روانشناسی

تفاوت اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی

تفاوت اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی

اختلال مرزی

آیا تا به حال اصطلاحات “اختلال دوقطبی” و “اختلال مرزی” را شنیده اید و فکر کرده اید که چه چیزی آنها را متفاوت می کند؟ یا اصلا تفاوت اختلال شخصیت دو قطبی در چیست؟ اگر چنین است شما تنها نیستید. تشخیص این دو وضعیت سلامت روان دشوار است زیرا هر دو شامل نوسانات خلقی و رفتار تکانشی هستند. اما علی رغم این شباهت ها آنها در واقع دو بیماری متمایز با رویکردهای متفاوت برای درمان هستند. در این مقاله به دنیای اختلال دوقطبی و اختلال شخصیت مرزی می پردازیم و ویژگی های منحصر به فرد، تفاوت دوقطبی و مرزی را بررسی می کنیم. در این اینجا شباهت‌ها و تفاوت‌های بین اختلال دوقطبی و BPD را بررسی خواهیم کرد تا به افزایش درک و کاهش انگ پیرامون این شرایط کمک کنیم.

بنابراین چه به دنبال درک بهتر این شرایط برای خود یا کسی که دوستش دارید هستید به خواندن این مطلب ادامه دهید. قبل از هر چیز بهتر است با این دو اختلال اندکی بیشتر آشنا شویم:

ویژگی های اختلال شخصیت دوقطبی

اختلال مرزی و دوقطبی که به عنوان بیماری شیدایی-افسردگی نیز شناخته می شود یک وضعیت سلامت روانی است که در درجه اول با تغییرات در خلق و خو و سطوح انرژی مشخص می شود که می تواند از اوج شدید (شیدایی یا هیپومانیا) تا پایین بودن شدید (افسردگی) متغیر باشد.

 

اختلال شخصیت

اختلال شخصیت

 

دوره های شیدایی یا هیپومانیک

  • یکی از ویژگی های اولیه اختلال دوقطبی می باشد که دوره های پر انرژی، افزایش فعالیت و خلق و خوی بالا هستند. در طول دوره شیدایی فرد ممکن است احساس:
  1. سرخوشی کند.
  2. افکار بزرگ داشته باشد.
  3. ریسک کند.
  4. رفتارهای تکانشی مانند ولخرجی کردن یا بی بند و باری جنسی داشته باشد.

این دوره ها مشابه هستند اما شدت کمتری دارند و ممکن است مشکلات قابل توجهی در عملکرد روزانه ایجاد نکنند.

 

پیشنهاد مقاله: درمان اختلال دوقطبی

دوره های افسردگی

  • یکی دیگر از ویژگی های اختلال دوقطبی وجود دوره های افسردگی است
  1. که دوره هایی از خلق و خوی ضعیف
  2. کمبود انرژی
  3. احساس غم و اندوه یا ناامیدی است.
  4. در طول یک دوره افسردگی فرد ممکن است در فعالیت های اساسی مانند خواب یا خوردن مشکل داشته باشد.
  5. و یا ممکن است با تمرکز و تصمیم گیری مشکل داشته باشد.
  • اختلال دوقطبی همچنین می‌تواند باعث نوسانات خلقی سریع شود، به این معنی که فرد می‌تواند به سرعت و بدون هشدار از دوره‌های شیدایی به افسردگی تغییر مسیر دهد. این می تواند منجر به اختلالات شدید در زندگی روزمره شود و حفظ روابط، عملکرد شغلی یا تحصیلی و رفاه عمومی را دشوار کند.
  • برخی از ویژگی های معمول اختلال شخصیت دوقطبی عبارتند از تحریک پذیری، اضطراب و مشکلات در کنترل تکانه. افراد مبتلا به بیماری مرزی دوقطبی همچنین ممکن است با سوء استفاده از مواد مخدر مبارزه کنند. در فعالیت های مخاطره آمیز شرکت کنند و در طول دوره های شیدایی شدید یا افسردگی دچار روان پریشی شوند.

 

ویژگی های اختلال شخصیت مرزی

اختلال مرزی (BPD) یک اختلال سلامت روان است که بر افکار، احساسات و رفتار فرد تأثیر می گذارد و منجر به مشکلاتی در مدیریت روابط، کنترل احساسات و حفظ تصویری پایدار از خود می شود. این بیماری اغلب در اوایل بزرگسالی شناسایی می شود و در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

  • یکی از مشخصه های اساسی BPD احساس ناپایدار خود است به این معنی که افراد مبتلا به این بیماری ممکن است با یک مفهوم واضح و ثابت از اینکه چه کسی هستند مبارزه کنند. این ممکن است منجر به احساس پوچی یا شک در مورد هدف آنها در زندگی و همچنین تغییر در اهداف، باورها و نگرش آنها شود.
  • یکی دیگر از ویژگی های این بیماری احساسات قدرتمند و ناپایدار است که می تواند به سرعت از یک افراطی به افراطی دیگر تغییر کند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است به شدت و پرشور احساس کنند و کنترل احساسات آنها ممکن است دشوار باشد و منجر به رفتارهای تکانشی و خطرناک مانند:
  1. اعتیاد به مواد
  2. پرخوری
  3. آسیب رساندن به خود شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تعاملات بین فردی شدید یا طوفانی

  • افراد مبتلا به اختلال مرزی معمولاً از تعاملات بین فردی نیز رنج می برند که ممکن است طوفانی و شدید باشد. آنها ممکن است در اعتماد کردن به افراد مشکل داشته باشند و از طرد شدن یا رها شدن می ترسند که در نتیجه باعث دلبستگی یا حسادت در روابط می شود. در عین حال آنها همچنین ممکن است با عصبانیت مبارزه کنند و ممکن است به سرعت از دیگران عصبانی یا دلخور شوند که منجر به طغیان یا درگیری شوند.

برخی از علائم اختلال شخصیت عبارتند از:

  1. تمایل به تکانشگری رفتار خود ویرانگر
  2. احساس بیگانگی از واقعیت

این می تواند به مشکلاتی در حفظ کار ثابت یا پیشرفت تحصیلی کمک کند و همچنین ایجاد دوستی های طولانی مدت یا روابط عاشقانه را دشوار کند.

 

درمان اختلال شخصیت

درمان اختلال شخصیت

 

تشخیص اختلال شخصیت دوقطبی و اختلال مرزی

اختلالات شخصیت دوقطبی و اختلال مرزی اغلب به اشتباه تشخیص داده می شوند زیرا با علائمی از جمله نوسانات خلقی و تکانشگری همپوشانی دارند و تشخیص قطعی را دشوار می کند. متخصصان سلامت روان اغلب بر یک ارزیابی کامل تکیه می‌کنند که می‌تواند شامل بررسی تاریخچه پزشکی و روانپزشکی بیمار، معاینه فیزیکی و انجام تست اختلال شخصیت مرزی رایگان روان‌شناختی باشد تا بین این دو تمایز قائل شوند. پزشکان همچنین می توانند از انواع روش های ارزیابی مانند نمودارهای خلقی برای پیگیری حالات عاطفی بیمار خود و تصمیم گیری در مورد درمان استفاده کنند.

 

شباهت های اختلال دوقطبی و اختلال مرزی

تمایز بین این دو مشکل گاهی اوقات دشوار است. اختلال مرزی و اختلال دوقطبی هر دو بیماری‌های روانی هستند که نسبتاً شایع هستند و تأثیر جدی بر احساسات و زندگی افراد مبتلا می‌گذارند. هر دو شرایط شامل دوره‌هایی از احساسات شدید و متغیر است که می‌تواند بسیار ناراحت ‌کننده باشد و خطر خودکشی را افزایش دهد. اغلب برای تشخیص گذاری به یک درمانگر بسیار ماهر نیاز است تا این دو اختلال را از یکدیگر متمایز کند.

 

تفاوت اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی

تفاوت شخصیت مرزی و دوقطبی :

  • جنسیت: اختلال مرزی معمولاً در زنان بیشتر از مردان تشخیص داده می شود. (اگرچه محققان فرض می کنند که این روند می تواند به دلیل نحوه تظاهر اختلال بین جنسیت ها باشد.) در حالی که اختلال دوقطبی به طور مساوی بین جنسیت ها تقسیم می شود.
  • سن شروع: علائم اختلال شخصیت مرزی اغلب در نوجوانی ظاهر می شود. در حالی که علائم اختلال دوقطبی بیشتر در بزرگسالان جوان ظاهر می شود. میانگین سن شروع اختلال شخصیت مرزی بین 18 تا 20 سال است.
  • حالت های مختلط: این حالات در اختلال دوقطبی رایج است و زمانی رخ می دهد که فرد هر دو علائم شیدایی و افسردگی را همزمان تجربه کند.
  • روان پریشی: علائم روان پریشی مانند هذیان و توهم، در اختلال دوقطبی شایع تر از BPD است.
  • دوره های خلق و خوی طبیعی: افراد مبتلا به اختلال دوقطبی اغلب دوره‌هایی از خلق و خوی پایدار بین دوره‌ای دارند در حالی که افراد مبتلا به اختلال مرزی ممکن است علائم عاطفی پایدارتری داشته باشند.

 

پیشنهاد ویژه: اختلال دو قطبی در کودکان و درمان آن

درمان اختلال شخصیت

توجه به این نکته مهم است که هر دو بیماری پیچیده هستند و افراد مختلف ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند و همچنین به درمان متفاوت پاسخ دهند. درمان هر دو اختلال می تواند مؤثر باشد اما معمولاً به استراتژی های مجزایی نیاز دارد.

  1. اختلال دوقطبی : درمان حاد بر مدیریت دارویی متمرکز است که اغلب شامل تثبیت کننده های خلق، داروهای ضد روان پریشی یا درمان ترکیبی با تثبیت کننده خلق، داروهای ضد روان پریشی و یا داروهای ضد افسردگی است. درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی درمان که به افراد کمک می کند تا الگوهای تفکر و رفتار منفی را شناسایی و تغییر دهند. این درمان گزینه درمانی دیگری است که می تواند در ترکیب با دارو موثر باشد.
  2. اختلال مرزی: درمان خط اول بر روان درمانی تمرکز دارد مانند رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)، درمان مبتنی بر ذهنیت (MBT) یا روان درمانی متمرکز بر انتقال (TFP).

افرادی که ازاین اختلال رنج می برند می توانند زندگی پرباری داشته باشند و یاد بگیرند که با کمک و تشویق صحیح علائم خود را به طور مؤثر مدیریت کنند. بسیاری از بیماری ها در صورت درمان و مداخله به موقع پیش آگهی و نتیجه بهتری دارند. داشتن یک مشکل سلامت روان می تواند زندگی روزمره را چالش برانگیز کند اما غلبه بر آن با حمایت صحیح امکان پذیر است.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://journals.lww.com/jonmd/abstract/2015/01000/borderline_personality_disorder_and_bipolar.2.aspx
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25536099/
  3. https://www.mdpi.com/2079-9721/7/3/49
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.