دندانپزشکی

تاثیر ماسک دندان در بوی بد دهان

تاثیر ماسک دندان در بوی بد دهان

ماسک دندان

بوی بد دهان، که از نظر پزشکی هالیتوز نامیده می شود، می تواند ناشی از عادات بهداشتی نامناسب دندان باشد و ممکن است نشانه ای از سایر مشکلات سلامتی باشد. بوی بد دهان نیز می تواند با انواع غذاهایی که می خورید و سایر عادات سبک زندگی ناسالم بدتر شود. شما می توانید اقداماتی را برای پیشگیری و درمان بوی بد دهان، در خانه و با کمک دندانپزشک یا پزشک انجام دهید. ماسک دندان خانگی و روش های دیگر که در ادامه می آید میتواند به رفع بوی بد دهان شما کمک کند.

 

چگونه غذا بر تنفس تأثیر می گذارد؟

اساساً غذای خورده شده در دهان شما شروع به تجزیه شدن می کند. غذاها در جریان خون شما جذب می شوند و به سمت ریه ها حرکت می کنند و بر هوایی که بازدم می کنید تأثیر می گذارد. اگر غذاهایی با بوی تند (مانند سیر یا پیاز) می خورید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن – حتی دهانشویه – صرفاً بو را به طور موقت برطرف می کند. تا زمانی که غذاها از بدن شما دفع نشود، بو به طور کامل از بین نمی رود.

سایر غذاهای رایج که می توانند باعث بوی بد دهان شوند عبارتند از:

  • پنیر
  • پاسترامی
  • ادویه های خاص
  • آب پرتقال یا نوشابه
  • الکل

 

به همین ترتیب، افراد رژیمی که به اندازه کافی غذا نمی خورند، ممکن است بوی بد دهان داشته باشند. هنگامی که بدن شما چربی را تجزیه می کند، این فرآیند مواد شیمیایی آزاد می کند که می تواند بوی نامطبوعی به نفس شما بدهد.

 

 بوی بد دهان

بوی بد دهان

 

چرا عادت های بد باعث بوی بد دهان می شود؟

اگر روزانه مسواک و نخ دندان نکشید، ذرات غذا می توانند در دهان شما باقی بمانند و باعث رشد باکتری ها بین دندان ها، اطراف لثه ها و روی زبان شوند. این باعث بوی بد دهان می شود. التهاب لثه ناشی از بهداشت نامناسب دندان نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود.

علاوه بر این، باکتری های ایجاد کننده بو و ذرات غذا می توانند باعث بوی بد شوند، اگر دندان مصنوعی به درستی تمیز نشود.

سیگار کشیدن یا جویدن محصولات مبتنی بر تنباکو نیز می تواند باعث بوی بد دهان، لکه دار شدن دندان ها، کاهش توانایی شما در چشیدن طعم غذاها و تحریک لثه ها شود.

 

چه مشکلات سلامتی با بوی بد دهان مرتبط است؟

بوی بد مداوم یا طعم بد دهان ممکن است علامت هشدار دهنده بیماری لثه (پریودنتال) باشد. بیماری لثه در اثر تجمع پلاک روی دندان ها ایجاد می شود. باکتری ها باعث ایجاد سموم می شوند که لثه ها را تحریک می کنند. اگر بیماری لثه بدون درمان ادامه یابد، می تواند به لثه و استخوان فک آسیب برساند.

سایر علل دندانی بوی بد دهان عبارتند از:

  • وسایل دندانی نامناسب
  • عفونت های مخمری دهان و حفره ها

 

خشکی دهان

وضعیت پزشکی خشکی دهان  نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود. بزاق برای مرطوب کردن دهان، خنثی کردن اسیدهای تولید شده توسط پلاک و شستن سلول‌های مرده‌ای که روی زبان، لثه‌ها و گونه‌ها تجمع می‌کنند، ضروری است. اگر این سلول ها حذف نشوند، تجزیه می شوند و می توانند باعث بوی بد دهان شوند. خشکی دهان ممکن است عارضه جانبی داروهای مختلف، مشکلات غدد بزاقی یا تنفس مداوم از طریق دهان باشد. در واقع، نفس صبحگاهی برای افرادی که با دهان باز می خوابند بدتر است.

 

بسیاری از بیماری ها و بیماری های دیگر می توانند باعث بوی بد دهان شوند، از جمله:

  • آلرژی فصلی
  • عفونت های دستگاه تنفسی مانند ذات الریه یا برونشیت
  • عفونت سینوس های طولانی مدت (مزمن).
  • دیابت
  • رفلاکس اسید مزمن
  • مشکلات گوارشی
  • عفونت مزمن ریه
  • مشکلات کبدی یا کلیوی

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

رفع بوی بدن دهان به کمک ماسک دندان

چند راه سریع و آسان برای از بین بردن بوی بد دهان وجود دارد. فقط به یاد داشته باشید، بوی چیزی که می خورید می تواند تا زمانی که غذا کاملاً از سیستم شما خارج شود. اگر شما:

 

بیشتر مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.از ماسک دندان استفاده کنید. دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید تا بقایای مواد غذایی و پلاک ها از بین برود. بعد از غذا مسواک بزنید. (یک مسواک در محل کار یا مدرسه داشته باشید تا بعد از ناهار مسواک بزنید.) مسواک خود را هر 2 تا 3 ماه یا تعویض کنید. غذای به دام افتاده نیز به این مشکل می افزاید. حداقل یک بار در روز از نخ دندان یا پاک کننده بین دندانی برای از بین بردن ذرات غذا و پلاک بین دندانی استفاده کنید.

 

دهان خود را بشویید.

دهانشویه به خلاص شدن از شر باکتری ها کمک می کند. همچنین اگر بعد از غذا خوردن دهان خود را  آب ساده بچرخانید، می توانید به تنفس خود کمک کنید. این می تواند حداقل به شل شدن و رهایی بخشی از ذرات غذایی به دام افتاده که در دندان های شما گیر کرده اند کمک کند.

 

زبانت را مسواک بزن.

پوششی که به طور معمول روی زبان شما ایجاد می شود می تواند میزبان باکتری های بدبو باشد. لیسه های زبان به طور خاص برای اعمال فشار یکنواخت در سطح ناحیه زبان و پاک کردن هرگونه تجمع طراحی شده اند.

 

از خوردن غذاهایی که نفس شما را ترش می کند اجتناب کنید.

پیاز و سیر متخلفان بزرگ هستند. اما مسواک زدن بعد از خوردن آنها کمکی نمی کند.

 

آدامس بجوید.

باکتری های موجود در دهان شما عاشق شکر هستند. از آن برای تولید اسید استفاده می کنند. این کار باعث ساییدگی دندان ها و ایجاد بوی بد دهان می شود. جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آب نبات بدون قند نیز تولید بزاق را تحریک می کند که به شستشوی ذرات غذا و باکتری ها کمک می کند. صمغ و نعناع حاوی زایلیتول بهترین هستند.

 

لثه های خود را سالم نگه دارید.

دهانشویه ضد عفونی کننده می تواند به کشتن باکتری هایی که باعث ایجاد بوی بد دهان و پلاک می شوند که می تواند منجر به التهاب لثه شود، کمک کند.

 

دهان خود را مرطوب کنید.

اگر بزاق کافی تولید نکنید، ممکن است دچار پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شوید. اگر دهانتان خشک است، در طول روز آب فراوان بنوشید. همچنین می‌توانید شب‌ها از یک مرطوب‌کننده یا ماسک دندان استفاده کنید تا هوای خانه‌تان را مرطوب کند.

 

دستگاه های دندانپزشکی خود را تمیز نگه دارید.

پروتزهای مصنوعی باید در شب برداشته شوند و قبل از قرار گرفتن در دهان صبح روز بعد، کاملا تمیز شوند. بریس ها و نگهدارنده ها را طبق دستور دندانپزشک خود تمیز کنید.

 

به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید .

حداقل دو بار در سال. آنها یک معاینه دهان و تمیز کردن حرفه ای دندان ها را انجام می دهند و می توانند بیماری پریودنتال، خشکی دهان یا سایر مشکلاتی که ممکن است علت بوی بد دهان باشد را پیدا کرده و درمان کنند.

 

ترک عادت سیگار

سیگار کشیدن و جویدن محصولات مبتنی بر تنباکو را متوقف کنید. از دندانپزشک خود در مورد ترک این عادت راهنمایی بخواهید.

 

مصرف سبزیجات.

میوه و سبزیجات بیشتر و گوشت کمتر بخورید. سیب، هویج، کرفس و سایر میوه ها و سبزیجات سفت به پاک کردن پلاک های ایجاد کننده بو و ذرات غذا از دهان شما کمک می کنند.

پیشنهاد مقاله: علت دندان قروچه در خواب

رفع بوی بدن دهان

رفع بوی بدن دهان

 

درمان های خانگی برای بوی بد دهان

 

جعفری

جعفری یک درمان مردمی محبوب برای بوی بد دهان است. رایحه تازه و محتوای کلروفیل بالای آن نشان می دهد که می تواند اثر خوشبو کننده داشته باشد و به عنوان ماسک دندان استفاده شود.

برای استفاده از جعفری برای بوی بد ، برگ های تازه را بعد از هر وعده غذایی بجوید یا از اینجا یک مکمل غذایی جعفری بخرید.

 

آب آناناس

بسیاری از مردم بر این باورند که آب آناناس سریع ترین و موثرترین درمان برای بوی بد  است. در حالی که هیچ مدرک علمی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد، گزارش های حکایتی نشان می دهد که این نظریه کار می کند.

بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب آناناس ارگانیک بنوشید یا یک تکه آناناس را به مدت یک تا دو دقیقه به عنوان ماسک دندان بجوید. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که بعد از آن باید دهان خود را از قندهای موجود در میوه و آب میوه بشویید.

 

ماست

ماست حاوی باکتری های سالمی به نام لاکتوباسیلوس است. این باکتری های سالم می توانند به مبارزه با باکتری های بد در قسمت های مختلف بدن مانند روده کمک کنند.

تحقیقات نشان می دهد که ماست ممکن است به کاهش بوی بد دهان نیز کمک کند. یک مطالعه نشان داد که پس از 6 هفته خوردن ماست، 80 درصد از شرکت کنندگان بوی بد دهان را کاهش دادند. پروبیوتیک های موجود در ماست در کاهش شدت بوی بد دهان موثر هستند.

برای استفاده از ماست برای مبارزه با بوی بد دهان، حداقل یک وعده در روز ماست ساده و بدون چربی بخورید.

 

دانه های رازیانه

از زمان های قدیم از دانه های رازیانه  برای خوشبو کردن نفس استفاده می شده است. در بخش‌هایی از هند، دانه‌های رازیانه بوداده هنوز به‌عنوان «مخواس» یا خوشبوکننده دهان برای تمیز کردن نفس بعد از شام استفاده می‌شود. آنها طعم شیرینی دارند و حاوی اسانس های معطری هستند که به نفس رایحه ای تازه می بخشد.

 

نارنج

پرتقال نه تنها یک دسر سالم است، بلکه بهداشت دهان و دندان را نیز ارتقا می دهد.

 

بسیاری از مردم بوی بد دهان دارند زیرا بزاق کافی برای شستشوی باکتری های بدبو تولید نمی کنند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C به افزایش تولید بزاق کمک می کند که می تواند به از بین بردن بوی بد دهان کمک کند. پرتقال سرشار از این ویتامین است.

 

چای سبز

چای سبز یک درمان خانگی موثر برای بوی بد دهان است. منبع معتبر تحقیقات نشان می دهد که چای سبز دارای خواص ضد عفونی کننده و خوشبو کننده است که می تواند به طور موقت به عوان ماسک دندان نفس را خوشبو کند. نعناع اثرات مشابهی دارد، بنابراین یک فنجان چای نعناع سبز ممکن است یک خوشبو کننده ایده آل برای تنفس باشد.

 

سیب

برخی از ترکیبات طبیعی موجود در سیب، ترکیبات بدبو موجود در سیر را خنثی می کند. این به ویژه برای افرادی که تنفس سیر طولانی مدت دارند مفید است، زیرا ترکیبات موجود در جریان خون را خنثی می کند.

بیشتر بخوانید: بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

منابع علمی این مطلب

  1. Things You Can Try at Home to Eliminate Bad Breath
  2. Dental Health and Bad Breath

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.