گوارش

بوتاکس معده چیست و چگونه باعث لاغری میشود؟

بوتاکس معده چیست و چگونه باعث لاغری میشود؟

بوتاکس معده

افرادی که از چاقی رنج می برند همیشه به دنبال راه هایی برای کاهش وزن هستند که برخی از این راه ها عمل معده و بوتاکس معده است. البته ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب می تواند نقش به سزایی در کاهش وزن داشته باشد اما هستند افرادی که با این روش ها همچنان چاق هستند و باید برای عمل یا بوتاکس اقدام کنند. در ادامه به بوتاکس معده و عمل معده برای لاغری خواهیم پرداخت. کافیست برای مشاوره با متخصص گوارش اپلیکیشن ازپزشک را نصب کنید و در هر زمان ویزیت شوید.

 

بوتاکس معده چیست ؟!

این روزها افزایش وزن به حد چشمگیری گریبان افراد را می گیرد. به همین دلیل روش های نوین زیادی برای درمان وجود دارد تا از چاقی بیش از حد جلوگیری شود. یکی از این روش ها تزریق بوتاکس معده است. بوتاکس معده یک فرآیند جراحی است که در آن از تزریق بوتوکس به منطقه معده برای کاهش حجم معده و کنترل احساس گرسنگی استفاده می‌شود. این روش ممکن است به عنوان یک راهکار برای کاهش وزن در برخی افراد استفاده شود، اما ممکن است عوارض و مخاطرات جانبی داشته باشد. قبل از اقدام به هر گونه جراحی یا روش درمانی، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا درک کاملی از مزایا، معایب و مخاطرات مربوطه داشته باشید. بوتاکس معده با آندوسکوپی انجام می شود. به نوعی که در این روش، سم بوتولنیوم به عضلات معده تزریق شده و باعث کاهش انقباضات عضلات معده می شود. این روش زمان تخلیه غذا از معده را هم طولانی می کند. از این رو بیکار دیرتر گرسنه می شود و به مرور زمان کاهش وزن اندکی رخ می دهد. لازم به ذکر است که این درمان جزء عمل های لاغری نبوده و یک روش کاملا موقت است.

 

بوتاکس

بوتاکس

 

بوتاکس معده مناسب چه افرادی است؟

افراد دارای اضافه وزن زیاد یا چاق می توانند با کمک بوتاکس معده تا حدی وزن کم کنند. با این حال برخی شرایط وجود دارند مانند:

  1. با ورزش و پیروی از انواع رژیم لاغری همچنان چاق باشید
  2. مشکل و بیماری مرتبط با معده مانند زخم معده و ورم معده نداشته باشید
  3. شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۳۰ داشته باشید.

عوارض بوتاکس معده

تاکنون هیچ عوارضی برای بوتاکس معده ثبت نشده است. با این حال برخی از موارد زیر به عنوان عوارض بوتاکس معده معرفی شدند:

  • سوراخ شدن معده
  • ضعف عضلانی در سراسر بدن
  • درد یا تورم
  • مشکلات تنفسی
  • دوبینی
  • نکروز معده
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • احساس نفخ و درد خفیف شکم
  • آسیب به بافت ناشی از تزریق اشتباه یا دوز زیاد

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بوتاکس معده چگونه باعث لاغری می شود؟!

به جز عمل های لاغری مانند اسلیو که به طور قطع وزن را کاهش می دهد، هیچ روش دیگری نمی تواند ۱۰۰ درصد باعث لاغری و کاهش وزن شود. هرچند بوتاکس معده می تواند تا حدی باعث کاهش وزن شود اما اگر شخص برخی موارد را رعایت نکند هیچگاه موفق به کاهش وزن نمی شود. برای مثال اگر فردی بوتاکس کند و مجدد روزانه مصرف کربوهیدرات را بالا ببرد و شیرینی مصرف کند به نتیجه مطلوبی نمی رسد. مصرف بیش از حد کربوهیدرات می‌تواند عملکرد معده را تحریک کند و سبب افزایش حرکات معده شود. این ممکن است تداخلی با عملکرد موقت بوتاکس در معده ایجاد کند و باعث کاهش تأثیرات آن شود. بنابراین، رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل با کنترل مقدار کربوهیدرات مصرفی  قطعا مفید است و می تواند کمک کننده باشد.

 

مراقبت های بعد از بوتاکس معده

با بوتاکس معده معجزه ای رخ نمی دهد. شما بدون داشتن رژیم درست هیچ جوابی از این روش نخواهید گرفت. بدون شک بعد از این روش لاغری، باید سبک زندگی تان را تغییر داده و رژیم غذایی سالم تر همراه با فعالیت ورزشی داشته باشید. بعد از بوتاکس نباید غذاهای حاوی چربی یا کربوهیدارت  مانند غذاهای فست فودی میل کنید. شما زمانی نتیجه می گیرید که هم ورزش کنید و هم غذاهای سالم بخورید. لازم به ذکر است که کاهش وزن از ابتدا آغاز نمی شود و حدودا بعد از ۲ هفته متوجه لاغری می شوید.

 

عمل معده

عمل معده

 

انواع روش های عمل معده برای لاغری

به دلیل فراگیری بیماری های ناشی از چاقی مانند دیابت، فشار خون، سرطان، مشکلات تنفسی و …، بسیاری از افراد در جست و جوی راه حل این معضل هستند. از انواع روش های عمل معده برای لاغری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عمل بالون گذاری معده
  2. اسلیو معده sleeve gastrectomy
  3. بای پس معده یا roux-en-y
  4. عمل لاغری لیپوساکشن یا کانتورینگ
  5. عمل جراحی بای پس روده یا دئودنال سوئیچ
  6. عمل پلیسه معده
  7. انواع عمل پیکر تراشی
  8. عمل باندینگ معده یا حلقه گذاری

بیشتر انواع روش های عمل معده برای لاغری بر خلاف باور عموم مردم، برای اصلاح معده یا روده  نیز انجام می ‌شوند. با اصلاح روده و معده، چاقی و بیماری‌ های مرتبط با آن تحت درمان قرار می‌گیرند. همچنین در عمل لاغری معده، با تشخیص پزشک ممکن است بخشی از معده برداشته و  بسیار کوچک ‌تر شود. البته تمامی این ها بسته به تشخیص پزشک در زمان ویزیت دکتر گوارش را دارد. با کوچک شدن معده نحوه متابولیسم بدن تغییر کرده و الگوی جذب غذا متفاوت می‌ شود. این تغییرات متابولیسمی، گرسنگی فرد را کاهش داده و احساس سیری را در او افزایش می‌دهند تا از این طریق فرد به کاهش وزن دسترسی پیدا کند. افرادی می توانند از این روش ها بهره ببرند که بیش از حد چاق باشند و با ورزش و رژیم نتوانند کاهش وزن داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: قرص لاغری خیلی قوی بدون عوارض

 

اسلیو معده برای لاغری

عمل “اسلیو معده”(Sleeve Gastrectomy)  یکی از جراحی‌های کاهش وزن است که در آن بخشی از معده بریده و از بین برده می‌شود. این عمل باعث کاهش حجم معده می‌شود تا مقدار غذای مصرفی کاهش یابد و در نتیجه کمک به کاهش وزن انجام می‌شود. در این عمل، معده از طریق برش‌های عمودی بریده می‌شود تا بخشی از آن از بین برود و معده به شکل یک لوله باریک و بلند تبدیل می‌شود. این لوله معده جدید کمتری فضا برای ذخیره غذا دارد و در نتیجه کمتری غذا می‌تواند در آن جاذبه شود. همچنین، برش‌های انجام شده در این جراحی ممکن است تأثیری بر سیگنال‌های ارسالی از معده به مغز داشته باشند و باعث ایجاد حس اشباع زودتر در افراد شوند. اسلیو و کوچک‌کردن معده به‌عنوان یکی از روش‌های موثر جراحی کاهش وزن شناخته می‌شود، اما همچنین ممکن است به عوارض و مشکلات جانبی از جمله عفونت، خونریزی، افزایش خطر ابتلا به کمبود ویتامین و معدنی و… منجر شود. قبل از تصمیم‌گیری در مورد این نوع جراحی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا با مزایا، معایب و ریسک‌های مرتبط آشنا شوید و تصمیمی آگاهانه بگیرید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.