ارولوژی

درمان سوزش و درد آلت تناسلی مردان

درمان سوزش و درد آلت تناسلی مردان

درد آلت تناسلی

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به درد آلت تناسلی شود. گاهی اوقات درمان سوزش نوک آلت تناسلی را می توان در خانه مدیریت کرد. با این حال، در برخی مواقع ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد. در این مقاله برخی از دلایل درد آلت تناسلی همراه با درمان درد دستگاه تناسلی مردان را بررسی می کنیم.

 

دلایل درد آلت تناسلی

بیماری پیرونی

علت دقیق این وضعیت نامشخص است، اما متخصصان بر این باورند که بیماری پیرونی ممکن است به دلیل ایجاد زخم در آلت تناسلی باشد. بافت اسکار منجر به پلاکی می شود که در قسمت پایین یا بالای آلت تناسلی ایجاد می شود. حتی ممکن است زخم به دلیل یک بیماری خودایمنی یا صدمات مکرر به آلت تناسلی، روی آلت تناسلی ایجاد شود و منجر به درد کلاهک شود. برخی از علائم بیماری پیرونی عبارتند از درد هنگام رابطه جنسی، درد در حین نعوظ، ایجاد انحنا در آلت تناسلی یا وجود توده در کنار آلت تناسلی.

 

پریاپیسم

پریاپیسم وضعیتی است که در آن فرد حتی در غیاب تحریک جنسی از نعوظ طولانی مدت رنج می برد. این وضعیت می تواند ناشی از ضربه به آلت تناسلی، بیماری سلول داسی شکل (بیماری خونی)، یا مشکلات لگن باشد. پریاپیسم می تواند بسیار دردناک باشد و نیاز به مراقبت پزشکی دارد. در ابتدا، می توانید از کیسه یخ استفاده کنید یا از پله ها بالا بروید تا نعوظ را کاهش دهید. با این حال، اگر نعوظ شما بدون تحریک بیش از چهار ساعت طول کشید، با پزشک مشورت کنید.

 

درد کلاهک

درد کلاهک

 

عفونت های مقاربتی

برخی از علائم بیماری های مقاربتی شامل انزال دردناک، احساس درد در حین رابطه جنسی، درد کلاهک، خارش، توده های اطراف دستگاه تناسلی و ترشحات زرد یا شفاف است. عفونت های مقاربتی را می توان با مصرف آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد ویروسی درمان کرد. استفاده از محافظ هایی مانند کاندوم از انتقال بیماری های مقاربتی در حین مقاربت جلوگیری می کند.

 

پیشنهاد مقاله: درمان جوش روی آلت تناسلی

عفونت های دستگاه ادراری

گاهی اوقات باکتری ها می توانند وارد دستگاه ادراری شده و باعث عفونت دستگاه ادراری (UTI) شوند که دلیل اصلی درد آلت تناسلی است. این عارضه در بین زنان شایع تر است زیرا مجرای ادرار کوتاه تری دارند، اما مردان نیز می توانند آن را تجربه کنند. عفونت های ادراری بسیار رایج هستند و می توانند منجر به افزایش میل به ادرار کردن، وجود خون در ادرار و احساس نیاز به ادرار کردن حتی در صورت خالی بودن مثانه شوند. پزشکان معمولا آنتی بیوتیک ها را برای درمان سوزش نوک آلت تناسلی تجویز می کنند.

 

علت درد در نوک آلت تناسلی مردان

عفونت ها یا شرایط پزشکی خاص می توانند منجر به ترکیبی از علائم مانند درد در سر آلت تناسلی، خارش، قرمزی، التهاب، درد در هنگام ادرار و پوست خشک یا تاول شوند.

به دلایل زیر ممکن است درد کلاهک آلت تناسلی داشته باشید:

 

اگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیک می تواند توسط عوامل متعددی مانند تماس با یک ماده تحریک کننده ایجاد شده و باعث ایجاد تاول هایی شود که می توانند احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهند. برخی از محرک های رایج که می توانند باعث اگزما شوند عبارتند از صابون، عرق، لاتکس یا استخر کلردار.

 

برفک

یک عفونت قارچی است که توسط قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. برفک می تواند منجر به قرمزی، تحریک و درد کلاهک آلت تناسلی شود. خارش ناشی از برفک می تواند بسیار شدید باشد و منجر به ناراحتی شدید شود. پزشک برای رفع برفک و تسکین برفک برای شما داروهای ضد قارچ تجویز می کند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

بالانیت

در این حالت سر آلت تناسلی و پوست ختنه گاه تحریک می شود. مردان ختنه شده همچنین ممکن است دچار بالانیت شوند که منجر به درد آلت تناسلی، قرمزی و تورم شود. همچنین می توانید ترشحات دردناک و خارش را تجربه کنید. برای رد سایر شرایط و تشخیص مناسب با پزشک خود مشورت کنید. رعایت بهداشت مناسب برای جلوگیری از تحریک سر آلت و درمان درد دستگاه تناسلی مردان بسیار مهم است.

 

 

علت درد آلت تناسلی بعد از خودارضایی

آسیب در حین خودارضایی می تواند منجر به درد در آلت تناسلی شود. خودارضایی بیش از حد مکرر یا شدید یکی از شایع ترین دلایل درد آلت تناسلی پس از خودارضایی است. این می تواند منجر به زخم و قرمز شدن آلت تناسلی شود. خودارضایی اغلب در مدت زمان کوتاهی می تواند منجر به تجمع مایعات در بافت آلت تناسلی شود که می تواند باعث ادم (تورم در آلت تناسلی) شود. آلت تناسلی شما همچنین دارای عروق لنفاوی است که مایع را در اطراف دستگاه تناسلی حمل می کند. اگر رگ های لنفاوی مسدود شده باشند، خطر ابتلا به لنفوسل، یک توده سخت موقتی، افزایش می یابد. گاهی درمان درد دستگاه تناسلی مردان در اثر خودارضایی نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

 

درمان سوزش نوک آلت تناسلی

درمان سوزش نوک آلت تناسلی

 

علت احساس سوزش در آلت تناسلی

ممکن است به دلیل عفونت ها یا عفونت های مقاربتی، از جمله عفونت دستگاه ادراری (UTI)، عفونت قارچی، سوزاک، پروستاتیت یا اورتریت، احساس سوزشو در نتیجه درد آلت تناسلی داشته باشید. اورتریت التهاب مجرای پیشابراه است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن شما می برد و به طور معمول در اثر یک عفونت باکتریایی ایجاد می شود که می تواند منجر به احساس سوزش در هنگام ادرار، قرمزی اطراف دهانه، خارش آلت تناسلی و ترشحات زرد شود. عفونت قارچی آلت تناسلی معمولاً هنگام برقراری رابطه جنسی محافظت نشده با فردی که عفونت قارچی واژن دارد ایجاد می شود. این عفونت می تواند منجر به راش روی آلت تناسلی، احساس سوزش و خارش شود.

پروستاتیت نیز یک وضعیت پزشکی است که منجر به التهاب و تورم غده پروستات می شود. این بیماری معمولاً توسط باکتری های موجود در ادرار ایجاد می شود که به پروستات نشت می کنند. شما می توانید احساس سوزش در هنگام ادرار کردن، ناراحتی در ناحیه تناسلی و انزال دردناک را تجربه کنید. سوزاک یک عفونت مقاربتی است که معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند. کاملاً ممکن است فردی که مبتلا به سوزاک است متوجه نشود که به این بیماری مبتلا است. برخی از علائمی که می توانید در سوزاک تجربه کنید عبارتند از: درد یا تورم در بیضه ها و ترشحات چرک مانند هنگام ادرار کردن. برای درمان سوزش نوک آلت تناسلی در اثر سوزاک، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

پیشنهاد ویژه: درمان خشکی پوست آلت تناسلی با متخصص پوست

درمان درد آلت تناسلی

گاهی اوقات درد آلت تناسلی به خودی خود برطرف می شود. با این حال، برای دانستن علت دقیق درد باید با پزشک مشورت کنید. درمان درد دستگاه تناسلی مردان به علت اصلی بیماری بستگی دارد. پلاک های ناشی از بیماری پیرونی را می توان توسط جراحی برداشت یا از طریق تزریق نرم کرد. نعوظ طولانی مدت ناشی از پریاپیسم را می توان با تخلیه آلت تناسلی با سوزن یا مصرف داروهایی که می توانند میزان جریان خون به آلت تناسلی را کاهش دهند، تسکین داد. مصرف داروهایی برای عفونت هایی مانند UTI یا STI مانند کلامیدیا، سیفلیس یا سوزاک به تسکین درد آلت تناسلی و درمان سوزش نوک آلت تناسلی و سایر عفونت های مرتبط کمک می کند. بالانیت با داروهای ضد قارچ و آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

فیموز وضعیتی است که در آن پوست ختنه‌گاهی که سر آلت تناسلی را می‌پوشاند نمی‌تواند جمع شود، از انقباض کامل جلوگیری می کند و منجر به درد کلاهک می گردد. کشیدن پوست ختنه گاه با انگشتان می تواند به شل شدن آن کمک کند. برخی از کرم های استروئیدی نیز می توانند به کاهش فیموز کمک کنند. البته برخی از مردان ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. درد آلت تناسلی ناشی از درماتیت تماسی معمولاً با برداشتن عامل تحریک کننده برطرف می شود. اگر اخیراً صابون، مواد شوینده یا ژل شستشوی خود را تغییر داده‌اید یا از کاندوم جدیدی استفاده کرده‌اید، سعی کنید استفاده از آن را قطع کنید تا منشا تحریک آن مشخص شود.

 

جلوگیری از درد آلت تناسلی

با رعایت چند نکته ساده می توانید از درد آلت تناسلی جلوگیری کنید:

  • از داشتن رابطه جنسی با فردی که عفونت فعال دارد خودداری کنید.
  • اگر قصد دارید رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، همیشه توصیه می شود از سلامت جنسی شریک زندگی خود اطمینان یابید.
  • برای جلوگیری از خطر انتقال بیماری های مقاربتی یا سایر عفونت ها، همیشه هنگام برقراری رابطه جنسی با شریک جدید، از محافظ هایی مانند کاندوم استفاده کنید.
  • اگر بعد از استفاده از کاندوم متوجه درد یا سوزش آلت تناسلی شدید، از کاندوم های بدون لاتکس استفاده کنید زیرا می تواند نشان دهنده حساسیت به لاتکس باشد.
  • بهداشت اطراف اندام تناسلی خود را رعایت کنید و روزانه آلت تناسلی خود را با آب گرم با کشیدن آرام پوست ختنه گاه بشویید.
  • پس از بازگشت از باشگاه، لباس زیر خود را عوض کنید، زیرا تجمع عرق و رطوبت می تواند باعث عفونت قارچی شود.
  • از رابطه جنسی خشن که می تواند آلت تناسلی شما را صدمه بزند خودداری کنید و با همسرتان در مورد اجتناب از حرکاتی که آلت تناسلی شما را خم می کند صحبت کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب به آلت تناسلی خود در حین رابطه جنسی یا خودارضایی از یک لوبریکانت یا لوسیون استفاده کنید. این کار باعث کاهش اصطکاک و کاهش احتمال پارگی یا کبودی آلت تناسلی شما با حرکات شدید می شود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://manmatters.com/blog/pain-in-penis/
  2. https://patient.info/mens-health/penis-problems
  3. https://www.vinmec.com/en/news/health-news/obstetrics-gynecology-and-assisted-reproductive-technologies-art/the-reason-why-men-feel-pain-after-sex/
  4. https://www.myupchar.com/en/disease/penile-burning-sensation
  5. https://www.medicoverhospitals.in/symptoms/penis-pain
  6. https://dreminozbek.com/en/penile-pain-causes-and-treatment/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.