گوارش

چه عواملی باعث ایجاد سرطان معده می شود؟

چه عواملی باعث ایجاد سرطان معده می شود؟

تشخیص سرطان معده

معده عضوی کیسه مانند و بخش مهمی از دستگاه گوارش در بدن انسان ها می باشد. پس از جویدن و بلع غذا، لوله ای به نام مری غذا را از دهان به معده منتقل می کند. معده با ترشح انواع مختلفی از آنزیم ها و اسید معده، در هضم و جذب غذا کمک می کند. سپس غذا را به روده منتقل می کند. ادامه هضم غذا در روده انجام می شود، و سپس باقیمانده محتویات غذایی از طریق رکتوم و مقعد از بدن دفع می گردند. به رشد خارج از کنترل سلول های غیر طبیعی معده، سرطان معده (Gastric/ Stomach cancer) گفته می شود. در این مقاله به راه های تشخیص سرطان معده و درمان آن می پردازیم.

 

سرطان معده بدخیم

اغلب موارد، به آهستگی و طی چندین سال رشد می کنند. پیش از بروز سرطان، تغییرات پیش سرطانی در دیواره داخلی معده رخ می دهند. با توجه به بی علامت بودن این تغییرات، متاسفانه اغلب قابل شناسایی نمی باشند. معده از 5 قسمت مهم تشکیل شده است:

  • فوندوس
  • کاردیا
  • آنتروم
  • تنه
  • پیلور

علائم و عواقب پیش آگهی معده برحسب این که سرطان از کدام قسمت آن آغاز شده باشد، متفاوت می باشند. درمان آن  نیز برحسب درگیری قسمت های مختلف آن، متفاوت می باشد. به طور مثال سرطان های بالای معده که در قسمت اتصال مری به معده رخ می دهند، اغلب شبیه به سرطان مری درمان می شوند.

بیشتر بخوانید: علائم اولیه خونریزی معده

تشخیص <yoastmark class=

 

چه عواملی باعث ایجاد سرطان معده می شود؟

هر عاملی که منجر به آسیب به سلول های معده گردد، می تواند روند رشد طبیعی آن ها را برهم زند و در پیشرفت به سمت سرطان معده بدخیم، موثر باشد. البته زمینه ژنتیکی افراد نیز در این زمینه از نقش بسزایی برخوردار می باشد. به طور مثال، ممکن است یک عامل آسیب رسان در یک فرد منجر به کانسر معده شود ولی در فرد دیگر سرطان ایجاد نکند. اما چه عواملی باعث ایجاد آن می شود؟

  • عفونت های معده به خصوص عفونت با میکروب هلیکوباکتر پیلوری
  • رفلاکس اسید طولانی مدت
  • مصرف بیش از حد غذاهای پرنمک و دودی
  • مصرف کم میوه و سبزیجات
  • ورم و التهاب معده (گاستریت)
  • دود سیگار
  • پولیپ های معده
  • سابقه ابتلا به توده معده در اعضای درجه یک فامیل
  • برخی بیماری ها و سندروم های ژنتیکی

 

درد سرطان معده چگونه است؟

اغلب در بالای شکم رخ می دهد و در مراحل پیشرفته، ممکن است بسیار شدید باشد. در مراحل ابتدایی، اغلب بیمار از هیچ علامتی شکایت ندارد. سپس به تدریج علائمی مانند احساس ناراحتی در بالای شکم، احساس پری پس از صرف حجم کمی از غذا، احساس سوزش سر دل همراه با احساس عدم هضم کامل غذا بروز پیدا می کنند. این درد  اغلب با خوردن غذا تشدید می شود، لذا فرد متعاقب آن از غذا خوردن پرهیز می کند و دچار کاهش وزن می گردد. ممکن است درد سرطان معده در این مراحل با زخم معده یا عفونت های گوارشی اشتباه گرفته شود. با پیشرفت بیماری، درد شدت یافته و به قدری شدید می گردد که فرد نیازمند مصرف مسکن های مختلف می گردد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تشخیص سرطان معده

روش های متعددی وجود دارند. برخی از این روش ها به تشخیص کمک می کنند، و برخی نیز در تعیین مرحله (stage) بیماری و میزان پیشرفت آن کمک کننده هستند. انواع روش های مرحله بندی و تشخیص عبارتند از:

  • آندوسکوپی: نوعی لوله باریک که یک دوربین کوچک سر آن متصل است، از دهان وارد معده می شود. ساختار داخلی مری و معده با این لوله بررسی می شوند و چنانچه ضایع غیر طبیعی مانند ضایعه سرطانی داخل معده باشد، حین آندوسکوپی دیده می شود.
  • نمونه برداری (بیوپسی): امکان نمونه برداری از ضایعات مشکوک به بدخیمی حین آندوسکوپی یا اولتراسوند معده وجود دارد. نمونه به پاتولوژی جهت رویت سلول های بدخیم و تشخیص نوع بدخیمی ارسال می گردد.
  • اولتراسوند معده (EUS): ساختارهای داخل و اطراف معده توسط امواج صوت دیده می شوند. امکان نمونه برداری از گره های لنفاوی اطراف نیز با این روش وجود دارد.
  • سی تی اسکن شکم (CT scan): در بررسی گسترش سرطان به سایر اعضای بدن (متاستاز) کمک کننده است.

 

جواب آندوسکوپی سرطان معده

حین آندوسکوپی، اغلب ضایعات کوچک و بزرگ معده قابل مشاهده می باشند. انواع زخم، پولیپ و ضایعات مشکوک در معده نیز قابل مشاهده می باشند. اگرچه که برخی ویژگی های ظاهری به افتراق ضایعات خوش خیم از سرطان معده کمک می کنند، اما افتراق قطعی ضایعات خوش خیم و بدخیم تنها با رویت ضایعه حین آندوسکوپی مقدور نمی باشد. برای این منظور، باید حتما از ضایعه نمونه برداری انجام گردد. نمونه حاصل به پاتولوژی ارسال می گردد، و چنانچه متخصص پاتولوژیست سلول های بدخیم و غیرطبیعی در آن رویت نماید، تشخیص سرطان مسجل می گردد. همچنین نوع سرطان نیز حین بررسی پاتولوژی، مشخص می شود.

 

درمان <yoastmark class=

 

درمان سرطان معده

اگرچه که توده معده بدخیم یکی از مهم ترین و جدی ترین انواع سرطان ها و چالش های انکولوژیست ها می باشد، اما خوشبختانه راه حل هایی نیز برای درمان سرطان معده بدخیم وجود دارند. به خصوص اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه نماید، ممکن است بتوان بیماری را به طور کامل درمان نمود. اما متاسفانه، اغلب موارد، در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه می کنند. اما حتی در مراحل پیشرفته نیز، روش هایی برای درمان و بهبود علائم آن پیشنهاد شده است. انواع روش های درمان عبارتند از:

  • جراحی
  • شیمی درمانی
  • رادیوتراپی
  • ایمونوتراپی

همچنین در صورت مثبت گزارش شدن میکروب معده (هلیکوباکتر پیلوری)، درمان آن انجام می گردد. برای درمان میکروب معده، اغلب چندین قرص باید برای 2 هفته مصرف گردند. اگرچه که برطرف کردن میکروب معده نقش مستقیمی در درمان سرطان معده ندارد، اما از عود بیماری پس از درمان مناسب در آینده پیشگیری می نماید.

پیشنهاد مقاله : درمان معده درد و مشاوره آنلاین با متخصص گوارش

منابع علمی این مطلب

  1. Clinical features, diagnosis, and staging of gastric cancer
  2. Gastric Cancer Clinical Presentation
  3. Stomach cancer
  4. Stomach Cancer
  5. Stomach Cancer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.