علت ریزش مو

ریزش مو-علت‌

• بیماری تلوگن افلویوم (Telogen effluvium) که بیماری پوسته سر است و پس از بارداری، جراحی های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد به وجود می آید. در اثر این پدیده شما هر روز دسته دسته موهای خود را به ویژه هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست خواهید داد. این مساله می تواند عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و کاهش دهنده التهاب نیز باشد. در طول این بیماری، موها پیش از اینکه از پوسته سر بیرون بیایند بسیار سریعتر از حالت نرمال، از فاز رویش به فاز استراحت می رسند.

• ریزش موی ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سر است که در این مورد فرد، ژن آن را از پدر یا مادر خود دریافت کند. معمولا ریزش موی ارثی از اوایل ۲۰ سالگی آغاز می شود. اگر هر دو پدر و مادر این مشکل را داشته باشند، فرزند هم دچار آن خواهد شد. ریزش موها در برخی از افراد پراکنده است یعنی بخش های مختلفی از سر دچار ریزش مو می شود. برخی هم فقط بخش مشخصی ار سرشان می ریزد.

• کم کاری غده تیروئید که میلیون ها نفر آن را زنان تشکیل می دهند. هنگامی که بدن شما خیلی کم هورمون تیروئید را ترشح کند، گفته می شود که دچار کم کاری غده تیروئید هستید. تیروئید هورمونی است که مسئول متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالت های روحی انسان است. اگر بدن تیروئید زیادی تولید کند، پرکاری غده تیروئید دارید. هورمون تیروئید مسئول همه چیز در بدن از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخن ها است. وقتی این هورمون به اندازه کافی و درست در بدن ترشح نشود شما شاهد تغییراتی در بدن خود خواهید بود.

• لوپوس (زخم پوستی) که نوعی بیماری مزمن خود ایمن است که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب می رساند. حدود ۱.۵ میلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری دچار هستند و بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند که در طول سال های باروری تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

• کمبود آهن. خانم هایی که پریودهای سخت دارند یا غذاهای آهن‌دار مصرف نمی کنند ممکن است در خطر کمبود آهن قرار داشته باشند. کمبود آهن منجر به کم شدن سول های قرمز خونی می شود. گلبول های قرمز خون مسئول حمل اکسیژن و هموگولوبین هستند و انرژی لازم را به انسان می رسانند.

• کیست تخمدان که خیلی از خانم ها از این عارضه رنج می برند. این بیماری می تواند از ۱۱ سالگی آغاز شده و باعث عدم تعادل هورمونی می شود. PCOS اصولا منجر به ناباروری نیز می شود.

• تاسی سر نوعی عارضه است که سیستم ایمنی بدن به پیازهای مو آسیب می رساند. این عارضه دامنگیر افراد بسیاری در جهان و در هر دو جنس زن و مرد یکسان است. دلیل این امر ناشناخته است اما ارتباط نزدیکی با استرس و بیماری ها دارد.

• رسیدگی بیش از حد به موها چون بیش از حد شامپو کردن، حالت دادن، سشوار کشیدن، رنگ کردن، کراتینه کردن و .. که به مو آسیب وارد می کند. حرارت و مواد شیمیایی به موها آسیب می رسانند و باعث شکستن و ریزش موها می شوند در نتیجه باعث ریزش مو در فرد می گردد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.