گوارش

انواع قرص ورم معده

انواع قرص ورم معده

قرص ورم معده

گاستریت: التهاب پوشش داخلی معده. التهاب معده اغلب نتیجه عفونت با یک باکتری است که باعث زخم معده هم می شود. مصرف بیش از حد الکل یا مسکن های غیر استروییدی نیز می تواند به گاستریت کمک کند. این امر ممکن است به طور ناگهانی (گاستریت حاد) یا به آرامی در طول زمان ظاهر شود (گاستریت مزمن). در برخی موارد، گاستریت می تواند منجر به زخم و افزایش خطر سرطان معده شود. با این حال، برای اکثر افراد، گاستریت جدی نیست و با درمان به وسیله قرص ورم معده بهبود می یابد.

 

علائم

علائم و نشانه های گاستریت عبارتند از:

  • سوزش یا درد (سوء هاضمه) در قسمت بالای شکم که ممکن است با غذا خوردن بدتر یا بهتر شود.
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس پری در بالای شکم بعد از غذا خوردن

گاستریت همیشه علائم ایجاد نمی کند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

تقریباً همه دچار سوء هاضمه و سوزش معده شده اند. اغلب موارد سوء هاضمه کوتاه مدت است و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. اگر علائم و نشانه های التهاب معده را برای یک هفته یا بیشتر دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

چنانکه درد شدید دارید، استفراغ می‌کنید، یا احساس سبکی سر یا سرگیجه دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر ناراحتی معده شما پس از مصرف داروهای نسخه ای یا قرص ورم معده، یا  آسپرین یا سایر مسکن ها ایجاد شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر خون استفراغ می کنید، در مدفوعتان خون است یا مدفوع سیاه به نظر می رسد، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

 

التهاب معده

 

علل التهاب معده

گاستریت التهاب مخاط معده است. ضعف یا آسیب به سد مخاطی که از دیواره معده محافظت می‌کند، به شیره‌های گوارشی اجازه می‌دهد تا به دیواره معده آسیب بزنند و آن را ملتهب کنند. تعدادی از بیماری ها و شرایط می توانند خطر گاستریت را افزایش دهند، از جمله شرایط التهابی، مانند بیماری کرون.

 

عوامل خطر

عواملی که خطر گاستریت و التهاب معده را افزایش می دهند عبارتند از:

 

عفونت باکتریایی

اگرچه عفونت با هلیکوباکتر پیلوری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انسانی در سراسر جهان است، تنها برخی از افراد مبتلا به این عفونت دچار گاستریت یا سایر اختلالات دستگاه گوارش فوقانی می‌شوند. پزشکان بر این باورند که آسیب پذیری در برابر این باکتری می تواند ارثی باشد یا به دلیل انتخاب سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن و رژیم غذایی ایجاد شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

استفاده منظم از مسکن ها

مسکن‌هایی که معمولاً به عنوان داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) شناخته می‌شوند – مانند ایبوپروفن (Advil، و ناپروکسن  می‌توانند باعث گاستریت حاد و گاستریت مزمن شوند. استفاده منظم از این مسکن ها یا مصرف بیش از حد این داروها ممکن است باعث کاهش یک ماده کلیدی شود که به حفظ پوشش محافظ معده شما کمک می کند.

سن بالاتر

افراد مسن بیشتر در معرض خطر گاستریت هستند زیرا پوشش معده با افزایش سن نازک می شود و به این دلیل که افراد مسن نسبت به افراد جوان بیشتر احتمال دارد به عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا اختلالات خود ایمنی مبتلا شوند.

مصرف بیش از حد الکل

الکل می تواند پوشش معده شما را تحریک کرده و معده شما را در برابر شیره های گوارشی آسیب پذیرتر می کند. مصرف بیش از حد الکل به احتمال زیاد باعث گاستریت حاد می شود.

 

فشار

استرس شدید ناشی از جراحی بزرگ، جراحت، سوختگی یا عفونت شدید می تواند باعث گاستریت حاد شود.

 

درمان سرطان

داروهای شیمی درمانی یا پرتودرمانی می توانند خطر گاستریت را افزایش دهند.

گاستریت خودایمنی در افراد مبتلا به سایر اختلالات خودایمنی از جمله بیماری هاشیموتو و دیابت نوع 1 شایع تر است. گاستریت خودایمنی همچنین می تواند با کمبود ویتامین B-12 همراه باشد.

سایر بیماری ها و شرایط. گاستریت ممکن است با سایر شرایط پزشکی از جمله HIV/AIDS، بیماری کرون، بیماری سلیاک، سارکوئیدوز و عفونت های انگلی مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای درمان عفونت معده با ویزیت آنلاین متخصص گوارش

درمان ورم معده

درمان ورم معده

 

عوارض

در صورت عدم درمان ورم معده ممکن است منجر به زخم معده و خونریزی معده شود

اگر علایم و نشانه های شما علیرغم درمان گاستریت با قرص ورم معده بهبود نیافتند، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

درمان

درمان ورم معده بستگی به علت آن دارد. گاستریت حاد ناشی از داروهای ضد التهابی یا الکل ممکن است با قطع مصرف آن ها تسکین یابد.

 

داروهای آنتی بیوتیک برای از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری.

برای هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش، پزشک ممکن است ترکیبی از آنتی بیوتیک ها مانند کلاریترومایسین  و آموکسی سیلین یا مترونیدازول  را برای از بین بردن باکتری توصیه کند. حتماً نسخه کامل آنتی بیوتیک را معمولاً به مدت 7 تا 14 روز همراه با داروی ضد اسید مصرف کنید. پس از درمان، پزشک شما را از نظر هلیکوباکتر پیلوری مجدداً آزمایش می کند تا مطمئن شود که از بین رفته است.

داروهایی که تولید اسید را سرکوب می کنند و باعث بهبودی می شوند. مهارکننده‌های پمپ پروتون تولید اسید را کاهش می‌دهند. این داروها شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه امپرازول ، لانسوپرازول)، رابپرازول و پنتوپرازول است.

استفاده طولانی مدت از مهارکننده های پمپ پروتون، به ویژه در دوزهای بالا، ممکن است خطر شکستگی لگن، مچ دست و ستون فقرات را افزایش دهد. از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل کلسیم ممکن است این خطر را کاهش دهد یا خیر.

داروهای کاهش تولید اسید باعث بهبودی می شود. مسدود کننده های اسید که با نسخه یا بدون نسخه در دسترس هستند، شامل فاموتیدین سایمتیدین (تاگامت HB) و نیزاتیدین (اکسید AR) هستند.

 

شیوه زندگی و درمان های خانگی التهاب معده

از الکل اجتناب کنید.

جایگزینی مسکن ها. اگر از مسکن‌هایی استفاده می‌کنید که خطر گاستریت را افزایش می‌دهند، از پزشک خود بپرسید که آیا استامینوفن ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد یا خیر. احتمال اینکه این دارو مشکل معده شما را تشدید کند کمتر است.

پیشنهاد مقاله: بوتاکس معده چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

منابع علمی این مطلب

  1. Gastritis
  2. Gastritis

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.