دارویی

موارد مصرف پماد تریامسینولون ان ان

موارد مصرف پماد تریامسینولون ان ان

پماد تریامسینولون ان ان

پماد تریامسینولون ان ان که یک پماد ضد التهاب پوست و ضد قارچ هست. در واقع ترکیبی از سه دارو میباشد شامل تریامسینولون که در واقع یک کورتون موضعی میباشد و برای درمان اگزما و التهابات پوستی استفاده می‌شود و نئومایسین و نیستاتین که نیستاتین یک داروی آنتی فونگال یا اصطلاحا ضد قارچ میباشد که اثر ضد قارچی پماد ان ان مدیون همین جزو نیستاتین موجود در این پماد هست و نیومایسین که یک آنتی بیوتیک از خانواده آمینوگلیکوزیدها هست.

 

پماد تریامسینولون ان ان برای چیست

اگر بخواهیم بگوییم پماد تریامسینولون ان ان برای چی خوبه؟ باید بگیم از ویژگی‌های خیلی خوب این پماد اینه که هم تاثیر ضد التهابی و ضد اگزمایی داره و هم تاثیر ضد قارچی وهمین اون را از بقیه پمادهای ضد التهاب متمایز میکنه چون مثلا پماد مثل تریامسینولون ساده را برای اگزما و التهاب میتونید استفاده کنید اما برای قارچ پوستی نه ،حواسمون باشه اگر ضایعه پوستی داریم که نمیدانیم اگزما هست یا قارچ در این مورد مصرف خودسرانه این پماد توصیه نمی‌شود چون این پماد دو مورد اگزما یا درماتوز و عفونت قارچی از نوع کاندیدایی را صرفا پوشش می‌دهد.

 

مصرف خود سرانه پماد تریامسینولون ان ان

مصرف خود سرانه پماد تریامسینولون ان ان

 

در صورتی که در موارد عفونتهای قارچی پوست غیر از کاندیدا و ضایعات ویروسی پوست مانند تب خال  این دارو منع مصرف دارد و از آنجایی که تشخیص و افتراق چشمی این ضایعات از همدیگر حتی برای پزشکان نیز گاهی دشوار هست و برای افتراق دقیق نیاز به نمونه برداری آزمایشگاهی میشود لذا بدیهیست که استفاده خودسرانه پماد تریامسینولون ان ان منطقی نیست و ممکن است درمان مناسبی برای ضایعه پوستی ما نباشد. این دارو در بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص و بیماران کبدی و کلیوی و بارداری و شیردهی منع مصرف ندارد.

 

نکته مهم راجب پماد تریامسینولون ان ان

و یک نکته مهم دیگر اینکه مصرف خودسرانه پمادهایی مانند تریامسینولون ساده یا هیدروکورتیزون یا بتامتازون و در کل کورتونهای موضعی نیز به هیچ وجه توصیه نمیشود چون ضایعات پوستی قارچی خیلی شبیه اگزما و التهاب می‌توانند  باشند و تشخیص آنها از همدیگر کار آسانی نیست و استعمال کورتون موضعی روی ضایعات قارچی باعث پخش شدن و تشدید ضایعه می‌شود. پس ممکن است بپرسید پماد تریامسینولون برای چیست؟ این پماد برای التهابات و ضایعات پوستی غیر از ضایعات قارچی و کاندیدایی مصرف می‌شود. این پماد برای مواردی مانند درماتیت تماسی مثلا درماتیت دست در اثر تماس با مواد شوینده یا آلرژی پوستی به هر ماده آلرژن و حساسیت زا استفاده می‌شود.

 

پیشنهاد مقاله: موارد مصرف پماد تتراسایکلین و عوارض آن

پماد تریامسینولون برای سوختگی

و اما ادامه مطلب به این می پردازیم پماد تریامسینولون ان ان برای چی خوبه؟ باید بگوییم از دیگر موارد مصرف این پماد برای سوختگی هست. اما چه نوع سوختگی؟ منظور از سوختگی در اینجا ادرار سوختگی نوزادان و شیرخواران یا همان پوشک سوختگی میباشد که  پماد تریامسینولون ان ان گزینه خوبی هست بخاطر اینکه در  محیط پوشک، ادرار در تماس با پوست ایجاد التهاب می‌کند و از طرفی محیط مرطوب پوشک پوست کودک را  مستعد عفونت کاندیدایی که یک نوع قارچ هست می‌نماید.

و از طرفی هم التهاب پوست ناشی از ادرار و هم عفونت کاندیدایی ایجاد شده ظاهر شبیه به هم ایجاد می‌کنند و افتراق آنها کار آسانی نیست لذا بهترین گزینه برای ادرار سوختگی وقتی شک به سوار شدن عفونت قارچی کاندیدایی داریم پماد تریامسینولون ان ان میباشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

یعنی پماد تریامسینولون ان ان ضد التهاب پوست و علاوه بر آن ضد قارچ میباشد. اما باید متوجه باشیم که مخصوصا در کودکان مدت زمانی محدودی از این پماد استفاده کنیم چون مقادیر زیاد آن از طریق پوست جذب سیستمیک شده و می‌تواند موجب آسیب به سیستم ایمنی و غدد فوق کلیوی کودک شود. پماد تریامسینولون ان ان برای سوختگی از نوع سوختگی های شیمیایی و حرارتی یا دیگر انواع سوختگی نباید استفاده شود و نیز در موارد عفونتهای اولیه پوست مصرف آن در موضع مبتلا ممنوع است.

 

پماد تریامسینولون ان ان ضد التهاب پوست

پماد تریامسینولون ان ان ضد التهاب پوست

 

نحوه مصرف پماد تریامسینولون ان ان برای خارش واژن

در مورد استفاده از پماد تریامسینولون برای واژن باید بگوییم ،استفاده از آن ها برای عفونت های دستگاه تناسلی خارجی زنان میباشد. گاه عفونت های قارچی واژن و سرویکس در خانوم ها بواسطه ایجاد خارش و التهاب و سرایت کاندیدا از سرویکس و واژن به پوست اطراف دستگاه تناسلی خارجی خانومها، پزشک متخصص عمومی و بیمار را ملزم به درمان این ضایعات می‌کند چون برای بیمار بسیار آزار دهنده هستند که در این موارد نیز  پماد تریامسینولون ان ان و پماد تریامسینولون بصورت استعمال خارجی گزینه بسیار مطلوبی میباشد.

اما باید بدانیم پماد تریامسینولون برای واژن مناسب نیست چون مصرف این پمادها برای مخاطات یعنی داخل چشم و گوش و واژن ممنوع است.

 

پماد تریامسینولون ان ان برای لک صورت

همانطور که گفتیم این پمادضد التهاب پوست میباشد که بخاطر ترکیب تریامسینولون داخل آن هست .شاید به سبب همین خاصیت ضد التهابی، این پماد برای لک صورت استفاده می‌شود. در تحقیقات انجام شده روی بیماران جراحی که دچار لکه های پوستی بصورت پررنگی یا کم رنگی پوست شده اند مفید بوده است. ترکیب پماد تریامسینولون و هیدروکینون چهار درصد و اسید رتینویک نه تنها  در از بین بردن لکه‌های صورت یا همان هایپر پیگمانتاسیون مفید بوده است بلکه در بیماران جراحی که دچار هایپوپیگمانتاسیون پوست شده بودند نیز مفید واقع شده و باعث برگشت رنگ طبیعی پوست شده است.

 

پیشنهاد ویژه: پماد کالامین چه کاربرد ھایی دارد؟

موارد منع مصرف و عوارض جانبی پماد تریامسینولون ان ان چیست؟

علاوه بر حساسیت به اجزای تشکیل دهنده پماد که از موارد منع مصرف خود سرانه پماد تریامسینولون ان ان میباشد. استفاده از آن در مخاطات و داخل گوش و چشم و داخل واژن ممنوع است. از عوارض مصرف مقدار زیاد و طولانی مدت آن ساپرشن آدرنال (نارسایی غده فوق کلیوی) و نقص ایمنی میباشد که بخاطر جذب سیستمیک پماد تریامسینولون ان ان و عوارض جزو تریامسینولون موجود در ترکیب این پماد میباشد. مصرف این پماد در عفونت‌های حاد باکتریایی و ویروسی و قارچی به جز کاندیدایی ممنوع است و باعث گسترش و تشدید عفونت موضعی می‌شود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7208685/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.