روانشناسی

درمان اختلال دیسلکسیا (اختلال خواندن)

درمان اختلال دیسلکسیا (اختلال خواندن)

درمان اختلال دیسلکسیا (اختلال خواندن)

اختلال خواندن یا خوانش پریشی یک اختلال رشدی (DRD) است که در کودکان با هوش طبیعی رخ می دهد. این یک ناتوانی در خواندن با وجود هوش، انگیزه و فرصت های آموزشی است و زمانی رخ می دهد که مغز نمادهای خاصی را به درستی تشخیص و پردازش نکند.

“Dys” به معنای “سختی” و “lexia” به معنای “کلمات” است. بنابراین «دیسلکسیا» به معنای «کسی است که با کلمات مشکل دارد». این اختلالی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. تشخیص داده شده است که تقریباً 5 تا 17 درصد از جمعیت جهان از درجات مختلف این اختلال رنج می برند. درمان اختلال دیسلکسیا (اختلال خواندن) در افراد میتواند متفاوت باشد. در ادامه به معرفی و درمان اختلال دیسلکسیا (اختلال خواندن) می‌پردازیم.

 

اختلال خواندن و نوشتن در کودکان دبستانی

اختلال خواندن و نوشتن میتواند یک اختلال مادام العمر باشد. بنابراین اولین گام در درمان آن مداخله زود هنگام و به دنبال آن رویکرد آموزشی چندحسی و حمایت عاطفی است. هر چه کودک دارای این اختلال زودتر تشخیص داده شود، کمک متخصصین به او آسان تر است. کودکان دبستانی دارای این مشکل با راهنمایی صحیح می تواند تا حدود زیادی بر مشکلات خود غلبه کند و زندگی بهتری داشته باشد. این در یک رویکرد دو مرحله ای انجام می شود. مرحله اول آموزش به کودک با استفاده از روش یادگیری چند حسی است. مرحله دوم حمایت عاطفی توسط مشاور است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

اختلال خواندن در دانش آموزان ابتدایی و درمان آن

اگر اختلال خواندن در دوران کودکی تشخیص داده شود والدین و متخصصان مدرسه می‌توانند برای کمک به دانش‌آموز در کلاس درس مکان‌هایی را ایجاد کنند که به دانش‌آموز کمک می‌کند تا درس خواندن را پشت سر بگذارد. برخی از مداخلات آزمایش شده و واقعی مبتنی بر مدرسه برای درمان دیسلکسیا (اختلال خواندن) در دانش آموزان ابتدایی عبارتند از:

  1. ارائه فهرست واژگان و خلاصه ها از قبل: این به دانش‌آموز فرصتی می‌دهد تا در زمان خودش به مطالب پیش‌خوان نگاه کند. وقتی تکلیف خواندن واقعی شروع می‌شود احساس اطمینان و آمادگی بیشتری می‌کند.
  2. تشویق همه دانش‌آموزان به علامت‌گذاری متن با نشانگرها: هایلایت کردن متن یا هر چیز دیگری که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم مهم متن را مرتب کنند و برجسته کنند.
  3. ارائه نسخه های صوتی مطالب: در صورت امکان خواندن همراه با یک کتاب صوتی می تواند برای دانش آموزان مبتلا به دیسلکسیا مفید باشد.
  4. ارائه مواد جایگزین مانند کتاب هایی با محتوای مشابه در سطح خواندن مناسب تر.

 

درمان اختلال خواندن

درمان اختلال خواندن

 

بازی درمانی برای اختلال خواندن

بر اساس نتایج پژوهش ها می‌توان نتیجه گرفت که بازی درمانی با پیوند دادن مهارت‌های ادراکی با اطلاعات حرکتی و تعمیم آن به محیط، چارچوب مؤثری برای یادگیری بیشتر و درمان دیسلکسیا (اختلال خواندن) فراهم می‌کند.

 

پیشنهاد مقاله: ترس های رایج کودکان را بشناسید!

اختلال خواندن در بزرگسالان

علائم دیسلکسیا در نوجوانان و بزرگسالان بسیار شبیه علائم کودکان است. برخی از علائم رایج این اختلال در نوجوانان و بزرگسالان عبارتند از:

  1. مشکل در خواندن از جمله خواندن با صدای بلند
  2. خواندن و نوشتن آهسته و پر زحمت
  3. مشکلات املایی
  4. پرهیز از فعالیت هایی که شامل خواندن است.
  5. تلفظ نادرست اسامی یا کلمات، یا مشکل در بازیابی کلمات.
  6. صرف زمان غیرعادی طولانی برای انجام کارهایی که شامل خواندن یا نوشتن است.
  7. مشکل در خلاصه کردن یک داستان
  8. مشکل در یادگیری یک زبان خارجی
  9. مشکل در حل مسائل ریاضی

هنگامی که اختلال خواندن تشخیص داده نشود و درمان نشود، مشکلات خواندن دوران کودکی تا بزرگسالی ادامه می یابد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان اختلال دیسلکسیا (اختلال خواندن)

شما نقش کلیدی در کمک به موفقیت فرزندتان ایفا می کنید. کاری که والدین می توانند برای درمان اختلال دیسلکسیا (اختلال خواندن) انجام دهند:

  • زودتر به مشکل رسیدگی کنید اگر شک دارید که فرزندتان نارساخوانی دارد با یک متخصص اختلالات یادگیری صحبت کنید. مداخله زودهنگام می تواند موفقیت او را بهبود بخشد.
  • با فرزندتان با صدای بلند کتاب بخوانید. بهتر است از زمانی که فرزندتان کوچک است شروع کنید اما هیچ وقت برای شروع دیر نیست. معرفی کتاب به عنوان یک اسباب بازی به کودکان، سرگرمی، یادگیری و تعامل اجتماعی با مراقبین را تشویق می کند.
  • برای فرزندتان داستان بخوانید. همچنین سعی کنید با کودک خود به کتاب های ضبط شده گوش دهید. وقتی فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شد، پس از شنیدن داستان ها آنها را با هم بخوانید.
  • تا مدرسه فرزندتان پیش بروید. با معلم صحبت کنید که چگونه مدرسه به موفقیت فرزند شما کمک می کند. شما بهترین مدافع فرزندتان هستید.
  • زمان مطالعه را تشویق کنید. هر روز زمانی را برای مطالعه با کودک خود اختصاص دهید. برای بهبود مهارت های خواندن، کودک باید خواندن را تمرین کند. کودک خود را تشویق کنید تا با علاقه به مطالعه بپردازد. همچنین از فرزندتان بخواهید که برای شما با صدای بلند بخواند.
  • برای خواندن مثال بزنید. هر روز زمانی را برای خواندن کتابی که فرزندتان علاقه دارد تعیین کنید و نحوه خواندن خودتان را برای فرزندتان مثال بزنید. بعد از شما حالا نوبت اوست که همانند شما بخواند. این یک نمونه است و از کودک شما حمایت می‌کند. به کودک خود نشان دهید که خواندن می تواند لذت بخش باشد.
  • کمک یک متخصص در کنارتان را فراموش نکنید.

 

خوانش پریشی

خوانش پریشی

 

کتاب درمان اختلال خواندن

برای درمان این اختلال کتاب های زیادی انتشار یافته است که از بین آنها میتوان به کتابهای:

  • درمان اختلال خواندن با بازی، نویسنده: داریوش صادقی.
  • درمان اختلالات خواندن، نویسنده: مصطفی تبریزی.
  • درمان اختلال خواندن: مهدی خدابخشی.

اشاره کرد.

 

پیشنهاد ویژه: راه های تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان

درمان اختلال خواندن توسط معلم

با دانش آموز دارای این اختلال کار کنید تا مطمئن شوید که اصول و استراتژی های زیر در برنامه درسی خواندن گنجانده شده است:

  • آموزش باید صریح، فشرده، سیستماتیک، حمایتی، مرتبط با تدریس منظم در کلاس، هدایت شده توسط ارزیابی های فردی و انگیزشی باشد. هدف افزایش تعداد تعاملات آموزشی مثبت در هر روز مدرسه است.
  • دانش آموزان در گروه های کوچک (1 تا 3 سال) موثرتر از کل کلاس یا گروه های بزرگتر یاد می گیرند.
  • بررسی کنید که معلم فرزندتان آموزش های مناسبی را در زمینه درمان دیسلکسیا (اختلال خواندن) گذرانده است. کسانی که آمادگی ندارند ممکن است به آموزش ضمن خدمت مستمر نیاز داشته باشند، احتمالاً یک متخصص اختلالات یادگیری در کنارشان لازم می‌باشد.
  • قبل از خواندن یک متن، پیش از تدریس را تشویق کنید. همه چیز را به تجربیات واقعی ربط دهید. با تصاویر، اسباب‌بازی‌ها، وسایل خانگی معمولی، سفرهای میدانی تعمیم دهید.
  • با زنده کردن کلمات، دایره واژگان را افزایش دهید. کلمات پر کاربرد را انتخاب کنید. از کلمات جدید در مکالمه و نوشتار استفاده کنید و مطمئن شوید که دانش آموزان با کلمات جدید تماس مکرر دارند تا “مالک” آنها شوند. آموزش تلفظ و راهبردهای خواندن و یادگیری لغات جدید (ریشه، پسوند) مهم است. معانی متعددی از کلمات را آموزش دهید، روی شکل های گفتاری، مترادف ها تمرکز کنید و همیشه آنها را ملموس کنید.
  • آموزش قواعد زبان، به عنوان مثال، قواعد املا مهم است.
  • از دانش آموزتان بخواهید متون را در سطح خود بخواند. از او بخواهید با خواندن کلمات مشابه در زمینه های مختلف سرعت و دانش بسازد. برای تمرین مکرر خواندن کلمات، تمرین‌های روانی زمان‌بندی شده را در نظر بگیرید.

 

سخن پایانی

ابتلا به اختلال خواندن در هر سنی می تواند ناامید کننده یا شرم آور باشد. برای کودکان این می تواند منبع اصلی ترس یا اضطراب باشد به خصوص اگر ندانند چرا برای انجام کاری که دیگران با آن مشکلی ندارند مبارزه می کنند. اگر شما یا فرزندتان مبتلا به این اختلال هستید مهم است که به یاد داشته باشید که این یک اختلال شایع است. همچنین نشانه این نیست که شما کم هوش، بی انگیزه یا تنبل هستید. این تفاوت در نحوه عملکرد مغز شما است. چالش هایی برای شما ایجاد می کند اما مجبور نیست بین شما و اهدافتان قرار بگیرد و باید بدانید درمان اختلال دیسلکسیا (اختلال خواندن) در دسترس و به راحتی امکان پذیر است.

اگر معلم فرزند شما مشکوک است که فرزند شما این اختلال را دارد می توانید کمک بگیرید. با متخصص اختلالات یادگیری، معلم یا مدیران مدرسه صحبت کنید تا درباره اینکه چگونه می‌توانید به فرزندتان در مدیریت و حتی غلبه بر دیسلکسیا کمک کنید، بیشتر بدانید.

 

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر شانی احمدی

شانی احمدی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5535326/
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dyslexia/diagnosis-treatment/drc-20353557
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2967798/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21046003/
  5. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dyslexia/symptoms-causes/syc-20353552

1 دیدگاه در “درمان اختلال دیسلکسیا (اختلال خواندن)

  1. مهرناز گفت:

    مطلب جالبی بودخیلی از بچه ها این مشکل رو دارن اما دیدم که پدرومادر پیگیری نمیکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.