اخبار سلامت

خواص روغن سیاه دانه

خواص روغن سیاه دانه

خواص روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه حاوی تیموکینون است که ممکن است به کاهش وزن، بهبود شرایط پوستی، زخم‌ها و کمک به درمان سرطان و دیابت کمک کند. شاید برایتان سوال باشد که روغن سیاه دانه برای صورت خوب است یا خیر؟ فرد می تواند از روغن سیاه دانه به صورت موضعی یا خوراکی استفاده کند. عوارض جانبی شدید نادر است، اگرچه ممکن است رخ دهد. این شامل یک واکنش آلرژیک احتمالی است. در این مقاله، به بررسی خواص روغن سیاه دانه، روغن سیاه دانه برای صورت و عوارض ان نگاه می کنیم و عوارض و خطرات احتمالی آن را بررسی می کنیم.

 

روغن سیاه دانه برا چی خوبه؟

از سیاهدانه به دست می آید، گیاهی کوچک با گل های بنفش کم رنگ، آبی یا سفید که در اروپای شرقی، آسیای غربی و خاورمیانه می روید.

روغن سیاه دانه حاوی تیموکینون  است که یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که ممکن است خواص کاهش دهنده تومور نیز داشته باشد.

افراد می توانند روغن سیاه دانه را به صورت کپسول مصرف کنند یا آن را به صورت موضعی برای پوست استفاده کنند. همچنین می توان این روغن را به روغن های ماساژ، شامپوها، محصولات مراقبت از پوست خانگی و عطرها اضافه کرد.

روغن سیاه دانه با کیفیت بالا همچنین برای استفاده در آشپزی، پخت و پز و نوشیدنی مناسب است.

 

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه

 

خواص روغن سیاه دانه

دانشمندان با طیف وسیعی از تخصص ها در مورد فواید احتمالی روغن سیاه دانه تحقیق کرده اند.

با این حال، ذکر این نکته مهم است که بسیاری از مطالعات تا به امروز از سلول ها یا حیوانات به عنوان مدل استفاده کرده اند و تحقیقات محدودی در مورد اثرات روغن سیاه دانه در انسان وجود دارد.

 

خواص سیاه دانه برای شکم و کاهش وزن

بررسی 11 مطالعه نشان داده است که مکمل سیاه دانه ممکن است به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش دور کمر افراد کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه هیچ عارضه جانبی شدیدی را از مصرف این مکمل گزارش نکردند.

مطالعه‌ای در سال 2021 بر روی موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده‌اند، نشان می‌دهد که روغن سیاه دانه ممکن است بتواند به کاهش وزن بدن و مقاومت به انسولین کمک کند.

 

روغن سیاه دونه برای صورت

ممکن است با کمک به رفع علائم بیماری های پوستی مانند اگزما، آکنه یا پسوریازیس، منبع قابل اعتمادی باشد.

روغن سیاه دانه همچنین ممکن است موها را آبرسانی کند، پوست را نرم کند و به عنوان یک مرطوب کننده عمل کند، اگرچه شواهد علمی برای تایید این فواید وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین ویتامین ها برای چاقی صورت با متخصص پوست و مو

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی

روغن سیاه دانه همچنین ممکن است برای برخی از شرایط سلامتی مفید باشد، از جمله موارد زیر:

 

التیام زخم

روغن سیاه دانه ممکن است بتواند روند بهبود زخم را تسریع کند.

علاوه بر این، کلاژن سازی را نیز افزایش می دهد. این، همراه با فواید آرایشی، می تواند به بهبود زخم کمک کند.

 

سرطان

تحقیقات نشان داده است که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه می تواند بر مرگ برنامه ریزی شده سلولی در انواع مختلفی از سلول های سرطانی تأثیر بگذارد. اینها شامل سرطان مغز، لوسمی و سلول های سرطان سینه است.

با این حال، بسیاری از تحقیقات در مورد اثرات روغن سیاه دانه بر سرطان از سلول ها به جای انسان زنده استفاده می کنند، بنابراین محققان هنوز نمی دانند که این روغن چقدر ممکن است برای درمان سرطان در افراد موثر باشد.

 

عملکرد کبد و کلیه

تحقیقات همچنین نشان داده است که خواص آنتی اکسیدانی روغن سیاه دانه می تواند اثر محافظتی بر روی کبد و کلیه ها داشته باشد.

مکانیسم های متعددی وجود دارد که با آن کار می کند. در یکی از فرآیندهای کلیدی، به نظر می رسد تیموکینون سطح استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، که عدم تعادل رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن است.

استرس اکسیداتیو با انواع مشکلات کبدی مانند بیماری کبد الکلی، سیروز، آسیب کبدی ناشی از تیلنول، هپاتیت و غیره مرتبط است. همچنین با مشکلات کلیوی مانند بیماری مزمن کلیوی و سمیت کلیه مرتبط است.

یک مطالعه سال 2019 همچنین نشان می دهد که روغن سیاه دانه ممکن است در کاهش اندازه سنگ کلیه و از بین بردن سنگ کلیه از بدن مفید باشد.

 

مشکلات گوارشی

خواص ضد التهابی روغن سیاه دانه همچنین ممکن است به کاهش علائمی مانند سوء هاضمه، حالت تهوع، اتساع شکم، نفخ، استفراغ، اسهال یا یبوست کمک کند.

 

دیابت

روغن سیاه دانه ممکن است خواص ضد دیابتی داشته باشد و سطح قند خون را بهبود بخشد. مطالعات نشان می دهد که این روغن ممکن است به کاهش گلوکز خون، هموگلوبین و مقاومت به انسولین فرد کمک کند.

این تحقیق نشان می دهد که می توان از آن به عنوان درمانی برای دیابت نوع 2 در کنار درمان های معمولی استفاده کرد.

 

روغن سیاه دونه برای صورت

روغن سیاه دونه برای صورت

 

خواص روغن سیاه دونه برای دستگاه تناسلی مردان

یک کارآزمایی بالینی در سال 2014 در مردان دارای اسپرم غیرطبیعی و ناباروری نشان داد که روغن سیاه دانه ممکن است حرکت اسپرم را بهبود بخشد و تعداد اسپرم و حجم منی را افزایش دهد.

یافته‌های یک مطالعه جدیدتر در سال 2018 بر روی موش‌های نر تایید می‌کند که عنصر کلیدی تیموکینون می‌تواند به افزایش کیفیت، تحرک، زنده ماندن و تعداد سلول‌های اسپرم کمک کند.

 

عوارض و خطرات

اگرچه به نظر می رسد روغن سیاه دانه فواید خاصی برای سلامتی دارد، اما این مکمل جایگزین دارو نمی شود. افرادی که دارو مصرف می کنند باید قبل از استفاده از مکمل های گیاهی مانند روغن سیاه دانه با پزشک مشورت کنند.

پزشک می تواند در مورد تداخلات احتمالی با دارو توصیه کند و همچنین در مورد مزایای بالقوه و عوارض جانبی مکمل صحبت کند. قبل از قطع هر گونه داروی تجویز شده، مشورت با پزشک ضروری است.

مانند هر مکمل دیگری، افراد باردار یا شیرده باید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنند تا ببینند آیا روغن سیاه دانه برای آنها مناسب است یا خیر.

 

عوارض جانبی

جدی روغن سیاه دانه نادر است. مصرف آن به عنوان یک مکمل خوراکی ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • حالت تهوع
  • نفخ
  • یک احساس سوزش
  • سوء هاضمه
  • قند خون پایین

با استفاده موضعی، روغن سیاه دانه می تواند باعث ایجاد بثورات آلرژیک شدید در برخی افراد شود. بنابراین، بسیار مهم است که ابتدا آن را روی یک قسمت کوچک از پوست آزمایش کنید تا مطمئن شوید که واکنشی ایجاد نمی کند. مردم همچنین باید مراقب باشند که روغن را از چشم ها، سوراخ های بینی و سایر قسمت های حساس بدن دور نگه دارند.

علاوه بر این، تیموکینون ممکن است آنزیم‌های خاصی را که متابولیسم دارو هستند مهار کند، به این معنی که فرد باید از مصرف روغن در حین مصرف دارویی که ممکن است در نتیجه تأثیرگذار باشد، اجتناب کند.

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله درمان خانگی جای جوش صورت

منابع علمی این مطلب

  1. Benefits of black seed oil

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.