عفونی

کلامیدیا یا بیماری رابطه جنسی چیست و چه علائمی دارد؟

کلامیدیا یا بیماری رابطه جنسی چیست و چه علائمی دارد؟

کلامیدیا

این بیماری یک عفونت شایع مقاربتی یا بیماری جنسی است که توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود. تخمین زده می شود که 40 تا 96 درصد افراد مبتلا هیچ علامتی ندارند. اما این عفونت می تواند بعدها باعث عوارض جدی گردد. این بیماری جنسی بیشتر زنان جوان را مبتلا می کند، اما می تواند در مردان و زنان و در تمام گروه های سنی رخ دهد. درمان آن دشوار نیست، اما در صورت عدم درمان می تواند منجر به مشکلات سلامتی مهم تری شود.

 

روش انتقال

رابطه جنسی بدون کاندوم یا رابطه جنسی دهانی اصلی ترین راه های انتقال عفونت کلامیدیا هستند. برای انتقال عفونت لازم نیست که الزاما دخول رخ دهد. برخورد نواحی تناسلی با هم و رابطه جنسی مقعدی نیز ممکن است باعث انتقال باکتری شوند. نوزادان تازه متولد شده می توانند در هنگام تولد باکتری را از مادر خود دریافت کنند. عفونت می تواند با شیوع کمتر در چشم و از طریق تماس دهانی یا تناسلی با چشم رخ دهد. این باکتری حتی به افرادی که قبلاً یک بار عفونت را داشته و با موفقیت آن را درمان کرده اند، قابل انتقال است.

 

پیشنهاد مقاله: عفونت کلامیدیا چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم

عفونت کلامیدیا در مراحل اولیه عمدتا علائم کمی ایجاد می کند و حتی زمانی که علائم ظاهر می شوند، اغلب خفیف هستند، به همین دلیل غربالگری منظم اهمیت زیادی دارد.

 

رابطه جنسی

رابطه جنسی

 

علائم بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دفع دردناک ادرار
  • ترشحات واژن که ممکن است بدبو باشند
  • ترشح از آلت تناسلی
  • رابطه جنسی دردناک در زنان
  • خونریزی واژینال بین قاعدگی ها و بعد از رابطه جنسی
  • درد بیضه

بسته به فعالیت جنسی فرد، این باکتری می تواند چشم ها، گلو یا مقعد را آلوده کند. عفونت چشم سبب قرمزی و تحریک داخل پلک می شود. در گلو، عفونت ممکن است علامتی نداشته باشد، یا اینکه فرد را دچار گلودرد نماید. عفونت در مقعد ممکن است بی علامت بوده یا باعث درد، ترشح یا خونریزی مقعد شود.

 

علل و عوامل خطر

آلودگی از طریق ترشحات واژینال یا مایع منی منتقل شده و می تواند از طریق تماس نواحی تناسلی یا رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی انتقال یابد. کلامیدیا در زنان بیشتر از مردان است. در واقع، تخمین زده می شود که نرخ کلی عفونت برای زنان دو برابر بیشتر از مردان باشد.

برخی دیگر از عوامل خطر عفونت عبارتند از:

  • استفاده نکردن از روش های محافظت کننده مانند کاندوم
  • داشتن شریک جنسی که با افراد دیگر رابطه جنسی دارد
  • داشتن سابقه کلامیدیا یا سایر بیماری های مقاربتی

 

تشخیص

در صورت وجود علائم، معاینه فیزیکی برای بررسی هر گونه ترشح، زخم یا نقطه‌های غیرعادی که ممکن است به عفونت احتمالی مرتبط باشد، انجام می شود. موثرترین تست تشخیصی کلامیدیا، آزمایش ترشحات واژن در زنان و آزمایش ادرار در مردان است. اگر احتمال وجود عفونت در مقعد یا گلو وجود داشته باشد، از این نواحی نیز نمونه گرفته می شود.

چه کسانی باید از نظر کلامیدیا آزمایش شوند؟

در صورت وجود علائم در فرد یا داشتن شریک جنسی  مبتلا به بیماری مقاربتی ، باید آزمایش انجام گیرد. خانم های باردار باید هنگام مراجعه برای اولین ویزیت قبل از زایمان آزمایش دهند.

افراد در معرض خطر بالاتر باید هر سال معاینه شوند:

  • زنان 25 ساله و کمتر دارای رابطه جنسی
  • زنان دارای شریک جنسی جدید یا متعدد یا شریک جنسی مبتلا به عفونت های مقاربتی
  • مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند.

 

درمان

کلامیدیا به راحتی توسط آنتی بیوتیک هایی از جمله آزیترومایسن یا داکسی سایکلین قابل درمان و بهبود است. زمان لازم برای درمان ممکن است تا 2 هفته طول بکشد. در طول دوره درمان، مهم است که فرد رابطه جنسی نداشته باشد. در صورت مواجهه مجدد با میکروب، حتی اگر عفونت قبلی درمان شده باشد، باز هم امکان انتقال و ابتلا وجود دارد، بنابراین باید حدود سه ماه پس از درمان مجددا آزمایش انجام شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض عدم درمان در زنان

  • برخی از زنان دچار بیماری التهابی لگن می شوند، که می تواند به رحم، دهانه رحم و تخمدان ها آسیب برساند و عمدتا” نیازمند درمان بیمارستانی می باشد.
  • به دنبال زخم و التهاب در لوله‌های فالوپ، ناباروری نیز ممکن است رخ دهد.
  • عفونت می‌تواند در حین تولد به نوزادان منتقل شود، که منجر به عفونت چشم و ذات‌الریه در نوزاد یا افزایش خطر زایمان زودرس می گردد.

عوارض عدم درمان در مردان

  • اپیدیدیم – لوله ای که بیضه ها را در جای خود نگه می دارد – ممکن است ملتهب شده و باعث درد شود که به عنوان اپیدیدیمیت شناخته می شود.
  • عفونت همچنین می تواند به غده پروستات سرایت کند و باعث تب، مقاربت دردناک و ناراحتی در کمر شود.

عدم درمان ممکن است شانس ابتلا یا انتقال HIV را هم در مردان و هم در زنان افزایش دهد. اینها تنها برخی از شایع ترین عوارض عدم درمان هستند، به همین دلیل است که اقدامات درمانی فوری بسیار مهم می باشد. اکثر افرادی که به سرعت تحت درمان قرار می گیرند، هیچ مشکل پزشکی طولانی مدتی نخواهند داشت.

 

بیماری جنسی

بیماری جنسی

 

پیشگیری

مطمئن ترین راه پیشگیری از کلامیدیا برای یک فرد فعال جنسی ، استفاده از کاندوم یا سایر روش های محافظت کننده در طول رابطه جنسی است.

توصیه می شود:

  • با هر شریک جنسی جدید از یک روش محافظتی استفاده شود.
  • به طور منظم برای بیماری های مقاربتی آزمایش انجام شود.
  • تا زمانی که فرد و شریک جنسی از نظر بیماری های مقاربتی غربالگری نشده اند، از داشتن رابطه جنسی دهانی خودداری گردد.

پیروی از این موارد می تواند به افراد کمک کند تا از عفونت، بارداری ناخواسته و سایر عوارض جلوگیری نمایند و اگر به درستی انجام شوند، پیشگیری از انواع بیماری جنسی بسیار موفق است.

 

پیشنهاد ویژه: علت ترشحات زیاد واژن و درمان آن با دکتر آنلاین زنان

درمان های خانگی

کلامیدیا در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود و تنها درمان واقعی آن آنتی بیوتیک است. با این حال، برخی از درمان‌های جایگزین ممکن است به کاهش علائم کمک کنند.

درمان‌های خانگی که ممکن است برای علائم و نه خود عفونت، مؤثر باشند عبارتند از:

  • خوک طلایی (گلدن سیل، تمشک زمینی): این گیاه دارویی با کاهش التهاب علائم عفونت را کنترل می کند.
  • اکیناسه: این گیاه به طور گسترده ای برای تقویت سیستم ایمنی برای غلبه بر انواع عفونت ها، از سرماخوردگی گرفته تا زخم های پوستی، استفاده شده است و به کاهش علائم کلامیدیا کمک می نماید.

توجه: اگرچه ترکیبات موجود در این گیاهان ممکن است به کاهش التهاب و عفونت کمک کنند، اما هیچ مطالعه کیفی وجود ندارد که نشان دهد به طور خاص برای علائم کلامیدیا موثر هستند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/chlamydia/symptoms-causes/syc-20355349
  2. https://medlineplus.gov/chlamydiainfections.html
  3. https://www.healthline.com/health/std/chlamydia#What-is-chlamydia?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.