روانشناسی

تاثیر قرص کلونازپام برای رفع اضطراب و بی خوابی

تاثیر قرص کلونازپام برای رفع اضطراب و بی خوابی

قرص کلونازپام

قرص کلونازپام یک بنزودیازپین است که دسته ای از داروهایی است که به آرامش مغز و سیستم عصبی کمک می کند. بنزودیازپین‌ها که بنزوها یا BZs نیز نامیده می‌شوند با تغییر نحوه عملکرد گاما آمینوبوتیریک اسید در بدن عمل می‌کنند. این دارو یک بنزودیازپین طولانی اثر است به این معنی که مدت بیشتری از سایرین در بدن باقی می ماند مانند آلپرازولام (زاناکس) و لورازپام (آتیوان). کلونازپام یک داروی با نسخه است که عمدتاً برای اختلالات تشنج و هراس و همچنین برای رفع اضطراب و درمان بی‌خوابی استفاده می شود. این دارو توسط سازمان غذا و دارویFDA) برای درمان تایید شده است. ما اینجا هستیم تا شما را با تاثیر قرص کلونازپام برای بی خوابی آشنا کنیم.

 

کلونازپام چقدر برای اضطراب موثر است؟

کلونازپام می تواند برای رفع علائم اضطراب بسیار موثر باشد. هنگامی که این دارو مورد مقایسه قرار گرفت نتیجه نشان داد تعداد حملات پانیک کاهش یافت و اضطراب به طور قابل توجهی پایین آمد. این قرص نوعی داروی ضد اضطراب است. برخی ممکن است آن را برای درمان علائم اضطراب موثر بدانند زیرا به عنوان یک آرام بخش طولانی اثر عمل می کند. با این حال این دارو خطرات زیادی از جمله سوء استفاده و اعتیاد دارد. قرص اضطراب به عنوان یک عامل آرام بخش عمل می کند که به آرامش بدن و ذهن کمک می کند و می تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروهای اضطراب استفاده شود.

 

درمان بی خوابی

عکس قرص کلونازپام

 

کلونازپام و اضطراب

قرص کلونازپام برای خواب می تواند با کاهش فراوانی و شدت اضطراب، همراه با افزایش کیفیت خواب، به بهبود علائم اختلالات اضطرابی کمک کند. همچنین می تواند به کاهش تنش عضلانی ناشی از اضطراب، حملات پانیک و درک تعاملات اجتماعی کمک کند.

 

پیشنهاد مقاله: عوارض قرص آلپرازولام چیست؟

 دوزهای مصرفی مناسب اضطراب

این قرص کلونازپام برای اضطراب به صورت قرص و قرص های خوراکی تجزیه کننده (ODTs) عرضه می شود. قرص های 0.5 میلی گرم، قرص کلونازپام 1 میلی گرم و قرص کلونازپام 2میلی گرم، با قرص های خوراکی تجزیه کننده نیز 0.125 میلی گرم هستند. برای اختلال هراس، دوز با 0.25 میلی گرم خوراکی دو بار در روز شروع می شود. پس از 3 روز دوز ممکن است به دوز هدف قرص کلونازپام۱ میلی گرم در روز با حداکثر 4 میلی گرم در روز افزایش یابد.

 

کلونازپام و درمان بی خوابی

کلونازپام یک قرص خواب آور نیست. این دارو یک بنزودیازپین ضد اضطراب و ضد تشنج (داروی ضد تشنج) است. قرص خواب کلونازپام برای درمان بی خوابی (مشکلات خواب) مورد تایید FDA نیست. با این حال گاهی اوقات برای درمان بی خوابی به صلاح دید تجویز کننده به دلیل اثرات آرام بخش آن استفاده می شود و میتواند بر کیفیت خواب افراد تاثیر مثبت بگذارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض قرص کلونازپام

عوارض جانبی رایج می تواند باعث احساس خواب آلودگی و سرگیجه در فرد شود که می تواند تفکر و عملکرد حرکتی را مختل کند. این اثرات می تواند کار با ماشین آلات یا رانندگی وسیله نقلیه را خطرناک کند. در حالی که عوارض کلونازپام بر مغز ممکن است خفیف باشند گاهی اوقات ممکن است به اندازه کافی شدید باشند که نیاز به مراقبت پزشکی یا تنظیم درمان شما داشته باشند. عوارض جانبی جدی مانند مشکل در تنفس، اعتیاد، کما و مرگ نادر هستند اما نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

 

قرص کلونازپام

قرص کلونازپام

 

عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  • سرگیجه
  • افسردگی
  • هماهنگی غیر طبیعی
  • اختلال در عملکرد شناختی و حرکتی
  • خواب آلودگی و بی خوابی
  • مسائل جنسی مردانه
  • عصبی بودن
  • احساسی مثل اینکه نمی توانید مثل همیشه خوب فکر کنید یا به خاطر بسپارید.
  • تکرر ادرار
  • خستگی
  • تاری دید

اگر عوارض جانبی جدی تری مانند بثورات پوستی، تورم در دهان یا صورت، تنگی نفس یا گرفتگی صدا دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

چه کسانی نباید کلونازپام مصرف کنند؟

افراد زیر نباید کلونازپام مصرف کنند یا در مورد مزایا و معایب مصرف این دارو با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنند:

  • افرادی که قبلاً واکنش غیرعادی یا آلرژیک به دارو، هر یک از مواد فعال یا غیرفعال موجود در قرص کلونازپام یا سایر بنزودیازپین ها داشته اند.
  • سایر داروهایی که می توانند باعث آرامبخشی شوند می توانند عوارض جانبی و تداخلات دارویی مانند خواب آلودگی و افسردگی را بدتر کنند.
  • افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند گلوکومبا زاویه باریک، مشکلات تنفسی مانند آسم و بیماری انسداد مزمن ریه (COPD پورفیری (یک اختلال آنزیمی ژنتیکی)و بیماری کلیوی یا کبدی، به ویژه بیماری شدید کبدی .
  • مصرف کلونازپام در دوران بارداری می تواند باعث آسیب به جنین و مشکلاتی در نوزاد تازه متولد شده از جمله مشکلات تنفسی، گردش خون ضعیف و تون عضلات ضعیف شود. قبل از شروع درمان با این دارو در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

پیشنهاد ویژه: عوارض و نحوه مصرف قرص خواب آور دیازپام

دقیق تر بررسی کنیم

اضطراب یک مسئله بسیار رایج در میان بزرگسالان است. این وضعیت ممکن است باعث شود بسیاری از افراد برای تسکین سریع به سراغ داروهایی مانند بنزودیازپین ها بروند. از هر هشت بزرگسال یک نفر از بنزودیازپین ها (“بنزوس”) استفاده می کند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد این داروها را مفید می دانند، آنها می توانند به درمان اضطراب، تقویت آرامش و افزایش خواب کمک کنند. کلونازپام (کلونوپین) یکی از بنزودیازپین هایی است که اغلب برای مشکلات خواب تجویز می شود. با این حال به طور رسمی به عنوان یک درمان بی خوابی توسط سازمان غذا و داروی (FDA) تایید نشده است.  در حالی که کلونازپام ممکن است به برخی از افراد کمک کند راحت تر استراحت کنند، درک نحوه استفاده ایمن از این دارو نیز مهم است . ثابت شده است که خواب درمانی وابستگی به قرص های خواب آور را در درازمدت کاهش می دهد و ارزش بررسی دارد.

قرص کلونازپام برای چیست!

مهم است بدانید که اگر مصرف کلونازپام را شروع کنید می تواند بی خوابی شما را برای چند روز قبل از بهبودی بدتر کند. این قرص معمولاً تنها به عنوان درمان بی خوابی پس از بی اثر بودن سایر درمان ها توصیه می شود. پزشکان معمولاً توصیه می کنند ابتدا از داروهای ضد افسردگی و درمان های رفتاری شناختی به عنوان کمک خواب استفاده کنید و در صورت موثر نبودن ازین دارو با تجویز و تحت نظر خود پزشک میتوانید استفاده کنید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://ovidsp.dc1.ovid.com/ovid-new-b/ovidweb.cgi?T=JS&PAGE=fulltext&D=ovft&AN=00004714-199106000-00007&NEWS=N&CSC=Y&CHANNEL=PubMed
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19603241/
  3. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/clonazepam-oral-route/description/drg-20072102
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.