علائم بیماری عروق کرونر قلب

علائم بیماری عروق کرونر قلب

علائم اصلی عبارتند از:

با این حال، همه ی افراد علائم یکسانی ندارند و بعضی افراد قبل از تشخیص بیماری عروق کرونر ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند.  شایع ترین علائم بیماری کرونری قلب درد قفسه ی سینه (آنژین) است.
همچنین ممکن است شما علائم دیگری همچون تپش قلب و تنگی نفس غیرعادی را تجربه کنید. بعضی افراد ممکن است قبل از اینکه تشخیص داده شوند هیچگونه علامتی نداشته باشند.

آنژین

اگر عروق کرونر شما تا حدی مسدود شوند، می توانند موجب ایجاد درد قفسه ی سینه (آنژین) شوند. این درد می تواند یک احساس خفیف ناراحتی شبیه سوء هاضمه باشد. با این حال، یک حمله ی شدید آنژین می تواند احساس دردناکی از سنگینی یا فشار معمولا در قسمت مرکزی قفسه سینه ایجاد کند که ممکن است به سمت بازوها، گردن، فک پایین، پشت یا معده گسترش پیدا کند. آنژین اغلب با فعالیت بدنی یا موقعیت های پراسترس تحریک می شود. علائم معمولا طی 10 دقیقه برطرف می شوند و با استراحت یا استفاده از قرص یا اسپری نیترات بهبود می یابند.

حمله های قلبی

اگر شریان های شما بطور کامل مسدود شوند، می تواند موجب حمله ی قلبی (انفارکتوس میوکارد) شود. حمله های قلبی میتوانند بطور دائمی به عضلات قلب آسیب بزنند و اگر بلافاصله درمان نشوند می توانند کشنده باشند.
اگر فکر می کنید دچار حمله ی قلبی شده اید برای دریافت کمک های پزشکی فوری با شماره ی 115 تماس بگیرید.
هرچند علائم می توانند متفاوت باشند، احساس ناراحتی یا درد ناشی از حمله ی قلبی معمولا شبیه به درد ناشی از آنژین است. با این حال، این درد اغلب شدیدتر است  و ممکن است زمانی که در حال استراحت هستید رخ دهد. در زمان یک حمله ی قلبی، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید:

  • درد در سایر نقاط بدن- ممکن است اینطور احساس شود که درد از قفسه ی سینه ی شما به سمت بازوها، فک، گردن، پشت و شکم حرکت می کند.
  • احساس سرگیجه و سبکی سر
  • تعریق
  • تهوع
  • تنگی نفس

علائم یک حمله ی قلبی می توانند شبیه به علائم سوء هاضمه هم باشند. بعنوان مثال، این علائم می توانند شامل احساس سنگی در قفسه ی سینه، معده درد یا سوزش سردل باشند. حمله ی قلبی در هر زمانی حتی زمانی که استراحت می کنید، می تواند رخ دهد. اگر دردهای  قلبی بیش از 15 دقیقه طول بکشد می تواند شروع یک حمله قلبی باشد.
برخلاف آنژین، علائم حمله ی قلبی معمولا با قرص یا اسپری نیترات برطرف نمی شوند.
در بعضی موراد، حمله ی قلبی بدون هیچ گونه علامتی می تواند رخ دهد. این وضعیت تحت عنوان انفارکتوس میوکارد خاموش شناخته می شود و در افراد مسن و افراد مبتلا به دیابت شایع تر است.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی همچنین می تواند در افراد با بیماری عروق کرونر زمانیکه قلب برای پمپاژ خون به سراسر بدن بسیار ضعیف شده است، ایجاد شود. این وضعیت باعث می شود مایع در ریه ها بتدریج تجمع یابد و تنفس را بطور فزاینده ای مشکل نماید.
نارسایی قلبی می تواند بطور ناگهانی اتفاق بیافتد (نارسایی قلبی حاد) یا بتدریج در طول زمان ایجاد شود (نارسایی قلبی مزمن).

اگر فردی دچار حمله ی قلبی شد چه کار کنیم

وقتی فردی دچار حمله قلبی می شود، فرد ناظر- اغلب یکی از اقوام بدون تجربه ی پزشکی – اولین کسی است که در صحنه حضور دارد.
با این حال، فقط کمتر از 1% افراد جامعه دوره فوریت (اورژانس) های پزشکی نجات دهنده زندگی را گذرانده اند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.