پوست و مو

آیا لیزر بدن در دوران بارداری و شیردھی ضرر دارد؟

آیا لیزر بدن در دوران بارداری و شیردھی ضرر دارد؟

لیزر بدن

اشعه‌های لیزر از دستگاه‌های تولید کننده اشعه تولید شده و فولیکولهای مو را از بین می‌برد. حرارت ناشی از اشعه لیزر موجب غیرفعال شدن فولیکولها می‌شود. همچنین میزان عبور اشعه از پوست تنها در حد ۲ الی ۳ میلیمتر بوده و وارد بافتهای عمیق‌تر نمی‌شود. به همین دلیل است که لیزر، هورمون های بدن را نیز تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. در مراحل اولیه فولیکولهای مو تضعیف و موها به مرور نازکتر می‌شوند. پس از گذشت چند مرحله فولیکولهای مو به طور کلی غیرفعال شده و رشد موها متوقف می‌شود. اما سوال اینجاست که آیا لیزر بدن در دوران بارداری و شیردھی ضرر دارد؟ ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به لیزر بدن، لیزر موهای زائد و لیزر موهای واژن اشاره خواهیم کرد. برای دریافت اطلاعات کافی از لیزر بدن در دوران بارداری و یا دوران شیردهی، همراه ما باشید.

 

لیزر بدن در دوران بارداری و شیردھی

تغییرات پوستی و رشد موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی بسیار شایع است. افزایش مقادیر هورمون ها مسبب تغیرات زیاد در پوست و مو می‌شود و به همین دلیل زنان چند هفته پس از زایمان تمایل دارند لیزر موهای بدن را  انجام دهند. همچنین زنان زیادی تمایل دارند لیزر بدن و لیزر موھای واژن در دوران شیردهی بررسی کنند و از عوارض و چگونگی آن اطلاعات داشته باشند. افزایش هورمون‌های بدن در دوران بارداری و نوسان آنها در دوران شیردهی پوست و موی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

برخی از زنان باردار موهایشان سریع‌تر از همیشه رشد می‌کند و برخی از آنها خشک یا چرب‌تر شدن موها، چرب شدن پوست صورت و جوش زدن را تجربه می کنند. همچنین برخی زنان رشد موها در جاهایی که قبلا مویی نداشتند مانند سینه، شکم و بازوها را تجربه می کنند. در واقع افزایش هورمونها در گردش خون متابولیسم بدن را افزایش داده و مواد مغذی بیشتری را به سمت موها و ناخن‌های ارسال می‌کند.

 

تغییرات زنان در دوران بارداری و شیردهی

  1. سریعتر‌ شدن رشد موها
  2. ضخیم و زبر شدن موهای سر، بدن و صورت
  3. مستعد شدن موها برای موخوره و شکننده شدن
  4. چرب یا خشک شدن موها
  5. جوش و آکنه‌های بارداری
  6. بروز لکه‌های قهوه‌ای و تیره در سطح پوست صورت

البته تمامی این تغییرات پس از زایمان کمتر شده و پس از گذشت ۶ تا ۹ ماه از زایمان بدن به شرایط اولیه برمی‌گردد.

 

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

 

آیا لیزر بدن و لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی خطرناک است؟

همانگونه که عنوان کردیم تغییرات پوستی در این دوران ناخوشایند است و دغدغه زنان به حساب می‌ آید. از این رو سریع ترین راه‌ برای درمان پوست و خلاص شدن از موهای زائد لیزر درمانی و لیزر موهای واژن است. لیزر درمانی در دوران شیردهی ایمن و بدون خطر است. همچنین لیزر موهای زائد و لیزر موهای واژن در بارداری و شیردهی تاثیر منفی بر شیر مادر ندارد و تاکنون هم مورد خطرناکی گزارش نشده است. با این حال بهتر است برای زمان انجام این کار تا پایان ۶ ماهه اول شیردهی صبر کنید و برای اطمینان نهایی و کسب اجازه در این زمینه از پزشک خود مشورت بگیرید. برای این کار می توانید با استفاده از اپلیکیشن ازپزشک، با متخصص زنان به صورت آنلاین مشورت کنید و راهنمایی بگیرید.

اگر برایتان سوال پیش آمد که چرا تا ۶ ماه بعد از زایمان صبر کنید بهتر است. باید بگوییم که در این مدت تغییرات دوران بارداری همچنان پابرجاست و هنوز هورمونهای بدن تنظیم و تثبیت نشده‌اند. به دلیل نوسانات هورمونی که در دوران شیردهی رخ می‌دهد، خطر هیپرپیگمانتاسیون (لک تیره در پوست) با لیزر درمانی وجود دارد. بروز هیپرپیگمانتاسیون غیرقابل پیش بینی بوده و امکان رخ دادن آن تا تثبیت وضعیت هورمونی وجود دارد. این بیماری به دلیل تجمع غیر عادی رنگ‌دانه‌ها روی سطح پوست رخ می‌دهد. لیزر در دوران بارداری و شیردهی، می‌تواند امکان بروز بیماری هایپرپیگمانتاسیون را در بانوان افزایش دهد. برای برگشت بدن به حالت قبل از بارداری مدتی طول می‌کشد و این مدت زمان ۵ تا ۶ ماه پس از زایمان تخمین زده شده است.

 

بیشتر بخوانید: غلظت خون در دوران شیردهی و بارداری

 

نقش تغییرات هورمونی در لیزر موهای زائد و لیزر موهای واژن در شیردهی

تغییرات هورمونی در دوران شیردهی روی نتیجه لیزر مو‌های زائد تاثیر منفی می‌گذارند؛ به‌عبارتی بدن بانوان در دوران شیردهی مملو از هورمون و تغییرات است. این تغییرات هورمونی هستند که با لیزر کردن مو‌ها، باعث بروز عوارض جانبی مختلف می‌شوند. رشد مو بانوان در این دوران، به شدت تحت تاثیر هورمون است که چرخه رشد مو را در بدن بانوان باردار تغییر می‌دهند و نرسیدن به نتیجه دلخواه از لیزر می‌شوند. در کل هیچ ارتباطی بین شیردهی و لیزر بدن وجود ندارد.

لیزر موهای زائد و لیزر موهای واژن  هیچ بخشی از شیردهی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. همچنین لیزر موهای زائد مقدار شیر تولیدی را تحت تأثیر قرار  نداده، کیفیت شیر ​​را کاهش نمی‌دهد و به غدد پستانی آسیب نمی‌رساند. از این رو با خیال راحت می توانید لیزر بدن را انجام دهید. لیزر مورد استفاده در از بین بردن موها از غدد پستانی عبور نمی‌کند. حتی اگر در زیر بغل و پستان استفاده شود، تأثیری در شما نخواهد داشت. لیزر فقط به 2، 3 میلی متر از پوست نفوذ می‌کند. همچنین لیزر موهای زائد هیچ هورمونی را که مربوط به شیردهی باشد، تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. لیزر موهای زائد به پرولاکتین (هورمونی که شیر تولید می کند) یا اکسی‌توسین آسیب نمی‌رساند.

 

لیزر موھای واژن

لیزر موھای واژن

 

عوارض لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد هیچ عارضه‌ای برای زنان در دوران بارداری و شیردهی ندارد. با این حال، مواردی وجود دارد که زنان می‌توانند احساس ناراحتی و برخی علائم کنند. این عوارض می‌تواند باعث تحریک، خارش یا درد خفیف شود.

شیردهی و لیزر موهای واژن مشکلی ایجاد نمی‌کند، به شرطی که برای تسکین علائم از داروها استفاده نکنید. درست مثل هر بیماری دیگر، پرهیز از مصرف مسکن و کرم‌های بیهوشی مهم است زیرا اثرات این داروها می‌تواند به شیر وارد شود. اگر از لیزر در زیر بغل و پستان استفاده کنید، تأثیری در شما نخواهد داشت. اگر بعد از استفاده از لیزر موهای زائد این اثرات را تجربه کردید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا درمورد درمان تصمیم بگیرید. در بهترین حالت، یک یا دو روز ناراحت خواهید بود، اما پس از آن علائم ناپدید می‌شوند. بنابراین، در صورتی که می‌خواهید در دوران شیردهی لیزر موهای زائد را امتحان کنید، جای نگرانی نیست.

 

سوالات متداول

رفع موهای زائد با لیزر چه مدت زمان می‌برد؟

پزشکان معمولاً حداقل شش جلسه لیزر موهای زائد را توصیه می‌کنند که با فاصله چهار تا ده هفته انجام شود.

لیزر موهای زائد چه حسی دارد؟

مشتریان این احساس را یک حس نیشگون گرم و ملایم توصیف می‌کنند.

چه کسی واجد شرایط انجام لیزر موهای زائد است؟

پزشکان درمان لیزر موهای زائد را متناسب با رنگ مو، رنگ و نوع پوست انجام می‌دهند. تا زمانی که مقداری رنگ در موهای شما وجود داشته باشد، سیستم لیزر موهای زائد نیز موثر خواهد بود.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.