نفرولوژی (کلیه و مجاری ادرار)

درمان عفونت ادراری کودکان

درمان عفونت ادراری کودکان

کودکان

روش عفونت ادراری از جمله بیماری هایی است که سالانه بسیاری از کودکان ،به آن مبتلا می شوند. تشخیص و درمان این بیماری بسیار اهمیت دارد به این دلیل که در صورت عدم دریافت درمان به موقع عارضه های کلیوی طولانی مدت برای کودک به همراه دارد. حال در ادامه سعی می شود علائم عفونت ادراری در کودکان،راه های تشخیصی و درمان را به طور مختصر ذکر شود.

عفونت در هر کدام از اجزای دستگاه کلیه ها و مجاری ادراری رخ می دهد و ورود این میکروب از طریق اطراف مقعد و یا اطراف مجاری خروج ادرار اتفاق می افتد، نکته حائز اهمیت درمان به موقع و سریع این بیماری است تا از گسترش و آسیب جدی به کلیه ها جلوگیری شود.

طبق تحقیقات عفونت ادراری در زیر 7 سال بسیار شایع است به گونه ای که در دختران شایع تر از پسران می بینیم.

احتمال ابتلا به عفونت ادراری در چه مواردی بیشتر است؟

  • در صورتی که کودک تحت درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی است، احتمال ابتلا به انواع عفونت ها از جمله عفونت ادراری افزایش می یابد.
  • اگر کودک به علت بیماری خاصی تحت درمان با آنتی بیوتیک برای بازی زمانی طولانی بوده است.
  • اگر اخیرا تحت جراحی مهمی مانند پیوند قرار گرفته باشد
  • برخی کودکان از بدو تولد با ناهنجاری های ساختاری مشخصی در کلیه ها و مجاری ادراری متولد می شوند ،که در این افراد احتمال ابتلا به عفونت ها افزایش می یابد.

لازم است ذکر شود ،عفونت مجاری ادراری واگیر نیست .

 

علائم عفونت ادراری کودکان

 

علائم عفونت ادراری کودکان

  1. تب
  2. درد یااحساس پری در شکم
  3. کاهش رشد کودک، کاهش اشتها
  4. کاهش وزن
  5. اسهال و استفراغ
  6. خستگی
  7. زردی
  8. درد زیر شکم یا پهلو ها
  9. مشاهده خون در ادرار
  10. تغییر رنگ و بوی ادرار

 

پیشنهاد ویژه: تب کودکان را جدی بگیرید! تشنج ناشی از تب و عوارض آن

تشخیص عفونت ادراری

وقتی به عنوان والد یا مراقب کودک متوجه علائم جدیدی می شوید با توجه به اهمیت موضوع می بایست سریعا به پزشک برای انجام برسی های بیشتر و انجام تست های تشخیصی مراجعه کنید. یکی از این تست ها که ساده می باشد ،آزمایش انالیز ادرار است.ادرار کودک به آزمایشگاه جهت بررسی فرستاده می شود و وجود مواردی همچون خون ،گلوکز ، پروتئین باکتری در ادرار چک می شود برای بررسی دقیق تر آزمایش کشت ادرار نیز اطلاعات مهمی به دست می دهد ،در این تست نوع دقیق باکتری و داروی مناسب و حساس شخیص داده شده و تصمیم گیری انتخاب درمان درست را برای پزشک راحت تر میکند.

راهکار تشخیصی دیگر سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری می باشد که در آن می توان از سلامت ساختار کلیه و مجاری  ادراری کودکان مطمئن شد.

VCUG روش دیگری است که نوعی تصویر X-Ray محسوب می شود.در این تصویر میزان برگشت ادرار و برخی مشکلات ساختاری و تورم کلیه ها بررسی می شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان

روش های درمانی عفونت ادراری به عوامل مختلفی وابسته است و پزشک همه جوانب از جمله سن دقیق ،مقاومت آنتی بیوتیکی ،تعداد دفعات تکرار شده و علائم موجود را در نظر خواهد گرفت تا بهترین درمان با کمترین عارضه برای کودک انتخاب شود. درمان عفونت ادراری شامل استفاده از آنتی بیوتیک مناسب و مصرف میزان فراوانی آب می باشد.

 

کودکان

کودکان

 

پیشنهاد مقاله: خون در ادرار نشانه چیست ؟ علت و درمان

راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری

برای اینکه کودک کمتر به عفونت های مجاری ادراری مبتلا شود میبایست به نکاتی که در ادامه ذکرمی شود بیشتر توجه کنید:

  • مصرف مایعات کودک میبایست زیاد باشد بنابراین مطمئن شوید در طول روز به اندازه کافی آب مینوشد.
  • کودکان نباید مبتلا به یبوست باشند در صورت ابتلا به یبوست تغییر در شیوه دفع و نوع مواد غذایی مصرفی که حاوی فیبر و مایعات بیشتر باشد را مورد توجه بیشتری قرار دارد.
  • آموزش صحیح شست و شو بعد از دفع ادرار و مدفوع به کودک نیز بسیاز مهم است. به گونه ای که از عقب به جلو این عمل صورت گیرد. چرا که بیشترین باکتری که باعث عفونت ادراری می شود coli می باشد که در روده وجود دارد.
  • به کودکان خود آموزش دهید که به هنگام ادرار کردن ،مثانه خود را کامل خالی کنند.

 

در بعضی کودکان وقتی مبتلا به عفونت مجاری ادراری می شوند ،آسیب وارده بر کلیه ها و مجاری برای بازه طولانی مدت باقی خواهد ماند و نیازمند پیگیری والدین و ویزیت مکرر پزشک معالج است.گاهاداروی آنتی بیوتیکی برای بازه طولانی تجویز می شود و مراقبت های ویژه ای که می بایست به آن ها توجه کرد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/12415-urinary-tract-infection-childrens
  2. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/urinary-tract-infections/urinary-tract-infections/urinary-tract-infections-uti-in-children

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.