زنان و زایمان

علت درد زیر شکم در بارداری دوقلو

علت درد زیر شکم در بارداری دوقلو

درد زیر شکم در بارداری

 

بارداری برای افرادی که اولین بار آن را تجربه می کنند ممکن است نگران کننده و یا استرس آور باشد. به علت حساس بودن وضعیت روحی و جسمی مادر در این دوره تا جایی که می توان باید به فرد حق داد. اما بیشتر این نگرانی ها با افزایش آگاهی و انجام دقیق مراقبت ها از بین خواهد رفت. یکی از موارد درد زیر شکم در بارداری است که زیاد اتفاق می افتد، مخصوصا اگر در بارداری دوقلو باشد.   

درد زیر شکم یا کرامپ ها در دوران بارداری شایع می باشند و در اکثر موارد مشکل خاصی را ایجاد نمی کنند. اما همین علامت گاهی می تواند هشدار از وجود مشکل جدی در مادر بدهد، بنابراین نباید نادیده گرفته شود. در مواردی که این علامت خفیف است و با انجام حرکاتی مانند تغییر موقعیت، خوردن غذا و استراحت کردن برطرف می شود مورد نگران کننده ای نمی باشد. اما همانطور که پیش تر ذکر شد میبایست در مواردی مورد توجه ویژه قرار گیرد. در ادامه به برخی از جزئیات و نکات مهم این مسئله می پردازیم.

درد زیر شکم در بارداری از کی شروع میشود؟

دردهای خفیف و گهگاهی زیر شکم در بارداری طبیعی می باشند و به وفور نیز به دنبال رشد جنین در شکم مادر، دیده می شوند. این دردها از اوایل بارداری و همان سه ماه اول شروع می شوند. در بارداری دوقلو درد نسبت به بارداری یک قلو زودتر آغاز می گردد. علت درد زیر شکم در بارداری دوقلو به خصوص در 12 هفته اول، اغلب به دنبال بزرگ شدن رحم و حرکت آن از لگن به سمت شکم می باشد.

کشیده شدن لیگامان ها همراه با بزرگ شدن شکم نیز یکی دیگر از علت های درد زیر شکم در بارداری دوقلو می باشد. اغلب این دردها به طور خود به خودی با استراحت، تغییر موقعیت و دفع مدفوع یا گاز برطرف می شوند.

 

علل کم خطر درد زیر شکم در بارداری

علامت های مختلفی در ایجاد این علامت مخصوصا در بارداری دوقلو دخیل هستند برخی از علل کم خطر عبارت اند از:

یبوست

یبوست مسئله ای است که در حاملگی به طور شایع اتفاق می افتد و اگر این مسئله از قبل در فرد بوده است در دوران بارداری تشدید می شود. عدم دفع مرتب می تواند دردزیر شکم زنان را ایجاد کند. برای کنترل این وضعیت فرد میبایست توجه ویژه ای به مواد غذایی مصرفی و میزان مایعات که در روز می نوشد داشته باشد.

 

بارداری دوقلو

بارداری دوقلو

 

درد مربوط به لیگامنت ها

این موارد زمانی رخ می دهد که با پیش رفتن و بزرگ تر شدن جنین برخی لیگامنت ها دچار کشش می شوند تا فضای کافی را ایجاد کنند. برای کمتر کردن درد ناشی از این شرایط می توانید به آرامی بلند شوید و یا به هنگام عطسه یا سرفه کاملا خم شوید، این حرکت منجر به کم تر شدن درد می شود.

 

تجمع گاز در روده ها

این مورد نیز می تواند منجر به ایجاد وضعیت کلافه کننده در فرد و درد را ایجاد کند. در چنین مواردی میبایست تعداد وعده های غذایی را افزایش داده و حجم غذای مصرفی در هر وعده را کمتر کنید. ورزش های سبک و آرام نیز کمک کننده می باشند.

انقباضات براکستون هیکس

انقباضات معمولا در سه ماهه سوم رخ می دهد و گاها ممکن است با درد لیبر اشتباه گرفته شوند. درد زیرشکم زنان در بارداری را ایجاد کرده و معمولا هربار چند ثانیه طول می کشد وبرطرف می شوند. این انقباضات خطر خاصی ندارد اما برای رسیدن به این تشخیص میبایست علل خطرناک را رد کرد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک متخصص زنان به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علل پر خطر درد زیر شکم در بارداری

برخی شرایط در بارداری دو قلو نیاز به بررسی اورژانس دارد تا از بروز عواقب خطرناک برای مادر و جنین ها جلوگیری شود. برخی از این علل عبارت اند از:

بارداری نابجا

این مسئله در شرایطی رخ می دهد که تشکیل جنین در خارج از رحم برای مثال لوله های فالوپ رخ می دهد و می تواند درد زیر شکم در بارداری را ایجاد کند. این علامت به مرور بدتر می شود. علاوه بر این علامت، خونریزی نیز رخ می دهد.

سقط جنین

دردهای زیر شکم و خونریزی ها مخصوصا به شکل دفع لخته، در سن بارداری کمتر از 24 هفته معمولا نشان از سقط جنین می باشد بنابراین با مشاهده این موارد میبایست سریعا ماما یا پزشک معالج خود را آگاه کنید.

 

درد زیرشکم زنان

درد زیرشکم زنان

 

پره اکلامپسی

این مسئله که منجر به افزایش فشار خون مادر می شود در مواردی می تواند همراه با درد زیر شکم باشد. در شرایطی که فرد مبتلا به پره اکلامپسی می شود علائم دیگری مانند سردرد های شدید، مشکلات بینایی، ورم در پاها و دست ها نیز پیدا می کند.

 

زایمان زودرس

اگر مادر علائم درد زایمان دوقلویی شکل را در کمتر از 37 هفته تجربه می کند، می تواند نشان از زایمان زود تر از موعد باشد و حتما میبایست به مراکز درمانی مراجعه کند. در چنین شرایطی حتما مادر میبایست مانیتور شود.

پاره شدن جفت

جفت بخش مهمی برای جنین می باشد چراکه تغذیه او به عبارتی به جفت وابسته است. حال اگر جفت آسیب ببیند عوارض جبران ناپذیری ممکن است برای جنین ایجاد شود.

پیشنهاد ویژه: درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی

 

عفونت های دستگاه ادراری

درد زیرشکم در زنان به هنگامی که به عفونت های ادراری مبتلا می شوند شایع است. حال اگر این بارداری دوقلو باشد شرایط پر سرو صدا تر خواهد شد.

در آزمایشات روتین اگر پزشک معالج متوجه عفونت ادراری بشود درمان عفونت شروع می شود. حتی اگر فرد علامتی هم نداشته باشد برای برطرف شدن عفونت میبایست دارو استفاده کند. چراکه عفونت های ادراری در دوران حاملگی عوارض خطرناکی را به وجود می آورند.

  • سنگ کلیه
  • انسداد روده
  • عفونت های ویروسی گواشی

حال اگر درد زیر شکم در بارداری با هر یک از علائم زیر همراه بود حتما به پزشک در اسرع وقت مراجعه کنید:

  • تب و لرز
  • لکه بینی یا خونریزی واژینال
  • ترشحات واژینال
  • تهوع و استفراغ
  • احساس سبکی سر
  • درد یا سوزش به هنگام دفع ادرار

 

علت درد شکم در بارداری ماه اول

 احساس دردهای کرامپی در زیر شکم در بارداری دوقلو در اوایل حاملگی طبیعی می باشند. این دردها اغلب خفیف می باشند و تنها در موقعیت های خاصی ایجاد می شوند. تغییرات هورمونی بدن حین بارداری و تغییرات رحم و شکم، شایع ترین علت های درد زیر شکم در بارداری دوقلو می باشند. چنانچه درد خفیف باشد و به سرعت برطرف گردد، نیازی به نگرانی و بررسی بیشتر ندارد و به طور خود به خود برطرف می شود. در صورت همراهی درد با لکه بینی، باید به سرعت به پزشک معالج مراجعه نمود.

 

دل درد در بارداری سه ماه اول

 بارداری علاوه بر اینکه دوره بسیار شیرین و هیجان انگیزی برای زنان می باشد (به خصوص زنانی که برای بار اول مادر می شوند)، اما با نگرانی ها و احتیاطات متعددی نیز همراه می باشد. آشنایی با علائم طبیعی و غیر طبیعی در بارداری، به شما کمک می کند تا در عین حال که بی جهت به دکتر رفت و آمد نمی کنید، اما موارد جدی و خطرناک را هم به درستی و در زمان مناسب تشخیص می دهید.

دل درد در بارداری سه ماه اول زیاد دیده می شود. اغلب علت جدی ندارد و یبوست، عدم دفع گاز (به دنبال تغییرات هورمونی بدن طی بارداری)، بزرگ شدن شکم، حرکت رحم از لگن به داخل شکم و کشیده شدن لیگامان ها شایع ترین علت های درد زیر شکم در بارداری دوقلو در سه ماه اول می باشند.

این دردها نیاز به درمان ندارند و خود به خود با استراحت و تغییر موقعیت برطرف می شوند. اما چنانچه دل درد پایدار و شدید باشد یا با لکه بینی، خونریزی و ترشح از واژن همراه گردد، باید با مدنظر قرار دادن سقط، بارداری نا به جا (اکتوپیک) و عفونت های ادراری یا لگنی فرد سریعا بررسی و درمان گردد.

 

درد شکم در بارداری

 

درد زیر شکم سمت راست در بارداری

 علت درد زیر شکم در بارداری دوقلو (کم خطر و پرخطر) که به طور مستقیم با بارداری مرتبط باشند، در قسمت قبل به طور کامل توضیح داده شد. اما گاهی نیز ممکن است اختلالی غیر مرتبط با بارداری منجر به درد زیر شکم سمت راست در بارداری گردد. این علل عبارتند از:

  • التهاب آپاندیس
  • سنگ کلیه سمت راست
  • عفونت کلیه
  • فتق یا هرنی
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • بیماری های التهابی روده
  • کیست تخمدان
  • تورشن تخمدان

لذا در صورتی درد پایدار بماند و بهبود نیابد، بهتر است با سونوگرافی و آزمایش خون بررسی گردد.

 

درمان درد زیر شکم در بارداری

 تصمیم گیری در رابطه با نیاز به درمان و نوع آن در بارداری، بستگی به علت درد زیر شکم در بارداری دوقلو دارد. به طور مثال چنانچه درد به دنبال بزرگ شدن شکم و کشیدگی لیگامان ها ایجاد شده باشد، با استراحت و تغییر موقعیت بدن بدون نیاز به مداخله پزشک بهبود می یابد. و یا اگر درد به دنبال یبوست و عدم دفع گاز ایجاد شده باشد، با نوشیدن بیشتر مایعات، تحرک بیشتر و تغییر در رژیم غذایی اغلب بهبود می یابد.

در صورت عدم بهبود، از دارو نیز می توان به مدت محدود استفاده نمود. اما چنانچه درد به دنبال سقط، حاملگی خارج از رحم یا سایر علل خطرناک باشد، نیازمند مداخله فوری پزشک می باشد. در مورد درد به دنبال سنگ کلیه، کیست تخمدان و … نیز برحسب شرایط فرد، اندازه ضایعه و زمان بارداری تصمیم گرفته می شود. عفونت های ادراری و کلیوی نیز توسط درمان آنتی بیوتیکی مناسب برطرف می گردند.

 

درد رباط گرد

دو رباط گرد بزرگ وجود دارد که از رحم تا کشاله ران عبور می کند. این رباط ها از رحم حمایت می کنند. همانطور که رحم برای جا دادن کودک در حال رشد شما کشیده می شود، رباط ها نیز کشیده می شوند.

این ممکن است باعث درد شدید یا مبهم در شکم، لگن یا کشاله ران شود. تغییر وضعیت، عطسه یا سرفه می تواند باعث درد رباط گرد شود. این معمولا در نیمه آخر بارداری اتفاق می افتد.

درمان درد زیر شکم در بارداری به دلیل کشیدگی رباط گرد

برای کاهش یا از بین بردن درد رباط گرد، اگر نشسته یا دراز کشیده اید، به آرامی بلند شوید. اگر احساس کردید عطسه یا سرفه می آید، باسن خود را خم کرده و سرفه کنید. این می تواند به کاهش فشار روی رباط ها کمک کند.

کشش روزانه نیز روشی موثر برای کاهش درد رباط گرد است.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.nhs.uk/pregnancy/related-conditions/common-symptoms/stomach-pain/
  2. https://www.healthline.com/health/pregnancy/gas-pain-during-pregnancy#possible-serious-conditions

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.