پوست و مو

درمان طبیعی ترک خوردگی نوک پستان در دوران شیردهی

درمان طبیعی ترک خوردگی نوک پستان در دوران شیردهی

ترک خوردگی نوک پستان

مشکلات شیردهی مانند زخم، ترک خوردگی یا خونریزی نوک سینه ها مشکلی رایج است که می تواند بر توانایی فرد در شیر دادن تأثیر بگذارد. از طرفی، اهمیت تغذیه با شیر مادر برای سلامت والدین و نوزاد و همچنین پیوند عاطفی میان آنها، مورد توافق در سراسر جهان است. با این حال، مشکلات شیردهی مانند زخم، خونریزی یا ترک خوردگی نوک پستان یک مسئله رایج است که می تواند بر توانایی فرد برای شیر دادن تأثیر بگذارد. برخی از افراد آنقدر در این مورد دچار مشکل می شوند که ناچارند شیردهی را زودتر از آنچه که می خواستند قطع کنند.در ادامه مقاله با خونریزی نوک سینه و درمان زخم نوک سینه با ما باشید.

 

علت ترک خوردن نوک پستان در دوران شیردهی

تسلط ناقص نوزاد روی مکیدن

هنگامی که کودک شما برای اولین بار شیردهی را یاد می گیرد، ممکن است نوک سینه و آرئول شما به اندازه کافی به دهانش نرسد. این می تواند باعث آسیب به نوک سینه ها شود و باعث دردناک شدن و ترک خوردن، خونریزی یا دلمه خون در آنها شود. در حالت ایده آل، کودک شما باید تمام نوک سینه و بخشی از آرئول را در دهان خود داشته باشد.

 

درمان زخم نوک سینه

درمان زخم نوک سینه

 

کام بالا

نوزادانی که کام بالایی دارند یا نمی توانند دهان خود را به اندازه کافی باز کنند نیز می توانند برای مکیدن موثر مشکل داشته باشند.

 

پیشنهاد مقاله: چه عواملی باعث ایجاد سرطان پستان می‌شود؟

انقباض پستان و نوک آن

انقباض زمانی اتفاق می افتد که سینه ها بیش از حد پر و سفت شوند. این می تواند منجر به ناراحتی نوک سینه و در نتیجه ترک خوردگی نوک پستان شود، زیرا پر بودن باعث کشیده شدن و صاف شدن نوک سینه ها می شود. کاهش مقداری از فشار در بافت پستان با دوشیدن شیر قبل از تغذیه نوزاد می تواند کمک کننده باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

استفاده نادرست از پمپ سینه

استفاده نادرست از پمپ سینه (مثلاً با تنظیم بیش از حد مکش) می‌تواند به نوک سینه‌ های شما صدمه بزند و باعث ایجاد ترک یا خونریزی شود. در این صورت باید برای درمان زخم نوک سینه اقدام کنید.

 

اگزما

نوک سینه ها ممکن است به دلیل اگزما یا سایر بیماری های پوستی بسیار خشک شده و که باعث ترک خوردگی نوک پستان میشود. اگزما می تواند به صورت لکه های قرمز پوسته پوسته ای ظاهر شود که ممکن است خارش دار یا دردناک باشد. برخی از افراد برای اولین بار در دوران بارداری یا شیردهی دچار اگزما می شوند، و می توانند برای درمان زخم نوک سینه از روش های خانگی استفاده کنند.

 

درمان زخم نوک سینھ

درمان زخم نوک سینھ

 

برفک

برفک یک عفونت قارچی مسری است که می تواند نوک سینه های شما را آلوده کرده و باعث درد نوک پستان شود. اگر متوجه لکه ‌های سفید یا زرد رنگ در هر جایی از دهان یا لب ‌های کودکتان شدید یا اگر پوست گوشه‌ های دهانش ترک خورده باشد، ممکن است با برفک دهان مواجه باشید. علائم برفک دهان که ممکن است در خود مشاهده کنید شامل ترک خوردگی نوک پستان است.

 

پیشنهاد ویژه: مراحل جراحی لیفت سینه و عوارض آن

در شیردهی طبیعی چه شرایطی برقرار است؟

ناراحتی و حساسیت نوک سینه زمانی که فردی برای اولین بار شیردهی را شروع می کند، شایع است. در واقع، نوک سینه های ترک خورده تا 90 درصد از مادران را تحت تاثیر قرار می دهد!  به احتمال زیاد این امر در ماه اول پس از زایمان اتفاق می افتد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که نوک سینه‌ های شما مدتی طول می‌کشد تا به شرایط عادت کنند، به خصوص اگر اولین بار است که شیر می‌دهید. این غیرعادی نیست که درد نوک پستان چند هفته طول بکشد زیرا زمان می برد تا سینه ها و نوک سینه های شما به روند شیردهی عادت کنند. با این حال، زمانی که شما و کودکتان یک برنامه غذایی صحیح را دنبال کنید، ناراحتی باید برطرف شود. تغییرات ساده مانند تغییر وضعیت شیردهی می تواند برای جلوگیری از بدتر شدن ترک خوردگی نوک پستان موثر باشد.

 

نکاتی برای جلوگیری از ترک خوردگی نوک پستان

  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما به درستی به سینه شما چسبیده است. نوک سینه باید کاملاً و بیشتر آرئول در دهان نوزاد باشد. اگر در این مورد مشکل دارید، می توانید از یک ماما یا متخصص زنان و زایمان کمک بگیرید وگرنه ممکن است باعث ترک خوردگی نوک پستان گردد.
  • قبل از شیر دادن به نوزاد، مقدار کمی شیر مادر را با دست بدوشید تا سینه ها خیلی پر نشوند.
  • سینه های خود را فقط با آب گرم بشویید و از استفاده از صابون ها یا محصولات قوی برای جلوگیری از خشکی خودداری کنید.
  • اگر متوجه شدید که شیرتان بین زمان های شیردهی نشت می کند، از سینه بند یا پد سینه استفاده کنید و مطمئن شوید که حداقل بعد از هر شیردهی آنها را عوض کنید. پدهای سینه ساخته شده از مواد طبیعی مانند پنبه یا لانولین می تواند اصطکاک روی نوک سینه ها را کاهش دهد.
  • از سوتین‌های نخی و گشاد استفاده کنید که باعث می‌شود هوا گردش کند. استفاده از سوتین های نخی، حتی به درمان زخم نوک سینه شما نیز کمک می کند.
  • برای جلوگیری از ساییده شدن لباس یا سوتین به نوک سینه ها و تحریک آنها از محافظ سینه استفاده کنید.
  • همیشه اجازه دهید کودک به طور طبیعی از سینه جدا شود نه با زور. همانطور که در بالا ذکر شد، عدم مکش صحیح دردناک خواهد بود و می تواند باعث ترک خوردگی نوک پستان شود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://natalist.com/blogs/learn/breastfeeding-cracked-nipples-causes-and-remedies
  2. https://www.nhs.uk/start-for-life/baby/feeding-your-baby/breastfeeding/breastfeeding-challenges/sore-nipples/
  3. https://www.osfhealthcare.org/blog/tips-to-treat-sore-nipples-and-other-breastfeeding-problems/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.