عمومی

5 مورد از خطرات استفاده از ویپ یا سیگار الکتریکی!

5 مورد از خطرات استفاده از ویپ یا سیگار الکتریکی!

خطرات استفاده از ویپ

در چند سال گذشته، افراد با مشاهده ضرر و زیان‌های سیگار، به‌دنبال راهکارهای مختلف ترک آن هستند. در این مدت، محققان روش‌های زیادی را به مردم پیشنهاد کردند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ویپ اشاره کرد؛ اما مشکل اینجاست که این محصول نیز عوارض خاص خود را دارد که اغلب نیز از آن آگاه نیستند. این مسئله باعث شد در این مقاله به بررسی خطرات استفاده از ویپ بپردازیم تا سطح آگاهی مردم از معایب و مزایای این محصول بالا رود.

 

ویپ چیست؟

ویپ سیگار الکترونیکی محبوبی است که مایعی خاص (این مایع شامل نیکوتین، گلیسیرین گیاهی طعم‌دهنده مانند خیار یا انبه و پروپیلن گلیکول است) را به بخار تبدیل می‌کند تا افراد احساس سیگار کشیدن را به‌دست بیاورند. ازآنجایی‌که محتویات این محصول از تنباکو تشکیل نشده است و از نظر ظاهری نیز به سیگار شباهت دارد، مورد توجه زیادی قرار گرفته است؛ اما متاسفانه اغلب افراد از ضررهای آن آگاه نیستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخلاف تصور عموم، خطرات استفاده از ویپ بسیار بالا است؛ از این‌ رو، پزشکان متخصص عمومی آن را اغلب توصیه نمی‌کنند.

 

مواد تشکیل‌دهنده سیگار الکترونیکی

اجزای تشکیل‌دهنده ویپ عبارت‌اند از:

 

ویتامین E

یکی از متریال های مورد استفاده در ترکیبات برخی ویپ ها ویتامین E است. کمپانی‌های گوناگون این ویتامین را به‌صورت مایع یا ماده خوراکی در سیگارهای الکترونیکی به‌کار می‌برند.

 

عوارض ویپ

عوارض ویپ

 

گلیسیرین

گلیسیرین یک ترکیب گیاهی است که از مخلوط چندین گیاه مختلف به‌وجود می‌آید و از آن در پایه اصلی ویپ استفاده می‌کنند.

 

نیکوتین

از دیگر مواد تشکیل‌دهنده سیگارهای الکترونیکی می‌توان به نیکوتین اشاره کرد. جالب است بدانید بخش عمده‌ای از خطرات استفاده از ویپ مربوط به نیکوتین می‌شود؛ زیرا این ماده اعتیادآور است و مصرف میزان زیادی از آن در بلندمدت مشکلات جسمی زیادی را در افراد ایجاد می‌کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

عطرها و طعم‌دهنده‌ها

عطر و طعم‌دهنده‌های درون ویپ‌ها به افراد حس استفاده از سیگار سنتی را می‌دهد؛ ازاین‌رو، کمپانی‌ها این مواد را نیز در ویپ به‌کار می‌برند.

 

فواید ویپ

هرچند که ویپ ضررهای زیادی دارد، اما نمی‌توان فواید آن را نادیده گرفت. اکثر افراد نیز به‌دلیل وجود این مزایا، از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند. این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

  • مانند سیگار دود ندارد
  • ویپ‌ها مانند سیگار دود آسیب‌زا تولید نمی‌کنند و موجب آلودگی هوا نیز نمی‌شوند.
  • نیکوتین کنترل‌شده
  • میزان نیکوتین ویپ از سیگارهای معمولی پایین‌تر است؛ ازاین‌رو، آسیب کمتری به بدن وارد می‌کند. (به‌خاطر داشته باشید این محصول با سطوح مختلفی از نیکوتین ارائه می‌شود)
  • بوی مطبوع‌تر
  • سیگارهای برقی بوی مطبوع‌تری نسبت‌به سیگار‌های سنتی دارند و همین موضوع باعث می‌شود افراد به‌راحتی از آن در محیط‌های عمومی استفاده کنند.
  • ضررهای سیگار را ندارد
  • هرچند که خطرات استفاده از ویپ نیز بالاست؛ اما مضرات سیگار معمولی را ندارد.
  • هزینه اقتصادی
  • هزینه‌های مصرف ویپ در بلند مدت کمتر از سیگار است.

 

کمک به کاهش آلودگی هوا

ویپ دودی تولید نمی‌کند؛ ازاین‌رو، مانند آلاینده‌های سیگار معمولی موجب آلودگی هوا نمی‌شود.

 

پیشنهاد مقاله: سیگار کشیدن و خطر سکته مغزی

عمر بالا

ازجمله مهم‌ترین مزایای ویپ این است که عمر بالایی دارد و بعد از هر بار اتمام شارژ می‌توان باتری آن را تعویض کرد. با این اوصاف، افراد می‌توانند برای طولانی مدت از سیگار الکترونیکی خود بهره ببرند.

 

مضرات ویپ برای ریه

عوارض ویپ برای ریه‌های انسان را در ادامه ذکر می کنیم:

 

تنگی نفس

یکی از مضراب ویپ برای ریه، تنگی نفس است. متاسفانه این محصول گاهی اوقات مجاری تنفسی افراد را تنگ می‌کند و موجب تنگی نفس شدید در آن‌ها می‌شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عمومی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

التهاب ریه

از دیگر خطرات استفاده از ویپ می‌توان به التهاب ریه اشاره کرد. تحقیقات اخیر ثابت کرده است سیگارهای الکترونیکی در التهابات ریه نقش دارند؛ البته این مشکل در همه افراد بروز نمی‌دهد. بااین‌حال، نباید آن را نادیده گرفت.

 

تغییرات بافت ریه‌ها

با مصرف مداوم ویپ، بافت ریه‌ها از بین می‌رود.

 

آسم و برونشیت

یکی دیگر از مضرات ویپ، تشدید آسم و برونشیت است. برخی از افراد با مصرف مداوم سیگارهای الکترونیکی در طولانی مدت دچار افزایش حملات آسم شدید و برونشیت می‌شوند.

 

مضرات ویپ

مضرات ویپ

 

عفونت‌های تنفسی

ازآنجایی‌که ویپ سیستم ایمنی ریه‌ها را پایین می‌آورد، مصرف زیاد آن موجب بروز عفونت‌های تنفسی در افراد می‌شود.

 

مقایسه ضرر ویپ و قلیان

بررسی‌های متعدد محققان نشان می‌دهد ضررهای قلیان بسیار بیشتر از ویپ است. درواقع، ترکیبات تشکیل‌‌دهنده قلیان‌ها کاملا آسیب‌زننده هستند و حتی خطرات آن‌ها از سیگارهای سنتی نیز بالاتر است. بااین‌اوصاف، مقایسه این دو محصول با یکدیگر درست نیست. هرچند که اغلب مردم قلیان را به‌صورت تفریحی استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود اثرات منفی آن در دراز مدت کمتر از ویپ باشد. درهرحال باید توجه داشته باشید که هر نوع دخانیاتی سلامتی انسان را به‌خطر می‌اندازد.

 

پیشنهاد ویژه: تاثیر سیگار بر افزایش غلظت خون

بررسی مضرات دیگر سیگارهای الکترونیکی

در قسمت‌های قبل، خطرات استفاده از ویپ را برای ریه ذکر کردیم. در این بخش، قصد داریم به بررسی عوارض دیگر این محصول بپردازیم.

  • مشکلات شدید قلبی و عروقی: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد امکان بروز حمله قلبی با استفاده مداوم از ویپ بالا می‌رود. نیکوتین موجود در این محصول از طریق ریه‌ها وارد جریان خون شده و ضربان قلب، تنگی نفس و فشار خون را افزایش می‌دهد. با این اوصاف، افراد در بلندمدت حملات قلبی شدید را تجربه می‌کنند که حتی ممکن است موجب مرگ آن‌ها شود.
  • کبد چرب: از دیگر عوارض ویپ می‌توان به تجمع چربی در کبد اشاره کرد. متاسفانه پژوهشگران آمریکایی با آزمایش روی موش‌ها متوجه شدند استفاده مداوم از این نوع محصولات می‌تواند کبد افراد را نیز چرب کند و به این طریق سلامت آن‌ها را به‌خطر بیندازد.
  • سرطان: هرچند که احتمال ابتلا به سرطان‌ با ویپ کمتر از سیگار سنتی است؛ اما بااین‌حال بازهم امکان وقوع آن وجود دارد. افرادی که دائما از این محصول استفاده می‌کنند، باید در انتظار انواع سرطان ریه، سروگردن و دهانی باشند.

 

ضرر قلیان شارژی بیشتر است یا سیگار؟

به‌طور قطع، ضرر و زیان‌های سیگار معمولی از قلیان شارژی بیشتر است؛ زیرا سیگارهای سنتی میزان زیادی تنباکو را وارد مغز افراد می‌کنند و موجب بروز بیماری‌های بسیار شدید در آن‌ها می‌شوند. نکته دیگر اینکه دود این نوع دخانیات نیز از مواد سمی مختلفی تشکیل شده که نه‌تنها به بدن انسان آسیب می‌زند، بلکه موجب آلودگی هوا نیز می‌شود. البته باید توجه داشت که قلیان های شارژی نیز بی ضرر نمی باشند و با عوارض سلامتی متعددی همراه می باشند.
هرچند که نباید ضرر استفاده از ویپ را نادیده گرفت، اما باید اغراق کرد مشکلات حاصل از آن بسیار کمتر از سیگارهای سنتی است. از طرفی، عوارض آن تنها به خود فرد آسیب می‌رساند و بر اشخاص دیگر تاثیری ندارد.

 

ویپ انتخاب خوبی برای ترک سیگار نیست

در این مقاله، تلاش کردیم مهم‌ترین خطرات استفاده از ویپ را ذکر کنیم تا آگاهی شما عزیزان در این رابطه افزایش یابد. در انتها لازم است تاکید کنیم ویپ در اغلب موارد گزینه مناسبی برای ترک سیگار سنتی نیست. شاید این محصول در ظاهر بتواند شما را از اعتیاد به دخانیاتی چون قلیان رها کند؛ اما درنهایت نیکوتین موجود در آن اعتیاد جدیدی را در بدن‌تان به‌وجود می‌آورد، به‌طوری‌که تا ابد به مصرف آن ادامه می‌دهید. بهتر است برای ترک سیگار ابتدا با مشاوری مناسب گفت‌وگو داشته باشید؛ به این صورت با راهکارهای مناسب‌تر نیز آشنا می‌شوید. شما نیز می‌توانید تجربیات خود را درباره مصرف این محصول، در قسمت نظرات این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.