زنان و زایمان

درد زایمان به چه صورت است و چگونه می توان آن را کاھش داد!

درد زایمان به چه صورت است و چگونه می توان آن را کاھش داد!

درد زایمان

درد در حین زایمان به دلیل انقباضات ماهیچه های رحم و فشار بر دهانه رحم ایجاد می شود. این درد می تواند به صورت گرفتگی شدید در شکم، کشاله ران و کمر و همچنین احساس درد احساس شود. برخی از زنان درد در پهلو یا ران خود نیز تجربه می کنند. از دیگر علل درد در حین زایمان می توان به فشار روی مثانه و روده توسط سر نوزاد و کشیدگی مجرای زایمان و واژن اشاره کرد. درد هنگام زایمان برای هر خانمی متفاوت است. از یک زن به زن دیگر و حتی از بارداری به بارداری دیگر بسیار متفاوت است. اغلب درد هر انقباض به تنهایی برای زنان سخت‌ نیست، بلکه واقعیت این است که انقباضات ادامه می‌یابند و با پیشرفت زایمان، زمان کمتر و کمتری بین انقباضات برای استراحت وجود دارد و همین باعث تشدید درد زایمان در خانه می شود .

 

علائم شروع درد زایمان

چندین نشانه وجود دارد که ممکن است درد زایمان در خانه شروع شود، از جمله:

  • انقباضات یا سفت شدن رحم
  • کمر درد
  • اصرار برای رفتن به توالت، که به دلیل فشار دادن سر کودک به روده شما ایجاد می شود
  • پاره شدن کیسه آب
  • خارج شدن مخاط از دهانه سرویکس

در موارد زیر سریعا به اورژانس مراجعه کنید:

شما کمتر از هفته 37 بارداری هستید و فکر می کنید ممکن است در حال زایمان باشید.

 

کاهش درد زایمان

کاهش درد زایمان

 

درد زایمان نهایی

کدام درد زایمان به زایمان نهایی ختم می شود و باید به بیمارستان مراجه کرد؟ داشتن انقباضات و درد زایمان همیشه به معنای زایمان نیست. به طور کلی، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان به شما توصیه کند تا زمانی که انقباضات شما مکرر شود در خانه بمانید.

مراجعه به بیمارستان در موارد زیر توصیه می شود:

  • انقباضات شما در یک الگوی منظم و با شدت فزاینده است.
  • انقباضات شما حداقل 60-90 ثانیه طول می کشد.
  • انقباضات شما هر 5 دقیقه به طور منظم و به مدت یک ساعت می آید.

 

روش های کاهش درد زایمان

 بسیاری از گزینه‌های تسکین درد زایمان وجود دارد که می‌توانید هنگام زایمان امتحان کنید. اینها شامل فعال بودن در حین زایمان، استفاده از ماساژ یا بسته های حرارتی، غوطه ور شدن در آب، تکنیک های آرام سازی، رایحه درمانی، طب سوزنی و غیره است.

 

پیشنهاد مقاله: زایمان سزارین و هر آنچه که باید درباره آن بدانید!

تاثیر تحرک در کاهش درد زایمان

فعالیت و تحرک یکی از مفیدترین کارهایی است که می توانید برای مدیریت درد زایمان و زایمان در خانه انجام دهید. حرکت آزادانه و تکان دادن لگن می تواند به شما در مقابله با انقباضات کمک کند. ایستادن همچنین به نیروی جاذبه کمک می کند تا کودک را به سمت پایین به داخل لگن حرکت دهد.

 

فرد حمایت کننده در کاهش درد زایمان

اگرچه در طول زایمان یک ماما خواهید داشت که از شما مراقبت کند، مهم است که یک فرد پشتیبان دیگر نیز همراه خود داشته باشید. این ممکن است شریک زندگی شما، یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده باشد. برخی افراد ترجیح می‌دهند بیش از یک نفر پشتیبان داشته باشند، اما ایده خوبی است که تعداد افراد حاضر را محدود کنید. پشتیبان شما می‌تواند با تکنیک‌های تسکین درد که در زیر توضیح داده شده است، پشتیبانی عملی ارائه دهد (مثلاً ماساژ). آنها همچنین ممکن است با ارائه حمایت عاطفی و تشویق کمک کنند.

داشتن حمایت مداوم از کسی که به او اعتماد دارید می تواند به شما کمک کند تا در زایمان بهتر کنار بیایید. همچنین ممکن است نیاز شما به تسکین با دارو را کاهش دهد.

 

ماساژ و گرما در کاهش درد زایمان

کمپرس های گرم و ماساژ می تواند درد شما را در هنگام زایمان کاهش دهد. ماساژ به شما کمک می کند حواس شما را از درد دور کند. کمپرس های گرم می توانند به بدن شما کمک کنند مسکن های طبیعی خود (اندورفین) را آزاد کند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

غوطه وری در آب در کاهش درد زایمان

اکثر بیمارستان ها و مراکز زایمان دارای امکاناتی هستند که به شما امکان می دهد در مرحله اول زایمان حمام یا دوش بگیرید. ممکن است متوجه شوید که قرار گرفتن در یک حمام گرم آرامش بخش است و به شما کمک می کند تا با انقباضات کنار بیایید. دوش گرفتن نیز می تواند به درمان کمردرد کمک کند. حمام کردن یا دوش گرفتن برای کاهش درد در حین زایمان با زایمان در آب یکسان نیست. همه بیمارستان ها برای زایمان در آب مجهز نیستند. ماما و پزشک شما باید آموزش های ویژه ای ببینند و در صورت بروز مشکل در زایمان، بتوانند به سرعت شما را خارج کنند.

 

 

درمان دارویی کاهش درد زایمان

بسته به شرایط می توان از انواع داروهای ضد درد در حین زایمان استفاده کرد. در مورد خطرات و فواید هر نوع دارو با پزشک خود صحبت کنید.

 

درد زایمان در خانه

درد زایمان در خانه

 

مسکن ها

 مسکن ها درد را تسکین می دهند، اما آن را کاملا بی حس نمی کنند. این داروها می توانند عوارض جانبی از جمله خواب آلودگی و حالت تهوع در مادر ایجاد کنند. آنها همچنین می توانند بر روی کودک تأثیر بگذارند.

 

بی حسی موضعی

با مسدود کردن احساس نواحی خاصی از بدن، می توان درد در زایمان واژینال و سزارین را کاهش داد. بی حسی اپیدورال، نوعی بی‌حسی موضعی است که درد را از زیر ناف، از جمله دیواره‌های واژن، در طول زایمان  تسکین می‌دهد. اپیدورال معایبی دارد مثلا می توانند فشار خون مادر را کاهش دهند و ادرار کردن را دشوار کنند. آنها همچنین می توانند باعث خارش، حالت تهوع و سردرد در مادر شوند. خطرات برای نوزاد بسیار کم است، اما شامل مشکلات ناشی از فشار خون پایین در مادر می شود.

 

پیشنهاد ویژه: تغییرات هورمونی و درد زیر شکم در بارداری

آرام بخش ها

این داروها درد را تسکین نمی دهند، اما ممکن است به آرامش زنانی که بسیار مضطرب هستند کمک کنند. گاهی همراه با مسکن ها استفاده می شود. این داروها می توانند بر روی مادر و جنین تأثیر بگذارند و اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند. آنها همچنین می توانند یادآوری جزئیات زایمان را برای زنان دشوار کنند. در مورد خطرات داروهای آرام بخش با پزشک خود صحبت کنید.

 

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست

دستگاه TENS از دو الکترود چسبانده شده به پوست شما استفاده می کند. آنها معمولا به قسمت پایین کمر شما متصل می شوند. دستگاه، جریان الکتریکی کمی را از طریق بدن شما ارسال می کند و به طور کلی برای مادر و نوزاد بی خطر است. شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد TENS درد را کاهش می دهد، اما برخی افراد آن را مفید می دانند. TENS هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای برای شما یا کودکتان ندارد. دستگاه TENS برای همه مناسب نیست. افرادی که پیس میکر دارند نباید از آن استفاده کنند و شما نباید قبل از هفته 37 بارداری از TENS استفاده کنید. TENS را نمی توان در حمام یا در آب استفاده کرد. همه بیمارستان‌ها یا مراکز زایمان آن‌ها را ندارند، بنابراین اگر علاقه‌مند به استفاده از TENS هستید، ایده خوبی است که از قبل با تیم سلامت خود مشورت کنید.

 

خلاصه

روش‌های غیرپزشکی زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به تسکین درد و ناراحتی هنگام زایمان و زایمان در خانه از آنها استفاده کنید. فعال ماندن در طول زایمان ممکن است به شما در مدیریت هر گونه دردی که تجربه می کنید کمک کند و به پیشرفت زایمان شما کمک کند. یک فرد پشتیبان که به آن اعتماد دارید می تواند در ارائه حمایت عملی و عاطفی کمک کند. برخی از تکنیک ها برای همه مناسب نیستند و فقط باید توسط متخصصان بهداشتی واجد شرایط اجرا شوند. از بیمارستان یا مرکز زایمان خود بپرسید که کدام تکنیک های تسکین درد را می توانند ارائه دهند.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.pregnancybirthbaby.org.au/non-medical-pain-relief-during-labour
  2. https://www.nhs.uk/pregnancy/labour-and-birth/signs-of-labour/signs-that-labour-has-begun/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.