دارویی

بهترین قرص چربی خون چیست؟

بهترین قرص چربی خون چیست؟

قرص چربی خون

بدون شک با توجه به افزایش روز افزون موارد تشخیص افراد مبتلا به چربی خون این سوالیست که ذهن خیلی ها را می‌تواند درگیر کند. بهترین قرص چربی خون بطور خیلی مختصر دارویی هست که پزشک شما برایتان تجویز می‌کند. چرا که تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به چربی خون  و انتخاب نوع درمان مناسب نیاز به مجموعه ای از دانش فیزیولوژی بدن انسان، نحوه متابولیسم چربی در بدن، دانستن فرمولاسیون انوع داروهای کاهش دهنده چربی خون یا همان قرص چربی خون و دانش مکانیسم اثر هرکدام از داروها میباشد.

 

قرص چربی خون

اگر دنبال اسم قرص چربی خون هستید باید بگوییم از دسته داروهای موثر بر کلسترول دسته استاتین ها هستن شامل قرص چربی خون رزوواستاتین، آتورواستاتین، سیمواستاتین، لووستاتین. دسته دیگر چربی‌های بدن ما تری گلیسیرید ها هستن. اختلال در متابولیسم چربی در بدن بواسطه مصرف بیش از نیاز بدن و یا اختلالات ژنتیکی متابولیسم نهایتا افزایش تری گلیسیرید خون ایجاد می‌کند که در واقع جزو دیس لیپیدمی ها تقسیم بندی می‌شود.

قبل از تجویز قرص چربی خون از نوع تری گلیسیرید این مهم است که عللی که باعث افزایش تری گلیسیرید خون می‌شود را پزشک شناسایی کند چون بعضی علل قابل رفع هستند مثل بعضی داروها که افزایش چربی خون جزو عارضه این داروهاست و با تغییر این داروها چربی خون تنظیم می‌شود بدون اینکه نیاز به مصرف داروی اضافه تری باشد.یا گاهی با تغییر سبک زندگی چربی خون کاهش می یابد پس برای مصرف قرص چربی خون گیاهی یا شیمیایی عجله نکنید.

 

لذا اگر بخواهیم بگوییم داروی تری گلیسیرید بالای ۲۰۰چیست ؟ باید بگوییم اگر تری گلیسیرید حدود ۲۰۰ حتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دارید برای مصرف قرص چربی خون عجله نکنید با ورزش‌هاییی مانند ایروبیک و تغییر رژیم غذایی و بررسی داروهای مصرفیتان شاید اصلا نیازی به مصرف داروی چربی خون پیدا نکنید.

 

قرص چربی خون گیاهی

قرص چربی خون گیاهی

 

درنهایت اگر با هیچکدام از روش‌های غیر دارویی چربی خون شما کاهش پیدا نکرد بسته به اینکه عدد تری گلیسیرید شما چند هست و اینکه آیا ریسک آترواسکلروز عروق کرونر قلب دارید یا نه (فاکتورهایی مثل سن. جنس، سیگاری بودن، دیابت، بیماری کلیوی و …..)  و عدد کلسترول (LDL) پزشک تصمیم می‌گیرد که چه دارویی برای شما شروع کند. داروهای کاهنده تری گلیسیرید اغلب فیبراتها هستند که شامل کلوفیبرات، فنوفیبرات، جمفیبروزیل و … هستند. البته فنوفیبرات نسبت به جم فیبروزیل ارجح است که به خاطر عوارض کمتر دارویی و مصرف یک بار در روز آن و تحمل بهتر توسط بیماران هست.

پس داروی تری گلیسیرید بالای ۴۰۰ میتواند هر کدام از دسته های دارویی باشد به شرط اینکه باز هم چربی خون شما با سایر روشها کاهش پیدا نکند یا اینکه ارزیابی شما از نظر ابتلا به آترواسکلروز یا همان تصلب شرائین مثبت باشد که در اینصورت از دسته فیبراتها برای شما دارو تجویز خواهد شد و البته افزودن  امگا سه هم تاثیر مثبت دارد.

 

هدف از درمان هایپرتری گلیسیریدمی چیست؟

هدف از درمان هایپرتری گلیسیریدمی یا همان تری گلیسیرید بالای خون پیشگیری از عوارض آن هست از جمله عوارض مهم آن پانکراتیت و ریسک ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی میباشد.

 

پیشنهاد مقاله: آیا تغییرات فشار خون در دوران بارداری خطرناک است؟

چگونه مبتلا به چربی خون میشویم؟

منظور از ابتلا به چربی خون افزایش چربی‌های خون مضر و زیان آور برای سلامتی هستند .در حالت عادی چربیهایی که از رژیم غذایی وارد بدن ما میشوند توسط کبد متابولیزه میشوند .اشکال در عملکرد کبد یا اختلالات متابولیسم بدن و یا افزایش چربی در رژیم غذایی بیش از میزانی که بدن بتواند آن را متابولیزه کند منجر به افزایش چربی خون و نهایتا عوارض قلبی عروقی و دیگر عوارض آن می‌شود.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

درمان چربی خون

همانطور که اکثرا می‌دانیم چربی خون ما دو نوع کلسترول و تری گلیسیرید دارد .بالا بودن کلسترول خون یا تری گلیسیرید در برگه آزمایش صرفا معیار شروع یا عدم شروع قرص چربی برای شما نیست. پزشک متخصص داخلی بر اساس یک سری معیارها و بررسی سلامت قلب و عروق شما ، سن شما و سابقه بیماری‌های قلبی عروقی و چربی خون در خانواده ،ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت و یک سری آیتم های دیگر تصمیم  می‌گیرد که برای شما قرص چربی خون تجویز بکند یا نه اینکه توصیه به تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی و ورزش برای شما بکند.

 

قرص چربی خون رزوواستاتین

قرص چربی خون رزوواستاتین

 

که در اینصورت در فواصل منظم از شما درخواست انجام آزمایش چربی خون می‌کند تا پاسخ شما به درمان را بررسی کند. پس اینکه بتوانیم در یک عبارت بگوییم بهترین قرص چربی خون چیست؟ یا اینکه برای کاهش سریع چربی خون چی بخوریم؟ نه تنها درست نیست که کار غیر علمی و غیر حرفه ای هست و چه بسا قرص چربی خون که برای فردی بهترین داروی کاهش دهنده چربی خون هست اما برای فرد دیگری نه تنها مناسب نیست که عوارضی هم خواهد داشت.

علاوه اینکه کاهش چربی خون نیازمند تغییر فرآیند متابولیسم چربی در کبد و بافت‌های چربی و بدن میباشد و مثل مثلا فشار خون نیست که با خوردن یک قرص سریع کاهش پیدا کند حتی بصورت موقت. و همینطور قرص چربی خون گیاهی یا دمنوش برای کاهش سریع چربی خون وجود ندارد که به محض خوردن ،چربی خون شما کاهش پیدا کند .اگر کسی چنین ادعایی دارد جای تردید هست.

 

قرص چربی خون گیاهی چیست؟

و اما در موردداروهای گیاهی چربی خون تحقیقی که در مراکش انجام شده نشان‌دهنده موثر بودن گیاه کتان و گشنیز و linium در کاهش چربی خون بوده هست . در کشور ما چندین قرص گیاهی چربی خون ساخته شده و در بازار و در عطاری‌ها و بعضا داروخانه ها توزیع شده است اما به نظر می‌رسد مطالعات تحقیقی و علمی که اثبات کننده اثر این قرصهای گیاهی چربی خون باشد در منابع علمی اثبات نشده است. در یک مطالعه دیده شده مصرف روزانه ۳تا ۵ گرم سیر تازه باعث کاهش کلسترول می‌شود اما تأثیری روی تری گلیسیرید ندارد. در مطالعه ای در ایران در مورد تاثیر قرص گیاهی آنتوم بر روی چربی خون اثر آن اثبات نشده.

 

پیشنهاد ویژه: علت و درمان کلسترول بالا

خلاصه

به طور خلاصه بخواهیم بیان کنیم کلسترول شامل دو نوع LDL و HDL  میباشد . HDL  را اصطلاحا چربی خوب و مفید می‌گوییم.  معیار شروع درمان LDL  میباشد که همانطور که بیان شد بسته به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و سایر ریسک فاکتورهایی که فرد دارد پزشک تصمیم می‌گیرد که با چه عددی از LDL درمان را برای شما شروع کند پس تفسیر آزمایش و نیاز به قرص چربی خون بر عهده پزشک هست.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://link.springer.com/article/10.1007/s11356-022-19733-7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.