پوست و مو

علت و درمان ورم صورت

علت و درمان ورم صورت

پزشک متخصص پوست

دلایل ورم صورت: تورم صورت با برخی از بیماری‌ها، از جمله آسیب، عفونت، و آلرژی و غیره رخ می دهد که برخی می تواند فوریت پزشکی باشد. ممکن است گاهی اوقات در نتیجه فشار به صورت در هنگام خواب با صورت متورم و پف کرده از خواب بیدار شوید. با این حال، این مسئله می تواند از آسیب صورت یا یک بیماری زمینه ای ناشی شود. گاهی تورم، غیر از صورت ممکن است گردن یا گلو را نیز درگیر کند. در بیشتر موارد، یک پزشک متخصص باید تورم صورت را درمان کند.

تورم صورت می تواند ناشی از شرایط پزشکی جزئی و بزرگ باشد. بسیاری از علل به راحتی قابل درمان هستند. با این حال، برخی از آنها شدید بوده و نیاز به مراقبت فوری پزشک متخصص دارند.

 

علت ورم صورت عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک
  • عفونت چشم، مانند ورم ملتحمه
  • عمل جراحی
  • عوارض جانبی دارو مانند داروهای ضد فشار خون، کورتیکواستروئیدها، پیشگیری از بارداری و ضد التهاب
  • سلولیت، عفونت باکتریایی پوست
  • سینوزیت
  • اختلالات هورمونی، مانند بیماری های تیروئید
  • گل مژه
  • آبسه
  • پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری
  • احتباس مایع
  • آنژیوادم یا تورم شدید پوست
  • اکتینومایکوز، نوعی عفونت طولانی مدت بافت نرم
  • شکستگی بینی

 

درمان پزشکی ورم صورت

درمان پزشکی ورم صورت

 

برای ورم صورت به چه دکتری مراجعه کنیم؟درمان پزشکی ورم صورت

 

  1. خواب زیاد یا کم خوابی

تورم ناشی از خواب زیاد یا ناکافی معمولاً علائم دیگری ایجاد نمی کند و معمولاً ظرف چند ساعت برطرف می شود. با این حال، اگر تورم در طول روز بهبود نیافت، یا اگر متوجه علائم دیگری مانند تنگی نفس یا تورم در نواحی دیگر شدید، باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

  1. مصرف بیش از حد نمک یا سدیم

کاهش مصرف نمک و اجتناب از افزودن نمک به غذاها می تواند به کاهش تورم کمک کند. با این حال، اگر تورم ادامه یابد، یا اگر علائم دیگری مانند خستگی، ادرار کف آلود یا ادرار خونی رخ دهد، باید برای ارزیابی به پزشک خانواده مراجعه کنید.

  1. عوارض دارویی

در این مورد، باید تورم را به پزشک خود گزارش دهید تا مشخص شود که آیا دارو باید قطع شود یا با داروی جایگزین جایگزین شود. تورم صورت معمولا پس از درمان دارو بهبود می یابد.

  1. بیماری های عفونی

قبل از بدتر شدن عفونت، باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. درمان ممکن است شامل استفاده از آنتی بیوتیک باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین متخصص پوست بیمار توسط دکتر پوست آنلاین است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

  1. واکنش های آلرژیک.

اگر مشکوک به واکنش آلرژیک هستید، باید برای ارزیابی و درمان فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. تورم صورت همراه با تنفس، فشار کم نان و تورم گلو ممکن است نشانه شوک آنافیلاکتیک باشد.

  1. جراحی دندان، صورت، سر یا گردن

به طور کلی ظرف چند روز پس از جراحی به خودی خود بهبود می یابد. با این حال، اگر متوجه قرمزی، چرک یا سردرد شدید، ممکن است نشانه عفونت باشد، نیاز به ارزیابی بیشتر دارد. اگر دچار مشکل در تنفس شدید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

  1. ضربه مستقیم سر

استفاده از آب سرد یا یخ روی ناحیه می تواند به بهبود تورم و درد کمک کند. اگر علائم دیگری پس از ضربه ظاهر شد، یا اگر برای روزها ادامه داشت، باید برای ارزیابی کامل به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  1. بارداری

اگر تورم همراه با علائم دیگر در دوران بارداری رخ داد، باید فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پره اکلامپسی را رد کنید.

  1. کم کاری تیروئید

در صورتی لازم است برای ارزیابی به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید، به خصوص اگر سایر علائم کم کاری تیروئید وجود داشته باشد. در صورت تایید، تورم صورت معمولاً با درمان (که شامل استفاده از درمان جایگزینی هورمونی است) کاهش می یابد.

  1. درمان سرطان

تورمی که با علائم دیگری مانند کاهش برون ده ادرار و خواب آلودگی ظاهر می شود، باید به پزشک متخصص انکولوژیست گزارش داده شود تا ارزیابی کامل انجام شود.

  1. سردرد

سایر علائم و تورم صورت پس از رفع سردرد بهبود می یابند. با این حال، مسکن ها (مانند استامینوفن) و ضد التهاب ها معمولا برای تسکین درد کافی نیستند، بنابراین مراجعه به پزشک متخصص برای ارزیابی دقیق تر و برنامه درمانی مهم است.

  1. سوء تغذیه شدید

برای رفع تمام نیازهای غذایی و جلوگیری از سوءتغذیه، باید پروتئین را به مقدار کافی مصرف کنید. اگر علائمی مانند تورم، ضعف عضلانی و تاخیر در رشد مشاهده شد، در صورت امکان باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. با رفع نیازهای تغذیه ای، تورم برطرف می شود.

تخلیه لنفاوی صورت نیز یک راه حل طبیعی برای کاهش تورم است که باید توسط یک پزشک متخصص با تجربه در تخلیه لنفاوی انجام شود.

 

یکی دیگر از گزینه‌های کاهش تورم، مصرف داروهای ادرارآور مانند فوروزماید، هیدروکلروتیازید یا آلداکتون است که فقط باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند. این داروها کلیه ها را تحریک می کنند تا خون را با سرعت بیشتری فیلتر کرده و سدیم و مایعات را از طریق ادرار دفع کنند.

این داروها می توانند به کنترل فشار خون کمک نمایند، اما در برخی شرایط مانند نارسایی کلیوی، بیماری کبد یا کم آبی، منع مصرف دارند. برای اطمینان از مصرف دیورتیک مناسب باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

درمان خانگی ورم صورت

ورم صورت نشانه چیست

 

درمان خانگی ورم صورت

تورم صورت غیر معمول نیست و بسته به علت، ممکن است بتوان آن را با تغییرات رژیم غذایی، یخ یا سایر درمان های خانگی کاهش داد.

برخی از اقداماتی که می تواند به کاهش تورم کمک کند عبارتند از:

  1. از کمپرس سرد برای درمان ورم صورت استفاده کنید

شستن صورت با آب سرد یک استراتژی ساده اما موثر برای تسکین تورم است. برای کاهش احتباس مایعات در این ناحیه، مخصوصاً در موارد التهاب، ضربه یا جراحی، می‌توانید از کمپرس سرد روی چشم‌ها با حرکات دایره‌ای استفاده کنید. سردی به انقباض عروق خونی و کاهش جریان خون در ناحیه کمک می کند و تورم را کاهش می دهد.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

  1. آب بنوشید و ورزش کنید

برای آبرسانی بدن نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز و ورزش منظم مهم است. به خصوص ورزش صبحگاهی می تواند گردش خون را بهبود بخشیده و تولید ادرار را افزایش دهد که باعث تسهیل دفع مایعات می شود.

با این حال، بهتر است تحت نظر پزشک متخصص باشید، زیرا مصرف بیش از حد مایعات می تواند التهاب و علت اصلی را بدتر کند.

  1. کرم هموروئید

این کرم بدون نسخه می تواند تا حدی با سفت کردن پوست، برای درمان پف زیر چشم استفاده شود. آن را مانند مرطوب کننده بمالید یا با مرطوب کننده معمولی خود مخلوط کنید. مواظب باشید که به چشمتان نرود زیرا ممکن است باعث تحریک و حتی بدتر شدن پف شود.

  1. خوراکی های موضعی

چای کیسه ای را در آب گرم خیس کرده، بگذارید خنک شود و سپس روی چشمانتان بگذارید. کافئین چای همان چیزی است که به تنگ کردن رگ‌های خونی برای کاهش تورم کمک می‌کند. همچنین می توانید برش های خنک شده خیار را امتحان کنید که خاصیت ضد التهابی دارند.

  1. تغییر بالش

سعی کنید با یک بالش اضافی زیر سر خود بخوابید. افزایش ارتفاع به جلوگیری از تجمع مایعات در نواحی خاص مانند زیر چشم کمک می کند. بالش ها را طوری روی هم قرار دهید که به اندازه کافی بلند باشند تا سرتان را بالاتر از قلبتان نگه دارید بدون اینکه به گردنتان فشار بیاورید.

  1. برخی غذاها برای درمان ورم صورت

می توانند به کاهش التهاب کمک کنند که شامل میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم مانند اسیدهای چرب غیراشباع و امگا 3 ( در ماهی آزاد و سایر ماهی های چرب ) هستند. از دیگر گزینه های خوب می توان به شکلات تلخ، چای سبز، زردچوبه و زنجبیل اشاره کرد.

پیشنهاد ویژه : مطالعه مقاله قرص چاقی صورت بدون عوارض

 

منابع علمی این مطلب

  1. How can you reduce facial swelling?

  2. Taking Care of a Swollen Face

  3. What’s Causing My Face to Swell?

  4. Facial Swelling: 12 Causes, What to Do & 4 Treatment Options

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.