عمومی

درمان قطعی بوی بد عرق و راه های پیشگیری از آن!

درمان قطعی بوی بد عرق و راه های پیشگیری از آن!

بوی بد عرق

تنظیم حرارت بدن انسان و بوی بد عرق به میزان قابل توجهی به تبخیر عرق از سطح پوست بستگی دارد. اگرچه گفته می شود که تعریق نقش تنظیم کننده حرارت را برای بدن ایفا می کند، اما خوب است بدانید که تعریق چندین نقش متعادل کننده زیستی دیگر نیز دارد. که از مهم ترین آن ها می توان به دفع ضایعات متابولیکی بدن اشاره کرد، که در این فرآیند، نقش غدد عرق بدن با نقش سیستم کلیوی قابل مقایسه است.

با وجود فواید زیادی که عرق بدن می تواند داشته باشد، گاهی بوی بد عرق می تواند آزار دهنده شود. برای درک بهتر اینکه بوی بد بدن از کجا ناشی می شود ابتدا باید بدانید که بدن دارای دو نوع اصلی غدد تعریق است: غدد اکرین که در سراسر بدن پخش شده اند و غدد آپوکرین که در نواحی زیربغل و کشاله ران قرار دارند. غدد اکرین حجم زیادی عرق تولید می کنند که البته آبکی و معمولا بدون بو هستند. اما مایعی که غدد آپوکرین تولید می کنند، کمی غلیظ تر و چسبناک تر است. هنگامی که این مایع با باکتری های روی سطح پوست تماس پیدا می کند، تمایل به تولید بوی قوی خاصی دارد.

به طور معمول افرادی که به هیپرهیدروزیس (تعریق بیش از حد) دچار هستند، الزاما مشکلی از لحاظ بوی بد عرق ندارند، زیرا حجم زیادی از تعریق آن ها از غدد اکرین آن ها ناشی می شود. به صورت کلی اگر شرایطی پیش بیاید که عرق آپوکرین روی پوست باقی بماند و این فرصت را داشته باشد تا با باکتری های سطح پوست واکنش دهد، فرد دچار بوی بد بدن خواهد شد. برای آشنایی با راه های پیشگیری و روش های درمان بوی بد عرق، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

بوی بد عرق ناشی از تغذیه

مطالعات نشان داده است که غذاهایی که می خوریم می توانند بر بوی عرق بدن تاثیر بگذارند. در واقع بدن ما، آنچه را که می خوریم تجزیه می کند و همانطور که در قسمت قبل گفته شد، یک سری ضایعات متابولیکی که حاصل تجزیه غذاها هستند، از طریق تعریق دفع می شوند. این ضایعات با باکتری های روی پوست واکنش می دهند. بنابراین گاهی غذایی که می خوریم در بوی بد عرق نقش دارد. در ادامه لیست غذاهایی که باعث بوی بد بدن می شوند را می آوریم.

 

عرق بدن

عرق بدن

 

الکل

الکل در کبد متابولیزه شده و به استالدئید تبدیل می شود و هم از طریق ریه ها وارد تنفس می شود، و هم به منافذ سطح پوست می رسد.

سبزیجات چلیپایی

کلم، بوک چوی، کلم بروکلی و کلم بروکسل – و نیز سبزیجات چلیپایی دیگر – حاوی مقادیر زیادی گوگرد هستند که ممکن است منجر به بوی بد بدن شوند. اگر نگران بو هستید، سبزیجات چلیپایی را در حد اعتدال مصرف کنید و در عین حال سبزیجات دیگر با بوی کمتر را به بشقاب خود اضافه کنید.

 

پیشنهاد مقاله: درمان عرق سوز شدن پوست در فصل گرما + دکتر پوست تھران

 

ماهی

اگر بوی بدن شما نامطبوع است اما نمی توانید دلیلی برای آن پیدا کنید، شاید مبتلا به یک اختلال نادر به نام تری متیل آمینور باشید. بدن افرادی که به این اختلال دچار هستند، نمی تواند تری متیل آمین که بوی ماهی گندیده را می دهد، تجزیه کند. ماهی های آب های شیرین، تری متیل آمین کمتری دارند.

سیر و پیاز

این دو ماده غذایی هم به ترکیبات گوگردی تجزیه می شوند. حتی مقدار کمی از آن ها نیز می تواند بوی بد عرق را تشدید کند.

گوشت قرمز

مطالعات نشان می دهند که بدن افرادی که گوشت قرمز کمتری مصرف می کنند، خصوصا مردها، بوی نامطبوع کمتری تولید می کند. به جای گوشت قرمز، می توانید از مرغ بدون پوست استفاده کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

روش های خانگی درمان بوی بد عرق

برای پیشگیری از بوی بد بدن و حتی درمان بوی عرق در منزل، می تواند توصیه های زیر را به کار ببندید:

  • بدن خود را تمیز نگه دارید. شستشوی روزانه بدن، خصوصا نواحی ای که تمایل به تعریق دارند، باعث از بین رفتن باکتری های سطح پوست می شود. همچنین شیو کردن مداوم نواحی زیر بغل و ناحیه تناسلی، مانع از تجمع عرق بدن در این نواحی می شود.
  • از صابون های آنتی باکتریال استفاده کنید. شستن کامل بدن با یک صابون آنتی باکتریال به خلاص شدن از شر برخی از باکتری ها کمک می کند، که می تواند به کاهش بوی بد عرق کمک کند.
  • با حوله مناسب خشک کنید. دقت کنید که نواحی ای که معمولا بیشتر عرق می کند را، کاملا خشک کنید. زیرا پوست خشک امکان فعال شدن را به باکتری های سطح بدن نمی دهد.
  • از دئودورانت ها و ضد تعریق های قوی استفاده کنید. این محصولات معمولا با ایجاد رایحه خوش یا جلوگیری از تعریق، به درمان بوی عرق کمک می کنند.
  • لباس های خود را هر روز عوض کنید. این کار را حتما در مورد جوراب ها نیز انجام دهید. برای استفاده روزانه از لباس هایی از جنس الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم و ابریشم که به پوست شما اجازه تنفس می دهند، استفاده کنید. در تمرینات ورزشی بهتر است لباس هایی از جنس الیاف مصنوعی مناسب که رطوبت را از بدن دور می کنند، بپوشید. رعایت این موارد تاثیر زیادی در کاهش بوی بد بدن خواهد داشت.
  • مصرف بعضی از غذاها یا نوشیدنی ها را کاهش دهید یا قطع کنید. همانطور که اشاره شد برخی از غذاها می توانند منجر به بوی بد عرق شوند.

 

درمان های کلینیکی بوی بد عرق

اگر بوی بد بدن بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌ گذارد و درمان ‌های خانگی نیز مؤثر نبوده است، پزشک ممکن است برای درمان بوی عرق، درمان ‌های کلینیکی را پیشنهاد دهد که شامل موارد زیر می شود:

 

بوی بد بدن

 

کلرید آلومینیوم

پزشک یا متخصص پوست ممکن است داروهای ضد تعریق حاوی کلرید آلومینیوم را تجویز کند. کلرید آلومینیوم جذب پوست می شود و میزان تعریق فرد را کاهش می دهد. ضد تعریق های تجویزی می توانند حاوی 10 تا 30 درصد کلرید آلومینیوم منبع مطمئن باشند.

 

پیشنهاد ویژه: علائم و درمان گرمازدگی

سم بوتولینوم (بوتاکس)

پزشک متخصص ممکن است درمان بوتاکس را برای افرادی که بیش از حد عرق می کنند توصیه کند. بوتاکس را می توان مستقیماً به پوست تزریق کرد، که می تواند از انتشار مواد شیمیایی ای که باعث تعریق می شود جلوگیری کند که روش بسیار موثری در درمان بوی عرق به شمار می رود. برخی گزارش ها نشان می دهد که تزریق بوتاکس در زیر بغل می تواند تعریق را 82 تا 87 درصد کاهش دهد.

 

جراحی

زمانی که خودمراقبتی و اقدامات دارویی در درمان بوی شدید بدن مؤثر نباشد، پزشک می ‌تواند یک روش جراحی به نام سمپاتکتومی قفسه سینه آندوسکوپی (ETS) انجام دهد. طی این جراحی، اعصاب کنترل کننده عرق زیر پوست زیر بغل قطع می شوند. این گزینه آخرین راه حل است و خطر آسیب رساندن به سایر اعصاب و شریان های منطقه نیز در آن وجود دارد. با این حال، یک بررسی در سال 2019 نشان داد که بیش از 90٪ افرادی که تحت ETS قرار گرفتند، با کاهش بوی بد عرق، کیفیت زندگی بهتری را تجربه کردند.

 

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر روشان بیرگانی

روشان بیرگانی

عمومی

تصویر دکتر فرید سنگین آبادی

فرید سنگین آبادی

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر مهدی محمدپور

مهدی محمدپور

عمومی

تصویر دکتر محمد حسین یوسف زاده مولائی

محمد حسین یوسف زاده مولائی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر امیرحسین آژ

امیرحسین آژ

عمومی

تصویر دکتر نوشین خادم حقیقی

نوشین خادم حقیقی

عمومی

تصویر دکتر سمیه جراحی

سمیه جراحی

عمومی

تصویر دکتر اشکان خانی رباطی

اشکان خانی رباطی

عمومی

تصویر دکتر سید میلاد سیدپور

سید میلاد سیدپور

عمومی

تصویر دکتر امیر رضا عباسی

امیر رضا عباسی

عمومی

تصویر دکتر شیوا شکراییان

شیوا شکراییان

عمومی

تصویر دکتر آرزو حیاتی مقدم

آرزو حیاتی مقدم

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر علیرضا غفوریان آقاحسن پور

علیرضا غفوریان آقاحسن پور

عمومی

سوالات متداول

چه چیزهایی باعث بوی بد بدن می شوند؟

1) الکل 2) سبزیجات چلیپایی 3) ماهی 4) سیر و پیاز 5) گوشت قرمز

چه زمانی بوی بد بدن باعث عمل جراحی می شود؟

زمانی که خودمراقبتی و اقدامات دارویی در درمان بوی شدید بدن مؤثر نباشد، پزشک می ‌تواند یک روش جراحی به نام سمپاتکتومی قفسه سینه آندوسکوپی (ETS) انجام دهد. طی این جراحی، اعصاب کنترل کننده عرق زیر پوست زیر بغل قطع می شوند. این گزینه آخرین راه حل است و خطر آسیب رساندن به سایر اعصاب و شریان های منطقه نیز در آن وجود دارد.

چه دارویی برای بوی بد بدن تجویز می شود؟

پزشک یا متخصص پوست ممکن است داروهای ضد تعریق حاوی کلرید آلومینیوم را تجویز کند. کلرید آلومینیوم جذب پوست می شود و میزان تعریق فرد را کاهش می دهد. ضد تعریق های تجویزی می توانند حاوی 10 تا 30 درصد کلرید آلومینیوم منبع مطمئن باشند.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sweating-and-body-odor/symptoms-causes/syc-20353895
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6773238/
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/173478#treatment
  4. https://www.physio-pedia.com/Physiology_of_Sweat
  5. https://www.health.com/condition/skin-conditions/food-causes-body-odor
  6. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/reduce-body-odor
  7. https://www.sweathelp.org/home/sweat-and-odor.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.