جراحی‌ها

درد لگن، علت و درمان آن

درد لگن، علت و درمان آن

درد لگن

درد لگن می‌تواند بصورت حاد یا مزمن وجود داشته باشد ممکن است بپرسید درد لگن کجاست؟ دردهای لگن را ممکن هست در نواحی مختلف لگن خود احساس کنید، نه تنها در یک نقطه. ممکن است درد را به یک یا چند روش زیر توصیف کنید: درد حاد لگن بصورت جدی و ثابت که نیاز به اقدام فوری و مراجعه به پزشک دارد. یا بصورت دردی توصیف شود که می آید و می رود. یا بصورت درد کسل کننده یا دردهای شدید یا گرفتگی.یا فشار یا سنگینی در عمق لگن.درد همچنین ممکن است در طول رابطه جنسی یا هنگام اجابت مزاج یا ادرار کردن. یاهنگامی که برای مدت طولانی نشسته یا ایستاده اید. رخ دهد

درد مزمن لگن ممکن است خفیف باشد. یا ممکن است آنقدر شدید باشد که قادر به کار کردن نباشید و نتوانید بخوابید یا ورزش کنید. درد مزمن  لگن دردی  زیر ناف و بین لگن است که شش ماه یا بیشتر طول می کشد.

 

علت درد لگن

در مورد علت درد لگن در زنان یا مردان باید بگوییم درد مزمن لگن می تواند بیش از یک علت داشته باشد. این می تواند نشانه ای از یک بیماری دیگر باشد یا به تنهایی یک بیماری باشد.

از جمله علل درد لگن مربوط به سیستم استخوان بندی و بافتهای نرم مرتبط با مفاصل لگن و استخوان های لگن میباشد وقتی آناتومی لگن را مشاهده کنید، می بینید که در ساختار لگن، عصب ها و استخوانها زیادی هستند که در عملکرد درست لگن نقش مهمی دارند. با ایجاد مشکل در هرکدام از این قسمتها، فرد احساس درد و ناراحتی می کند. وقتی استخوان لگن دچار فرسایش می شود، استئوآرتریت در مفصل ران به وجود می آید. که یک علت درد مزمن لگن میباشد.

 

علت درد لگن در زنان

علت درد لگن در زنان

 

از علل درد لگن در زنان یا مردان مربوط به مسایل ارتوپدی شامل شکستگی لگن در اثر فشار و ضربه، در رفتگی مفصل ران، پیچ خوردن مفصل ران، التهاب بورسیت مفصل ران و لغزش سر استخوان ران از جمله آسیب های شایع لگن هستند که علت درد لگن و کشاله ران در زنان یا مردان میباشد.

نکروز سر استخوان فمور یک علت خیلی مهم و اورژانسی و البته نسبتأ نادر هست که یک علت شایع آن مصرف کورتون میباشد که بسته به اینکه سمت راست درگیر باشد یا سمت چپ میتواند علت درد لگن سمت چپ در زنان یا مردان یا علت درد لگن سمت راست در زنان یا مردان باشد

 

علل های دیگر

از دیگر علل درد حاد لگن حاملگی خارج رحمی هست که یک علت درد لگن در زنان هست که البته بسته به اینکه حاملگی خارج رحمی داخل لوله فالوپ سمت چپ یا راست ایجاد شده باشد می‌تواند علت دردلگن سمت چپ در زنان یا علت درد لگن سمت راست در زنان باشد.

 

پیشنهاد مقاله: قرص ناپروکسن برای درمان درد های مفصلی

سقط جنین:

مرگ جنین داخل رحم و سقط جنین قبل از بیست ماهگی، یکی از دلایل به وجود آورنده درد لگن در زنان و فشار به دستگاه تناسلی است.

 

بروز مشکل در دستگاه تناسلی:

چه در آقایان و چه در خانومها مشکلات دستگاه تناسلی می‌تواند درد لگن ایحاد کند وقتی در دستگاه تولید مثل خانمها مشکلی به وجود می آید، این موضوع ممکن است به درد لگن در خانومها منجر شود. مشکلاتی مانند آدنومیوز، آندومتریوز، دیسمنوره یا قاعدگی دردناک و ، درد تخمگ گذاری، فیبروم رحم، بیماری التهابی لگن و وجود کیست در تخمدان نیز میتواند علت درد لگن و کشاله ران در زنان باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی آقایان که ایجاد درد لگن می‌کند مثل تورشن یا پیچ خوردگی بیضه که یک اورژانس ارولوژی محسوب می‌شود و نیاز به مداخله فوری برای جا انداختن بیضه و جراحی دارد از علائم آن درد شدید لگن و بیضه میباشد. از علل دیگر درد لگن در آقایان شکستگی آلت تناسلی آقایان هست که درد حاد و شدیدی ایجاد می‌کند.

 

مشکلات مربوط به روده:

یکی دیگر از دلایل بروز درد لگن، مشکلات مربوط به روده است. یبوست، بیماری التهابی روده، سرطان روده بزرگ، سندرم روده تحریک پذیر، انسداد روده.

 

درمان سنتی درد لگن

درمان سنتی درد لگن

 

بروز مشکل در کلیه و مثانه:

مسایلی مانند سنگ حالب که اصطلاحاسنگ کلیه گفته میشود با انتشاردرد به ناحیه لگن درد حاد و شدیدی را ایجاد میکند که میتواند همراه استفراغ باشد که باز بسته به اینکه حالب سمت راست درگیرباشد یا حالب سمت چپ میتواند علت درد لگن سمت چپ در زنان یا مردان یا علت درد لگن سمت راست در زنان یا مردان باشد  همچنین عفونت ادراری، پروستاتیت چه حاد و چه مزمن نیز می تواند به درد لگن منجر شود!

 

پیشنهاد ویژه: درمان سوزش و درد آلت تناسلی مردان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

به طور کلی، اگر درد حاد لگنی دارید چه خانوم باشید چه آقا حتما به پزشک مراجعه کنید  جهت رد تشخیص افتراقی های مخاطره آمیزمثل حاملگی خارج رحمی؛ تورشن بیضه؛ پارگی کیست تخمدان؛ آپاندیسیت و …. در مورد دردهای مزمن لگن چنانچه زندگی روزمره شما را مختل می کند یا اگر به نظر می رسد علائم شما بدتر می شود، به پزشک متخصص عمومی مراجعه کنید.

 

درمان سنتی درد لگن

بسته به اینکه درد حاد است یا مزمن درمان آن متفاوت هست اصولا درمان درد لگن بر اساس درمان علت زمینه ای و برطرف کردن آن هست. برای درد حاد لگن قبلا گفتیم که بصورت فوری نیاز به مراجعه به پزشک هست. منظور از درمان درد لگن در این مبحث ؛درمان دردهای مزمن لگن و بیشتر با علل ارتوپدی میباشد. برای کاهش درد لگن، گاهی وقتها می توان از ماساژ و ریلکسیشن بدن کمک گرفت. با این روشها، استرس و درد عضلات کمتر می شود و عضلات و عصبهای بدن از گرفتگی رها می شوند.

همچنین فیزیوتراپی، گرما درمانی، آب درمانی، استراحت کردن، استفاده از وسایل کمکی مانند عصا و وواکر برای کاهش درد کمک کننده هست.

قرص برای درد استخوان لگن و یا اینکه بخواهیم بگوییم برای درد لگن چی بخوریم؟داروهای مسکن غیراستروییدی مانند ناپروکسن یا ایندومتاسین مفید هستند به شرطی که منع مصرف نداشته باشد. همینطور اگر پوکی استخوان ویا آرتروز  دارید مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی و امگا ۳ یا کپسولهای غضروف ساز البته با تجویز پزشک میتواند مفید باشد.

 

تصویر دکتر کتایون تاجیک

کتایون تاجیک

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر رامین ارژنگ

رامین ارژنگ

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر بهزاد خانمحمدی

بهزاد خانمحمدی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر رضا اعرابیان

رضا اعرابیان

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر رضا پورعلی

رضا پورعلی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر محمد ربانی

محمد ربانی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر شعیب مجدی

شعیب مجدی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر علیرضا عشرتی

علیرضا عشرتی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر عباس رحیمیان

عباس رحیمیان

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر راشد رحمتی

راشد رحمتی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر محمدعلی طاهرنیا

محمدعلی طاهرنیا

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر احسان علیمی

احسان علیمی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر کیارش بصیری

کیارش بصیری

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر فرزاد آراسته

فرزاد آراسته

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر محمد حسین کریمی نسب

محمد حسین کریمی نسب

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر حمید قاضی

حمید قاضی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر مرتضی مولوی

مرتضی مولوی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر وحید حسامی

وحید حسامی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر محمد اخلاق نجات

محمد اخلاق نجات

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر داود کلانتری

داود کلانتری

جراحی استخوان و مفاصل

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/symptoms/pelvic-pain/basics/definition/sym-20050898
  2. https://www.uptodate.com/contents/search
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.