دارویی

درمان اختلالات روحی و روانی به کمک قرص تری فلوئوپرازین

درمان اختلالات روحی و روانی به کمک قرص تری فلوئوپرازین

قرص تری فلوئوپرازین

داروی تری فلوئوپرازین برای درمان علائم اسکیزوفرنی (یک نوع بیماری روانی که باعث اختلال یا تفکر غیرعادی و توهم، از دست دادن علاقه به زندگی و احساسات قوی یا نامناسب می شود) استفاده می شود. تری فلوپرازین همچنین به صورت کوتاه مدت برای درمان اضطراب مقاوم به درمان در افرادی که با داروهای دیگر درمان نشده اند( البته با تشخیص روانپزشک ) استفاده می شود. تری فلوئوپرازین به دو فرم قرص خوراکی و آمپول تزریقی وجود دارد.

 

قرص تری فلوئوپرازین چه کاربردی دارد؟

این دارو برای درمان برخی از اختلالات روانی / خلقی (مانند اسکیزوفرنی، اختلالات روان پریشی) استفاده می شود. تری فلوپرازین به شما کمک می کند تا واضح تر فکر کنید، کمتر عصبی شوید و به زندگی روزمره خود به صورت تاثیرگذاری ادامه دهید. می تواند رفتار پرخاشگرانه و تمایل به صدمه زدن به خود یا دیگران را کاهش دهد. همچنین ممکن است به کاهش توهمات (شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند) کمک کند.

داروی تری فلوئوپرازین یک داروی روانپزشکی است که متعلق به دسته داروهایی به نام آنتی‌سایکوتیک‌های فنوتیازین است

 

تری فلوپرازین

تری فلوپرازین

 

این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی در مغز عمل می کند.(آنتاگونیست گیرنده های دی 2 دوپامینرژیک مزولیمبیک در مغزمیباشد و انتشار هورمونهای هیپوتالاموس و هیپوفیز را کاهش میدهد) این دارو همچنین برای درمان کوتاه مدت اضطراب استفاده شده است. با این حال، داروهای بی خطرتری برای درمان اضطراب وجود دارد که باید ابتدا قبل از تری فلوپرازین استفاده شود.

نکته حائز اهمیت در سالمندان این است این دارو با دوز بسیار کم شروع شود و بسیار تدریجی افزایش دور پیدا کند و خیلی دقیق مانیتور شود.

 

قرص تری فلوئوپرازین یک میلی گرم:

یک دوز از فرم خوراکی تری فلوپرازین هست که معمولا برای شروع درمان و بسته به شرایط و صلاحدید پزشک معالج این دارو شروع میشود. داروهای اعصاب و روان معمولا با دوز کم شروع میشوند و دوز آنها بسته به نظر پزشک معالج تدرجا افزایش خواهد یافت.

 

پیشنهاد مقاله: اسکیزوفرنی پارانوئید چیست و درمان آن

آیا قرص تری فلوئوپرازین چاق کننده است؟

افزایش وزن و اشتهای بیشتر با داروی تری فلوئوپرازین گزارش شده است. پزشک شما احتمالاً وزن شما را قبل از شروع مصرف دارو و در هر قرار ملاقات بعدی که ممکن است در حین مصرف آن داشته باشید بررسی می کند. و در افراد با اضافه وزن احتمالا پزشک شما داروی دیگری تجویز خواهد کرد یا توصیه به رغایت رژیم غذایی و تغذیه ای خواهد کرد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض قرص تری فلوئوپرازین:

در ادامه به برخی عوارض داروی تری فلوئوپرازین میپردازیم:

  • سرگیجه، احساس بی ثباتی، یا مشکل در حفظ تعادل و گیجی
  • تاری دید و اختلالات بینایی
  • خشکی دهان (عارضه شایع با مصرف اکثر داروها)
  • احتقان و احساس پری در بینی
  • حالت تهوع و استفراغ گاها
  • مشکلات ادراری
  • گشاد یا باریک شدن مردمک ها (دایره های سیاه در وسط چشم)
  • یبوست و اختلالات گوارشی

 

داروی تری فلوئوپرازین

داروی تری فلوئوپرازین

 

عوارض اکستراپیرامیدال تری فلوئوپرازین:

علایمی مانند علائم مشابه:

  • پارکینسون
  • دیستونی
  • آکاتیزیا
  • خواب آلودگی، خستگی، بی خوابی
  • ضعف عضلانی
  • تاری دید
  • واکنش های پوستی یا بثورات پوستی
  • بی اشتهایی
  • خشکی دهان
  • هایپوتنشن( افت فشار خون) و سیاهی رفتن چشمها
  • آمنوره
  • گالاکتوره(ترشح غیر معمول شیر از پستان ها)

که در صورت رخداد حتما باید به پزشک و مرکز درمانی مراجعه کنید. نکته قابل توجه این است که هر دارویی دارای عوارض میباشد اما پزشک در حین تجویز قطعا مزیت های تجویز دارورا  در کنار عوارض در نظر خواهد گرفت و تجویز را انجام خواهد داد.

 

آیا قرص تری فلوئوپرازین خواب آور است؟

تری فلوپرازین ممکن است خواب را بهبود بخشد. چرخه خواب، از جمله خواب REM، توسط داروهای ضد روان پریشی تغییر نمی کند، اگرچه زمان کل خواب ممکن است افزایش یابد. و در نهایت خواب آلودگی را سبب شود.

 

پیشنهاد ویژه: انواع اسکیزوفرنی

زمان مصرف قرص تر فلوپرازین:

فرم خوراکی تر فلوپرازین معمولا یک یا دو بار در روز مصرف می شود. تری فلوئوپرازین را تقریباً در زمان(های) یکسانی هر روز مصرف کنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. داروی تری فلوئوپرازین را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. از مصرف بیشتر یا کمتر یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، خودداری کنید.

احتمالاً پزشک متخصص عمومی شما این دارو را با دوز کم  شروع کرده و به تدریج دوز شما را افزایش می دهد. پس از کنترل علائم، پزشک ممکن است دوز شما را کاهش دهد.

داروی تری فلوئوپرازین ممکن است به کنترل علائم شما کمک کند، اما وضعیت شما را درمان نمی کند. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف تری فلوئوپرازین ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک، مصرف تری فلوپرازین را قطع نکنید. اگر به طور ناگهانی مصرف تری فلوپرازین را قطع کنید، ممکن است علائم ترک مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و لرزش را تجربه کنید. پزشک احتمالاً می خواهد دوز شما را به تدریج کاهش دهد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682121.html#:~:text=Trifluoperazine%20is%20used%20to%20treat,been%20helped%20by%20other%20medications.
  2. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-11998/trifluoperazine-oral/details
  3. https://blocked.goodrx.com/#:~:text=Does%20trifluoperazine%20cause%20weight%20gain,while%20you’re%20taking%20it.
  4. https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682121.html
  5. https://www.drugs.com/mtm/trifluoperazine.html#:~:text=Common%20side%20effects%20of%20trifluoperazine,sleep%20problems%20(insomnia)%3B

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.