زنان و زایمان

تشخیص صد در صد صحیح حاملگی بدون آزمایش

تشخیص صد در صد صحیح حاملگی بدون آزمایش

حاملگی بدون آزمایش

آیا تست های حاملگی بدون آزمایش یا تست های بارداری خانگی جواب می دهد؟ متخصصان و محققان مراقبت های بهداشتی اثربخشی بیشتر تست های بارداری خانگی را بررسی نکرده اند. یک تست بارداری خانگی ممکن است به طور تصادفی همان نتیجه آزمایش قابل اعتماد را بدهد. گرفتن نتیجه یکسان از هر دو روش نشان نمی دهد که آزمون خانگی دقیق بوده است.

 

انواع روش تشخیص بارداری در خانه

تست بارداری خانگی گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را اندازه گیری می کند، هورمونی که بدن در اوایل بارداری ترشح می کند. مطمئن ترین راه برای تایید بارداری،  آزمایش یا مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان است. تست های بارداری خانگی که از نظر پزشکی معتبر نیستند، ممکن است شامل موادی مانند نمک یا جوش شیرین باشند.

انواع تست های بارداری خانگی عبارتند:

 

تست گندم و جو

شامل ادرار کردن بر روی دانه های گندم یا جو، و سپس رها کردن آنها به مدت 2 روز است. اگر بذرها جوانه بزنند، آزمایش مثبت است. اگر نشود، آزمایش منفی است. یک تجزیه و تحلیل در سال 1963 نشان داد که در حدود 70٪ موارد زمانی که یک زن باردار بود، بذرها جوانه زدند. برخی از دانه ها زمانی که زنی باردار نبود جوانه زدند، که نتایج را غیرقابل اعتماد کرد.

 

تست بارداری خانگی

تست بارداری خانگی

 

تست قند

این شامل مخلوط کردن قسمت های مساوی شکر و ادرار، مانند 1 قاشق غذاخوری شکر و 1 قاشق غذاخوری ادرار است. پس از چند دقیقه اجازه دادن به مخلوط، اگر شکر حل شود، زن باردار نیست. اگر توده تشکیل شود، زن باردار است. هیچ مدرک علمی این روش آزمایش را تایید نمی کند.

 

تست نمک

این آزمایش جایگزینی برای آزمایش قند است و مراحل آن یکسان است: فرد قسمت های مساوی ادرار و نمک را مخلوط می کند. اگر نمک کلوخه شود، نتیجه مثبت است. اگر اینطور نباشد، نتیجه منفی است. هیچ تحقیقی نیز استفاده از این آزمون را تایید نمی کند.

 

پیشنهاد مقاله: نحوه انجام تست بارداری خانگی

جوش شیرین

ایده در اینجا این است که hCG در ادرار با جوش شیرین واکنش نشان می دهد و باعث ترک خوردن  آن می شود. برای امتحان این کار، ادرار را به مقدار تقریباً مساوی جوش شیرین اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید. اگر جوش شیرین تغییر نکند، زن باردار نیست. اگر ترک بخورد یا حباب بزند، زن باردار است. مانند بسیاری از تست های بارداری خانگی دیگر، هیچ مدرک علمی دال بر اثربخشی این تست وجود ندارد.

 

شامپو

طرفداران آزمایش شامپو معتقدند که hCG باعث کف یا حباب شدن شامپو می شود. برای امتحان، 2 قطره ادرار و 2 قطره شامپو را در یک کاسه تمیز مخلوط کنید. مخلوط را تکان ندهید، زیرا باعث ایجاد کف می شود. اگر شامپو واکنش نشان ندهد، ظاهراً زن باردار نیست. اگر حباب یا کف کند، زن باردار است. همچنین هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده از این تست وجود ندارد.

 

شایع ترین علائم و نشانه های اولیه بارداری

پریود عقب افتاده

اگر در سنین باروری هستید و یک هفته یا بیشتر پریودتان عقب افتاده است، ممکن است باردار باشید. با این حال، اگر سیکل قاعدگی نامنظم داشته باشید، این علامت می تواند گمراه کننده باشد.

 

سینه های حساس و متورم

در اوایل بارداری تغییرات هورمونی ممکن است سینه های شما را حساس و دردناک کند. این ناراحتی احتمالاً پس از چند هفته کاهش می یابد زیرا بدن شما با تغییرات هورمونی سازگار می شود.

 

حالت تهوع با یا بدون استفراغ

تهوع صبحگاهی که می تواند در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد، اغلب یک تا دو ماه پس از بارداری شروع می شود. با این حال، برخی از زنان زودتر احساس تهوع می کنند و برخی هرگز آن را تجربه نمی کنند. در حالی که علت تهوع در دوران بارداری مشخص نیست، هورمون های بارداری احتمالاً نقش دارند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

افزایش ادرار

ممکن است بیشتر از حد معمول ادرار کنید. مقدار خون در بدن شما در دوران بارداری افزایش می یابد و باعث می شود کلیه ها مایع اضافی را بیشتر دفع کنند.

 

خستگی

خستگی در بین علائم اولیه بارداری در رتبه بالایی قرار دارد. هیچ کس به طور قطع نمی داند که چه چیزی باعث خواب آلودگی در سه ماهه اول بارداری می شود. با این حال، افزایش سریع سطح هورمون پروژسترون در اوایل بارداری ممکن است به خستگی کمک کند.

 

سایر علائم و نشانه های بارداری

سایر علائم بارداری که ممکن است در سه ماهه اول تجربه کنید عبارتند از:

 

بد خلقی

سیل هورمون ها در بدن شما در اوایل بارداری می تواند شما را به طور غیرعادی احساساتی کند. نوسانات خلقی نیز رایج است.

 

حاملگی بدون آزمایش

حاملگی بدون آزمایش

 

نفخ

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری می تواند باعث شود که شما احساس نفخ کنید، مشابه آنچه در شروع دوره قاعدگی احساس می کنید.

 

لکه بینی

لکه بینی خفیف ممکن است یکی از اولین علائم بارداری باشد. این خونریزی که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به دیواره رحم متصل می‌شود – حدود 10 تا 14 روز پس از لقاح.

 

گرفتگی

برخی از زنان در اوایل بارداری دچار گرفتگی خفیف رحم می شوند.

 

یبوست

تغییرات هورمونی باعث کند شدن سیستم گوارش شما می شود که می تواند منجر به یبوست شود.

 

پیشنهاد ویژه: آشنایی کامل با انواع تست بارداری خانگی

بیزاری از غذا

زمانی که باردار هستید، ممکن است نسبت به بوهای خاص حساسیت بیشتری پیدا کنید و حس چشایی شما تغییر کند.

 

گرفتگی بینی

افزایش سطح هورمون و تولید خون می تواند باعث تورم، خشکی و خونریزی غشای مخاطی بینی شما شود. این ممکن است باعث گرفتگی یا آبریزش بینی شود.

آیا شما واقعا باردار هستید؟ بسیاری از این علائم و نشانه‌ها مختص بارداری نیستند. برخی می توانند نشان دهند که شما در حال بیمار شدن هستید یا اینکه قاعدگی شما در شرف شروع است. به همین ترتیب، شما می توانید بدون تجربه بسیاری از این علائم باردار شوید. با این حال، اگر پریودتان عقب افتاده و متوجه برخی از علائم یا نشانه‌های فوق شدید، یک تست بارداری خانگی انجام دهید یا به پزشک خود مراجعه کنید. اگر تست بارداری خانگی شما مثبت است، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. هر چه زودتر بارداری شما تایید شود، زودتر می توانید مراقبت های دوران بارداری را شروع کنید.

 

روش های خانگی مطمئن تر

تنها تست بارداری خانگی قابل اعتماد یک تست تجاری است که hCG را تشخیص می دهد. با این حال، نظارت بر باروری و روش های آگاهی ممکن است به زن کمک کند بارداری را در مراحل اولیه تشخیص دهد. این روش ها نسبت به اکثر تست های بارداری خانگی قابل اعتمادتر هستند اما نمی توانند بارداری را به طور قطعی تایید کنند. آنها همچنین معمولاً به چندین هفته یا حتی ماه ها نظارت نیاز دارند.

 

دمای پایه بدن

دمای پایه بدن یک فرد، دمای بدن او هنگام بیدار شدن، قبل از حرکت یا انجام هر کار دیگری است. بلافاصله پس از تخمک گذاری، سطح پروژسترون بدن را کمی گرم می کند و باعث افزایش دمای پایه بدن می شود. قبل یا بلافاصله بعد از شروع قاعدگی، سطح پروژسترون کاهش می یابد که باعث کاهش دما می شود. اما اگر زنی باردار باشد، دمای بدن او ممکن است بالا بماند. بالا بودن دمای پایه بدن در خانمی که پریودش را تمام کرده است ممکن است نشان دهنده بارداری باشد.

 

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/symptoms-of-pregnancy/art-20043853
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/homemade-pregnancy-test#when-to-see-a-doctor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.