عفونی

درمان سوزاک و روش های پیشگیری از آن

درمان سوزاک و روش های پیشگیری از آن

درمان سوزاک

در این مقاله هدف این است به معرفی بیماری سوزاک، روش های جلوگیری از ابتلا به این بیماری و درمان سوزاک بپردازیم.

 

بیماری سوزاک چیست؟

سوزاک یک بیماری مقاربتی (STD) است که در اثر عفونت با باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شود. N. gonorrhoeae غشاهای مخاطی دستگاه تناسلی شامل دهانه رحم، رحم و لوله های فالوپ در زنان و مجرای ادرار در زنان و مردان را آلوده می کند. N. gonorrhoeae همچنین می تواند غشاهای مخاطی دهان، گلو، چشم ها و رکتوم را آلوده کند.

 

راه های انتقال سوزاک چیست؟

سوزاک از طریق تماس جنسی از جمله رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم، آمیزش واژینال، رابطه مقعدی و دهانی منتقل می شود. در حین مقاربت جنسی، سوزاک از مرد به زن بیشتر از زن به مرد منتقل می شود. این عفونت همچنین می تواند از مادر به کودک در هنگام زایمان منتقل شود.

 

انواع سوزاک کدامند؟

بر اساس محل آناتومیک، سوزاک ممکن است به سه زیر گروه تقسیم شود: عفونت ادراری تناسلی، خارج تناسلی و گنوکوکی منتشر. علاوه بر این، عفونت‌های گنوکوکی ممکن است با توجه به سیستم اندام آسیب‌دیده به زیرگروه‌های زیادی طبقه‌بندی شوند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

علائم سوزاک در زنان

در زنان، علائم سوزاک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترشحات غیر معمول واژن که ممکن است رقیق یا آبکی و به رنگ سبز یا زرد باشد.
  • درد یا احساس سوزش هنگام دفع ادرار
  • درد یا حساسیت در ناحیه تحتانی شکم – این مورد کمتر شایع است
  • خونریزی بین پریودها، پریودهای شدیدتر و خونریزی بعد از رابطه جنسی – این موارد نیز کمتر شایع هستند.

 

علائم سوزاک در مردان

در مردان، علائم سوزاک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترشح غیر معمول از نوک آلت تناسلی که ممکن است سفید، زرد یا سبز باشد
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • التهاب (تورم) پوست ختنه گاه
  • درد یا حساسیت در بیضه ها – این نادر است

 

سوزاک در مردان

سوزاک در مردان

 

علائم سوزاک در کودکان و نوجوانان

سوزاک می تواند در حین زایمان از مادر به جنین منتقل شود. نوزادان تازه متولد شده معمولاً در 2 هفته اول علائم را در چشمان خود نشان می دهند. چشم ها قرمز و متورم می شوند و ترشحات غلیظ و چرک مانند دارند. سوزاک در دوران بارداری یا شیردهی با آنتی بیوتیک قابل درمان است. آنتی بیوتیک ها به کودک شما آسیب نمی رسانند.

 

تست تشخیص سوزاک

تست تشخیصی در زنان

برای زنان، پزشک یا پرستار معمولاً یک سوا‌پ برای جمع‌آوری نمونه از واژن یا دهانه رحم (ورودی به رحم) در طول معاینه داخلی می‌گیرد. در برخی موارد، ممکن است از مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند) نیز نمونه برداری شود. گاهی اوقات ممکن است از شما خواسته شود که از یک سواپ یا تامپون برای جمع آوری نمونه از داخل واژن خود استفاده کنید. معمولاً از زنان خواسته نمی شود که نمونه ادرار را برای بررسی سوزاک ارائه دهند زیرا این آزمایش برای زنان دقت کمتری دارد.

 

تست تشخیصی در مردان

معمولاً از مردان خواسته می شود که نمونه ادرار ارائه دهند یا ممکن است از یک سواپ برای برداشتن نمونه ترشحات انتهای آلت تناسلی استفاده شود. اگر از شما خواسته می شود نمونه ادرار ارائه دهید، مهم است که حدود 2 ساعت قبل از آن ادرار نکنید زیرا این کار می تواند باکتری ها را شسته و بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد.

 

پیشنهاد مقاله: علت قارچ تناسلی در مردان، علائم و درمان

درمان سوزاک در زنان

برای درمان سوزاک نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خواهید داشت. شریک یا شریک زندگی شما نیز به درمان نیاز خواهند داشت. CDC در حال حاضر تزریق سفتریاکسون را با دوز بر اساس وزن شما توصیه می کند:

  • اگر وزن شما کمتر از 150 کیلوگرم (حدود 330 پوند) باشد، 500 میلی گرم سفتریاکسون مصرف کنید.
  • اگر بیش از 150 کیلوگرم وزن دارید، 1 گرم سفتریاکسون مصرف کنید.
  • اگر به Cetriaxone حساسیت دارید، پزشک ممکن است یک واکسن جنتامایسین (240 میلی گرم) به اضافه 2 گرم آزیترومایسین به شما بدهد. آزیترومایسین را از راه خوراکی مصرف خواهید کرد.
  • پزشک شما ممکن است داروهای اضافی مانند داکسی سایکلین را برای رفع عفونت همزمان با کلامیدیا تجویز کند. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد داروهایی که باید مصرف کنید و چه زمانی مصرف کنید، دنبال کنید.

درمان می تواند بدن شما را از شر باکتری خلاص کند. درمان نمی تواند:

  • هر گونه آسیبی که عفونت ممکن است قبل از درمان به بدن شما وارد کرده باشد را برطرف کنید.
  • از شما در برابر عفونت های آتی سوزاک محافظت می کند.

مهم است که اقدامات پیشگیرانه را برای محافظت از خود پس از درمان انجام دهید تا مجدداً مبتلا نشوید.

 

درمان سوزاک در مردان

همانطور که بالاتر توضیح داده شد درمان در مردان هم مانند زنان است و بر اساس وزن انتی بیوتیک تزریقی سفتریاکسون (نیم و یک گرم)است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قویترین آنتی بیوتیک برای درمان سوزاک

قوی ترین و رایج ترین آنتی بیوتیکی که برای درمان سوزاک استفاده میشود سفتریاکسون است.

 

سوزاک در زنان

سوزاک در زنان

 

قرص برای درمان سوزاک

درمان اصلی این بیماری انتی بیوتیک تزریقی است اما میتوان از آنتی بیوتیک های خوراکی نیز به عنوان کمک کننده به درمان بهره برد. یک رژیم معمولی که استفاده می شود سفتریاکسون 500 میلی گرم IM به همراه آزیترومایسین 1 گرم به صورت خوراکی به صورت قرص است. هر دو در یک جلسه داده می شوند.

  • سفیکسیم – 400 میلی گرم یک دوز خوراکی.
  • سفوتاکسیم 500 میلی گرم به صورت تزریق داخل وریدی یا سفوکسیتین 2 گرم IM به عنوان یک دوز واحد به همراه پروبنسید 1 گرم خوراکی.
  • سفپودوکسیم را می توان به صورت خوراکی با دوز واحد 200 میلی گرم تجویز کرد.
  • سیپروفلوکساسین 500 میلی گرم خوراکی به صورت تک دوز یا افلوکساسین 400 میلی گرم خوراکی به صورت تک دوز در بیمارانی که زودتر به این آنتی بیوتیک ها پاسخ داده اند.
  • آزیترومایسین با دوز بالا (2 گرم به عنوان یک دوز).

به مادران باردار و شیرده ممکن است سفتریاکسون 500 میلی گرم IM به همراه آزیترومایسین 1 گرم خوراکی به عنوان یک دوز واحد یا ممکن است اسپکتینومایسین 2 گرم IM به صورت تک دوز با آزیترومایسین 1 گرم خوراکی داده شود. افراد مبتلا به عفونت حلق ممکن است با سفتریاکسون 500 میلی گرم IM با آزیترومایسین 1 گرم خوراکی به عنوان یک دوز واحد درمان شوند یا ممکن است سیپروفلوکساسین 500 میلی گرم خوراکی یا افلوکساسین 400 میلی گرم خوراکی تجویز شوند.

برای کسانی که اپیدیدیم ارکیت دارند (التهاب اپیدیدیم یا بیضه) سفتریاکسون 500 میلی گرم IM به همراه داکسی سایکلین 100 میلی گرم دو بار در روز به مدت 14-10 روز تجویز می شود.

 

درمان سوزاک چند روز طول میکشد؟

درمان سوزاک در ریشه کنی عفونت بسیار موثر است و میزان اثربخشی آن 95 درصد است. درمان معمولاً شامل مصرف یک دوز آنتی بیوتیک یا تزریق آنتی بیوتیک است. اگر سوزاک برای مدت طولانی درمان نشده باشد و عوارض ایجاد شده باشد، ممکن است به دوره طولانی‌تری از درمان نیاز باشد.

 

عوارض سوزاک چیست؟

اگر سوزاک درمان نشود میتواند منجر به عوارض عمده ای شود، مانند:

  • ناباروری در زنان: سوزاک می تواند به رحم و لوله های فالوپ انتشار یابد و باعث بیماری التهابی لگن (PID) شود. PID می تواند منجر به زخم شدن لوله ها، خطر بیشتر عوارض بارداری و ناباروری شود. PID نیاز به درمان فوری دارد.
  • ناباروری در مردان: سوزاک می تواند باعث التهاب در اپیدیدیم شود، لوله پیچ خورده در بالا و پشت بیضه ها که اسپرم را ذخیره و منتقل می کند. این التهاب به عنوان اپیدیدیمیت شناخته می شود و بدون درمان می تواند منجر به ناباروری شود.
  • عفونتی که به مفاصل و سایر نواحی بدن سرایت می کند: باکتری عامل سوزاک می تواند از طریق جریان خون پخش شود و سایر قسمت های بدن از جمله مفاصل را نیز آلوده کند. تب، بثورات پوستی، زخم های پوستی، درد مفاصل، تورم و سفتی نتایج احتمالی هستند.
  • افزایش خطر ابتلا به HIV/AIDS: ابتلا به سوزاک شما را مستعد ابتلا به عفونت با ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) می کند، همان ویروسی است که منجر به ایدز می شود. افرادی که هم سوزاک و هم HIV دارند می توانند هر دو بیماری را به شریک زندگی خود با سهولت بیشتری منتقل کنند.

 

پیشنهاد ویژه: کلامیدیا یا بیماری رابطه جنسی چیست و چه علائمی دارد؟

عوارض در نوزادان

نوزادانی که در حین تولد به سوزاک مبتلا می شوند ممکن است دچار کوری، زخم در پوست سر و عفونت شوند.

 

روش های پیشگیری از بیماری سوزاک‌ چیست؟

  • برای کاهش خطر ابتلا به سوزاک: اگر رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. نداشتن رابطه جنسی و اجتناب از فعالیت جنسی مطمئن ترین راه برای پیشگیری از سوزاک است. اما اگر تمایل به داشتن رابطه جنسی دارید، در هر نوع تماس جنسی از جمله رابطه جنسی مقعدی، رابطه جنسی دهانی یا واژینال از کاندوم استفاده کنید.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید: قرار گرفتن در یک رابطه تک همسری که در آن هیچ یک از طرفین با کسی رابطه جنسی ندارند، می تواند خطر شما را کاهش دهد. مطمئن شوید که شما و همسرتان از نظر عفونت های مقاربتی غربالگری شده اید. قبل از داشتن رابطه جنسی، آزمایش دهید و نتایج را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.
  • با کسی که به نظر می رسد عفونت مقاربتی دارد رابطه جنسی نداشته باشید.
  • غربالگری منظم سوزاک را در نظر بگیرید: غربالگری سالانه برای زنان فعال جنسی کمتر از 25 سال و برای زنان مسن تر در معرض خطر ابتلا به عفونت توصیه می شود. این شامل زنانی می شود که شریک جنسی جدید، بیش از یک شریک جنسی، شریک جنسی با شرکای دیگر، یا شرکای جنسی که عفونت های مقاربتی دارند. غربالگری منظم نیز برای مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند توصیه می شود. شرکای آنها نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند.
  • اگر به سوزاک مبتلا شده اید، تا زمانی که شما و شریک جنسیتان درمان را کامل نکرده اید و بعد از برطرف شدن علائم، رابطه جنسی نداشته باشید. این به جلوگیری از ابتلای مجدد به سوزاک کمک می کند.

 

خلاصه

سوزاک یک بیماری مقاربتی است که عامل آن نایسریا گنوره است. این بیماری از طریق رابطه جنسی و هنگام زایمان از مادر به فرزند میتواند انتقال پیدا کند. علائم آن میتواند درد، خارش و احساس سوزش در ناحیه تناسلی همراه با ترشحات باشد. درمان سوزاک معمولا به صورت تزریقی تک دوز سفتریاکسون است.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.cdc.gov/std/gonorrhea/stdfact-gonorrhea-detailed.htm
  2. https://www.ecdc.europa.eu/en/gonorrhoea/facts
  3. https://www.wikidoc.org/index.php/Gonorrhea_classification#:~:text=%2C%20M.D.%20%5B2%5D-,Overview,extragenital%2C%20and%20disseminated%20gonococcal%20infection.
  4. https://www.nhs.uk/conditions/gonorrhoea/symptoms/
  5. https://www.nhs.uk/conditions/gonorrhoea/diagnosis/
  6. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4217-gonorrhea
  7. https://www.news-medical.net/health/Gonorrhea-Treatments.aspx
  8. https://www.chelwest.nhs.uk/services/hiv-sexual-health/gonorrhoea-treatment
  9. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gonorrhea/symptoms-causes/syc-20351774

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.