گوارش

تنقیه چیست ؟ + فیلم تنقیه و روش انجام

تنقیه چیست ؟ + فیلم تنقیه و روش انجام

تنقیه چیست

تنقیه به تزریق آب یا سایر مایعات به داخل انتهای روده بزرگ (رکتوم) گفته شده و از این عمل به منظور پاک کردن روده و تخلیه کامل آن از فضولات استفاده می شود. دلایل گوناگونی برای انجام تنقیه وجود دارد که عمده ترین آنها آماده سازی برای عمل جراحی، کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی، غربالگری سرطان، تجویز داروها، انجام معاینات پزشکی و رفع یبوست است. اما تنقیه چیست ؟ ما در این مطلب به اینکه تنقیه چیست و چه فواید و عوارضی دارد اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید و در انتهای مطلب ازپزشک گوارش سوالات خود را بپرسید.

 

تنقیه چیست ؟

از تنقیه برای پاک کردن روده از مدفوع جمع شده در قسمت انتهایی روده و به نوعی بیش‌تر مواقع برای درمان یبوست شدید استفاده می‌شود. همچنین تنقیه کمک می‌کند تا مواد دفعی بدن از راست روده خارج شوند به طوری که خود فرد قادر به این کار نبوده و به کمک تنقیه می تواند به دفع مدفوع از روده کمک کند. تنقیه برای تمیز کردن کولون یا روده بزرگ انجام می‌شود‌ و برای تشخیص بهتر سرطان کولون و پولیپ‌ها به کمک کولونوسکوپی، باید روده به کمک تنقیه عاری از مدفوع باشد.

 

کاربرد تنقیه چیست؟

یبوست عارضه‌ ای در دستگاه گوارش بوده و بر روده بزرگ اختلال وارد می کند. به نوعی که روده بزرگ قادر به دفع مدفوع از طریق راست روده به بیرون از بدن نبوده و افرادی که در طی یک دوره ۷ روزه، تنها سه بار و یا کم‌تر دفع مدفوع داشته باشند یعنی به یبوست مبتلا هستند.

 

فواید تنقیه چیست

فواید تنقیه چیست

 

انواع تنقیه چیست ؟

انواع تنقیه عبارتند از تنقیه پاکسازی و تنقیه احتباسی که از متداول ترین ها هستند. هدف از انجام تنقیه پاکسازی تخلیه کامل روده بزرگ است که معمولا قبل از انجام کولونوسکوپی یا سایر معاینات پزشکی توصیه می شود. با این نوع تنقیه ممکن است مشکلاتی چون یبوست، خستگی، سردرد و کمردرد در افراد تسکین یابد. با تنقیه احتسابی نیز روده تحریک شده اما محلول مورد استفاده به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر در بدن نگه داشته می شود که محلول موجود در این نوع تنقیه دارای روغن است و برای سهولت در عبور، مدفوع را نرم می کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

اجزای کیت تنقیه و چگونگی استفاده از آن

 تنقیه توسط خود شخص در خانه قابل اجرا بوده و  کیت تنقیه را می ‌توان از داروخانه‌ با مشورت پزشک خریداری کرد. کیت تنقیه شامل کیسه‌ای مشابه کیسه‌‌ آب گرم حاوی روغن یا ملین است و به آن لوله یا یک نازل متصل است..کیت تنقیه به راحتی در خانه قابل استفاده است و کافیست که فرد شانه و بازوهای انعطاف پذیری داشته و بتواند دست خود را به پشت و مقعد خود برساند‌. در ادامه به فواید تنقیه اشاره خواهیم کرد.

 

فواید تنقیه چیست ؟

از تنقیه برای درمان یبوست و خالی کردن شکم استفاده می‌شود. با این همه، برخی دیگر به خاطر دیگر موارد زیر از این روش استفاده می‌کنند. از فواید تنقیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمک به کاهش وزن
  2. خارج کردن مواد سمی از بدن
  3. بهبود وضعیت سلامتی پوست
  4. بهبود دستگاه ایمنی
  5. بهبود فشار خون
  6. بهبود سطح انرژی بدن

 

 

عوارض جانبی و مضرات تنقیه چیست ؟

با اینکه از تنقیه برای خالی کردن شکم استفاده می شود اما لازم است که پیش از انجام آن شخص به خطرات و عوارض آگاهی داشته و تمام نکات ایمنی و احتیاطی را برای انجام آن رعایت کند. از عوارض و مضرات تنقیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آسیب رساندن محلول تنقیه به روده
  2. برهم خوردن تعادل
  3. خطر عفونت

 

مضرات تنقیه چیست

مضرات تنقیه چیست

 

عوارض احتمالی تنقیه

تنقیه ممکن است باعث به هم خوردن تعادل باکتری ‌های طبیعی روده و الکترولیت‌های بدن شود. معمولا انجام تنقیه به منظور آماده سازی شخص برای انجام درمان‌های پزشکی مانند جراحی بر باکتری ‌های طبیعی دستگاه گوارش اثر می‌گذارد که با این همه این اثرگذاری ها موقتی هستند. تنقیه با نمک اپسوم یا نمک حمام یا منیزیم سولفات به دلیل اوردوز ناشی از منیزیم حتی باعث مرگ شده است.

مرگ مردان مسن‌تر که دوبار تنقیه با سدیم فسفات را انجام داده‌اند نیز گزارش شده و اختلال شدید مقدار الکترولیت‌ها در بدن منجر به مرگ شده است. استفاده‌ی بیش از حد از تنقیه برای خالی کردن روده باعث از دست رفتن آب بدن شدید شده که می‌تواند کشنده باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت ویزیت آنلاین با متخصص گوارش و کبد را داشته و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اگر قصد انجام تنقیه دارید حتما از تمیز بودن و استریل بودن آن‌ها مطمئن شوید چراکه استریل بودن وسایل هرگونه میکروب را از روی وسایل پاک می‌کند و شما را به عفونت مقعد و روده تهدید نمی کند. استفاده نادرست از ابزار تنقیه موجب آسیب فیزیکی به مقعد، راست روده و کولون می‌شود و اجرای مکرر می‌تواند به سوراخ شدن روده منجر شده و فرد را در معرض خطر عفونت اندام‌های داخلی قرار دهد.

 

بیشتر بخوانید: مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست؟

 

خطراتی که می تواند شما را تهدید کند!

  • استفاده از مقدار زیادی مایعات که در این مورد بدن ممکن است مقداری از مایعات مصرفی را در خود نگه داشته و بعد بدون اینکه فرد اختیاری داشته باشد آن را تخلیه کند.
  • کشیدگی روده‌ها که خطر سوراخ شدن دستگاه گوارش بالا می رود.
  • استفاده از مایعات خیلی سرد و یا خیلی گرم که این مسئله باعث ایجاد درد و احساس ناراحتی می شود از این رو محلول مورد استفاده در تنقیه باید به دمای محیط رسیده باشد.

 

سخن آخر

پیش از انجام تنقیه نکات درج شده روی کیت رو با دقت مطالعه کنید. تحت هیچ شرایطی از یک کیت چندین بار نباید استفاده کرد. در ضمن هر کیت تنقیه ویژگی‌های خاص خود را دارد که باید راهنمای استفاده از آن را با دقت مطالعه کنید و زمان کافی را برای انجام تنقیه و استراحت پس از آن اختصاص دهید.

ازپزشک توصیه می کند یک ساعت بعد از استفاده از تنقیه دوش بگیرید. تنقیه ممکن است باعث احساس ناخوشایندی در فرد شود. این روش ناخوشایند است اما دردی ندارد ولی اگر در هنگام انجام آن دردی احساس کردید، حتماً با پزشک گوارش خود مشورت کنید و از کادر درمان کمک بگیرید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.