عفونی

برای درمان سرما خوردگی در بارداری چه قرصی بخوریم؟

برای درمان سرما خوردگی در بارداری چه قرصی بخوریم؟

سرما خوردگی در بارداری

سرما خوردگی در بارداری از جمله بیماری های شایعی است که افراد در بارداری به آن مبتلا می شوند. درمان سرماخوردگی در بارداری معمولا با روش های مراقبتی و حمایتی که در ادامه توضیح داده می شود صورت میگیرد و نگرانی جدی را به وجود نمی آورد. با این حال می دانید که دوران بارداری از همه نظر دوران حساسی محسوب می شود و کوچکترین علائم و مشکلات ایجاد شده را میبایست با پزشک معالج مطرح کرد و درمیان گذاشت. سرما خوردگی در بارداری به جنین آسیب جدی نمی رساند، و به طور متوسط بزرگسالان سالانه دو الی سه بار به این بیماری مبتلا می شوند. در بارداری احتمال ابتلا به بیماری ها افزایش می یابد چون در این دوران سیستم ایمنی میزانی از حالت طبیعی ضعیف تر می شود.

در بیشتر موارد درمان خانگی سرما خوردگی برای بهبود علائم جوابگو می باشد. اما در صورت بروز علائم خطر و تب نیز بهتر است به پزشک مراجعه شود. با توجه به شیوع بالای ویروس سرما خوردگی انواع مختلفی از دارو ها برای کم کردن علائم آن به صورت آزاد در دارو خانه وجود داشته و بدون نسخه پزشک در اختیار افراد قرار داده می شود. در مواردی که مادر باردار قصد استفاده از این دارو ها را دارد به علت شرایط حساس وی و تاثیرات داروها بر جنین بهتر است بدون نسخه پزشک این دارو ها تهیه نشود.

 

علائم سرما خوردگی در بارداری

سرما خوردگی در بزرگسالان انواع مختلفی از علائم را ایجاد می کند با این حال برخی از این علائم شایع تر می باشند که عبارت اند از:

  • اولین علائم معمولا گرفتگی و احساس سوزش گلو می باشد.
  • آبریزش بینی و یا گرفتگی بینی
  • عطسه
  • احساس خستگی و ضعف و بدن درد ضعیف
  • سرفه های خشک مخصوصا در انتهای دوره بهبود که ممکن است این علامت تا یک هفته نیز باقی بماند.
  • تب های خفیف

آنفلوانزا در بارداری نیز ممکن است علائم مشابه ایجاد کند با این تفاوت که تب در آنفلوانزا معمولا شدید تر و طولانی تر خواهد بود به علاوه اینکه بدن درد در آنفلوانزا شدیدتر می باشد. به طور کلی حال عمومی فرد در سرماخوردگی بهتر است.

 

درمان سرما خوردگی

درمان سرما خوردگی

 

ویروس هایی که در ابتلا به این بیماری نقش دارند از دسته رینوویروس ها می باشند که تنوع آن ها نیز زیاد می باشند. به همین دلیل افرادی که میزانی ضعف سیستم ایمنی داشته باشند ممکن است در سال بار ها به این ویروس مبتلا شوند. طول دوره درمان سرما خوردگی نیز معمولا بین یک الی دو هفته می باشد درصورتی که عارضه ای از این بیماری باقی نماند. سرما خوردگی در بارداری نیز از مواردی است که میبایست مورد توجه قرار گیرد. طی سال های اخیر با توجه به ایجاد پاندمی کووید 19 و شرایط نگران کننده ای که در جوامع مختلف ایجاد کرده است. دلواپسی ها و نگرانی های مادر باردار به هنگام ابتلا به این ویروس بیشتر شده است و گاها با کوچکترین علائم ایجاد شده به پزشک مراجعه می کنند.

دانستن علائم خطر و هشدار های لازم می تواند درجلوگیری از بروز خطرات کمک کننده باشد.

 

درمان سرما خوردگی در بارداری

برای درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی در بارداری در بسیاری از موارد با انجام نکات ساده ای در منزل می توان از عوارض ممکنه جلوگیری کرد و به بهبود سرعت بخشید برخی از این نکات عبارت اند از:

 

استراحت کردن

بدن به هنگام بیماری دچار ضعف می شود بنابراین اجازه دادن به بدن برای بازیابی توان خود از جمله کارهایی است که در جهت بهبود می توان انجام داد.

پیشنهاد مقاله: درمان سرماخوردگی با طب سنتی

نوشیدن مایعات گرم

اگر فرد تب داشته باشد و یا میل به غذا کاهش یابد بدن کم آب و یا به اصطلاح دهیدراته می شود. تامین آب مورد نیاز بدن و مصرف مایعات ولرم در بهبود گلودرد ناشی از سرما خوردگی در بارداری کمک کننده است. از جمله نوشیدنی هایی که در این ایام می توانید در منزل تهیه کنید استفاده از یک لیوان آب ولرم یه قاشق عسل و میزانی آب لیموی تازه می باشد.

 

خوردن غذاهای مقوی

دریافت کالری مورد نیاز روزانه در این ایام اهمیت ویژه ای دارد. لزوما کم کردن غذاهای خیلی شیرین یا خیلی چرب به بهبود سوزش و گلو درد ناشی از این بیماری کمک کننده می باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

برای سرماخوردگی در بارداری چه قرصی بخوریم؟

بدن درد و احساس ناخوشی ناشی از این بیماری در بارداری گاها اذیت کننده می شود. مادران باردار میبایست دقت داشته باشند که دارو های بسیار کمی را می توانند در این دوران مصرف کنند. البته مصرف این دارو ها نیز میبایست با دستور پزشک باشد. اما مسکن مورد استفاده به هنگام سرماخوردگی در بارداری میبایست استامینوفن ساده باشد. البته درصورتی که فرد حساسیت به استامینوفن نداشته باشد.

 

درمان خانگی سرما خوردگی

درمان خانگی سرما خوردگی

 

پیشنهاد مقاله: مصرف داروی تاریخ گذشته

دارو های ضد سرفه

برای عفونت گلو در بارداری چه قرصی بخوریم: گاهی اوقات در سرما خوردگی در بارداری سرفه ها طولانی و ماندگار می شود، وجود سرفه های شدید و پشت سرهم می تواند در صورت ادامه دار شدن برای مادر باردار خطرناک باشد. فشار های وارده به عضلات شکم حین سرفه می تواند در مادرانی که بارداری پر خطر دارند مضر باشد.

 

آنتی هیستامین ها

مصرف آنتی هیستامین ها حتما میبایست تحت نظر پزشک صورت گیرد. به علت خواب آور بودن اکثر آنتی هیستامین ها استفاده از آن ها میبایست تحت نظر پزشک صورت گیرد. مصرف لوراتادین، دیفن هیدرامین، ستریزین خطر جدی در بارداری ندارد.

 

کمپرس گرم

در افرادی که به سینوزیت مخوصا از نوع مزمن آن مبتلا هستند، گذاشتن کمپرس گرم علاوه بر درمان خانگی سرما خوردگی می تواند می تواند روی پیشانی و گونه ها می تواند اندکی از شدت درد آن کم شود.

پیشنهاد ویژه: بهترین درمان سرماخوردگی با روش های خانگی

علائم هشدار در بارداری

اگر فرد علائم زیر را داشته است میبایست در اولین فرصت به پزشک معالج مراجعه کند.

  • تب بیش از 40 درجه
  • علائم بدن درد و ضعف شدید
  • ماندگاری علائم بیش از 10 روز
  • سرفه های شدید که تنفس را سخت کرده است.

 

به طور کلی استفاده از دارو در بارداری توصیه نمی شود. اما اگر فرد با توجه به علائمی که دارد نیاز به استفاده از دارو داشته باشدبهتر است تجویز این دارو توسط متخصص صورت گیرد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.whattoexpect.com/pregnancy/pregnancy-health/colds-during-pregnancy/
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/315815#summary

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.