روانشناسی

برونگرایی چیست؟ + 10خصوصیات افراد برونگرا

برونگرایی چیست؟ + 10خصوصیات افراد برونگرا

برونگرایی

فهمیدن اینکه در کجای طیف شخصیت قرار می گیرید (برونگرایی یا درونگرایی) می تواند چالش برانگیز باشد. در واقع می توان ادعا کرد که همه زمان خود را صرف برون گرا و درون گرایی می کنند. برونگرایی یک ویژگی شخصیتی است که معمولاً با انرژی بالا و یا پرحرفی مشخص می شود. به طور کلی این اصطلاح به حالتی از وجود اشاره دارد که در آن شخصی از بودن با افراد دیگر «شارژ می‌شود» یا انرژی می‌گیرد. برعکس، گرفتن انرژی از تنهایی به عنوان درونگرایی شناخته می شود. آیا از گذراندن وقت برای معاشرت با دیگران در دنیای بیرون لذت می برید؟ آیا فکر ملاقات با افراد جدید به شما احساس انرژی می دهد؟

اگر با این ویژگی ها همذات پنداری می کنید ممکن است یک فرد برونگرا باشید. اگر علاقه مند به این مبحث هستید با ما باشید چون در ادامه میخواهیم به برونگرایی چیست؟ + ۱۰ خصوصیات افراد برونگرا بپردازیم.

 

برونگرایی چیست؟ 

اصطلاح برونگرایی جنبه ای از شخصیت را توصیف می کند که اغلب با الگوهای رفتاری بیانگر و برونگرا مشخص می شود. افرادی که برون گرا هستند بسیار پرحرف، اجتماعی، فعال و خونگرم هستند. یونگ برون گرا را فردی تعریف می کند که از دنیای بیرونی و تعاملات اجتماعی احساس انرژی می کند. به گفته یونگ فردی که به عنوان یک برون گرا خود را نشان می دهد ممکن است شخصیتی برونگرا داشته باشد و در محیط های گروهی احساس راحتی و حتی هیجان داشته باشد. این فرد ممکن است به عنوان “فرد مردمی” شناخته شود و طیف وسیعی از دوستانی برای اثبات این قضیه داشته باشد.

 

زن برونگرا

زن برونگرا

 

خصوصیات افراد برونگرا

ویژگی های افرادی که برون گرا هستند عبارتند از:

  1. دارای اعتماد به نفس
  2. اظهار کننده
  3. بشاش
  4. عمل گرا
  5. جستجوی حسی
  6. از بودن در مرکز توجه لذت میبرند.
  7. پرحرف
  8. از بحث در مورد ایده ها لذت میبرند.
  9. ریسک پذیر
  10. از رویدادهای اجتماعی لذت میبرند.

 

پیشنهاد مقاله: ویژگی‌های شخصیتی فرد درونگرا

تفاوت مغز درونگرا و برونگرا

مطالعات بسیاری در علوم اعصاب انجام شده است که نشان می دهد مغز افراد برون گرا و درون گرا متفاوت است. همینطور مغز زن برونگرا و مرد درونگرا متفاوت است. یک مثال بارز زمانی است که دوپامین به مغز افراد برون گرا و درون گرا و واکنش های متفاوتی که روی می دهد تاثیر میگذارد. در حالی که هر دو شخصیت بیشتر صحبت می کنند و ریسک بیشتری می کنند برون گراها بیشتر به این محرک پاسخ می دهند و حتی می توانند آن را بیشتر از یک درون گرا هدایت کنند.

 

مزایای برونگرایی

مزایای برونگرایی عبارتند از:

  • راحتی با افراد دیگر
  • اعتماد به نفس در موقعیت های اجتماعی
  • قادر به دوست یابی سریع
  • در تنظیمات گروهی به خوبی کار میکنند.
  • در صحبت با مردم خوب عمل میکنند.
  • ممکن است دیگران شما را دوستانه تر ببینند.
  • در برنامه ریزی فعالیت ها خوب عمل میکنند.
  • احتمال بیشتری وجود دارد که افراد دیگری مانند شما را پیدا کنند زیرا تخمین زده می شود که برون گراها بین نیم تا سه چهارم جمعیت را تشکیل می دهند.
  • اغلب اولین نفری هستند که برای برنامه ریزی یک رویداد تماس می گیرند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

معایب برون گرایی

معایب برون گرایی عبارتند از:

  • دیگران ممکن است شما را فردی با صدای بلند یا پر هیاهو بدانند.
  • وقتی دیگران نمی خواهند دور هم جمع شوند ممکن است ناراحت شوید.
  • ممکن است سریع تصمیم بگیرد
  • ممکن است به دنبال تایید بیش از حد باشید.
  • دوستی های شما ممکن است سطحی باشد.
  • ممکن است تکانشی باشید. “برونگراها اغلب اول عمل می کنند بعد فکر می کنند.”
  • ممکن است با زمان تنهایی دست و پنجه نرم کنید.

 

فرد برونگرا

فرد برونگرا

 

نحوه برخورد با افراد برونگرا

دانستن نحوه برقراری ارتباط موثر با برونگراها مهارتی است که ارزش آن را دارد به خصوص اگر خودتان بیشتر درونگرا باشید. این بدان معنا نیست که برون گراها نیازهای ویژه ای دارند اما اگر می خواهید بهترین آنها را به نمایش بگذارید، برقراری ارتباط موثر کلیدی است.

  • رسیدگی به تعارضات و در صورت نیاز مقابله با آنها: این نکته در واقع برای درون گراها نیز صادق است اما از آنجایی که برون گراها بیشتر کنش گرا هستند؛ مهم است که قبل از تشدید مسائل، مسائل را در ابتدای راه حل کنید.
  • روی موضوعاتی تمرکز کنید که به خوبی می دانید فرصتی برای بررسی آنها داشته اید: برون گراها دوست دارند با همه ارتباط برقرار کنند و بر روی ایده ها روابط را بنا کنند. اگر موضوع بحث چیزی است که با آن آشنا هستید با درجه ای از اعتماد به نفس، اشتیاق و انرژی ارتباط برقرار کنید.
  • شنونده فعالی باشید و برای پاسخگویی آمادگی نشان دهید: این کار به آنها اجازه می دهد تا بدانند که شما به طور فعال درگیر هستید که برای یک برون گرا مهم است.
  • فوراً پاسخ دهید و تأیید شفاهی بدهید: در حالی که درونگراها از مکث در مکالمه استقبال می کنند برونگراها ممکن است مکث را به عنوان یک بن بست اشتباه بگیرند.
  • در معرفی یا گفتگو پیشقدم شوید: منتظر نباشید تا برونگراها رهبری بحث را بر عهده بگیرند. آنها با اشتیاق به اطلاع رسانی پاسخ می دهند و از این ابتکار قدردانی خواهند کرد.

 

تست درونگرا یا برونگرا بودن

مانند بسیاری از ویژگی های شخصیتی برونگرایی در مقیاسی کشویی رخ می دهد. بنابراین افراد ممکن است از نظر برونگرایی بالاتر یا پایین تر باشند، به طوری که اکثر ما در جایی در وسط فرود می آییم. برای کسانی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های شخصیتی خود هستند چند تست شخصیتی وجود دارد که برون گرا یا درونگرا بودن را اندازه گیری می کند. یکی از شناخته شده ترین آنها پرسشنامه شخصیت آیزنک یا EPI است که ابعاد شخصیت فرد را اندازه گیری می کند. با مراجعه به روانشناس متخصص میتوانید از این پرسشنامه بهره مند شوید و بیشتر با ابعاد شخصیتی خود آشنا شوید.

 

پیشنهاد ویژه: حرف زدن با خود در تنهایی نشانه چیست

سخن پایانی

فرد برونگرا تمایل دارد پرحرف، عمل گرا، خودجوش، پرانرژی و خوش بین باشد. آنها اغلب در یک جمعیت رشد می کنند و بیشتر به دنیای بیرون علاقه مند هستند تا به انعکاس تجربیات درونی خود. درونگرایی و برونگرایی بخشی از یک طیف هستند. نه ذاتا “خوب” و نه “بد” هستند. هر دو صفت مزایا و معایبی دارند. با این حال خوب است بدانیم که در کجای زنجیره درونگرا بودن یا برونگرایی قرار می گیرید. این می تواند به شما بینش مفیدی در مورد اینکه چگونه می توانید در محل کار و روابط به بهترین شکل ممکن پیشرفت کنید، به شما بدهد.

 

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23104678/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12500821/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21859197/
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.