روانشناسی

تشخیص و درمان حمله پانیک یا هراس

تشخیص و درمان حمله پانیک یا هراس

حمله پانیک

حمله پانیک احساسات شدید و ناگهانی ترس است که باعث علائم فیزیکی مانند ضربان قلب، تنفس سریع و تعریق می شوند. برخی از افرادی که این حملات را تجربه می کنند دچار اختلال پانیک نوعی اختلال اضطرابی می شوند. درمان و داروها می توانند  اختلال پانیک را درمان کنند. اما قبل از هر چیز بهتر است جواب این پرسش که حمله پانیک یا هراس چیست و چگونه درمان می شود را پیدا کنیم. در ادامه میتوانید به جواب این پرسش دست یابید.

 

حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک باعث ایجاد احساسات ناگهانی و موقتی ترس و واکنش‌های فیزیکی شدید در پاسخ به موقعیت‌های عادی و غیرتهدیدکننده می‌شود. زمانی که دچار حمله عصبی می شوید ممکن است زیاد عرق کنید، تنفس سختی داشته باشید و احساس کنید که قلبتان به تندی می تپد. ممکن است احساس کنید که دچار حمله قلبی شده اید.

 

حمله عصبی

حمله عصبی

در زمان حمله پانیک چه کنیم؟

روش هایی که در این مطلب به شما معرفی کردم برخی از تکنیک های درمان شناختی رفتاری است که می تواند در کنترل حملات پانیک موثر باشد. این روش ها بیشتر برای کنترل حملات پانیک مورد استفاده قرار می گیرند و در صورتی که به تنهایی نتوانستید آنها را انجام دهید بهتر است از یک درمانگر شناختی رفتاری کمک بگیرید. دارو درمانی هم می تواند در کنترل حملات پانیک به شما کمک کند به خصوص اگر شدت حملات شما زیاد باشد.

حمله پانیک عصبی ویژگی اصلی اختلال پانیک است. اما آنها می توانند در کنار شرایط دیگر رخ دهند مانند:

  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات خلقی
  • فوبیاها
  • اختلالات روان پریشی
  • اختلالات مصرف مواد
  • اختلالات مرتبط با تروما و استرس
  • برخی شرایط پزشکی

در حالی که حمله پانیک به خودی خود برای سلامتی شما خطرناک یا مضر نیستند حملات مکرر می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی و سایر مسائل شود.

 

مدت زمان حمله عصبی

حملات پانیک معمولا 5 تا 20 دقیقه طول می کشد. اما برخی از افراد حملاتی را تا یک ساعت گزارش کرده اند.

  • احساس ترس شدید و ناگهانی
  • تپش قلب
  • عرق کردن
  • لرزش بدن (لرزش بیرونی یا درونی)
  • نفس تنگی
  • احساس خفگی
  • درد قفسه ی سینه
  • حالت تهوع
  • گیجی
  • ترس از مرگ
  • بی حسی و یا گزگز پاها، دست ها و یا کل بدن
  • احساس سردی و یا گرمی ناگهانی

 

علت چیست؟

حمله عصبی پانیک چیست و چه چیزی باعث آن میشود؟

کارشناسان دقیقا نمی دانند که چرا برخی از افراد دچار این حملات می شوند. مغز و سیستم عصبی شما نقش کلیدی در نحوه درک و مدیریت ترس و اضطراب شما دارند. محققان فکر می کنند که اختلال عملکرد آمیگدال ،بخشی از مغز که ترس و سایر احساسات را پردازش می کند ممکن است ریشه این شرایط باشد. آنها همچنین فکر می کنند که عدم تعادل شیمیایی در اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA کورتیزول و سروتونین ممکن است نقش زیادی داشته باشد.

خطر ابتلا به اختلال پانیک در صورت داشتن موارد زیر افزایش می یابد:

  1. سابقه خانوادگی : اختلالات اضطرابی، از جمله اختلال حمله هراس، اغلب در خانواده ها دیده می شود. اگر یکی از بستگان درجه اول شما (خواهر و برادر بیولوژیکی، فرزندان یا والدین) به این بیماری مبتلا باشد خطر ابتلا به اختلال پانیک 40 درصد افزایش می یابد.
  2. شرایط سلامت روان : افرادی که دارای اختلالات اضطرابی، افسردگییا سایر شرایط سلامت روان هستند بیشتر مستعد این بیماری هستند.
  3. تجارب نامطلوب دوران کودکی (ACEs ها تجربیات منفی هستند که بین 1 تا 17 سالگی اتفاق می افتد. این تجربیات معمولاً رویدادهای آسیب زا هستند ها می توانند به ایجاد حملات پانیک و اختلال پانیک کمک کنند.

 

پیشنهاد مقاله: اختلال پانیک یا هراس چیست و چگونه درمان میشود؟

محرکات حمله عصبی پانیک

اغلب هیچ محرک خاصی برای حمله پنیک عصبی وجود ندارد. اما افرادی که فوبیا دارند می توانند محرک های مرتبط با فوبیا را تجربه کنند که منجر به حمله  می شود. برای مثال فردی که مبتلا به تریپانوفوبیا (ترس شدید از سوزن) است اگر مجبور باشد برای آزمایش پزشکی خون بدهد ممکن است دچار حمله شود. برای برخی افراد ترس از داشتن یک حمله عصبی پانیک اغلب برای شروع آن کافی است. توجه به این نکته مهم است که یکی از معیارهای اختلال پانیک این است که حملات پانیک محرک شناخته شده ای نداشته باشند.

 

حملات پانیک چگونه تشخیص داده می شوند؟

در تست تشخیص پانیک در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. آنها ممکن است آزمایشاتی را برای رد شرایط پزشکی که باعث علائم مشابه حملات پانیک می شوند مانند:

اگر هیچ دلیل فیزیکی زمینه‌ای وجود نداشته باشد ممکن است پزشک با توجه به علائم و عوامل خطر شما تشخیص دهد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مدیریت و درمان

روان درمانی، داروها یا ترکیبی از هر دو در درمان  و اختلال پانیک بسیار موثر هستند. مدت زمانی که به درمان نیاز دارید بستگی به شدت بیماری و میزان پاسخ شما به درمان دارد.

 

حمله پانیک عصبی

حمله پانیک عصبی

 

روان درمانی

روان درمانی : اصطلاحی برای انواع تکنیک های درمانی است که هدف آن کمک به فرد در شناسایی و تغییر احساسات، افکار و رفتارهای ناسالم است.

انواع خاصی از روان درمانی که می تواند به حمله عصبی پانیک کمک کند عبارتند از:

  • (CBT) : در این نوع درمان افکار و احساسات خود را با یک متخصص پانیک یا متخصص سلامت روان، مانند یک مشاور یا روانشناس دارای مجوز در میان می‌گذارید . این متخصص به شناسایی محرک‌های حمله کمک می‌کند تا بتوانید تفکر، رفتار و واکنش‌های خود را تغییر دهید. همانطور که شروع به واکنش متفاوت به محرک ها می کنید ممکن است حملات کاهش یافته و در نهایت متوقف شوند.
  • مواجهه درمانی : این شامل قرار دادن تدریجی و مکرر شما در تخیل ویا در واقعیت در معرض هر چیزی است که باعث حمله پانیک می شود. با گذشت زمان یاد می گیرید که به جای ایجاد اضطراب و وحشت با موقعیت راحت شوید. شما تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تمرینات تنفسی را یاد خواهید گرفت تا اضطراب خود را در طول فرآیند مدیریت کنید.

 

پیشنهاد ویژه: انواع فوبیا 

داروها

داروهایی که می توانند به درمان حملات پانیک کمک کنند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی: برخی از داروهای ضد افسردگی می‌توانند حملات را کمتر یا شدیدتر کنند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است مهارکننده های بازجذب انتخابی سروتونین (SSRIs) یا مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) را تجویز کنند. SSRIها شامل فلوکستین (Prozac) و پاروکستین (Paxil) هستند. SNRIها شامل دولوکستین (Cymbalta) و ونلافاکسین (Effexor) هستند.
  • داروهای ضد اضطراب :  پزشکان معمولاً بنزودیازپین ها را برای درمان و پیشگیری از حملات پانیک تجویز می کنند. آنها به اضطراب کمک می کنند اما پتانسیل اعتیاد دارند بنابراین مهم است که آنها را با احتیاط مصرف کنید. این داروها عبارتند از آلپرازولام (Xanax) و لورازپام

 

پیشگیری

پزشک می تواند به شما کمک کند تا محرک هایی را که باعث حملات پانیک می شوند شناسایی کنید. در طول روان درمانی، استراتژی هایی را برای مدیریت رویدادهای محرک و جلوگیری از حمله یاد می گیرید. همچنین می توانید این اقدامات را برای کاهش خطر ابتلا به حمله پانیک انجام دهید:

  • از مصرف کافئین، الکل و سیگار خودداری کنید . اینها می توانند حملات را بدتر کنند.
  • به طور منظم ورزش کنیدتا به شما کمک کند استرس را مدیریت کنید، تنش را از بین ببرید و خلق و خوی خود را تقویت کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • استرس رابا روش های سالم مدیریت کنید .
  • قبل از مصرف مکمل های گیاهی یا داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید. برخی مواد می توانند اضطراب را افزایش دهند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/panic-attacks/symptoms-causes/syc-20376021
  2. https://www.nimh.nih.gov/health/publications/panic-disorder-when-fear-overwhelms
  3. https://www.apa.org/topics/anxiety/panic-disorder
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.