علل بیماری عروق کرونر قلب

علل بیماری عروق کرونر قلب

بیماری کرونر قلب اصطلاحی است که برای توصیف وضعیتی به کار می رود که جریان خون قلب مسدود شده و یا بدلیل تجمع تدریجی چربی در دیواره عروق کرونر دچار اختلال می شود. با گذشت زمان، دیواره ی شریان های شما با رسوبات چربی پوشیده شده و سخت می شوند. این رسوبات چربی آتروم نام دارند و این پروسه تحت عنوان آترواسکلروز شناخته می شود.
آترواسکلروز می تواند به دلیل فاکتورهای مربوط به سبک زندگی یا شرایط دیگر ایجاد شوند از جمله:

بیماری قلبی عروق کرونر معمولا به دلیل تجمع تدریجی رسوبات چربی (آتِروم) روی دیواره ی شریان های اطراف قلب (عروق کرونری) ایجاد می شود.
تجمع تدریجی آتِروم شریان ها را تنگ تر می کند و جریان خون به سمت عضلات قلب را کاهش می دهد. این پروسه آترواسکلروز نامیده می شود.
اگر شرایط زیر را داشته باشید ریسک ایجاد آترواسکلروز در شما بطور مشخصی افزایش می یابد:

سایر عوامل خطر ایجاد آترواسکلروز عبارتند از:

  • چاقی یا اضافه وزن
  • سابقه ی خانوادگی بیماری عروق کرونر – اگر فامیل مذکر زیر 55 سال یا فامیل مونث زیر 65 سال با بیماری عروق کرونری دارید خطر ایجاد این بیماری در شما افزایش می یابد


کلسترول بالا

کلسترول یک نوع چربی است که توسط کبد از چربی های اشباع موجود در رژیم غذایی شما ساخته می شود. این چربی برای سلامت سلول ها ضروری است اما مقادیر زیاد آن در خون می تواند منجر به بیماری عروق کرونر قلب شود.

فشارخون بالا

فشارخون بالا (هایپرتانسیون) بر روی قلب شما فشار وارد می آورد و می تواند منجر به بیماری عروق کرونر قلب شود. 

سیگارکشیدن

سیگار یک عامل خطر بزرگ برای بیماری عروق کرونر است. هم نیکوتین و هم منوکسید کربن (ناشی از سیگار) با وادارکردن قلب به سریع تر کار کردن، روی قلب شما فشار وارد می آورد. همچنین این مواد ریسک تشکیل لخته های خونی را افزایش می دهند. سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار می توانند به پوشش شریان های کرونری آسیب بزنند و منجر به ایجاد پوشش ضخیمی از رسوبات در دیواره ی عروق کرونر شوند. اگر سیگار می کشید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را درخودتان به میزان 24% افزایش می دهید.

دیابت

سطح بالای قند خون ممکن است منجر به ایجاد دیابت شود که می تواند خطر ایجاد بیماری های عروق کرونر قلب را در شما بیش از دوبرابر کند. دیابت بعلت ضخیم تر کردن دیواره ی رگها و محدود کردن جریان خون می تواند منجر به بیماری عروق کرونر قلب شود.

ترومبوز

ترومبوز یک لخته ی خون در ورید یا شریان است. اگر ترومبوز در یکی از شریان های کرونر ایجاد شود مانع رسیدن جریان خون به ماهیچه های قلب می شود. این مسئله معمولا منجر به حمله ی قلبی می شود.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.