روانشناسی

حرف زدن با خود در تنهایی نشانه چیست

حرف زدن با خود در تنهایی نشانه چیست

حرف زدن با خود

اکثر مردم به طور منظم حرف زدن با خود را انجام میدهند این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که از طریق ایده ها فکر می کنید، هنگام بحث در مورد تصمیمات، یا زمانی که نیاز به یک سخنرانی جدی دارید. برخی از افراد احساس می کنند که بلند حرف زدن با خود در اطراف آنها “حضور” ایجاد می کند که باعث می شود احساس بهتری داشته باشند. این می تواند به تنهایی کمک کننده باشد. خیلی ها دوست دارند بدانند حرف زدن با خود در تنهایی نشانه چیست؟

در برخی موارد هنگامی که افراد به شیوه ای نامنظم یا غرغر با خود صحبت می کنند، می تواند نشان دهنده یک اختلال سلامت روان باشد. این نوع صحبت با صدای بلند می تواند نشانه اولیه یک اختلال روان باشد که در صورت عدم درمان می تواند بدتر شود.

 

حرف زدن با خود و خیال‌ پردازی

اگر احساس می کنید که دائماً در حال خیال‌پردازی و صحبت کردن با خود هستید یا در دنیای فانتزی خود زندگی می کنید ممکن است رویاپردازی بیش از حد را تجربه کنید. در حالی که مقداری رویاپردازی طبیعی است. رویاپردازی بیش از حد می تواند بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد و فعالیت های روزانه شما را دشوار کند. خیالبافی و حرف زدن با خود یک رفتار طبیعی است.

 

بلند حرف زدن با خود

بلند حرف زدن با خود

 

اما رویاهای برخی افراد آنقدر واضح و مکرر است که زندگی در تخیل برای آنها آسان تر از دنیای واقعی است. این به عنوان رویاپردازی ناسازگار شناخته می شود و در میان بزرگسالان جوانی که با شرایط سلامت روانی دست و پنجه نرم می کنند شایع تر است.

 

حرف زدن با دیگران در ذهن

حتما برای شما هم پیش آمده کسی را دیده باشید که در حال بگو مگو و مشاجره با خود باشد. بعضی افراد وقتی با یک فرد مشاجره دارند ادامه آن بحث را در ذهن خود انجام میدهند و یا خیلی وقت ها میخواهند حرفی را به دیگران بزنند اما قدرت بیان آن حرف را ندارند و دائما آن حرف را در ذهن خود به صورت مکالمه مرور می‌کنند تمام این ها میتواند ناشی از عدم و یا پایین بودن اعتماد به نفس فرد باشد.اما اگر حرف زدن با خود و این مکالمات طولانی تر از حد معمول و یا باعث اختلال در زندگی فرد شود میتواند علامت مشکلی حاد باشد و باید حتما به فکر درمان بود.

 

پیشنهاد مقاله: درمان اختلال افسردگی

درمان حرف زدن با خود در ذهن

صحبت کردن با خود میتواند به دوصورت یعنی هم مثبت و هم منفی صورت بگیرد. خودگویی مثبت تمرین صحبت کردن با خود به شیوه ای مهربانانه، دلسوزانه و تشویق کننده است. اگر مرتباً با خودتان صحبت می کنید، معمولاً دلیلی وجود ندارد که باور کنید مشکلی برای شما وجود دارد. برعکس: در هر صورت، صحبت های خودگردان بیرونی کاملا طبیعی است. این باعث می شود فرد هوشیارتر، آگاه تر و قادر به پردازش احساسات خود باشد.

با این حال همیشه استثنائاتی برای هنجار وجود دارد ممکن است مشاهده شود که در حال انجام مکالمات با صداهای درون سر آنها هستند.” تفاوت در اینجا این است که این شکل از خود گفتاری مالکیت گفتار درونی را به سمت «افراد یا نیروهای خارج از خود» هدایت می کند. در این مورد موضوع صرفاً در مورد مونولوگ درونی نیست بلکه بیشتر در مورد توهمات شنیداری یا بصری است که در آن افراد با شخص دیگری صحبت می کنند که فکر می کنند واقعی است.

بعلاوه، اگر متوجه شدید که درگیر صحبت با خود هستید که شامل اعداد، عبارات یا مانتراهای تکراری است و متوقف کردن آن مختل کننده یا دشوار است این می تواند یک مسئله عاطفی باشد که ارزش آن را دارد که با یک متخصص سلامت روان ماهر بررسی کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

نکاتی برای جلوگیری از خودگویی منفی

خودگویی منفی می تواند تکراری و طاقت فرسا شود و اغلب به نظر می رسد که درست است. برای خارج شدن از این چرخه این نکات را امتحان کنید:

  • حواستان باشد که به خودتان چه می گویید. فقط توقف و شناخت افکار منفی برای آنچه هستند اولین قدم برای حل مشکل است. از خود بپرسید آیا با شخص دیگری اینگونه صحبت می کنید؟
  • افکار خود را به چالش بکشید . از خود بپرسید – آیا این حقیقت دارد؟ (اغلب اینطور نیست). از خود بپرسید که آیا توضیح یا روش دیگری برای نگاه کردن به یک موقعیت وجود دارد یا خیر. به یاد داشته باشید که بسیاری از چیزهایی که نگرانشان هستید اتفاق نمی افتد. بسیاری از خودگویی های منفی اغراق آمیز است.
  • افکار خود را در چشم انداز قرار دهید. سعی کنید از منظر دیگری به مسائل نگاه کنید. شاید از دیدگاه یک فرد متفاوت. سعی کنید افکار خود را یادداشت کنید. از خود بپرسید آیا این موضوع در چند سال آینده اهمیت خواهد داشت؟
  • دست از فکر بردارید. شما می توانید این تکنیک “توقف فکر” را به صورت بصری انجام دهید با تصور اینکه فکر متوقف یا له شده است.
  • فکر را با یک فکر خنثی یا مثبت جایگزین کنید . از خود بپرسید – چه فکری مفیدتر است؟

ممکن است کمی طول بکشد تا افکار منفی خود را بشناسید به یاد داشته باشید که آنها برای مدت طولانی بخشی از وجود شما بوده اند و ممکن است تا 3 ماه طول بکشد تا عادات قدیمی خود را تغییر دهید. هر چند با گذشت زمان می توانید افکار منفی ناسالم را با افکار مثبت بیشتری جایگزین کنید. تمرین کار را آسان تر می کند.

 

حرف زدن با خود و خیال‌ پردازی

حرف زدن با خود و خیال‌ پردازی

 

درمان گیاهی حرف زدن با خود

در طب سنتی دارویی که به حذف کردن حرف زدن با خود بپردازد وجود ندارد اما گیاهانی وجود دارند که مصرف آنها باعث آرامش اعصاب و اثر آرامبخشی ذهنی و روانی دارند و باعث میشود افکار تکراری و صحبت کردن در ذهن شما کاهش یابد این گیاهان شامل:

  1. اسطوخودوس
  2. سنبل الطیب
  3. بادرنجبویه
  4. بهار نارنج
  5. گل بنفشه

 

پیشنهاد ویژه: تفاوت اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی

سخن پایانی

خود گفتاری یک بخش طبیعی انسان بودن است. افراد به دلایل زیادی با خود صحبت می کنند از جمله انتقاد از خود، تقویت خود، خود مدیریتی، ارزیابی اجتماعی، حل مسئله و انگیزه. با این حال گاهی اوقات حرف زدن با خود می تواند دلیلی برای نگرانی باشد. اگر غیرقابل کنترل باشد، با سطح بالایی از اضطراب یا علائم افسردگی همراه باشد، یا اگر کلمات گیج کننده و بی معنی باشند می تواند نشانه ای از یک بیماری روانی باشد. اگر چنین است با یک ارائه دهنده سلامت روان یا متخصص روانشناسی صحبت کنید تا در صورت نیاز درمان دارویی حرف زدن با خود را شروع کنید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر حانیه خوش لهجه ثابت

حانیه خوش لهجه ثابت

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-clarity/202103/why-should-you-talk-yourself?amp
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29904435/
  3. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jeab.273
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.