روانشناسی

ویژگی‌های شخصیتی فرد درونگرا

ویژگی‌های شخصیتی فرد درونگرا

درونگرا

حتما این سوال شما هم هست: درونگرایی چیست؟ یک ویژگی شخصیتی است که شامل علاقه بیشتر به دنیای درونی افکار و احساسات خود نسبت به دنیای بیرونی افراد، مکان ها و اشیا است. مفاهیم درونگرا و برونگرا برای اولین بار توسط متخصص روان‌پزشک و روان‌کاو سوئیسی، کارل یونگ مطرح شد. بر خلاف برونگراها که تمایل دارند برونگراتر و رساتر باشند دارند درون گراها معمولاً محتاط تر هستند. در ادامه میخواهیم به ویژگی های شخصیتی فرد درونگرا بپردازیم.

 

درون گرایی چیست؟

درونگرایی یک ویژگی شخصیتی است که با تمرکز بر احساسات درونی به جای منابع تحریک خارجی مشخص می شود. توجه به این نکته ضروری است که درونگرایی با اضطراب اجتماعی یا خجالتی یکسان نیست یک درون گرا لزوماً از نظر اجتماعی مضطرب یا خجالتی نیست.

 

درونگرایی چیست؟

درونگرایی چیست؟

 

مشکلات افراد درونگرا

درونگرا بودن با برخی مشکلات نیز همراه است. در اینجا برخی از چالش هایی که ممکن است به عنوان یک درون گرا با آن روبرو شوید آورده شده است:

  • تنهایی:افراد درون گرا به طور قابل توجهی بیشتر از برونگراها احساس تنهایی می کنند. تنهایی می تواند تعدادی از اثرات منفی بر سلامت روحی و جسمی شما داشته باشد.
  • احساسات منفی: درونگرایی به طور کلی با احساسات منفی بیشتری از جمله غم و اندوه، بدبینی و کنترل هیجانی کمتر مرتبط است.
  • فقدان قاطعیت: برخی افراد درون گرا از قاطعیت بودن احساس راحتی نمی کنند. این می تواند باعث شود که آنها احساس کنند از آنها سوء استفاده شده یا دست کم گرفته شده اند. به یاد داشته باشید که شما حق دارید در مواقع لزوم از خود دفاع کنید.
  • تصورات نادرست: درونگراها معمولاً چه در محل کار و چه در موقعیت‌های اجتماعی احساس می‌کنند توسط دیگران اشتباه گرفته می‌شوند. برخی افراد درونگرایی را با غیر دوستانه بودن، فخرفروشی، هوش پایین یا شایستگی کمتر اشتباه می گیرند. شما نمی توانید تصورات غلط دیگران را به طور کامل کنترل کنید. با این حال می توانید تلاش کنید تا از منطقه راحتی خود خارج شوید و بیشتر به دیگران نزدیک شوید تا به آنها نشان دهید که واقعاً چه کسی هستید
  • ریسک پذیری کمتر: در مقایسه با افراد برون گرا، درون گراها معمولاً محتاط تر هستند و ریسک کمتری می کنند. ایمن ماندن در شرایط خاص ایده خوبی است. در برخی دیگر ممکن است باعث شود فرصت های ارزشمند را از دست بدهید. سعی کنید خود را به چالش بکشید تا ریسک‌های حساب شده را بپذیرید تا بتوانید پتانسیل واقعی خود را برآورده کنید.

 

پیشنهاد مقاله: انواع اختلال شخصیت که باید آن را بشناسیم

خصوصیات اخلاقی افراد درونگرا

  1. شنونده بودن: افراد درونگرا در گوش دادن فعال مهارت فوق العاده ای دارند. به عنوان شنوندگان طبیعی آنها اطلاعات را به صورت درونی پردازش می کنند که به آنها اجازه می دهد وقتی پاسخ می دهند بشنوند، درک کنند و بینش دقیقی را ارائه دهند.
  2. زمان تنهایی پس از هر موقعیت اجتماعی ضروری است: افراد درونگرا پس از گذراندن مدتی با افراد زیادی احساس خستگی می کنند. پس از یک روز تعامل با دیگران، چه از سر کار و چه از سر لذت، آنها اغلب نیاز دارند که به تنهایی خلوت کنند و زمانی را به تنهایی اختصاص دهند.
  3. اجتماعی بودن انتخابی، نه ضد اجتماعی: یک تصور غلط رایج در مورد افراد درون گرا این است که آنها مردم را دوست ندارند یا با آنها وقت نمی گذرانند. در حالی که درونگراها معمولاً از معاشرت زیاد لذت نمی برند در واقع از گذراندن وقت در کنار دیگران لذت می برند اما آنها تمایل دارند که همراهی با دوستان نزدیک را ترجیح دهند.
  4. بازتاب درونی و درون نگری مداوم: بنابراین از آنجایی که افراد درونگرا تمایل دارند به درون خود بچرخند، زمان زیادی را صرف بررسی احساسات و تجربیات درونی خود می کنند و به درون نگری قابل توجهی معروف هستند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت متخصص روانشناسی و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

تیپ های شخصیتی درون گرا

نواع  تیپ های مختلف افراد درونگرا عبارتند از:

  • درونگراهای اجتماعی: درون گراهای اجتماعی علاقه کمی به گروه های بزرگ مردم دارند و ترجیح می دهند در خانه بمانند یا از تنهایی لذت ببرند.
  • درونگراهای متفکر:درون گراهای متفکر تمایل دارند در افکار خود گم شوند و از دوره‌های آرام خوداندیشی لذت ببرند. این افراد ممکن است در واقع از اجتماعی بودن بیشتر لذت ببرند.
  • درونگراهای مضطرب: کسانی که موقعیت‌های اجتماعی را ناخوشایند و ناراحت‌کننده می‌دانند، ممکن است درون‌گرایان مضطرب باشند. تنها ماندن ممکن است باعث اضطراب مداوم شود زیرا آنها تمایل دارند نظرات منفی خود را بیش از حد فکر کنند و تکرار کنند.
  • درونگراهای مهارشده: درون گراهای محدود به صورت ساکت و محجوب حاضر می شوند. این افراد می‌توانند در گروه‌های بزرگ به خوبی عمل کنند اما ممکن است دیر درگیر شوند. با این حال زمانی که با شرایط “گرم” می شوند می توانند در کنار دیگران پیشرفت کنند.

 

تست درونگرا

تست درونگرا

 

نشانه هایی که ممکن است درونگرا باشید

حدود یک سوم تا نیمی از مردم درون گرا هستند. اگرچه همه افراد متفاوت به نظر می رسند اما درون گراها الگوهای رفتاری بسیاری دارند. به طور کلی این افراد:

  • برای تمرکز نیاز به سکوت دارید.
  • منعکس کننده هستید.
  • خودآگاه هستید.
  • برای تصمیم گیری نیاز به زمان دارید.
  • از تنهایی احساس راحتی میکنید.
  • کار گروهی را دوست ندارید.
  • نوشتن را به صحبت کردن ترجیح می دهید.
  • پس از حضور در جمع احساس خستگی میکنید.
  • دوستان کمی دارید، اما با این دوستان بسیار صمیمی هستید.
  • رویاپردازی می کنید یا از تخیل خود برای حل یک مشکل استفاده میکنید.
  • برای استراحت در ذهن خود عقب نشینی میکنید.

 

پیشنهاد ویژه: تفاوت اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی

افراد درونگرا با چه کسانی ازدواج کنند

وقتی با یک فرد درون گرا ازدواج می کنید ممکن است گاهی اوقات چالش برانگیز باشد. به عنوان یک فرد برون گرا ممکن است زمانی که همسرتان ترجیح می دهد در خانه بماند و استراحت کند تا بیرون رفتن و معاشرت، احساس تنهایی یا ناامیدی کنید. با این حال ازدواج با این افراد فواید بسیاری دارد. آنها اغلب شنوندگان بسیار خوبی هستند و بسیار صبور هستند که هر دوی این موارد می تواند در هنگام مواجهه با مشکل مفید باشد. آنها همچنین ممکن است کمتر درگیر درام شوند و در یک بحران بیشتر آرام و هم سطح باشند. اما به اندازه کافی درون گراها را به خاطر شگفت انگیز بودنشان تحسین میکنند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر محمدرضا خسروجردی

محمدرضا خسروجردی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعید علیزاده

سعید علیزاده

روانشناسی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شانی احمدی

شانی احمدی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.psychologytoday.com/us/basics/introversion?amp
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7734327/
  3. https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Quiet:+The+Power+of+Introverts+in+a+World+That+Can%27t+Stop+Talking&author=S.+Cain&publication_year=2013&
  4. https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Introvert+Power:+Why+Your+Inner+Life+Is+Your+Hidden+Strength&author=L.+Helgoe&publication_year=2008&

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.