پوست و مو

درمان خانگی جای جوش صورت

درمان خانگی جای جوش صورت

درمان

آکنه (جوش) شایع ترین مشکل پوستی است و بسیاری از افرادی که از آکنه رنج می برند، بعداً با مشکل جدیدی به نام اسکار آکنه (جای جوش) مواجه می شوند. اسکارهای آکنه به دلایل متعددی می توانند آزاردهنده باشند. بسیاری از مردم ترجیح می دهند از داروهای طبیعی برای کمک به پاکسازی ظاهر جای جوش استفاده کنند. با این حال، علم پشت این روش ها نامشخص است. برخی از این درمان های طبیعی ممکن است باعث تحریک بیشتر یا مشکلات اضافی شوند، بنابراین توصیه می شود با احتیاط از آنها استفاده کنید.

شایان ذکر است که “طبیعی” الزاما همیشه برای پوست بهتر نیست. این روش‌ها نه اثبات شده‌اند و نه توسط دانشمندان مراقبت از پوست تأیید شده‌اند، بنابراین مراقب مواردی مانند سوزش یا درد باشید و در صورت مشاهده هر یک از این علائم، استفاده از آنها را متوقف کنید.

 

پیشنهاد مقاله: درمان جوش زیر پوستی با متخصص پوست

راهکارهای کاهش جای جوش

شامل داروهای طبیعی، بدون نسخه و نسخه‌ای است که به نوع و وسعت آن بستگی دارد و شامل موارد زیر است:

  • لایه برداری شیمیایی، مانند اسید سالیسیلیک
  • رتینوئیدها و سایر کرم ها
  • لیزر درمانی، میکرونیدلینگ، نور درمانی و روش های مختلف دیگر
  • جراحی پلاستیک، در برخی موارد

اسکارها ممکن است به طور طبیعی با گذشت زمان کمی محو شوند، اما احتمالاً بدون درمان به طور کامل ناپدید نخواهند شد. درمان ‌های طبیعی ممکن است فوایدی برای زخم‌های سطحی و جزئی داشته باشند، با این حال، برای ضایعات عمیق پوستی و زخم‌ها، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند، ضرر داشته باشند.

در این مقاله برخی از روش های طبیعی برای از بین بردن جای جوش را معرفی کرده ایم. بهتر است از نوع جای زخمی که می‌خواهید از بین ببرید آگاه باشید. گزینه های درمانی مناسب برای رسیدگی به این مشکل ممکن است بسته به نوع جای جوش متفاوت باشد.

 

درمان جای جوش

درمان جای جوش

 

سه نوع اصلی اسکار آکنه وجود دارد:

  • اسکار هایپرتروفیک:

این اسکارها زمانی اتفاق می‌افتند که پوست کلاژن زیادی برای بهبود زخم‌های آکنه تولید کرده و باعث ایجاد توده‌ای از بافت برجسته روی پوست می‌شود که ممکن است خارش دار باشد.

  • اسکار آتروفیک:

این اسکارها به صورت فرورفتگی های کوچک ظاهر می شوند و زمانی که بافت پوست از بین می رود به وجود می آیند.

  • اسکار کلوئیدی:

اسکار کلوئیدی شبیه انواع هایپرتروفیک اما ضخیم تر از آنها هستند و اغلب باعث تیره شدن ناحیه آسیب دیده پوست می شوند که آنها را نسبت به پوست اطراف برجسته تر می کند. رنگ آنها ممکن است قرمز یا قهوه ای بوده و همچنین ممکن است خارش یا درد داشته باشند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

انواع درمان های طبیعی جای جوش

  1.  روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه یک گیاه دارویی نسبتاً رایج است که علاوه بر داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی، ضد التهاب نیز می باشد. اما کاهش التهاب تنها راهی نیست که می تواند به کاهش اسکار کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که این روغن می تواند سرعت درمان زخم را بهبود بخشد، رنگدانه ها را یکنواخت کند یا حتی از آکنه به طور کلی جلوگیری نماید.

  1. روغن دانه گل رز

روغن دانه گل رز به طور گسترده ای در دسترس است و استفاده مستقیم آن روی پوست خطری ندارد.

مطالعات نشان داده است که می توان از این روغن برای درمان جای زخم و کاهش اسکار آکنه استفاده کرد. محققان دریافتند که استفاده دو بار در روز باعث کاهش ظاهر اسکار و تغییر رنگ آن می شود.

  1.  عسل

عسل برای اهداف دارویی متعددی از جمله سوختگی، زخم و تبخال استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که عسل می تواند بهبود زخم را تسریع کند و پتانسیل ایجاد جای زخم را کاهش دهد.

محققان دریافتند که استفاده مستقیم از عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی آن می تواند به پاکسازی زخم کمک کند. همچنین قادر به مبارزه با عفونت هایی است که می توانند باعث ایجاد آکنه بیشتر شوند.

  1.  آلوئه ورا

آلوئه ورا نیز یک درمان خانگی رایج است که به روند بهبودی جای جوش کمک می کند. استفاده مستقیم از آلوئه ورا روی زخم‌ها باعث کاهش التهاب و اندازه بافت اسکار می‌شود. برگ های این گیاه را برش دهید و ژل چسبنده آن را مستقیماً روی پوست بمالید.

  1. سرکه سیب

سرکه سیب رقیق شده می تواند به بهبود جای جوش کمک کند. با این حال، مطمئن شوید که محلول به خوبی رقیق شده است. سرکه سیب غلیظ می تواند باعث سوختگی شدید و آسیب بیشتر به پوست شود.

  1. پودر زردچوبه

پودر زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است و می تواند برای کاهش رشد باکتری ها عالی باشد. همچنین به بازسازی پوست کمک می کند و جای زخم را بهبود می دهد.

 

جای جوش

جای جوش

 

  1. روغن نارگیل

مطالعات نشان داده اند که روغن نارگیل پوست را مرطوب کرده و از ایجاد اسکار آکنه جلوگیری می کند. به خاطر داشته باشید که اگر پوست بسیار چرب دارید، باید از این گزینه اجتناب کنید زیرا ممکن است وضعیت را بدتر کند.

  1. روغن درخت چای

این محصول دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و استفاده نقطه ای از آن روی صورت ممکن است به پاک کردن برجستگی ها و حتی کاهش جای جوش کمک نماید.

  1. آب لیمو

لیمو حاوی اسیدهای لایه بردار طبیعی است که می تواند بازسازی سلولی را تحریک کند. استفاده از آب لیمو مستقیماً روی پوست توصیه نمی شود، اما می توان آن را به یک ماسک صورت خانگی اضافه کرد. آب لیمو سرشار از قند، ویتامین C و اسید سیتریک است و اگر پوست حساسی دارید، احتمال تحریک پوست زیاد است.

در واقع، درمان های طبیعی اثبات شده بسیار کمی برای اسکار آکنه وجود دارد. با این حال، در مقایسه با بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های گران‌تر، طبیعی بودن آنها یک مزیت است.

پیشنهاد ویژه: ویزیت آنلاین دکتر پوست و درمان و پیشگیری از جوش (آکنه)

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/natural-products-for-acne-scars#takeaway
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324784#natural-remedies
  3. https://www.stratumclinics.com/natural-acne-scar-treatment-can-i-get-rid-of-acne-scars-naturally/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.