذایی که باعث پیری زودرس می شوند کدامند؟ در این مقاله به بررسی این مواد غذایی می پردازیم.

 

مواد غذایی پیر کننده پوست

سیب زمینی سرخ کرده

غذاهای سرخ شده در روغن در دمای بالا رادیکال های آزاد تولید می کنند که می تواند باعث آسیب سلولی به پوست شود. قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد روند پیری را تسریع می کند. رادیکال ازاد بر مولکول های DNA تأثیر می گذارد و می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را تضعیف کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد نمک می تواند آب را از پوست خارج کند و منجر به کم آبی شود. که ممکن است پوست شما را بیشتر مستعد چین و چروک کند. اگر می خواهید: سیب زمینی سرخ کرده را با سیب زمینی پخته شده جایگزین کنید. سیب زمینی سرشار از مس ضد پیری است که به تولید کلاژن کمک می کند.

 

نان حزقیال

هنگامی که کربوهیدرات های تصفیه شده با پروتئین ادغام می شوند، باعث تشکیل AGEsTrusted Source می شود. AGE ها تأثیر مستقیمی بر بیماری های مزمن و همچنین روند پیری دارند. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا، مانند نان سفید، می توانند باعث التهاب در بدن شوند، که به طور مستقیم با روند پیری مرتبط است.

 

چه چیزهایی پوست را پیر می کند

چه چیزهایی پوست را پیر می کند

 

شکر

شکر یکی از رقبای بدنام مشکلات پوستی ناخواسته مانند آکنه است. همانطور که در بالا ذکر شد، شکر به تشکیل AGE های آسیب رسان کلاژن کمک می کند. وقتی سطح قند ما بالا می رود، فرآیند AGE تحریک می شود. اگر نور خورشید درگیر باشد، سرعت آن حتی بیشتر می‌شود. بنابراین، به جای خوردن بستنی در ساحل، میوه های تازه یخ زده یا بستنی بدون شکر را انتخاب کنید.

 

پیشنهاد مقاله: 10 مورد از خواص روغن کنجد برای پوست

کره مارگارین

مطالعات نشان داده است که افرادی که مارگارین یا کره مصرف نمی‌کنند نسبت به کسانی که مصرف می‌کنند آسیب پوست و چین و چروک کمتری دارند. اسیدهای چرب ترانس موجود در مارگارین پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش آسیب پذیرتر می کند که می تواند به کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست آسیب برساند. اگر می خواهید: کره را با روغن زیتون یا آووکادوی غنی از آنتی اکسیدان های جایگزین کنید

 

گوشت های فرآوری شده

هات داگ، پپرونی، بیکن و سوسیس همگی نمونه هایی از گوشت های فرآوری شده هستند که می توانند برای پوست مضر باشند. این گوشت ها سرشار از سدیم، چربی های اشباع شده و سولفیت هستند که همگی می توانند پوست را کم آب کرده و با ایجاد التهاب کلاژن را ضعیف کنند. برای گزینه های پروتئینی ارزان، گوشت های فرآوری شده را با تخم مرغ یا لوبیا جایگزین کنید. اگر می خواهید: گوشت های کم چربی مانند بوقلمون و مرغ را انتخاب کنید. این گوشت ها مملو از پروتئین و اسیدهای آمینه هستند که در تشکیل طبیعی کلاژن ضروری هستند.

 

مصرف زیاد لبنیات

برای برخی افراد، لبنیات ممکن است التهاب را در بدن افزایش دهد که منجر به استرس اکسیداتیو می شود. استرس اکسیداتیو یکی از دلایل اصلی پیری زودرس است. رژیم های کم لبنیات ممکن است از پوست در معرض آفتاب در برابر چین و چروک محافظت کند. لبنیات منبع عالی کلسیم است که برای سلامت کلی پوست ضروری است ولی مصرف زیاد ان توصیه نمی شود. برای سایر منابع کلسیم، دانه ها، لوبیاها، بادام، سبزیجات برگ دار و انجیر بخورید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره متخصص پوست و مو را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

نوشابه و قهوه

نوشابه انرژی زا و قهوه  بیشتر از پوست با خواب ارتباط دارند. اول اینکه، هر دو دارای کافئین بالایی هستند، که اگر به طور مکرر در طول روز تا شب بنوشید، ممکن است بر خواب شما تأثیر بگذارد. خواب ضعیف با افزایش علائم پیری و سیاهی دور چشم، چین و چروک و خطوط ظریف بیشتر مرتبط است.

 

الکل را در حد اعتدال بنوشید

الکل می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در مورد پوست شود، از جمله قرمزی، پف، از دست دادن کلاژن و چین و چروک. الکل مواد مغذی، هیدراتاسیون و سطح ویتامین A شما را کاهش می دهد که همه اینها تأثیر مستقیمی بر چین و چروک دارند. ویتامین A به ویژه برای رشد سلول های جدید و تولید کلاژن مهم است

 

مواد غذایی که باعث پیری زودرس می شوند

مواد غذایی که باعث پیری زودرس می شوند

 

از پخت و پز در حرارت زیاد خودداری کنید

برخی از روغن‌های غیر اشباع سرشار از اسیدهای چرب امگا 6، مانند روغن ذرت یا آفتابگردان، می‌توانند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد مضر شوند و سطح التهاب را افزایش دهند. اگر هر روز سرخ کردنی میخورید یا از حرارت زیاد استفاده می‌کنید، انها در بدن افزایش می‌یابد. اگر می خواهید: روغن های گیاهی را با روغن زیتون جایگزین کنید. سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین E و فیتواسترول است و التهاب را کاهش می دهد.

 

کیک برنجی را کنار بگذارید

در حالی که کیک برنجی معمولا به عنوان یک میان وعده خوب معرفی می شود، این مورد برای پوست صدق نمی کند. کیک برنج دارای شاخص گلیسمی بالایی است و می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. افزایش سطح قند خون به عنوان یک “منبع مطمئن تسریع کننده پیری” عمل می کند که می تواند باعث ایجاد چین و چروک شود.

 

فروکتوز

فروکتوز بسیار سریعتر از قند معمولی کلاژن را تجزیه می کند، که می تواند تشکیل چین و چروک را تسریع کند.

 

پیشنهاد ویژه: علت پیری پوست

شیرینی و نوشیدنی های شیرین

اضافه بار قند ناشی از غذاها و نوشیدنی های با قند بالا – مانند دسرها، نوشیدنی های انرژی زا یا نوشابه – ممکن است فرآیندی به نام گلیکاسیون را شروع کند.

 

غذاهای شور یا تند

رژیم های غذایی با محتوای نمک بالا و غذاهای تند می تواند بر سلامت پوست شما اثر بگذارد.

 

گوشت قرمز

گوشت‌های چرب و قرمز شامل گوشت‌هایی مانند گوشت گاو، خوک و بره هستند و این گوشت‌ها رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند.

 

چربی های ترانس

علاوه بر افزایش کلسترول LDL (بد) و خطر بیماری قلبی، چربی های ترانس ممکن است برای پوست شما نیز مضر باشند. آنها همچنین التهاب را ترویج می کنند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/food-nutrition/food-cause-wrinkles#white-sugar
  2. https://www.health.com/beauty/14-foods-that-make-you-look-older

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.