زنان و زایمان

انواع بیبی چک و طرز استفاده از آن

انواع بیبی چک و طرز استفاده از آن

بیبی چک

بیبی چک راهی برای تعیین باردار بودن شماست. اگر تست بارداری شما مثبت باشد به این معنی است که باردار هستید. اگر آزمایش منفی باشد، به این معنی است که شما باردار نیستید. تست‌های بارداری با شناسایی گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG)، هورمونی که بدن شما هنگام بارداری تولید می‌کند، کار می‌کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد تشخیص بارداری به کمک انواع بیبی چک آشنا شویم.

 

از همان ابتدای بارداری، بدن شما شروع به تغییراتی برای حمایت از سلول هایی می کند که به کودک شما تبدیل می شوند. یکی از مواردی که خیلی سریع اتفاق می افتد، تولید HCG است. اگر باردار هستید، بدن شما شروع به تولید HCG بیشتری می کند. پس از کاشت تخمک بارور شده در رحم – حدود شش تا 10 روز پس از لقاح – سطح HCG شما شروع به افزایش می کند.

دو نوع اصلی تست بارداری وجود دارد – آزمایش ادرار و آزمایش خون. اغلب، آزمایش ادرار را در خانه با آزمایش بارداری خانگی یا بیبی چک انجام می دهید. این نوع آزمایش بدون نسخه در دسترس است  و در محدوده های مختلف قیمتی موجود است. آزمایش خون برای بررسی بارداری در آزمایشگاه انجام می شود و شامل دادن نمونه خون شما می شود. راه دیگر برای تایید بارداری استفاده از سونوگرافی است.

 

تست بارداری

عکس بیبی چک

 

چه سطح هورمونی برای آزمایش بارداری بررسی می شود؟

تست های بارداری و بیبی چک به دنبال افزایش مقدار HCG هستند. سطح HCG به سرعت افزایش می یابد – هر چند روز یک بار در هفته های اول بارداری دو برابر می شود. جفت HCG تولید می کند. فقط افراد باردار جفت دارند که اندکی پس از چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره رحم ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: تغییرات هورمونی و ترشح در بارداری

چه زمانی باید تست حاملگی بدهم؟

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بهتر است یک آزمایش انجام دهید و مطمئن شوید. تست‌های بارداری خانگی می‌توانند در تشخیص زودهنگام بارداری متفاوت باشند. در بسیاری از موارد، ممکن است ۱۰ روز پس از لقاح، از یک آزمایش خانگی نتیجه مثبت بگیرید.به یاد داشته باشید، اگر آزمایش را خیلی زود انجام دهید، حتی اگر باردار هستید، ممکن است منفی باشد. اگر آزمایش منفی شد و بعد پریود نشدید، آزمایش دیگری بدهید.

 

چه ساعتی باید تست بارداری بدهم؟

به طور کلی، بهترین زمان زمانی است که اولین ادرار صبحگاهی خود را دارید. با این حال، برخی از تست‌های بارداری به اندازه کافی حساس هستند تا HCG را بدون توجه به زمان انجام آزمایش تشخیص دهند. در صورت امکان، سعی کنید قبل از انجام آزمایش صبر کنید تا سه ساعت از آخرین ادرار شما بگذرد. همچنین می توانید دو آزمایش بارداری انجام دهید تا تأیید شود که نتیجه یکسانی دریافت می کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت  مشاوره انلاین با دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

طرز استفاده از بیبی چک

هنگامی که تست بارداری انجام می دهید، به دنبال میزان گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) در بدن شما است. شما می توانید HCG را در ادرار یا خون خود پیدا کنید. HCG به زمان نیاز دارد تا در بدن شما جمع شود. هر روز از اوایل بارداری، بدن شما HCG بیشتری تولید می کند. با گذشت هفته ها، HCG بیشتری در بدن خود خواهید داشت که احتمال مثبت نشان دادن تست بارداری را افزایش می دهد. این بدان معناست که اگر آزمایش را خیلی زود انجام دهید، منفی خواهد شد.

 

تست های بارداری با واکنش به مقدار HCG در ادرار یا خون شما کار می کنند. در آزمایش ادرار، یک تکه کاغذ واکنشی HCG را تشخیص می دهد. این آزمایش ممکن است علامت مثبت، خطوط عمودی دوتایی یا حتی کلمه “باردار” را نشان دهد. آزمایش های مختلف به روش های منحصر به فردی نتیجه مثبت را نشان خواهند داد. دستورالعمل‌های همراه با آزمایش را بخوانید تا بدانید نتیجه مثبت چگونه خواهد بود. به عنوان مثال، اکثر تست ها دارای یک پنجره کنترل هستند که ابتدا نمایش داده می شود. دیدن نماد در این پنجره به شما می گوید که تست کار می کند. به خاطر داشته باشید که تست های برندهای مختلف زمان متفاوتی را برای نشان دادن نتیجه نیاز دارند.

 

تشخیص بارداری

تشخیص بارداری

 

انواع بی بی چک چیست؟

یک آزمایش خانگی از ادرار شما برای جستجوی HCG استفاده می کند. آنها نوارهای خاصی هستند که HCG را تشخیص می دهند. اکثر تست های بیبی چک در صورت استفاده صحیح حدود 99 درصد دقیق هستند. این میزان دقت تقریباً برابر با تست های بارداری است که در مطب ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما انجام می شود. این آزمایشات در اکثر داروخانه ها موجود است. آنها آسان و ارزان هستند. مهم است که دستورالعمل های مربوط به این آزمایش ها را قبل از انجام آنها بخوانید.

 

سه روش برای بیبی چک وجود دارد:

مدل نواری:

در یک فنجان تمیز ادرار کنید و سپس یک تا چند قطره از ادرار خود را روی یک نوار شیمیایی بریزید.

هنگام ادرار کردن، نوار تست بارداری را در جریان ادرار خود قرار دهید.

در یک فنجان تمیز ادرار کنید و سپس نوار آزمایش را در حالی که هنوز در فنجان است در ادرار فرو کنید.

برای بسیاری از این آزمایشات، HCG را می توان حدود 10 روز پس از لقاح در ادرار شما تشخیص داد.

 

بیبی چک مستقیم:

نوع دیگری از تست‌های سریع بارداری است که باید مستقیماً روی آن ادرار کنید تا نتیجه تست بعد از 2 تا 10 دقیقه مشخص شود.

 

بیبی چک قطره چکانی:

در سومین نوع بیبی چک که به آن قطره چکانی گفته می‌شود، باید با استفاده از قطره چکان مقداری ادرار روی حفره مشخص آن بریزید و یا چند دقیقه صبر کنید تا نتیجه مشخص شود.

 

نکات تست بارداری خانگی

  • هنگام انجام تست بارداری خانگی باید به چند نکته توجه داشته باشید، از جمله:
  • در صورت امکان از اولین ادرار صبحگاهی خود استفاده کنید. این زمانی از روز است که سطوح HCG به راحتی قابل تشخیص است و اگر این کار را در زمان دیگری از روز انجام می دهید، سعی کنید مطمئن شوید که ادرار شما حداقل به مدت سه ساعت در مثانه شما بوده است.
  • قبل از انجام تست بارداری مقدار زیادی مایعات ننوشید. این می تواند سطح HCG شما را رقیق کند

 

توجه به تاریخ انقضا

  • تاریخ انقضا روی بسته را بررسی کنید.
  • قبل از شروع آزمون، سعی کرده دستورالعمل های ارائه شده به همراه آزمون را به طور کامل بخوانید و هر مرحله را دقیقاً دنبال کنید.

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله سن بارداری از زمان لقاح

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. Pregnancy Tests

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.